Maisterintutkinto kestää 2 vuotta
Kommentit (19)
Hienoa jos pystyy opiskelemaan ilman että tarvitsee käydä töissä. Mä tein töitä koko maisterivaiheen opintojen ajan, jonka vuoksi opinnot venyi kolmeen ja puoleen vuoteen.
Onnistuu aloilla, joissa ei ole ryhmätöitä ja reflektointia :-). jos saa tehdä esseitä tai käydä tenteissä, sujuu opiskelu nopeasti, mutta jos täytyy istua luennoilla tietyssä jätjestylsessä ne läpikäyden, tehdä oppimispäiväkirja, tenttiä kirjat ja luento sekä laatia lisäksi essee, opiskelu ei etene kovinkaan rivakasti.
Rydman kävi aina lauantaisin tenttimässä pinollisen kirjoja ja suoritti ensimmäisen lukuvuoden aikana 231 opintopistettä.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 09:18"]
Hienoa jos pystyy opiskelemaan ilman että tarvitsee käydä töissä. Mä tein töitä koko maisterivaiheen opintojen ajan, jonka vuoksi opinnot venyi kolmeen ja puoleen vuoteen.
[/quote]
Mäkin tein. En ottanut opintolainaa ollenkaan.
T: 2
Mulla kesti maisteri vuoden tai 11kk. Koko tutkintoon meni pikkasen alle 4v. En opiskellut Suomessa, tavallinen tahti suorittaa nopeasti usein muualla.
OTM
Näin on. Nimittäin kandi kestää 3 vuotta ja maisteri päälle kaksi. Itse suoritin molemmat yhteensä 4 vuodessa. Koko ajan olen käynyt myös töissä elääkseni.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 09:58"]
Mulla kesti maisteri vuoden tai 11kk. Koko tutkintoon meni pikkasen alle 4v. En opiskellut Suomessa, tavallinen tahti suorittaa nopeasti usein muualla.
OTM
[/quote]
Niin siis koko tutkinnon suorittamisesta olikin kyse. Mun opiskeluaikana tehtiin suoraan maisterintutkinto, välissä ei tarvinnut tehdä kandia.
Tuollainen tahti ei onnistuisi omassa oppiaineessani. Opintopisteet irtoavat todella helposti aloilla, joilla tuollainen on edes mahdollista. Laskennallisesti yhteen opintopisteeseen vaaditaan kuitenkin 27 tuntia työtä. Jos 5op kirjatenttejä pystyy läpäisemään säännöllisesti illan tai parin lukemisella, niin vaatimuksissa on jotain todella pielessä.
Toisaalta kirjatenteistä en ainakaan itse koe oppineeni hirveästi. Viikon päästä tentistä muistan enää rippeitä tenttikirjoista. Esseiden kirjoittaminen ja luentokurssit ovat paljon tehokkaampia oppimismenetelmiä. Mitähän näille pikasuorittajille on jäänyt tutkinnoista käteen (tutkintotodistuksen lisäksi)?
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 09:58"]
OTM
[/quote]
Niin siis koko tutkinnon suorittamisesta olikin kyse. Mun opiskeluaikana tehtiin suoraan maisterintutkinto, välissä ei tarvinnut tehdä kandia.
[/quote]
Totta! :) Suomessa mennään suoraan eikä haeta välissä. Mä erotan kandin ja maisterin aina toisistaan kun tosissaan oli hakuprosessit välissä.
7
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:21"]
Tuollainen tahti ei onnistuisi omassa oppiaineessani. Opintopisteet irtoavat todella helposti aloilla, joilla tuollainen on edes mahdollista. Laskennallisesti yhteen opintopisteeseen vaaditaan kuitenkin 27 tuntia työtä. Jos 5op kirjatenttejä pystyy läpäisemään säännöllisesti illan tai parin lukemisella, niin vaatimuksissa on jotain todella pielessä.
Toisaalta kirjatenteistä en ainakaan itse koe oppineeni hirveästi. Viikon päästä tentistä muistan enää rippeitä tenttikirjoista. Esseiden kirjoittaminen ja luentokurssit ovat paljon tehokkaampia oppimismenetelmiä. Mitähän näille pikasuorittajille on jäänyt tutkinnoista käteen (tutkintotodistuksen lisäksi)?
[/quote]
Oikeustieteissä ei taida ilta tai pari riittää lukemiseen..
Mulla oli puolet eli 80 opintoviikkoa maisterintutkinnosta koossa ensimmäisen puolen vuoden jälkeen. Korvaavuuksia ja helppoja jaksoja enimmäkseen, mutta olipa kuitenkin. Se toinen puoli vei sitten vähän enemmän aikaa.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2014 klo 10:21"]
[/quote]
Tää tietty riippuu oppiaineesta, mutta myös oppimistyylistä. Mulle asioiden omaksuminen kirjoista on helppoa ja nopeaa. Muistan edelleen hyvin tenttikirjoista asioita, vaikka maisteriksi valmistuin vuonna 2005. Sama juttu esseiden kanssa. Niiden kirjoittaminen oli helppoa sekä nopeaa ja asia jäi päähän. Varmaan tuosta syystä valmistuinkin nopeasti.
Tein HY:ssa maisteriopinnot alle puolessatoista vuodessa ja kävin koko ajan töissä, viimeisen puoli vuotta kokopäivätöissä.
Kandissa sen sijaan meni miltei 4 vuotta ensin, kun ekat opiskeluvuodet meni haahuillessa ja töitä tehdessä. Eli 5,5 vuotta meni uusien tutkintovaatimusten aikakaudella tällä humanistilla.
Eipä meillä ainakaan pysty tuohon. Pääaine sisältää n 80% kirjatenttejä, tenttipäiviä syksyllä 3, keväällä 4 ja 2 kesällä. Yhdessä tentissä n. 1000 sivua matskua, menee koko aika yhden kurssin tenttiin eli ei pysty tekemään 2 tenttiä huolella samalla tenttikerralla. Kivahan se olisi, jos Rydmanin tapaan lauantaisin pystyisi käymään tenttimässä.
Ei onnistu myöskään niillä aloilla, joissa on harjoitteluja ja paljon läsnäolopakkoa/labroja/harjoitustöitä jne. Kaikkia tutkintoja ei voi suorittaa vain kirjatenteillä (esim. lääkäri, puheterapuetti, luokanopettaja jne.) Itselläni oli esim. 4 kk:n mittainen loppuharjoittelu, jonka aikana ei oikein voinut suorittaa muita kursseja, koska yliopistolla ei voinut olla läsnä. Jonkun kírjatentin ehkä olisi voinut jos sellainen olisi ollut tarjolla. Tuohon meni minulla melkein kokonainen kevätlukukausi ja saalis oli vain 25 op. Lisäksi olen suorittanut viisi lyhyempää harjoittelua, joissa sama homma, samaan aikaan oli vaikea suorittaa mitään muuta.
Tuo on kyllä paljon opiskelualastakin riippuvaista. Esim. on meillä paljon pakollisia labrakursseja joita ei voi suorittaa mitenkään nopeutetusti tai itse valitsemanaan ajankohtana. Kandiin asti niitä on useita joka vuosikurssilla. Sivuaineita ja muita valinnaisia opintoja voi tietysti tehdä vapaammin, jos valitsee sellaisen oppiaineen.
15: sori, miinuspeukku vahingossa.
Näitä tutkintoja ei kyllä hirveästi voi verrata, riippuu niin paljon oppiaineeesta, millä tahdilla niitä ylipäänsä voi suorittaa. Joissakin aineissa tuollainen pikaopiskelu ei vaan onnistu käytännössä. Jää mietittyttämään miten nopeaa ylipäänsä kannattaa pyrkiä opinnot suorittaa? Voisin kuvitella ettei kirjatenttien urakointi ole välttämättä se tapa, jolla asiat parhaiten jäävät mieleen.
Ihan ymmärrettävää. Itsellä meni maisterintutkintoon neljä vuotta ja otin tosi löysästi. Kolmeen vuoteen olisi saanut hyvin tehtyä, eikä silloinkaan vielä olisi joutunut tekemään hulluna töitä.