Onko 3000€/kk hyvä eläke?
Katsoin uteliaisuuttani eläkeotettani. Eläkettä on kertynyt elinaikakeroimella leikattuna nyt 1600€. Jos jatkan alimpaan eläkeikääni nykyisellä palkalla, se on noin 3000€. Onko se mielestänne hyvä vai huono?
Lisäksi kysyn, oletteko tietoisia omasta tulevasta eläkeiästänne ja sen suuruudesta?
Kommentit (48)
Tiedät itsekin että on hyvä eläke. Suurimmaksi osaksi eläkkeet on vähän yli 1000 euroa. 3000 € eläke on sellainen, ettei moni tienaa edes tuota työssä ollessaan.
Vierailija kirjoitti:
Tiedät itsekin että on hyvä eläke. Suurimmaksi osaksi eläkkeet on vähän yli 1000 euroa. 3000 € eläke on sellainen, ettei moni tienaa edes tuota työssä ollessaan.
Uusien eläkkeiden keskiarvo on jo melkein 2000€/kk ja nykyisten noin 1600€. Aika paljon yli 1000€.
Onhan tuo kolme donatsua kuussa parhaan 5% joukossa. Tosin ihan eri asia on se, että onko 20 vuoden päästä nykyisen laskuopin mukaisiin huippueläkkeisiin enää varaa. Varmaan jotain eläkettä vielä silloinkin maksetaan, mutta voi olla pienempi kuin mitä nykylaskelmat näyttävät.
Ei kolme tonnia bruttona ole nykyään mikään iso eläke. Kouluja käymätön isäni sai 2200e/kk nettona ennen kuolemaansa. Liikaa se on, mutta ei suuri. Katto pitäisi olla kahdessa tonnissa netto.
Riippuu minkä ikäinen nyt olet.
3000e on hyvä eläke nyt. 20 vuoden päästä tuskin se sitä on. Rahan arvo muuttuu koko ajan.
Epäilen myös, että eläkkeesi olisi 3000e, jos se nyt on 1600e.
3000 e eläke vaatii n 6000e bruttotuloja ja niillä tuloilla harva kyselee av:lta neuvoja.
Minulla on 600e. Eläkkeelle pääsyyn 10 vuotta.
Jihuu.
Minulla on eläke 1100e. Eläkkeelle pääsyyn 15 vuotta... olen kuitenkin ekonomi, kuukausipalkka n. 4500e/kk...
Vierailija kirjoitti:
Minulla on eläke 1100e. Eläkkeelle pääsyyn 15 vuotta... olen kuitenkin ekonomi, kuukausipalkka n. 4500e/kk...
Samaa olen ihmetellyt. Siis että miten helkkarin hirveästi ihmisen pitää tienata, että saisi edes parin tonnin eläkkeen... kun useimmat kuitenkin tienaavat palkkaa alle sen kolme tonnia kuussa.
Minä saan nettoeläkettä 1400€/kk, 40 vuotta työtä kaupungilla, keskikoulupohjainen merkonomi, toimistosihteerin hommia tein. Harmittaa kun ei aikoinaan tullut arvostettua koulunkäyntiä. Onneksi kotina on velaton uudehko kolmio (eisuuria remppojatiedossa), vastike on 200 €/kk, sis. lämmön, veden, jätehuollon, kiinteistövakuutuksen ja pihanhoidon. Pärjään ja joka kuukausi jää säästöönkin, onneksi säästöjä ja sijoituksia tuli tehtyä myös työssä ollessa.
Mutta voisihan tuo eläke parempi olla.
Vierailija kirjoitti:
3000e on hyvä eläke nyt. 20 vuoden päästä tuskin se sitä on. Rahan arvo muuttuu koko ajan.
Epäilen myös, että eläkkeesi olisi 3000e, jos se nyt on 1600e.
3000 e eläke vaatii n 6000e bruttotuloja ja niillä tuloilla harva kyselee av:lta neuvoja.
Riippuu myös iästä, paljonko vielä ehtii kerryttää eläkellä. Vuosipalkka on viime vuodet ollut noin 80.000€, josta kertyy eläkettä noin 100€/vuosi. Enkä kysynyt neuvoa vaan mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uusien eläkkeiden keskiarvo on jo melkein 2000€/kk ja nykyisten noin 1600€. Aika paljon yli 1000€.
Tilastokeskuksen tiedot ovat saaneet aika paljon alapeukkuja.
Vierailija kirjoitti:
Kertyyhän tuosta vielä yli 1000€/kk lisää. Lisäksi olet ilmeisesti ollut pitkään pois työelämästä tai tehnyt töitä paljon nykyistä pienemmällä palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa olen ihmetellyt. Siis että miten helkkarin hirveästi ihmisen pitää tienata, että saisi edes parin tonnin eläkkeen... kun useimmat kuitenkin tienaavat palkkaa alle sen kolme tonnia kuussa.
Mediaanipalkka, eli se palkansaajien keskimmäinen ansaitsee nykyisin noin 3000€/kk. Keskipalkka on jo yli 3500€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeet on sidottu indeksiin. Jos eläkeotteessa lukee nyt arviona 3000 euroa, se ei tarkoita kirjaimellisesti 3000 euroa 20 vuoden päästä, vaan suunnilleen summaa, jonka arvo vastaa nykyistä 3000 euroa.
Toki toinen juttu on sitten se, onko 20 vuoden päästä varaa maksaa nykyisten laskelmien mukaisia eläkkeitä.
ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mediaanipalkka, eli se palkansaajien keskimmäinen ansaitsee nykyisin noin 3000€/kk. Keskipalkka on jo yli 3500€/kk.
Niinhän tuossa sanottiinkin. Eli alle puolet palkansaajista tienaa alle mediaanipalkan, joka on noin 3000e/kk. Esim. yrittäjillä tuskin on yhtä korkea mediaani-YEL-palkka.
Palkoissa ja eläkkeissä ei pitäisi tässä yhdeydessä puhua keskiarvosta. Mediaani olisi parmepi luku. Mediaani on siis se "keskimmäin luku" Jos otetaan sata sattumanvaraista eläkeläistä ja valitaan sieltä se 50, suurin eläke, niin tämä olisi mediaani ja kuvaa todellisuutta paremmin kuin keskiarvo.
Vierailija kirjoitti:
ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän tuossa sanottiinkin. Eli alle puolet palkansaajista tienaa alle mediaanipalkan, joka on noin 3000e/kk. Esim. yrittäjillä tuskin on yhtä korkea mediaani-YEL-palkka.
Yrittäjät perinteisesti maksavat liian vähän eläkettä itselleen. Toisaalta heidän tulonsa ovat keskimäärin 20% korkeammat kuin palkansaajilla.
Huonohan se on. Minullekin eräs johtaja valitteli kun pitää eläkkeestään maksaa niin paljon velkoja. Meinasi silmät pullahtaa päästä kun kysyi minun tuloistani ja sanoin eläkkeeni olevan reilut 800. Ehkä joku ratas rupesi silläkin pyörimään.
Vierailija kirjoitti:
ap. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjän YEL-palkka on se, minkä hän itse ilmoittaa ansioikseen. Hyvinkin yleistä yrittäjien keskuudessa on ilmoittaa ansiot paljonkin todellisuutta pienemmiksi, jotta selviää pienemmillä eläkevakuutusmaksuilla. No siitähän ei seuraa kuin pienempi eläke, mutta onpahan mahdollisuus laittaa rahaa välistä "liiveihin" jemmaan pois verottajan ja eläkelaitoksen ulottuvilta. Eipä sitten kannata itkeä pientä eläkettä.
Eläkkeet tullaan lakkauttamaan, ennen kuin sinne pääsisin.