Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PAPA koe pelottaa, sattuuko se? Ikää 35v ja eka papa.

Vierailija
16.11.2020 |

En ole antanut ottaa koskaan, kun muutenkin pelottaa sisätutkimus ja synnytys oli kamalaa. Nyt sain kutsun seulontaan ja ahdistaa. Mietin perumista.

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käytännössä katsoen satu. Itselläni on se ongelma että kohdunkaulannapukka on painunut ja sen etsiminen ja "avaaminen" kyllä tuntui jonkin verran ikävältä. Mutta muuten ei kyllä satu.

Vierailija
2/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiskohtaista. Jotkut sanovat että ei satu ja joitakin taas sattuu vähän/paljon. Itse kanssa kävin tänä vuonna ekaa kertaa, ja sattui todella paljon. Itse se näytteen otto ei niinkään mutta se levitin tai mikälie kun ne ensin tunkee sisään ja sen jälkeen avaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin papassa ekaa kertaa viimekuun puolella, kun neuvolan täti otti puheeksi (olin siis hakemassa ehkäisypillereitä runsaisiin kuukautisiini, kärisnyt jo teinivuosista ja kyllä, nyt vasta hain apua niihin..) ja ihmetteli, että sitä ei ole otettu ja olen 31 -vuotias. Noh, rohkaistuin siinä keskustelun ohella ja otettiin, eikä se tuntunut pahalta, minulla ei edes sattunut. Lähinnä oli vain outo tunne ja sitten se olikin ohi.

Ei sitä kannata pelätä! :)

Vierailija
4/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa se seulonta kuitenkin, mie oon nyt 36, ja 35- vuotiaana, eli vuos sitten kun kävin, sieltä tuli ilmotus et pitää vuoden päästä mennä uudelleen.

Kävin siis nyt uudelleen ja taas tuli ilmotus, että löysivät jotain ja taas vuoden päästä pitää mennä uudelleen ottaa näyte.

Ei mua pelota, että mitään vaarallista ois, mut hyvähän se on käydä niin saa heti hoidettua jos vakavampaa löytyy.

Vierailija
5/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni nipsaisu tuntuu ja tilanne tietysti ei muutenkaan mitenkään miellyttävä ole. Mitä enemmän jännittää sitä enemmän sattuu.

Ei kuitenkaan missään tapauksessa niin vaikeaa, että kannattaisi jättää seulonta väliin. Koita siinä tilanteessa ajatella jotakin aivan muuta, vaikka seuraavan viikonlopun ruoka- ja ostoslistaa.

Vierailija
6/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole papakoe tuntunut ikinä yhtään mitään, korkeintaan saattaa tuntua minimaalinen kouristus niinkun menkkojen aikana joskus alavatsaa kouristaa. Kerro hoitajalle että jännittää ja yritä olla rentona, hyvin se menee eikä kestä kuin ihan pienen hetken. On tosi tärkeää käydä papassa.

Vierailija
7/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meet pöydälle, pudota peppu kunnolla alas, eli jalat reilusti koukkuun vaan ja rentouta lihakset, hyvin se menee. Itse näytteenotto kutittaa ja tuntuu pieneltä raapasulta, ei varsinaisesti satu. Ja kun synnytyksestäkin selvisit täyspäisenä, tuo on siihen verrattuna hyttysenpisto. Nopeesti ohi ja jälkikäteen kiva fiilis kun on hoidettu pois alta.

Vierailija
8/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruin ajan. Tosi ahdistavaa. Pitäisi saada tutkimukset humalassa.

Vierailija
9/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin ihan lapsen vuoksi. Voi välttää syövän.

Vierailija
10/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

35v ja eka papa? En usko.

Vierailija
11/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole ikinä tuntunut miltään. Minkä osuuden siinä pitäisi sattua...?

Vierailija
12/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunkaulan syöpääkö sairastat mieluummin? Perspektiiviä asioihin!

Vierailija
13/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhen kerran nuorempana sattui, yhden kerran oli vähän epämiellyttävää ja viimemmäkseen ei tuntunut edes. Jännä. N31

Vierailija
14/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minuakin jännitti eka papa, imetin vielä silloin esikoista ja limakalvot oli sen vuoksi herkillä. Yritin kuitenkin rentouttaa kaikki paikat, vaikka onhan se tilanne aina jotenkin nolostuttava. Ei tuntunut juuri miltään, nopeasti oli ohi! :) Kannattaa sanoa, että jännittää.

Vierailija
15/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne syövät tulee yleensä yli 6-kymppisenä, silloin lapsikin on jo aikuinen.

Vierailija
16/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

35v ja eka papa? En usko.

Hain e-pillerit 17v ja sillon jo otettiin papa.

Vierailija
17/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse papakoe ei satu tai oikeastaan edes tunnu mielestäni mitenkään erityisesti. Pelkään muuten vain todella todella paljon gynellä käyntiä tai siis lähinnä sisätutkimusta. Siinä yhteydessä on otettu sitten samalla myös muutaman kerran papakoe. Olen aina kertonut gynelle heti alussa, että pelkään/jännitän aivan älyttömästi ja kaikki ovat osanneet ottaa asian tosi hyvin huomioon ja yrittäneet tehdä tilanteesta siedettävän.

Plus paras vinkki jonka olen saanut on, että yrittää mahdollisimman hyvin painaa koko ajan aktiivisesti lantiota kiinni tuoliin, jolloin lihakset pysyvät mahdollisimman rentoina ja tutkimus helpottuu ja ei näin ollen satu.

Älä ihmeessä jätä menemättä :)

Vierailija
18/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne syövät tulee yleensä yli 6-kymppisenä, silloin lapsikin on jo aikuinen.

Tiedän monta kellä on ollut syöpä alle 30v. Silkkaa tyhmyyttä jättää käymättä papassa.

Vierailija
19/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole ikinä tuntunut miltään. Minkä osuuden siinä pitäisi sattua...?

Osalla sattuu kovastikin se kohdunkaulan sisältä harjalla näytteenotto. Kaikilla ei tosiaan tunnu ollenkaan ja useimmilla vain vähäisesti. Mutta joillekin on kauheaa tuskaa ja saattavat vuotaa ihan kunnolla vertakin sen jälkeen. Jos esim. kohdunkaula on ihan kiinni ja limakalvot hyvin herkät, niin silloin sattuu.

Vierailija
20/52 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten joku jo aiemmin sanoikin, kun olet synnytyksen kokenut, on papa-koe siihen verrattuna lasten leikkiä. Älä jätä väliin siksi, että jännität. Varmaan useimmat jännittävät jonkun verran kaikenlaisia sisätutkimuksia, eihän ne mitään mukavia ole. Mutta kannattaa oman terveyden vuoksi käydä. Hetken se vain kestää ja sitten se on hoidettu!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi