Älkää ikinä ottako lapsillenne puhelinliittymää nimiinne, ja lapsi vaan liittymän käyttäjä
Nimittäen sitä numeroa ei saa irrotettua siltä omistajan tililtä millään, niin että lapsi esim. alkaisi maksaa itse laskunsa ja haluaisi muuttaa operaattoria.
Näin anakin Elisalla.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millai mitenkään?
Voithan sinä liittymän "omistajana" vaihtaa opetaattoria koska haluat. Eri asia miten järkevää se on.
Ai minäkö liittymän omistajana otan lapselle uuden liittymän nimiini toisesta firmasta ja taas käyttäjä olisi sitten tämä lapsi edelleen?
ap
Eiku sama numero säilyy.
Pyrkimyksenä oli irtauttaa lapsen liiitymä numeroineen vanhemman holhouksesta ja tuo ei oiken vastaa sitä ajatusta kun vanhempi edelleen ottaa uuden liittymän nimiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Telialla meni minuutti kun siirrettiin lapsen nimiin aiemmin mun nimissä ollut liittymä.
Miten onnistui noin helposti? Joskus vuosi sitten piti olla liittymän omistajan lupa, ja sitten uuden omistajan piti käydä henkilökohtaisesti teliakaupassa tekemässä siirto.
Kauppareissulla pysähdyttiin Telian liikkeeseen, noin minuutissa ulkona ja liittymä nuoren nimissä.
Okei, meillä oli jäänyt aikuisten lasten liittymät vanhemman nimiin, ja kun omistaja ja aikuinen käyttäjä asuivat eri paikkakunnilla, homma oli todella vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millai mitenkään?
Voithan sinä liittymän "omistajana" vaihtaa opetaattoria koska haluat. Eri asia miten järkevää se on.
Ai minäkö liittymän omistajana otan lapselle uuden liittymän nimiini toisesta firmasta ja taas käyttäjä olisi sitten tämä lapsi edelleen?
ap
Eiku sama numero säilyy.
Pyrkimyksenä oli irtauttaa lapsen liiitymä numeroineen vanhemman holhouksesta ja tuo ei oiken vastaa sitä ajatusta kun vanhempi edelleen ottaa uuden liittymän nimiinsä.
Tarkoitus kai on siinä uudessa firmassa siirtää liittymä lapsen nimiin, jos nykyisessä ei onnistu.
Kukaan ei ole puhunut hinnoista.
Dnalla maksaa kympin, jos teet vaihdon myymälässä. Lisäksi ilmeisesti molempien pitää olla paikalla yht'aikaa. Netissä siirto maksaa vitosen itsepalveluna, eikä tarvi jonotella saati järkkäillä molemmille sopivaa aikaa.
Jos olisin samalla vaihtamassa operaagttoria, yrittäisin kyllä saada siirron samaan diiliin, eli kuluitta.
Vierailija kirjoitti:
Vieraoilija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millai mitenkään?
ap
Eiku sama numero säilyy.
Huoltajuus päättyy sitten kun lapsi on omillaan eli saa palkkatuloja tai hänellä on toisen asteen tutkinto.
Ilmeisesti operaattori on kysynyt, että pystyykö lapsi/nuori maksamaan velkansa operaattorille ja jos ilmeisestä syystä tämä ei toteudu, niin jatkat laosen liittymän ylläpitoa kunnes ehti täyttyy
En ehkä sitten ymmärrä mitä Ap tarkoittaa, mutta kyllä me ainakin Elisalla pystyimme. Ihan omaelisan kautta. Lapsi täytti 18v, siirsin koko liittymän hänen nimiinsä (hän siis käyttäjä ja minä olin maksaja) ja lopulta lapsi vaihtoi halvempaan liittymään eri firmaan. Meni tähän hommaan tosiaan noin minuutti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraoilija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millai mitenkään?
ap
Eiku sama numero säilyy.
Huoltajuus päättyy sitten kun lapsi on omillaan eli saa palkkatuloja tai hänellä on toisen asteen tutkinto.
Ilmeisesti operaattori on kysynyt, että pystyykö lapsi/nuori maksamaan velkansa operaattorille ja jos ilmeisestä syystä tämä ei toteudu, niin jatkat laosen liittymän ylläpitoa kunnes ehti täyttyy
Väärin. Lain mukaan "lapsen huoltajia ovat hänen vanhempansa tai henkilöt joille lapsen huolto on uskottu. Lapsen huolto päättyy kun lapsi täyttää kahdeksantoista vuotta tai sitä ennen menee avioliittoon."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraoilija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millai mitenkään?
ap
Eiku sama numero säilyy.
Höpöhöpö. Laskutettavaa liittymää ei saa nimiinsä vai siinä tapauksessa, että luottotiedot ovat kuralla. Tai ei asu pysyvästi Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Lasten liittymät ovat olleet nimissäni ja siitä heidän nimelleen siirretty, siinä taisi mennä peräti 1 min/vaihto Elisalla. Ei ollut kovin kummoinen operaatio... Onko sinulla ap kaikki ihan kunnossa?
Minulla on kaikki kunnossa.
Juuri aloin raivota puolisolle, että kun ei asia ole niin kuin on minulle esittänyt, ja on vaan ollut laiska ja saamaton:(
En puuhunut omasta puolestani, vaan puolisosta jonka nimissä tuo liittymä on, ja levittelee käsiään.
Juuri lähetin tekstarin lapselle että "jos olisitte käyneet yhdessä Elisan toimipisteellä, niin asia olisi hoidettu jo aikapäiviä sitten ja tilaisuuksia olisi ollut aina kerran pari vuodessa".
ps. Välitän hänelle huolestuneisuuteenne hänen henkisestä voinnistaan ja mitä tuumaa tähän.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten liittymät ovat olleet nimissäni ja siitä heidän nimelleen siirretty, siinä taisi mennä peräti 1 min/vaihto Elisalla. Ei ollut kovin kummoinen operaatio... Onko sinulla ap kaikki ihan kunnossa?
Minulla on kaikki kunnossa.
Juuri aloin raivota puolisolle, että kun ei asia ole niin kuin on minulle esittänyt, ja on vaan ollut laiska ja saamaton:(
En puuhunut omasta puolestani, vaan puolisosta jonka nimissä tuo liittymä on, ja levittelee käsiään.
Juuri lähetin tekstarin lapselle että "jos olisitte käyneet yhdessä Elisan toimipisteellä, niin asia olisi hoidettu jo aikapäiviä sitten ja tilaisuuksia olisi ollut aina kerran pari vuodessa".
ps. Välitän hänelle huolestuneisuuteenne hänen henkisestä voinnistaan ja mitä tuumaa tähän.
ap.
Hohhoijaa. Raivoat puolisolle ja tekstaat lapselle syyllistävän nalkutusviestin.
Jos kaksi aikuista ihmistä (puoliso, lapsi) eivät saa hoidettua keskinäistä asiaansa, miksi sinun edes pitäisi puuttua siihen?
Relaa, hyvä nainen. Lopeta metatyö.
Vierailija kirjoitti:
En ehkä sitten ymmärrä mitä Ap tarkoittaa, mutta kyllä me ainakin Elisalla pystyimme. Ihan omaelisan kautta. Lapsi täytti 18v, siirsin koko liittymän hänen nimiinsä (hän siis käyttäjä ja minä olin maksaja) ja lopulta lapsi vaihtoi halvempaan liittymään eri firmaan. Meni tähän hommaan tosiaan noin minuutti.
Pitää kirjautua tuohon puolison liittymään ja katsoa että miten se asia oikein on.
Epäilen kyllä hiukan, että siellä olisi mahdollisuus tätä tehdä. Siinä törmätään valtuuksiin ja valtakirjoihin ja tunnistautumiseen. Ei vanhemmalla ole yksipuolisesti valtuuksia tehdä jotain toista (lasta) koskevia toimia niin että joku aiempi sitoutuminen muuttuu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää kirjautua tuohon puolison liittymään ja katsoa että miten se asia oikein on.
Epäilen kyllä hiukan, että siellä olisi mahdollisuus tätä tehdä. Siinä törmätään valtuuksiin ja valtakirjoihin ja tunnistautumiseen. Ei vanhemmalla ole yksipuolisesti valtuuksia tehdä jotain toista (lasta) koskevia toimia niin että joku aiempi sitoutuminen muuttuu.
ap
Luuletko oikeasti, että olet (oik. puolisosi) ensimmäinen ja ainoa liittymän omistajuuden siirtäjä?
Kyllä nämä laillisuusmuodollisuudet on osattu automatisoida operaattorin sivuilla.
Koodia pukkaa ja vahvistusta vaaditaan. Mutta ei tarvi asiakaspalvelijaa eikä allekirjoituksia.
Kyllä Elisalla OmaElisan kautta pystyy tekemään tuon. Itsekin tein just pari kk sitten. Eikä tarvinnut muistaakseni mitenkään erityisemmin edes tunnistautua.
Molempien pitää toki kirjautua OmaElisaan omilla tunnuksillaan, koska jotain hyväksymistä tms piti tehdä. (Siis liittymän haltija muuttaa OmaElisassa käyttäjän haltijaksi --> käyttäjä/ uusi haltija käy omassa OmaElisassa hyväksymässä asian --> asia ok.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Telialla meni minuutti kun siirrettiin lapsen nimiin aiemmin mun nimissä ollut liittymä.
Miten onnistui noin helposti? Joskus vuosi sitten piti olla liittymän omistajan lupa, ja sitten uuden omistajan piti käydä henkilökohtaisesti teliakaupassa tekemässä siirto.
Kauppareissulla pysähdyttiin Telian liikkeeseen, noin minuutissa ulkona ja liittymä nuoren nimissä.
Okei, meillä oli jäänyt aikuisten lasten liittymät vanhemman nimiin, ja kun omistaja ja aikuinen käyttäjä asuivat eri paikkakunnilla, homma oli todella vaikea.
Meidän tapauksessa lapsi Helsingissä. Liittymän omistaja n. 1000 likometrin päässä. Ei ihan heti laiteta asioita kuntoon jos nousee tarve esiin perjantaina klo. 15.00 ja akuutti tarve saada numeronsiirto eri operaattorille.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Muistaakseni lapsen piti kirjautua omilla nettitunnuksilla sen jälkeen ja hyväksyä tämä tai tehdä jotain muuta, en muista. Ja jos lapsi ei tähän suostu niin aina voi irtisanoa koko liittymän, tähän ei tarvitse mitään valtuutuksia tai muuta.
Ihan vaan mielenkiinnosta, miten alaikäiselle saa liittymän ilman että se on aikuisen nimellä? Eli mitä ap ehdottaa normikäytännön tilalle?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Elisalla OmaElisan kautta pystyy tekemään tuon. Itsekin tein just pari kk sitten. Eikä tarvinnut muistaakseni mitenkään erityisemmin edes tunnistautua.
Molempien pitää toki kirjautua OmaElisaan omilla tunnuksillaan, koska jotain hyväksymistä tms piti tehdä. (Siis liittymän haltija muuttaa OmaElisassa käyttäjän haltijaksi --> käyttäjä/ uusi haltija käy omassa OmaElisassa hyväksymässä asian --> asia ok.)
Molemmilla ei voi olla "oma elisaa". Se on vaan sillä jonka nimissä liittymä on:)
Ei tässä tapuksessa liittymän käyttäjällä ole mitään oma elisaa mihin kirjautua:)
Oma elisa on vaan jos on liittymä:)
ap.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan mielenkiinnosta, miten alaikäiselle saa liittymän ilman että se on aikuisen nimellä? Eli mitä ap ehdottaa normikäytännön tilalle?
En ole ap, mutta vastaan: prepaid-liittymä on ihan hyvä vaihtoehto alaikäiselle.
Älä valehtele. Minulla oli kaikkien kolmen lapsen Elisan liittymät nimissäni, eikä ollut mitään vaikeuksia siirtää niitä lasten omiin nimiin siinä vaiheessa, lun lapset muuttivat pois kotoa. Kävimme tosin yhdessä lapsen kanssa Elisan myymälässä. En tiedä, olisiko se onnistunut netissä.