Kuinka usein yliluonnollisia asioita kokevilla ihmisillä on mt-ongelmia?
Millaiset ihmiset yleensä kokevat näitä asioita?
Itselläni on hyvin paljon erilaisia kokemuksia, jotkut todella pelottavia jopa, vaikka nykyisin mua ei kyllä pelota juuri mikään. Olen kokenut aivan ihmeellisiä yhteensattumia. Mulla on mieleneterveysongelmia, melko vakaviakin, joskaan en ole psykoottinen.
Epäilen näitä asioita usein, koska tiedän, että mulla on kova halu uskoa, ja se voi hämätä.
Kommentit (41)
No, mä uskon, että jos näitä asioita on olemassa, niitä koskee jonkinlaiset fysiikan lait. Sana yliluonnollinen on sillä tavalla typerä.
Kyllä tästä on varmaankin tehty tutkimusta, mutten yhtään tiedä mistä sellaista voisi etsiä. Sen ainakin tiedän, että ihmismielessä on olemassa ns. vahvistusilluusio, joka tarkoittaa sitä että kun ihminen uskoo johonkin, hän alkaa huomioida tätä omaa uskomustaan tukevia "todisteita" ja jättää huomiotta tai ainakin vähemmälle painoarvolle todisteet, jotka on hänen uskomustaan vastaan. Siis jos uskot vaikkapa ufoihin ja näet taivaalla oudon välähdyksen, tulkitset sen mielessäsi todisteeksi ufoista. Ja tämä ei siis liity mihinkään mielenterveysongelmaan, vaan on ihan meihin sisäänrakennettu ominaisuus, kuten uskomusten pysyvyyskin = vaikka jokin asia todistettaisiin huijaukseksi/vääräksi/olemattomaksi, ihminen jatkaa silti uskomista.
Mielenkiintoisia juttuja ja samoja juttuja olen pohtinut itsekin! Olen siis vahvasti skeptikko.
Joskus opiskelin jonkin verran psykologiaa, ja tuo ilmiö on mulle tuttu. Koitan pitää pään kylmänä, kun asioita tapahtuu ja todellakin tiedostan sen, että halu uskoa vaikuttaa vahvasti.
Olen ollut mt-ongelmainen varsinaista diagnoosia mulla ei ole, ja olen kokenut yliluonnollisia asioita.Mutta...........en ole juuri koskaan ollut yksin näiden tapahtumien aikana, joten miten ne tapahtuneet asiat sitten voisi selittää? Joku voisi valaista.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 19:04"]
Olen ollut mt-ongelmainen varsinaista diagnoosia mulla ei ole, ja olen kokenut yliluonnollisia asioita.Mutta...........en ole juuri koskaan ollut yksin näiden tapahtumien aikana, joten miten ne tapahtuneet asiat sitten voisi selittää? Joku voisi valaista.
[/quote]
Joukkohallusinaatio tai joukkopsykoosi?
No yleensä kai on. Useimmat normaalit ja tervejärkiset eivät koe yliluonnollisisa, kyllä ne kehittyy ihan siellä sairaissa mielissä itsessään.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 18:17"]
Millaiset ihmiset yleensä kokevat näitä asioita?
[/quote]Herkät, tyhmät, hullut, päihteidenkäyttäjät.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 19:15"]
[/quote]
[/quote]
No voi olla, mutta silti epäilen.Nytkin juon kahvia mieheni kanssa ja olen siitä aivan varma.Vai onko tämäkin joukkopsykoosi?
Mä uskon että todella usein yliluonnollisia kokevilla on mt-ongelmia, valitettavasti. Itse olen kyllä mt-ongelmainen, mutta mulla ei mitään kokemuksia ole. Mä jotenkin haluaisin uskoa niihin, ja olen melko kiinnostunut, mutta epäilen kyllä näitä kokeneiden kertomuksia yleensä kuitenkin.
Esim. tv-ohjelmissa esiin marssitettavat todistajat ovat... miten sitä nyt sanoisi, aika oudon oloisia.
Joskus katsoin jotain af Grannin ohjelmaa, ja mietin että sen olis kannattanut jotain seulaa näiden silminnäkijöiden suhteen kuitenkin pitää...
Katso youtubista videoita on paljon. Kummitus ja ufo videoita. Ihan hauskoja ovat.
Kaikenlaista ihmeellistä voi ihminen kuulla, nähdä ja kokea, kuten itsekin olen saanut kokea. Mutta se mikä on tapahtuman lähde ja tarkoitusperä, on toinen asia. Toiset ihmeet ovat peräisin ihmisestä itsestään, toiset ihmisen ulkopuolelta. Sitä voi olla joskus vaikea erottaa. Tätä mieltä olen.
Tottahan toki on ihmisiä, jotka erityisesti haluavat kokea kaikenlaista ja vaikka metsästävät kummituksia (turhaan), mutta eiköhän suurin osa "yliluonnollisia" kokeneista ole hyvin tavallisia ihmisiä, jotka eivät välttämättä edes halua kauhean laajalti puhua kokemistaan selittämättömistä asioista, eivätkä olisi halunneet niitä kokea saatika toivoneet, että kunpa nyt tapahtuisi jotain jännää.
Eiköhän nämä tapaukset mt-ongelmaisten harhojen ja terveiden ihmisten kokemusten välillä ole aika helppo erottaa.
Enpä tiedä kuinka usein. Itse olen kokenut yliluonnollista, niin kontakteja edesmenneiden henkiin kuin Jumalan puhuttelua, aistin myös ihmisten ja eläinten ja kasvien energian, eikä minulla ole mitään todettuja mielenterveysongelmia enkä taida olla edes kovin erikoinen tyyppi, tylsä tavis. Enkä ikinä puhu noista asioista ihmisille, koska nykyään niihin harva uskoo, enkä halua hullun tai omituisen mainetta.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 19:51"]
Enpä tiedä kuinka usein. Itse olen kokenut yliluonnollista, niin kontakteja edesmenneiden henkiin kuin Jumalan puhuttelua, aistin myös ihmisten ja eläinten ja kasvien energian, eikä minulla ole mitään todettuja mielenterveysongelmia enkä taida olla edes kovin erikoinen tyyppi, tylsä tavis. Enkä ikinä puhu noista asioista ihmisille, koska nykyään niihin harva uskoo, enkä halua hullun tai omituisen mainetta.
[/quote]
Kerro toki lisää. Miksi koet tällaisia asioita, mutta useimmat muut eivät?
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 19:49"]
Tottahan toki on ihmisiä, jotka erityisesti haluavat kokea kaikenlaista ja vaikka metsästävät kummituksia (turhaan), mutta eiköhän suurin osa "yliluonnollisia" kokeneista ole hyvin tavallisia ihmisiä, jotka eivät välttämättä edes halua kauhean laajalti puhua kokemistaan selittämättömistä asioista, eivätkä olisi halunneet niitä kokea saatika toivoneet, että kunpa nyt tapahtuisi jotain jännää.
Eiköhän nämä tapaukset mt-ongelmaisten harhojen ja terveiden ihmisten kokemusten välillä ole aika helppo erottaa.
[/quote]
Miten? Mistä sinä tiedät, että sinun kokemat ilmiöt ja asiat on tosia tai kuvitteellisia? Siis ihan mitkä tahansa, ei yliluonnolliset.
Ja toisekseen, tuo sun " eiköhän suurin osa "yliluonnollisia" kokeneista ole hyvin tavallisia ihmisiä, jotka eivät välttämättä edes halua kauhean laajalti puhua kokemistaan selittämättömistä asioista" on niin mutua kuin olla ja voi. Ja paljonko on niitä "tavallisia ihmisiä" joilla oletan että tarkoitat mieleltään terveitä, joilla oikeasti on ongelmia, mutta mitään ei vain koskaan ole diagnosoitu?
Tää on tosi mielenkiintoinen aihe, ja etenkin se että jos ihminen on mieleltään sairas tai häiriintynyt, pystyykö se ymmärtämään, että sen kokemat yliluonnolliset ym. asiat VOI olla myös sen oman mielen tuotosta? En ole psykaa lukenut kuin lukiossa niin mitään asiatietoa aiheesta mulla ei ole, mutta oon käsittänyt että esim. psykoosissa vainoharhat on niin vahvoja että ne koetaan todelliksi. Toisaalta terveen ja psykoottisen välillä on miljoona sävyä harmaata.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 19:15"]
[/quote]
[/quote]
Etsipä jostain lähde, kuinka "yleistä" äkillinen joukkohallusinaatio ja -psykoosi ovat. Etenkin tässä tapauksessa, jossa niitä on ollut useampikin kerta.
Ihminen pelkää niin kovasti kaikkea, mistä ei tiedä. Siksi kaikki yliluonnollinen kielletään kiven kovaan ja näiden kokijat julistetaan mielisairaiksi. Jos ilmiön on nähnyt useampi, voidaan juttu kuitata (totta kai täysin tutkimatta) joukkohallusinaatioksi tai -psykoosiksi. Kumma vaan, kun käsittääkseni molemmat ovat todella harvinaisia, mutta silti niitä vaan käy niin usein. Jollain jopa samalle ihmisporukalle monta kertaa.
Itse olen nähnyt, kuullut ja kokenut niin paljon sellaista, ettei pahemmin ole jäänyt epäselväksi, tapahtuiko ne oikeasti vai "pääni sisällä".
Se, että joku nettikeskustelija kuittaa ne pikaisesti hetkelliseksi psykoosiksi, ei nyt valitettavasti poista sitä, että ne tapahtuivat. Kannattaa vähän tehdä jotain sille pelolleen, niin ihminen pääsisi taas kehittymään.
Aikoinaanhan ihmisiä poltettiin elävältä, koska ei niin vahvasti haluttiin uskoa maan olevan litteä ja että muut planeetat kiertävät maata.
Ihminen tietää loppujen lopuksi niin vähän. Ei ihminen tiedä edes, että mitä on meren pohjassa.
Yliluonnollisia kokemuksia esiintyy henkilöillä, jotka kutsuvat niitä luokseen. Täytyy olla voimakkaasti kiinnostunut. Henget ym. eivät näyttäydy kuin kutsusta. Olen tämän itse kokenut, eikä se ollut miellyttävää, joten lopetin. Ei ole sittemmin niitä näkynyt.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 19:53"]
[quote author="Vierailija" time="15.03.2014 klo 19:51"]
[/quote]
Kerro toki lisää. Miksi koet tällaisia asioita, mutta useimmat muut eivät?
[/quote]
En minä tiedä miksi. Olen kai jotenkin herkkä. Jo lapsena tunsin kaikessa elävässä energian, ja usein esim. laitoin kättä lähemmäs kasvia tai eläintä kokeillakseni miltä sen energia tuntuu. Samoin minulla oli voimakas kiinnostus Jumalaan, vaikka vanhempani olivat agnostikkoja. Koin usein, että kaikessa oli läsnä jumalallinen, myös minussa, ja jokaisessa ruohonkorressakin. Opin kuitenkin jo paljon alle kouluikäisenä olemaan puhumatta näistä, koska vanhempani tuhahtelivat niille ja kommentoivat ne pois joko lapsen mielikuvituksen temppuina tai kummallisina puheina.
Jos sitä syytä oikein yrittää miettiä miksi minä koen tällaisia, niin joskus olen ajatellut että johtuisiko se siitä, että olen sisäisesti hyvin tylsä ja hiljainen ihminen. Minulla on harvoin mitään sisäistä puhetta tai ajattelua, minä vain olla möllötän ja olen avoimena kaikille aistimuksille, tulivatpa ne oman mielen sisältä tai ulkoa. Tähän liittyy hankalakin piirre, jota tosin olen iän myötä oppinut käsittelemään: olen niin empaattinen, että vaistoan toisten tunteet kuin ne olisivat omiani, ja esim. kauppakeskuskäynti voi olla tukala kun on niin paljon vieraita energioita ja tunnetiloja, jotka väsyttävät minua. Nykyisin osaan jo kyllä aika hyvin sulkea itseni niin, että en päästä ihan kaikkea sisääni.
Ei ole olemassa mitään yliluonnollista.