Ärtyvästä suolesta kärsivät - mitä hoidoksi?
Minkä olette huomanneet helpottavan ärtyvän suolen oireyhtymää? Etenkin te, jotka kärsitte eniten ilmavaivoista ja turvonneesta vatsasta. Olen itse kokeillut melkein kaikkea, mutta ei näistä ilmavaivoista ja vatsan turvotuksesta tunnu pääsevän millään eroon näin istumatyöläisenä! Todella epätoivoista, kun on sairaus, jolle ei ole hoitoa :( Fodmap-ruokavaliokaan ei ole saanut oireitani kuriin, vaikka se toisiin auttaakin.
Kommentit (6)
Piereskely helpottaa. Samoin kakalla käynti heti kun on hätä.
Lisää liikuntaa!!! Tiedän, että on istumatyöläisen kirous. Jäin juuri pois istumatöistä ja pääsen ja ehdin liikkua enemmän. Lisäksi jo viime kesänä otin gluteenittoman ruokavalion käyttöön ja turvotus kyllä hävisi. En tiedä onko mun ongelma sitten vielä hiivasyndrooma, mutta sekin on helpottanut jo gluteenittomalla sekä liikunta on avain sana ihan kaikkeen vaivaan!
Monissa tilanteissa ei oikein voi piereskellä. Vaikka vessaan pääsisikin niin on se aika noloa siellä pierasta, kun se kuuluu joka tapauksessa vessan ulkopuolelle. Omassa kodissa toki eri asia.
Vehnätuotteet. Etenkin pullat ja muut sellaiset, joissa sekä hiivaa että vehnää.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 18:44"]
Lisää liikuntaa!!! Tiedän, että on istumatyöläisen kirous. Jäin juuri pois istumatöistä ja pääsen ja ehdin liikkua enemmän. Lisäksi jo viime kesänä otin gluteenittoman ruokavalion käyttöön ja turvotus kyllä hävisi. En tiedä onko mun ongelma sitten vielä hiivasyndrooma, mutta sekin on helpottanut jo gluteenittomalla sekä liikunta on avain sana ihan kaikkeen vaivaan!
[/quote]
Kuinka paljon kannattaisi liikkua? Harrastan hyötyliikuntaa (esim. töissä käytän portaita hissien sijaan) ja töiden jälkeen puolesta tunnista tuntiin käyn kävelyllä tai harrastan muuta jumppaamista. Silti ei auta vatsavaivoihin. Töiden jälkeen on monesti niin väsynytkin olo, että haluaisi vaan maata loppuillan sohvalla :(
Piereskely helpottaa. Samoin kakalla käynti heti kun on hätä.