Käytätkö 'koska' sanaa 'milloin' sanan synonyyminä?
vaikea aina tietää mikä on puhekieltä ja mikä vain oman alueen murretta.
Ulkomaalainen ei ainakaan ymmärtänyt kun kysyin 'Koska tulet taas käymään?'.
Kommentit (19)
Käytän, asun Uudellamaalla. En milloinkaan käyttäisi puhekielessä sanaa "milloin".
Ystävältäsi on tämä oppitunti jäänyt väliin:
http://randomfinnishlesson.blogspot.fi/2013/08/kun-milloin-koska.html
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 15:32"]
En koskaan, enkä ole kuullut kenenkään käyttävän oikeassa elämässä. Asun Pohjois-Savossa. Millä alueella tuota käytetään?
[/quote]
Eikö siellä sanota 'koskas työ tuutte?' =)
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 15:38"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 15:32"]
En koskaan, enkä ole kuullut kenenkään käyttävän oikeassa elämässä. Asun Pohjois-Savossa. Millä alueella tuota käytetään?
[/quote]
Eikö siellä sanota 'koskas työ tuutte?' =)
[/quote]
Hmmm, tuo "koskas" kuulostaa jo hämärästi tutulta, mutta hyvin harvoin joka tapauksessa olen tuota kuullut. Taidan olla tynnyrissä elänyt :D
Käytän. Ja kyllä se on ihan yleiskieltäkin.
Minulle ei "milloin" oikein istu puhekieleen, kirjoitettuun kylläkin. Kysyn siis "koska aiot tehdä sen?". Pehmennetty muoto milloin-sanasta on "milloinkas", joka on hyvä koska-sanan vastine puhekielessä.
Asun Tampereella enkä koskaan käytä, sanon aina "milloin". Ja tästä kuulemma huomaa, että en ole syntyperäinen tamperelainen :).
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 15:37"]
Tietysti.
T. Turku
[/quote]
Kyl mar sää kummiski sanot "kosk" ekkä "koska"? Turkulainen ystäväni joskus ihmettelee puhetapaani ja kyselee "kosk sääki oikke ruppe suame oppima?".
Toki käytän, puhekielessä ei koskaan "milloin". Olen Helsingistä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 15:43"]
Tietysti.
T. Turku
[/quote]
Kyl mar sää kummiski sanot "kosk" ekkä "koska"? Turkulainen ystäväni joskus ihmettelee puhetapaani ja kyselee "kosk sääki oikke ruppe suame oppima?".
[/quote]
Mä oon rakastunut Varsinais-Suomen murteeseen! Olen vasta aikuisella iällä sitä kunnolla kuullut, koska en ole lapsena siellä päin oleskellut eikä meillä ole sukua siellä päin. Miehen isän suku on varsinaissuomalaista, joten pääsen aina joskus kuulemaan tätä ihanaa kieltä. Osaan itse aika hyvin viroa, joten periaatteessa osaan aika hyvin muoto-opillisesti varsinaissuomea, mutta aksentti on multa tietenkin aivan hukassa.
En taida koskaan sanoa "koska", kun tarkoitan "milloin". Kirjoitan tietysti "milloin", mutta puheessa sanon "millon".
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 15:46"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 15:43"]
Tietysti.
T. Turku
[/quote]
[/quote]
Mä oon rakastunut Varsinais-Suomen murteeseen! Olen vasta aikuisella iällä sitä kunnolla kuullut, koska en ole lapsena siellä päin oleskellut eikä meillä ole sukua siellä päin. Miehen isän suku on varsinaissuomalaista, joten pääsen aina joskus kuulemaan tätä ihanaa kieltä. Osaan itse aika hyvin viroa, joten periaatteessa osaan aika hyvin muoto-opillisesti varsinaissuomea, mutta aksentti on multa tietenkin aivan hukassa.
[/quote]
Muista kuitenkin, että Varsinais-Suomen murre ei ole sama asia kuin Turun murre. Turku on oma fiini lukunsa. Siellä osataan jopa f-kirjain, ja vain aito turkulainen osaa sen ihanan kiekaisun.
Koska = milloin on puhekielessä normisettiä.
Vartoonpa, että millonka päästään yksimielisyyteen tästä asiasta. Koska olen kärsivällinen.
Hän eli miten eli, koska halusi tehdä niin ja Hän eli miten eli, milloin halusi tehdä niin. Jo noista virkkeistä käynee ilmi, että muoto ja merkitys eivät aina lankea yhteen.