Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihduttaako laihdutusleikkaus aina?

Vierailija
16.11.2020 |

Olen itse normipainoinen mutta taipuvainen lihomaan eli jos en urheile hulluna, paino heti nousee.
Jäin miettimään jonkun telkkarista tulleen laihdutusleikkausohjelman jälkeen että oikeastiko se leikkaus poistaa sen lihomistaipumuksen? Kun se taipumus on geeneissä ja ”ajattelussa”, siis esim minäkään en saa sitä taipumusta itseltäni pois. (Minä kuitenkin pystyn hallitsemaan taipumusta liikkumalla paljon ja huolehtimalla että kaloreita kuluu).
Jos leikitään että olisin vaikka 150kg ja menisin leikkaukseen, niin poistaisiko leikkaus lihomistaipumukseni ja haluni syödä?

Leikkauksista esitellään aina vain menestystarinoita. Tää on ehkä vähän turha aloitus mutta jäin vain pohtimaan että vaikuttaako tuo leikkaus myös psyykeen ja jotenkin sysäisee terveisiin elintapoihin?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mikään automaatti. Jotkut tietoisesti venyttävät mahaansa että pystyvät syömään taas enemmän, tai sitten mussuttavat koko ajan jotain.

Vierailija
2/10 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se alkuun väkisin laihduttaa mutta jos jatkaa syömistä entiseen malliin (heti kun pystyy) niin lihoo varmasti ennalleen, jotkut jopa entistä lihavammaksi.

Se leikkaus on vain tukikeino, ei absoluuttinen ratkaisu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan. TLC:ltä tulee ohjelma "Hengenvaarallisesti lihava", jossa sairaalloisen ylipainoisille tehädän leikkaus ja seurataan heidän elämäänsä. Heti siinä ohjelman alussa jo lukee, että niin vaikeasti lihavilla on vain 5% mahdollisuus onnistua - edes leikkauksen avulla.

Ihan noin huono prosentti e ole tavislihavalla, joka ei ole 300-kiloinen kuten ne sen ohjelman tyypit, eikä niin pahastit traumatisoitunut - niillä on usein esim. päihdekotilapsuus ja seksuaalisia hyväksikäyttöjä takana, osalla huumeriippuvuuksia. Mutta kyllä niitä näkee jotka on ensin laihtuneet laihdutusleikkauksella esim. 50 kg, sitten pysähtynyt painonlasku, hitaati alkanut paino nousta ja aika pian on ennallaan.

Vierailija
4/10 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan. TLC:ltä tulee ohjelma "Hengenvaarallisesti lihava", jossa sairaalloisen ylipainoisille tehädän leikkaus ja seurataan heidän elämäänsä. Heti siinä ohjelman alussa jo lukee, että niin vaikeasti lihavilla on vain 5% mahdollisuus onnistua - edes leikkauksen avulla.

Ihan noin huono prosentti e ole tavislihavalla, joka ei ole 300-kiloinen kuten ne sen ohjelman tyypit, eikä niin pahastit traumatisoitunut - niillä on usein esim. päihdekotilapsuus ja seksuaalisia hyväksikäyttöjä takana, osalla huumeriippuvuuksia. Mutta kyllä niitä näkee jotka on ensin laihtuneet laihdutusleikkauksella esim. 50 kg, sitten pysähtynyt painonlasku, hitaati alkanut paino nousta ja aika pian on ennallaan.

Olen katsonut tuota ohjelmaa joskus ja huomasin minäkin että terapeutti olisi oikeampi osoite kuin lääkäri. Huomaan tuon itsessänikin (mulla oli turvaton väkivaltainen lapsuus) että helposti hakee turvallisuuden tunnetta ja ”hallinnan tunnetta” syömisellä. Joudun itsekin olemaan tarkkana koko ajan koska tiedostan lihonistaipumuksen ja taustalla olevat syyt.

Käy välillä sääliksi miten ilkeitä lihaville ollaan. Heillä voi olla taustalla vaikka mitä vaikeaa ja silloin se ei mene niin että ”ota itseäsi niskasta kiinni”.

Onkohan lihavuusleikkaukseen pääseville mitään keskusteluapua tarjolla? Ap

Vierailija
5/10 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa englanninkielinen sanonta ”comes back with a vengeance”. Ja rasvaimu voi todellakin tehdä sen.

Vierailija
6/10 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jospa koittaisit syödä vähemmän. Se on suurin syy painosi nousuun.Hulluna urheileminen ei ole kestävää toimintaa koska enemmin tai myöhemmin sen määrä arjessasi laskee. Tärkeämpää on syödä oikein. Tylsää, mutta tarpeellista. Laihdutusleikkaus ei ole oikotie onneen eikä takaa pysyvää laihtumista koska siinä se oman pään sisäinen prosessi jää käymättä läpi eli miksi syöt, milloin syöt, mitä syöt ja mihin tunnetilaan kuvittelet ruoan auttavan? Ennen sen selvittämistä ei paino pysy pois ja leikattunakin on mahdollisuus syödä itsensä lihavaksi ellei ala miettiä MIKSI syö. Liikapainon syy on henkisellä puolella jos ja kun fyysiset syyt kuten kilpirauhasen vajaatoiminta tms. on suljettu pois. Voi olla että muutama käynti psykologilla auttaisi sinua paremmin. Sen lisäksi voisi suolistosi säilyä ehjänä - leikkauksessa on aina riskejä ja sivuvaikutuksia eikä se poista liikasyömisen syytä.

Vierailija
7/10 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jospa koittaisit syödä vähemmän. Se on suurin syy painosi nousuun.Hulluna urheileminen ei ole kestävää toimintaa koska enemmin tai myöhemmin sen määrä arjessasi laskee. Tärkeämpää on syödä oikein. Tylsää, mutta tarpeellista. Laihdutusleikkaus ei ole oikotie onneen eikä takaa pysyvää laihtumista koska siinä se oman pään sisäinen prosessi jää käymättä läpi eli miksi syöt, milloin syöt, mitä syöt ja mihin tunnetilaan kuvittelet ruoan auttavan? Ennen sen selvittämistä ei paino pysy pois ja leikattunakin on mahdollisuus syödä itsensä lihavaksi ellei ala miettiä MIKSI syö. Liikapainon syy on henkisellä puolella jos ja kun fyysiset syyt kuten kilpirauhasen vajaatoiminta tms. on suljettu pois. Voi olla että muutama käynti psykologilla auttaisi sinua paremmin. Sen lisäksi voisi suolistosi säilyä ehjänä - leikkauksessa on aina riskejä ja sivuvaikutuksia eikä se poista liikasyömisen syytä.

Joo en aio päästää itseäni laihdutusleikkauskuntoon... tosin aina voi elämässä sattua kaikkea. Korostan vielä sitä että syön todella terveellisesti mutta vain paljon. Siis mulla on kova nälkä, ja kunnon kotiruoka maistuu. En syö herkkuja.

Urheilu ja syöminen on hassu kierre, eli kun urheilee kovaa (nyt esim juoksen 30km viikossa, lisäksi salia ja jumppaa) niin on hirveä nälkä urheilun takia ja pakko syödä.

Mulla taannoin murtui nilkka ja tuli 6 vko urheilukieltoa (jotain kevyttä jumppaa sai tehdä) ja tänä aikana laihduin ihan itsekseen 7kg.

En tiedä olisiko parempi olla sitten urheilematta, mutta toistaiseksi olen sitä jatkanut koska on kivaa olla hyväkuntoinen. Ap

Vierailija
8/10 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis siinä kunnossa, että jaksat juosta viikossa 30km ja vetää salitreenitkin päälle? Et taida olla vielä ihan lihavuusleikkausmitoissa, 50kg tohon lisää niin voi olla, että pääsisit veitsen alle

Vierailija
9/10 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis siinä kunnossa, että jaksat juosta viikossa 30km ja vetää salitreenitkin päälle? Et taida olla vielä ihan lihavuusleikkausmitoissa, 50kg tohon lisää niin voi olla, että pääsisit veitsen alle

Olen normaalipainoinen ;) tämä luki kyllä aloituksessa. Ap

Vierailija
10/10 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen normaalipainoinen ;) tämä luki kyllä aloituksessa. Ap

Normaalipainoisille ja lievästi ylipainoisille ei kai Suomessa suostuta lihavuusleikkauksia ainakaan julkisella puolella tekemään. Pitäisi varmaan varata yksityiseltä lääkäriltä Virosta.

Tai sitten muistan ihan väärin, olen nimittäin joskus puolihuolimattomasti asiaa googlaillut, sillä olen itsekin mahalaukkuni venyttänyt normaalipainoinen treenaaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän