Olen todella iloinen että 13v tyttäreni vaan pelaa ja välillä leikkii petseillä/pehmoilla! Minä kiskoin tuossa iässä kaljaa kaksin käsin ja käänsin sätkiä-
Eikä ollut mikään sossuperhe meillä, hyvät vanhemmat. Pikkukaupunki ja 90-luku niin oli enemmän sääntö kuin poikkeus että meno oli tuollaista.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko sekään nyt parempi, että teini on ylipainoinen tablettia räpläävä päänsärkyinen ja niskavaivainen sohvaperuna joka vaan ryystää energiajuomaa ja mussuttaa karkkia? Ja halii pehmoja?
Ja huomaa jonain päivänä olevansa 25vuotias joka ei ole ikinä pussannut kuin koiraa tai pehmonallea.
Eikä uskalla sanoa edes kassalle "Moi". Saa paniikkikohtauksen kun puhelin soi.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret voivat silloin huonosti. Hirvittävän huonosti. Ja ryhmäpaine päälle! Esim. tupakka oli semmoinen, että vain uskikset ja nörtit oli polttamatta. Jos halusit kuulua porukkaan niin levikset jalkaan ja mallu huuleen. Ap
Pöhh,itse kuuluin 12v kyseisiin ryyppyröökipilviporukoihin, kessua tai mitään muutakaan ei tarvinnut ottaa jos ei halunnut. Monet tietty poltti ja piti leviksiä, jostain kumman syystä, ei heitä kukaan pakottanut.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa provolle. Tuossahan on kaikki huolestuttavat syrjäytymisen merkit ja äiti vaan ihan onnessaan kehuu.
Syrjäytymisen? Entä jos tyttö vain lukisi, olisiko sekin iso paha syrjäymisen merkki? Hän on löytänyt juttunsa.
Ei a.p kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaa provolle. Tuossahan on kaikki huolestuttavat syrjäytymisen merkit ja äiti vaan ihan onnessaan kehuu.
Syrjäytymisen? Entä jos tyttö vain lukisi, olisiko sekin iso paha syrjäymisen merkki? Hän on löytänyt juttunsa.
Ihan sama mitä tekisi, mutta kyllä pitäisin huolestuttavana jos tuon ikäinen ei käy yhtään ulkona kavereiden kanssa, niillä kylässä tai missään harrastuksissa.
Niin, faktahan on että nuoret verrattuna vanhempiinsa
- juovat vähemmän alkoholia
- polttavat vähemmän tupakkaa
- harrastavat vähemmän seksiä
- käyttävät enemmän huumeita
Lisäksi mutulla väitän että kärsivät myös enemmän MT-ongelmista vaikka se selitetään paremmalla tunnistamisella yms. tekosyillä.
Vierailija kirjoitti:
Se voi tuntua nyt susta kivalta, mutta ootappa kun tyttäres on aikuinen ja sen ikäinen että sun mielestä sillä pitäisi olla jo poikaystävä, jossain vaiheessa pitäisi alkaa perustamaan perhettä jne.... Ei tule tapahtumaan! Ei nää nykyajan epäsosiaaliset pelaajat ja kotona nyhjääjät tule ikinä löytämään kumppania eikä välttämättä edes kavereita. Siellä puskassa kaljalla sentään opitaan elämään "laumassa" ja sosiaalisia taitoja. Peleistä ei opita muuta kuin syrjäytymään.
Niin. Sehän se normaalia Suomessa on että nuori vetää jossain pusikossa kaljaa kavereiden kanssa ja kiusaa niitä jotka ovat vähän erilaisia. Se on sitä sosiaalisuutta.
Kotona viihtyvä nuori on syrjäytymisen tiellä ja hänestä kuuluu olla huolissaan.
Omat lapset (14-17 v) viihtyvät kotona, pärjäävän koulussa hyvin ja käyttäytyvät hyvin.
Olen saanut kuulla että ovat syrjäytymisvaarassa. Ei ole normaalia viihtyä kotona.
No just. Yksi tuttu hehkutti sitä, että miten kiva että hänen 9v viihtyy vieläkin kuraleikeissä. Eikö tuon ikäisen pitäisi jo tehdä jotain kehittävämpää kuin kurikset jalassa läträtä jossain märässä hiekkalaatikossa? Ymmärrän, että koronan vuoksi ei välttämättä ole harrastusmahdollisuuksia, mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Ei a.p kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama mitä tekisi, mutta kyllä pitäisin huolestuttavana jos tuon ikäinen ei käy yhtään ulkona kavereiden kanssa, niillä kylässä tai missään harrastuksissa.
Mitä huolestuttavaa on siinä että lapsi viihtyy kotona? Ei minustakaan syrjäytyjää tullut vaikka vielä teini-iän kynnyksellä nyhräsin kotona ja liikuin vanhempien kanssa sukulaisissa. Aikanaan löytyi kunnon mies puolisoksi ja sitä ennen työpaikka, myöhemmin perustettiin miehen kanssa yritys. Hyvä elämä on ollut vaikka nyhverö olinkin, ja ehkä juuri siksi onkin ollut hyvä elämä kun nuorena otin oppia aikuisilta enkä teineiltä.
Vierailija kirjoitti:
No just. Yksi tuttu hehkutti sitä, että miten kiva että hänen 9v viihtyy vieläkin kuraleikeissä. Eikö tuon ikäisen pitäisi jo tehdä jotain kehittävämpää kuin kurikset jalassa läträtä jossain märässä hiekkalaatikossa? Ymmärrän, että koronan vuoksi ei välttämättä ole harrastusmahdollisuuksia, mutta silti.
Ei mun mielestä yhden leikin perusteella voi sanoa, onko tarpeeksi ”kehittävää”. Voihan hänellä olla monia muitakin leikkejä ja harrastuksia. Ja voihan hiekkalaatikolla rakennella kaikkia monimutkaisiakin juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ainakin iloinen siitä, että meillä tämän ikäinen lähtee isosiskon roolissa mielellään leikittämään taaperoa vaikkapa sinne hiekkikselle. Sehän on juuri kehittävää, kun ohjaa ja opastaa pienempää ja keksii leikkejä!
Vierailija kirjoitti:
Se voi tuntua nyt susta kivalta, mutta ootappa kun tyttäres on aikuinen ja sen ikäinen että sun mielestä sillä pitäisi olla jo poikaystävä, jossain vaiheessa pitäisi alkaa perustamaan perhettä jne.... Ei tule tapahtumaan! Ei nää nykyajan epäsosiaaliset pelaajat ja kotona nyhjääjät tule ikinä löytämään kumppania eikä välttämättä edes kavereita. Siellä puskassa kaljalla sentään opitaan elämään "laumassa" ja sosiaalisia taitoja. Peleistä ei opita muuta kuin syrjäytymään.
Aina on ollut nyhjääjiä, jotka kuitenkin löytävät jonkun. Osa rilluttaa jossain vaiheessa, mutta "ukkoontuvat" (rauhoittuvat)nopeasti. Isäni erityisesti, miehenikin jonkin verran. Itse juhlin vasta vanhempana, mutta selvin päin.
Meidän kohta 13v. on samanlainen. Niin olivat isommat sisaruksetkin. Nämä ovat nyt 20 ja 22, töissä tai opiskelevat, molemmilla jo useamman vuoden ollut sama seurustelukumppani/avopuoliso. Tasapainoisia, pysyvään suhteeseen pystyviä kansalaisia. Ei tarvinnut puskissa juopotella ja jakaa p...ttä koko kylälle.
Oon kans miettinyt 90-luvun meininkiä, teinit seurusteli rinkiä ajelevien kolmekymppisten kanssa pikkukylässä, juotiin mitä ne ukkelit tarjos tai sitten tehtiin ite kiljua. Ei ollut mitään järkee, tavoitteena olla sekaisin. En tiedä miksi. Minullakin oli ihan tavallinen perhe, ja kotona leikin enkeliä. Koska asuttiin peräkylillä, jäin usein kaverille perjantaina yöksi että pystyttiin nähdä vkonloppuna. Vanhemmilla ei ollut aavistusta mitä puuhailtiin sitten, luulivat että
Katsomme leffoja ja juttelemme ja hengaamme vaan. Oli tosi humalahakuisena sekoilua, en toivo omille lapsilleni sitä, mieluummin tollasta pelailua ja leikkimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun hyviä vanhempia kuitenkaan ihan hirveästi kiinnostanut, mitä 13-vuotias lapsi tekee.
Kiinnosti toki mutta olivat sinisilmäisiä "Mä mee Maijalle", "Selvä mene vain". Eivät osanneet kuvitella, että juodaan keskellä viikkoa kaljaa/viiniä tms. Sitten kun olin pari kertaa tullut kännissä kotiin, koettivat vahtia mutta molempien oli käytävä töissä eivätkä voineet lukita minua siivouskomeroonkaan.
Ap
Mistä sait rahaa alkoholiin?
Kuka osti alkoholin? Rikollista toimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sun hyviä vanhempia kuitenkaan ihan hirveästi kiinnostanut, mitä 13-vuotias lapsi tekee.
Kiinnosti toki mutta olivat sinisilmäisiä "Mä mee Maijalle", "Selvä mene vain". Eivät osanneet kuvitella, että juodaan keskellä viikkoa kaljaa/viiniä tms. Sitten kun olin pari kertaa tullut kännissä kotiin, koettivat vahtia mutta molempien oli käytävä töissä eivätkä voineet lukita minua siivouskomeroonkaan.
Ap
Noin vastuuttomat paskat pitäisi sterilisoida.
90-luvun nuoruus pk-seudulla oli samaa sekoilua. Hyvistä perheistä oltiin, koko kaveripiiri asuttiin omakotitaloalueella eikä yksikään ollut mistään sossuperheistä. Röökiä, kaljaa, kiljua jne, aina enemmän tai vähemmän sekaisin viikonloppuisin.
En halua samaa omille lapsilleni, olen todella tyytyväinen että viihtyvät edelleen teininä kotona eikä yhdelläkään ole houkutusta päihteisiin.
Luottamus omiin lapsiin 100%.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret voivat silloin huonosti. Hirvittävän huonosti. Ja ryhmäpaine päälle! Esim. tupakka oli semmoinen, että vain uskikset ja nörtit oli polttamatta. Jos halusit kuulua porukkaan niin levikset jalkaan ja mallu huuleen. Ap
Olet lammas.
Vierailija kirjoitti:
Probsit sinulle että annat vielä leikkiä tuossa iässä. Muistan kun itse leikin tuon ikäisenä niin vanhemmat suuttuivat ja karjuivat pää punaisena että olen liian vanha leluille ja että eikö jo tuonikäisenä voisi alkaa tekemään jotain muuta kuin leikkiä leluilla.
Oma lapseni on vasta 7v mutta hänen aion antaa leikkiä ihan niin kauan kuin vain haluaa.
Tämä on niin paljon terveempää ❤💓 mulla se oli luokkakaverit, jotka ilkkuivat leluilla leikkiviä ja siksi luovuin niistä 9-vuotiaana.
Hmm, itse olin teininä myös noita kaljaa juovia, polttavia ja pilluralliukkoja vokottelevia pimuja. Mutta minusta se oli hienoa aikaa elämässäni ja muistan sitä pelkästään hyvällä. Ankea ajatus olisi jos nuoruus olisi sellainen kuin se nykyään monella on, eli stressataan pärjäämisestä ja opiskellaan hiki päässä, pelataan vähän ja ollaan tylsiä kuin keski-ikäiset jäärät.
Voi lapsi ressukkaa, yksin kotona pelaa ja leikkii ja äiti on tyytyväinen, ettei hän luuhaa muualla. Toivottavasti löytää hyviä ystäviä ennen kuin alkaa menojalka vipattamaan, ettei joudu sitten kokemattomuuttaan huonoihin piireihin.