Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekalle vai eskarin tuplaus?

Vierailija
13.03.2014 |

Eskariope on huolissaan lapseni kouluvalmiudesta. On sosiaalisesti koulukypsä, ottaa muut huomioon ja on erittäin empaattinen sekä aurinkoinen persoona. Leikki on tosi tärkeää. Tsemppi-testin pisteet jäivät nipin napin "suositusten" alle. Erityisesti hahmottamisessa on ongelmia. Lapsellani on silmälasit ja voimakas hajataitto, joten tehtäviä tehdessä "rivit hyppivät". Nämä ovat yksi syy miksi kynähommat eivät ole ennen eskarivuotta kovin kiinnostaneet.

Tuleva ykkösluokan opettaja on sitä mieltä, että lapseni voisi hyvinkin pärjätä koulussa. Noin puoleen tunneista on mahdollisuus saada kouluavustaja. Rehtori oli sitä mieltä, että eskarin tuplaus voisi olla sosiaalisesti kova paikka ja alentaisi lapsen itsetuntoa, kun eskarikaverit lähtisivät koulutielle ja lapseni jäisi uusimaan esikoulua.

Eskariope on ehdottomasti eskarivuoden tuplauksen kannalla. Päätös pitää tehdä muutaman viikon sisällä ja en tiedä mitä tehdä. Onko kenelläkään vastaavasta kokemusta?!

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisin minäkin kouluun jos on kuitenkin sosiaalisesti kypsä ja ope ja rehtori meinaavat että tukea saa sitten muihin hommiin. Mulla on eskarin kerrannut tyttö, se oli hänelle hyvä juttu, mutta hän olikin vielä niin epäkypsä tuossa iässä että kertaaminen oli tarpeellista!

Vierailija
22/46 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluun laittaisin minäkin! Meidän lapselle ehdotettiin koulukypsyystestien perusteella melkein kaikkea muuta kuin tavallists ekaluokkaa. Ongelma oli,ettei tyttö oikein "ymmärtänyt" ohjeita, tarvitsi henkilökohtaista ohjausta. Päädyimme kuitenkin laittamaan hänet normaalisti ekaluokalle,erityisoppilaana. Ja kuinka kävi: koulu tajusi vasta jouluna(joku paperi ilmestyi jostain),että tyttö onkin erityisoppilas! Sitten kovin koittivat luokanopettaja ja erityisopettaja keksiä mikä "vika" tytössä olisi. Kakkosen jouluna opettaja kertoi tyttömme olevan monessa aineessa luokan parhaimmistoa, huonommin sujuvissakin keskitason yläpuolella. Nyt tuo erityisoppilas päätös kumotaan kun tarvetta ei ole

Eli suosittelen kuuntelemaan vanhemmanvaistoa. Te tunnette lapsenne ja hänen ongelman,joten tietänette myös mikä ratkaisuvaihtoehdoista on hänelle paras.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluun laittaisin minäkin. Etenkin kun opettaja ja rehtori on sitä mieltä. Heillä on varmasti se ammattitaito sanoa ketkä pärjää ja kenen kannattaa mennä. Olette valmiina tukemaan ja auttamaan sekä tekemään yhteistyötä koulun kanssa, niin hienosti menee. Kuvauksesi perusteella tuo raja koulun aloittamisen tai eskarin tuplauksen välillä on niin pieni, että kaikki tulee varmasti  menemään hyvin koulussa.

Sinne vain reippain mielin koulutielle! :)

Vierailija
24/46 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joulukuussa syntynyt poika, jota alusta lähtien myös pidettiin koulukypsänä. Eka vuosi on sujunut oikein hyvin. Oppi lukemaan "aikataulussa" (jouluun mennessä), matikka ja kirjoittaminenkin sujuu hyvin. Jaksaa olla tunneilla, kuunnella ja keskittyä. Toimeen tarttuminen onkin vähän haasteellisempi juttu. Sitä muuta tekemistä löytyisi niin paljon (kynien teroittaminen jne.), mutta se taitaa olla enemmän luonne- kuin koulukypsyyskysymys. :)

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:01"]

Jos eskariope suosittelee tuplausta, niin olen ehdottomasti sen kannalla.

Meillä on loppuvuodesta syntynyt poika, jota ei ikinä luokiteltu "ei-koulukypsäksi", mutta ensimmäiset vuodet olivat todella takkuisia ihan koulunkäynnin takia. Oppimisessa ei siis ollut mitään vikaa, mutta se koulussa oleminen ja siihen liittyvät toiminnot (itse pitäisi huolehtia monesta asiasta) oli kuin kivireen vetämistä. Nyt myöhemmin olen tajunnut, että poika oli ihan liian pieni kouluun. 

Lapset kehittyvät niin eri tahtiin. Toisissa asioissa poika oli hyvinkin kehittynyt ja taitava, mutta koulukypsyys ei todellakaan kuulunut niihin. Ja koko perheen elämä olisi varmasti ollut helpompaa, jos koulun olisi voinut aloittaa vasta seuraavana vuonna.

[/quote]

Vierailija
25/46 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluun vaan. Tässä on puoli vuotta aikaa harjoitella kynä- ja muita motoriikkajuttuja. Kannusta lastasi piirtämään, palapeleihin, askarteluihin, muovailuvahaan ja muihin juttuihin, jotka vaativat sorminäppäryyttä. 

Vierailija
26/46 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskarin tuplaus, jos asia yhtään arveluttaa. Kouluja ehtii käymään ja oravanpyörässä itsensä uuvuttamaan vuoden viiveelläkin, vaikka Katainen muuta väittäisikin. Jos kouluvalmius ei vielä ole ikätasoista, turha aloittaa oppivelvollisuus ylimääräisellä työllä ja stressillä.

Vuoden vanhemmasta iästä lisäksi jatkossa hyötyä; yläasteella pienempiä helppo laittaa nippuun ja pataan.

Negatiivisena puolena tietysti se että eskarista kouluun siirtyvät ikätoverit vaihtuvat.

Vierailija
27/46 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin lastasi tuntematta, voin itse kasvatusalan ammattilaisena suositella koulua. Itselläni on nyt kakkosluokka, lapset ovat kaikki muuttuneet ja kehittyneet niin hurjasti, että lapsellesi kannattaa ehdottomasti antaa mahdollisuus. Koulu on jo osoittanut tukea ja tukitoimia, esim. HOJKSia tai HOJKSia vastaavaa suunnitelmaa voit toivoa.

Vierailija
28/46 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos reksi ja opettaja olisivat olleet vastaan niin silloin eskari uudestaan mutta kun on vihreä valo niin kouluun vaan. Ja voipi olla että eskari haluaa varmistaa ens vuoden lukumäärää. 

Vierailija
29/46 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityisluokanopettajana ja luokanopettajana sanon, että kouluun vaan. Eskarin tuplaamisesta ei ole koskaan oikeasti mitään hyötyä, ellei kyseessä ole etukäteen sovittu pidennetty oppivelvollisuus esim. kehitysvammaisuuden johdosta.

Vierailija
30/46 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 15:18"]Meillä joulukuussa syntynyt poika, jota alusta lähtien myös pidettiin koulukypsänä. Eka vuosi on sujunut oikein hyvin. Oppi lukemaan "aikataulussa" (jouluun mennessä), matikka ja kirjoittaminenkin sujuu hyvin. Jaksaa olla tunneilla, kuunnella ja keskittyä. Toimeen tarttuminen onkin vähän haasteellisempi juttu. Sitä muuta tekemistä löytyisi niin paljon (kynien teroittaminen jne.), mutta se taitaa olla enemmän luonne- kuin koulukypsyyskysymys. :)

Meillä on loppuvuodesta syntynyt poika, jota ei ikinä luokiteltu "ei-koulukypsäksi", mutta ensimmäiset vuodet olivat todella takkuisia ihan koulunkäynnin takia. Oppimisessa ei siis ollut mitään vikaa, mutta se koulussa oleminen ja siihen liittyvät toiminnot (itse pitäisi huolehtia monesta asiasta) oli kuin kivireen vetämistä. Nyt myöhemmin olen tajunnut, että poika oli ihan liian pieni kouluun. 

Lapset kehittyvät niin eri tahtiin. Toisissa asioissa poika oli hyvinkin kehittynyt ja taitava, mutta koulukypsyys ei todellakaan kuulunut niihin. Ja koko perheen elämä olisi varmasti ollut helpompaa, jos koulun olisi voinut aloittaa vasta seuraavana vuonna.

[/quote]

[/quote]

Tämä teksti oli kuin suoraan minun kynästäni.Samaa mieltä kirjoittajan kanssa.

Vierailija
31/46 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eskariope tietää eskarin asiat opettajat koulun asiat

Vierailija
32/46 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuplaisin esikoulun jos ei ole riittävää koulukypsyyttä! Ei lapsen vasenkätisyys ole mikään veruke, tuon ap keksit itse! Varmaan jokainen vasurin vanhempi osaa sanoa että heidän lapsi on tasan yhtä kypsä ollut kuin oikeakätiset!!

Kyllä ekaluokka on niin erilainen kuin esikoulu, etten omaani ainakaan sinne laittaisi jos sitä ei niin puollettaisi.

Terkuin lukihäiriöisen lapsen äiti, jonka lapsi pääsi suoraan eskarista kouluun, mutten olisi laittanut jos se oltaisiin nähty haitaksi.

Vierailija
33/46 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaluokan opettaja tietää hyvin, millaisia lapsia heille ekalle tulee ja mitä siellä tarvitsee osata etukäteen, mitä vielä harjoitellaan jne. Hänellä on siitä ihan kokemusta, ei vain periaatteellista tietoa. Eskariopekin luultavasti tietää nuo asiat kirjoista, mutta hänellä ei ole tuntumaa ekaluokkaan, koska hän ei sitä opeta.

Vierailija
34/46 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluun vaan! Itse luotin vaistooni ja laitoin lapseni kouluun eskariopen kielteisestä lausunnosta huolimatta. Eskarin opettajalla oli puuttuvan ammattitaidon vastapainona vahva pätemisen tarve, mutta siitä minä välitin piutpaut. Ja kuinka ollakaan, meillä on erittäin reipas koululainen, joka lukee kirjoittaa ja menestyy koulussa hyvin.

Tarinan opetus: älkää uskoko epäpäteviä esikoulun opettajia! Vaatikaa lausunnot lapsenne koulukypsyydestä korkeammin koulutetuilta tahoilta. Anteeksi vaan kaikki lto:t, en juurikaan arvosta teitä enkä koulutustanne. Pahoittelut siitä.

Vierailija
35/46 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miksi alapeukutatte tätä? Outoa. 

Todella hyvä kirjoitus, olen täysin samaa mieltä. On paljon lapsia, joille opilliset asiat eivät ole niitä haastavia, vaan juuri se kaikki muu oleminen ja itsenäisesti toimiminen. Päiväkotimaailmasta kouluun siirtyminen on todella suuri muutos ja koululaiselta odotetaan jo paljon itsenäisyyttä. 

Kypsymiseen ja kasvamiseen käytetty aika (esim. eskarin kertaaminen) ei ole pois mistään. Toki pitää tapauskohtaisesti miettiä, mikä ratkaisu kullekin on tai olisi se paras. 

Mielestäni tärkeämpää koulun aloittamisen kannalta on juuri tuo "itsenäisyy" ja oman toimminnan ohjaus. Sekä se, että jaksaa istua paikallaan, pystyy keskittymään ja omaa hyvät vuorovaikutustaidot. Lukemiset ja laskemiset kyllä kaikki oppivat sitten ajallaan... 

Vierailija
36/46 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miksi alapeukutatte tätä? Outoa. 

Todella hyvä kirjoitus, olen täysin samaa mieltä. On paljon lapsia, joille opilliset asiat eivät ole niitä haastavia, vaan juuri se kaikki muu oleminen ja itsenäisesti toimiminen. Päiväkotimaailmasta kouluun siirtyminen on todella suuri muutos ja koululaiselta odotetaan jo paljon itsenäisyyttä. 

Kypsymiseen ja kasvamiseen käytetty aika (esim. eskarin kertaaminen) ei ole pois mistään. Toki pitää tapauskohtaisesti miettiä, mikä ratkaisu kullekin on tai olisi se paras. 

Mielestäni tärkeämpää koulun aloittamisen kannalta on juuri tuo "itsenäisyy" ja oman toimminnan ohjaus. Sekä se, että jaksaa istua paikallaan, pystyy keskittymään ja omaa hyvät vuorovaikutustaidot. Lukemiset ja laskemiset kyllä kaikki oppivat sitten ajallaan... 

Vierailija
37/46 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken muun takia laittaisin kouluun, mutta yksi asia särähti korvissani: Jos lapsi haluaa leikkiä ja siitä on jo eskarissa tullut palautetta, niin eihän siellä koulussa ole todellakaan leikkimistä muuta kuin välitunneilla :O

Eli jos lapsi mielestäsi tarvitsee leikkimistä, niin sitten se eskari on oikea paikka. Leikkiminenhän on aivoille kaikkein tärkeintä. ja jos lapsi on vuoden lopussa syntynyt, niin hänelle tulee vuosi vähemmän leikkimistä kuin vuoden alussa syntyneille, jos menevät samaan aikaan kouluun.

Vierailija
38/46 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 15:42"]

Täysin lastasi tuntematta, voin itse kasvatusalan ammattilaisena suositella koulua. Itselläni on nyt kakkosluokka, lapset ovat kaikki muuttuneet ja kehittyneet niin hurjasti, että lapsellesi kannattaa ehdottomasti antaa mahdollisuus. Koulu on jo osoittanut tukea ja tukitoimia, esim. HOJKSia tai HOJKSia vastaavaa suunnitelmaa voit toivoa.

[/quote]

HOJKS tehdään vain oppilaille, joilla on erityisopetuspäätös.

Vierailija
39/46 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 17:04"]

erityisluokanopettajana ja luokanopettajana sanon, että kouluun vaan. Eskarin tuplaamisesta ei ole koskaan oikeasti mitään hyötyä, ellei kyseessä ole etukäteen sovittu pidennetty oppivelvollisuus esim. kehitysvammaisuuden johdosta.

[/quote]

Huh, miten erityisluokanopettaja voi olla tuota mieltä!!?? Kyllä  monellekin vuosi kypsymisaikaa voi olla juuri se, mitä tarvitaan. Saa vielä olla "pieni" vuoden verran ja keskittyä leikkimiseen ja omien taitojensa kehittymiseen. 

Vierailija
40/46 |
13.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 17:04"]

[/quote]

Huh, miten erityisluokanopettaja voi olla tuota mieltä!!?? Kyllä  monellekin vuosi kypsymisaikaa voi olla juuri se, mitä tarvitaan. Saa vielä olla "pieni" vuoden verran ja keskittyä leikkimiseen ja omien taitojensa kehittymiseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi