Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ilmeisesti ihminen lyhenee vanhetessaan? Tapahtuuko se tasaisesti läpi elämän vai nopeammin vanhuusiässä?

Vierailija
16.11.2020 |

Sain nimittäin tietää, että olen 10 vuodessa lyhentynyt 4 senttiä. Miten se on mahdollista? Olin lyhyt jo alun perin! Kumpikin pituus mitattu sairaalassa, ja jälkimmäisestä pyysin vielä tarkistusmittauksen toisella mittalaitteella, kun en ensin uskonut.

Tällä vauhdilla jos etenee niin olen eläkeläisenä metrin pätkä!!

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tasaisesti 1 vuotiaasta lähtien

Vierailija
2/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ainakaan ensimmäiseen 45v mitta lyhentynyt yhtään. Puolen sentin tarkkuudella sama ku teininäkin. Eikö ne ole vanhuksia jotka menee kasaan? Ne pysty edes seisomaan enää suorassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihmisen pituus lyhenee iän myötä useita senttejä syy on yleisessä osteoporoosista eli elintavat tarkastelun alle.

Vierailija
4/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin lyhentynyt 2 senttiä viidessä vuodessa. Minulla on toki osteoporoosi, se voi vaikuttaa. N63

Vierailija
5/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmisen pituus lyhenee iän myötä useita senttejä syy on yleisessä osteoporoosista eli elintavat tarkastelun alle.

Tämä tarkastettiin. Luuntiheys oli ihan ikää vastaava.

Vierailija
6/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti on lyhentynyt ikävuosien 50-60 välillä ehkä 10-15cm. Ennen se oli mua pidempi ja nyt lyhyempi. Useinhan vanhetessa ihmiset painuu kasaan.

Vierailija
7/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä neuvot minulle? Osteoporoosi on ja sentti ja vuosi tahtia lyhenen. N64

Vierailija
8/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisikymppisenä mitattiin, ja sentti oli pituudesta lähtenyt.

Vierailija
9/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän vanhempana. Välilevyt menee kasaan ja kutistuu, etenkin hormonimuutokset vaikuttaa. Ne painuvat jopa päivän aikana kasaan jonkin verran. Myös todennäköisesti vanhana seisoo paljon vähemmän ryhdikkäästi. Osteoboroosi voi vaikuttaa myös, mutta ihminen lyhenee ilman boroosiakin

Vierailija
10/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

minut mitattiin sairaalassa muutama viikko sitten. Olen tasan saman pituinen kuin parikymppisenä, nyt ikää 51v.

Vierailija
11/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri totesi, ettei minua ainakaan osteoporoosi vaivaa. Olen 54.

Vierailija
12/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama. Nuorena olin 168, nykyään 167 cm. Ei osteoporoosia.

Uskon , että juuri tuo 50 v on rajapyykki. Vanhusiässä lyhentyy sitten lisää, jos alkaa mennä ryhti kumaraan. Selkäranka myös lyhenee, kun nikamavälit kapenevat.

Niillä, jotka ovat jo nuorempana lyhentyneet monta senttiä, on joku luuston rakenteeseen ja ryhtiin vaikuttava sairaus.

Vierailija
13/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän vanhempana. Välilevyt menee kasaan ja kutistuu, etenkin hormonimuutokset vaikuttaa. Ne painuvat jopa päivän aikana kasaan jonkin verran. Myös todennäköisesti vanhana seisoo paljon vähemmän ryhdikkäästi. Osteoboroosi voi vaikuttaa myös, mutta ihminen lyhenee ilman boroosiakin

Se on osteoporoosi ihan kotoisalla p-äänteellä.

Vierailija
14/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keski-ikäisenä jo on mennyt merkittävästi kasaan, niin ei se normaalia ole. Äitini on lyhentynyt selvästi, mikä johtuu siitä, että hänellä on monenlaisia selkäongelmia. Nikamat ovat painuneet kasaan. Osteoporoosia hänellä ei ole.

Vierailija
15/19 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama. Nuorena olin 168, nykyään 167 cm. Ei osteoporoosia.

Uskon , että juuri tuo 50 v on rajapyykki. Vanhusiässä lyhentyy sitten lisää, jos alkaa mennä ryhti kumaraan. Selkäranka myös lyhenee, kun nikamavälit kapenevat.

Niillä, jotka ovat jo nuorempana lyhentyneet monta senttiä, on joku luuston rakenteeseen ja ryhtiin vaikuttava sairaus.

Minä mittasin pituuteni, kun paino hiljalleen laskee. Syön ihan normaalisti, ryhti ei ole painunut kumaraan, tunnen itseni täysin terveeksi. Ja olen 70-vuotias. Tyttäreni arveli, että jospa luut haurastuvat ja siitä johtuu verkkainen painon putoaminen. No totta tosiaan, olin v. 2009 167 cm(virallinen mittaus) ja nyt 164 cm. Nuorena olin 169 cm!

Vierailija
16/19 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini on 75 ja silmämääräisesti arvioiden lyhentynyt ainakin 10 cm. Hänellä on selkävaivoja ja paha nivelrikko. Mutta eiköhän sitä itse kukin mene kasaan jonkin verran.

Vierailija
17/19 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huh.

Selkäranka toki käyristyy ja juuttuu omiin asentoihinsa (niska, rintaranka, lanneranka), luutkin voivat haurastua ja ne välilevyt, ne vasta lyttyyn menevätkin. Lonkat ja polvet kuluvat, jopa jalkaholvit laskevat.

Elämä on.

Vierailija
18/19 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko välilevyjä mennyt?

Tai onko esimerkiksi jalkaholvit madaltuneet ja nilkat kääntyneet sisäänpäin?

Vierailija
19/19 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko välilevyjä mennyt?

Tai onko esimerkiksi jalkaholvit madaltuneet ja nilkat kääntyneet sisäänpäin?

Minulla ei ainakaan tuollaisia havaittavia muutoksia. Ja ryhti on pysynyt hyvänä ja selkä suorana. Olen harrastanut pilatesta vuosikaudet, paitsi viime aikoina on laiskuus vaivannut. Paino vain putoaa, täytynee olla tulevilla liukkailla varovainen, ettei kaatuile, jos vaikka luut haurastuneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi