Onko Suomessa oikeesti ihmisiä jotka eivät ole nähneet revontulia tai linnunrataa?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Onko joku tosiaan niin tyhmä ettei tiedä että Suomessa on yhtälailla sokeita ja näkövammaisia kuin muuallakin maailmassa?
Kukahan tässä nyt se tyhmä on?
Harrastan satelliittien bongausta. Iridiumit on hienoja kun välähtää aina sekunnilleen oikeaan aikaan. Kaikkea muutakin löytää pimeällä yötaivaalla. Asun kaupungissa jossa ei valosaasteen takia juurikaan mitään näy joten pitää aina ajaa vähän syrjemmälle maaseudulle.
Tuossa on linkki satelliittien ym. aikatauluihin jos joku ei vielä tiedä.
Linnunradan oon nähnyt, mutta en revontulia. Ikää 51 v.
Vierailija kirjoitti:
Revontulia näkyy joskus matkalla Turun ja Tampereen välillä. Meni vain aikaa tajuta, että nuo ovat revontulia. Sitten vast yhdistin, kun huomasin lehdessä niitä näkyneen ja itse olin nähnyt.
Ei mikään erityinen elämys. Kummaa jotkut menee Lappiin noiden takia. Luulin niitä vaan joiksikin ihmisen aiheuttamiksi valoiksi. Esim joltain työmaalta koneet.
Ei niihin Lappia tarvita.
Olen nähnyt revontulia useasti sekä etelässä että pohjoisessa, ja kyllä ne siellä pohjoisessa paljon kirkkaampina loistaa ihan maantieteellisistä syistä.
Vierailija kirjoitti:
32v ikää ja 2 kertaa olen nähnyt revontulia, molemmat kerrat kun olen käynyt Lapissa talvella. Varmasti voisi nähdä täällä pohjanmaallakin jos oikein aktiivisesti hyppäisin sängystä ylös keskellä yötä kun revontuli-sovellus hälyttää, mutta ihan niin paljon ei ole kiinnostanut.
Linnunrataa ei täällä pysty näkemään niin että selvemmin erottuisi. Tunnistan kyllä tähtikuvioista missä sen pitäisi olla mutta ei se mitenkään erityisesti erotu vaikka kameralla kuvaisi pitkällä valotusajalla.
Oikeesti, etsit linnunradan tähtikuvioiden avulla? 😂
Juu silloin kun olen pimeässä maaseudulla ollut eli Mikkelin eteläpuolella, niin ei siellä ole mitään revontulia ollut.
Kovasti oon koittanu tähyillä mutten oo onnistunut koko linnunrataa vielä paikallistamaan. Täytynee tuijotella tiiviimmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
32v ikää ja 2 kertaa olen nähnyt revontulia, molemmat kerrat kun olen käynyt Lapissa talvella. Varmasti voisi nähdä täällä pohjanmaallakin jos oikein aktiivisesti hyppäisin sängystä ylös keskellä yötä kun revontuli-sovellus hälyttää, mutta ihan niin paljon ei ole kiinnostanut.
Linnunrataa ei täällä pysty näkemään niin että selvemmin erottuisi. Tunnistan kyllä tähtikuvioista missä sen pitäisi olla mutta ei se mitenkään erityisesti erotu vaikka kameralla kuvaisi pitkällä valotusajalla.
Oikeesti, etsit linnunradan tähtikuvioiden avulla? 😂
Kyllä, kun puhelinsovellus näyttää missä linnunrata ja tähtikuviot ovat. Kuten sanoin, ei erotu niin että muuten pystyisi näkemään.
Vierailija kirjoitti:
Ei täydy ajaa hirveän pitkälle esim. Helsingistä, niin linnunradan tähtisumu erottuu jo aivan selvästi. Tammisaaressa vaikkapa juuri ihailin sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti oon koittanu tähyillä mutten oo onnistunut koko linnunrataa vielä paikallistamaan. Täytynee tuijotella tiiviimmin.
Pois valosaasteen keskeltä ja annat silmien tottua pimeyteen 10 minuuttia, niin 100% varmasti onnistut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täydy ajaa hirveän pitkälle esim. Helsingistä, niin linnunradan tähtisumu erottuu jo aivan selvästi. Tammisaaressa vaikkapa juuri ihailin sitä.
Voisin näyttää sinulle kuvan kun järkkärillä on kuvannut linnunrataa tähtikuvaukseen sopivalla linssillä, et varmasti erottaisi missä se on. Toki vuodenaikakin vaikuttaa ja joskus voi ehkä vähän selvemmin näkyä.
Vierailija kirjoitti:
Et tiedä mitä tähtijoukko Big tripper kiertää:
Otava kiertää kaiken keskipistettä.
Minulle Otava on sen Egyptiläisen sonnin, itse elämän jalka joka pyörii ympäri kaiken keskipistetä. Kunnioittaa. Ihailee. Koska se on hänelle!
Se on minulle hiukan auki, mutta lähestyn totuutta?
t. Pr M rA
Ollakseni rehellinen; minusta SJIR, eli "Osiris" on pohjantähti, jota kaikki kiertää. En mahda muuta. Ja Otava eli viattoman sonnin jalka kiertää kaiken keskiötä myös. Sonni joka teurastettiin, ja että se oli viaton, mutta että niin halusivat olla teurastajatkin...Siksi olivat, ja siksi se sonni elää!
Se elää ja näet sen tähdissä!
t. Hieroglyfi
Niin, tuski hesalaiset niitä ees vois nähä. Revontulii oon nähny aina sillo tällö, mut ei ne nii hyvii oo tääl idäs, ku siel pohjoses. :) Linnunrataa en oo nähny. M25
Linnunrataa kokonaisuudessaan tai edes sen tiheitä osia ei minun ymmärtääkseni ole mitenkään mahdollista nähdä maasta käsin. Toki käytännössä kaikki näkemämme tähdet kuuluvat samaan galaksiin kuin me, joten tähtitaivasta katsellessaan katselee Linnunrataa.
Pr M Ra kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tiedä mitä tähtijoukko Big tripper kiertää:
Otava kiertää kaiken keskipistettä.
Minulle Otava on sen Egyptiläisen sonnin, itse elämän jalka joka pyörii ympäri kaiken keskipistetä. Kunnioittaa. Ihailee. Koska se on hänelle!
Se on minulle hiukan auki, mutta lähestyn totuutta?
t. Pr M rA
Ollakseni rehellinen; minusta SJIR, eli "Osiris" on pohjantähti, jota kaikki kiertää. En mahda muuta. Ja Otava eli viattoman sonnin jalka kiertää kaiken keskiötä myös. Sonni joka teurastettiin, ja että se oli viaton, mutta että niin halusivat olla teurastajatkin...Siksi olivat, ja siksi se sonni elää!
Se elää ja näet sen tähdissä!
t. Hieroglyfi
Minä varmaan näen tänä iltana molemmat. Enkä asu lapissa.