Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihduttaminen pahentaa pcos:aa??

Vierailija
16.11.2020 |

Olen kärsinyt normaalipainoisena voimakkaista pcos:n oireista. Pahaa aknea, kaljuuntumista, pitkä kuukautiskierto ym. Aina yritin laihduttaa, vaikka olin jo melkein alipainoinen, koska luulin laihduttamisen auttavan. Stressaavan elämäntilanteen takia sitten lihoin. Ylipainoisena pitkästä aikaa on ollut säännöllinen 28 päivän kierto, ja akne lieventynyt hyvin paljon. Laitoin ikääntymisen piikkiin. Nyt kun olen laihtunut, yhtäkkiä kierrot ovat taas pidentyneet, akne palannut takaisin. Voiko oikeasti olla mahdollista, että pcos pahenee kun laihduttaa?! Aion kyllä joka tapauksessa laihduttaa normaalipainoon. Ihmetyttää vaan.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kyllä nimenomaan neuvotaan laihduttamaan. Moni on kuitenkin kokenut, että hiilarien vähentäminen ja rasvojen lisääminen ruokavalioon on auttanut oireita.

Vierailija
2/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nykyisessä ruokavaliossasi on jotain sellaista mitä siitä ennen puuttui, siksi oireiden lievittyminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä kyllä nimenomaan neuvotaan laihduttamaan. Moni on kuitenkin kokenut, että hiilarien vähentäminen ja rasvojen lisääminen ruokavalioon on auttanut oireita.

Niinhän sitä neuvotaan. Siksi itsekin olen ymmälläni, miten voin tuntea ylipainoisena oloni niin paljon paremmaksi, koska oireita on paljon vähemmän.

Vierailija
4/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lihoin, söin todella paljon hiilareita eli oireiden lievittymistä hiilarit eivät selitä. Söin yli 3000 kcal päivässä, suurin osa jotain leivoksia, karkkeja ja muita herkkuja. Verensokerikin on ylipainoisena alhaisempi kuin normaalipainoisena. Nykyään taas syön paljon vähemmän, koska olen laihduttamassa. Oireet ovat alkaneet palaamaan takaisin.

Ap

Vierailija
5/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tavallista. Rasvakudoshan erittää estrogeeniä, ja estrogeeni torjuu PCOS oireita.

Vierailija
6/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika tavallista. Rasvakudoshan erittää estrogeeniä, ja estrogeeni torjuu PCOS oireita.

Tästä samasta syystä muuten usein lihavilla naisilla on vähemkkakakkka män vaihdevuosioireita. Vaikka munasarjat olisi jo hiipumassa / hiipuneet niin rasvakudoksen erittämä naishormoni voi riittää pitämään karmeimmat oireeet pois.

Vierailija
7/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä samasta syystä muuten usein lihavilla naisilla on vähemmä vaihdevuosioireita. Vaikka munasarjat olisi jo hiipumassa / hiipuneet niin rasvakudoksen erittämä naishormoni voi riittää pitämään karmeimmat oireeet pois.

Vierailija
8/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mahdollista. On olemassa oikeasti enemmänkin sairauksia, joissa lievä ylipaino/lihavuus oikeasti auttaa, mutta näistä ei missään nimessä saa puhua ääneen, koska ylipainossa ei koskaan saa olla mitään hyviä puolia.

Ihan esimerkkinä: monien syöpien kohdalla selviytymisprosentti on korkeampi niillä, jotka sairastuessaan olivat ylipainoisia. Syöpä kun usein kuluttaa elimistön voimavarat kokonaan ( kuten tiedetään varsin moni syöpäpotilas laihtuu rajusti), ja jos alkujaan on mistä ottaa energiaa, se suojaa elimistöä romahtamiselta.

Vierailija
9/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Monet ovatkin nimenomaan kehuneet, että olen vain kaunistunut ja muuttunut naisellisemman näköiseksi lihomisen jälkeen. Aluksi otin sen vain jonain yrityksenä lohduttaa. Mutta nyt kun katson vanhoja kuvia, näytän mielestäni niissä ihan mieheltä.

Vierailija
10/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä samasta syystä muuten usein lihavilla naisilla on vähemmä vaihdevuosioireita. Vaikka munasarjat olisi jo hiipumassa / hiipuneet niin rasvakudoksen erittämä naishormoni voi riittää pitämään karmeimmat oireeet pois.

Totta. Mutta pcos:ssa estrogeenitaso on yleensä normaali eli ei kuitenkaan täysin ole kyse samasta asiasta.

Vierailija
11/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut pcos oireet, mutta ei mitään elimellistä syytä oireille. Lapsetkin tulleet helposti tehtyä. Parrankasvuun on kuitenkin laihtuminen auttanut ja hormoniheittelyihin. Ihosta en osaa sanoa. Minulla jatkuu teini-ikä yhä vaikka ikää on yli 40v. Suhteellisen rauhallinen kuitenkin vaikka näppyläinen. Silti paljon huonommassa kunnossa kuin teininä.

Vierailija
12/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, huomiossasi saattaa olla perää, minullakin oli hoikempana enemmän poikamaisia oireita kuin pari kiloa ylipainoisena. Tämä on taas näitä lääketieteen ihmeellisyyksiä kun tutkimus olikin hutkimus.

Vierailija
13/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuon lyhenteen nimi tarkalleen on? Solunetin linkki aiheesta olis hyvä.

Vierailija
14/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla PCOs on elänyt ihan omaa elämäänsä. On ollut erilaisia vaiheita, enkä ole havainnut sen korreloivan painon kanssa.

Vierailija
15/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, huomiossasi saattaa olla perää, minullakin oli hoikempana enemmän poikamaisia oireita kuin pari kiloa ylipainoisena. Tämä on taas näitä lääketieteen ihmeellisyyksiä kun tutkimus olikin hutkimus.

https://www.vauva.fi/keskustelu/3923200/aldicarb-joku-kaipasi-tietoa-si…

ai?

Vierailija
16/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuon lyhenteen nimi tarkalleen on? Solunetin linkki aiheesta olis hyvä.

Google?

Vierailija
17/19 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä meinasin ihan mututuntumalla tulla sanomaan, että rasvat varmasti vaikuttaa. En kuitenkaan ollut varma miten päin :D Rasva-aineenvaihdunta vaikuttaa hormonitoimintaan, ainakin jotenkin. Toisaalta huono rasva tukkii huokosia ja aiheuttaa tavallisia näppylöitä. 

Vierailija
18/19 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista!

Vierailija
19/19 |
21.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella mielenkiintoista! En ole edes huomannut mutta minulle on käynyt samoin. Nuorena olin todella laiha ja hirveät pcos oireet. Nyt olen lihonut bmi 35 luokkaa ja oireita ei ole ja kierto on todella tasainen ja osaan melkein ennustaa menkkojen alkamisen tunnin tarkkuudella :D. Olen parhaillaan muuttamassa elämäntapoja terveelliseen suuntaan joten mielenkiinnolla odotan miten tässä käy kun paino putoaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän