Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

en luota miehen kykyyn hoitaa vauvaamme

Vierailija
12.03.2014 |

Onko muilla ollut näin? En pysty rentoutumaan yhtään jos mies kaksin vauvan kanssa ja minun vaikka tarkoitus nukkua. Mies on koko ajan kireä ja vauva itkuinen. Haluan että vauvaa sylitellään kun itkee mutta pelkään ettei miehen hermo kestä.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies käyttäytyi myös aika inhottavasti vauvan kanssa. Kaikki oli hyvin, jos vauva oli hyvällä tuulella (tai no siis nukkui tai oli muuten vaan rauhallinen), mutta jos ei ollut... mies tiuski vauvalle, oli vihainen kun vauva itki eikä mies heti saanut häntä rauhoittumaan. Oli ihan varma siitä että jo muutaman viikon ikäinen itki vaan vittuillakseen ja oli siitä vihainen. Kiroili vauvalle. Tuli ja tyrkkäsi vauvan mulle välillä aika kovakouraisestikin.

En tosiaan uskaltanut antaa miehen olla vauva kanssa kahden kovin pitkiä aikoja. Olin ihan kamalan väsynyt, varsinkin kun en saanut oikein unta edes silloin, kun vauva nukkui.

Kaikki alkoi pikkuhiljaa helpottaa mitä enemmän vauva oppi ilmaisemaan itseään muutenkin, kun itkulla. Ensin, kun pikkuiset hymyt alkoivat tulla. Mies huomasi, että ei se vauva häntä inhoa ja tahallaan kiusaa.

Nyt ipana on vuoden ja mies suorastaan jumaloi tuota tyttöä. On huomannut kuinka mahtava lapsi meillä onkaan. Leikkivät, remuavat ja höpöttävät minkä kerkeävät. Kiukkukohtauksetkin (siis lapsen) hoituvat nykyään aika hyvin.

Hän on myös oppinut tunnistamaan vauvan eri itkut aika hienosti.

En kyllä tiedä, tuleeko meille enää toista vauvaa. Vaikea ennustaa etukäteen, miten mies käyttäytyisi taas uuden pikkuvauvan kanssa...

Tämä lapsi oli molemmille tosi, tosi odotettu ja iloinen asia, siksi oli niin kova järkytys huomata miten mies sitten kuitenkin käyttäytyi.

No kuitenkin. Toivottavasti ap teilläkin loppujenlopuksi kääntyy asiat parhain päin! Toisille miehille kai alku on aika hankalaa...

Vierailija
42/55 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 21:20"]Voin kertoa esimerkin tästä päivästä: mennessäni lepäämään kerroin, että noin 45 min päästä vauva 2kk saattaisi olla väsynyt.(vauva erittäin huono nukkuja ja vaatii kunnon nukutuksen.) Mies jäi tietokoneelle pelaamaan, vauva sitteriin. Tunnin päästä kuuluu vauvan huuto, mies lopettanut pelaamisen ja nyt laittamassa yliväsynyttä vauvaa unille. Menevät ulos ja kuulen vauvan itkun sisälle. Vajaan 10min kuunneltuani menen katsomaan kun mies vaan lykkii vaunuja ees taas eikä nosta itkevää vauvaa syliin.

Näistä tilanteista minulle tulee tunne, että en voi luottaa vauvan tuntevan olonsa täysin turvalliseksi.

Ap

[/quote]

Tuolla tavalla mekin nukutamme 5kk poikamme. Hän nukahtaa heti kärryyn tai kärryn koppaan parvekkeella kun on hieman keikuttanut koppaa. Väsynyttä muksua ei kannata sieltä kärrystä repiä syliin, vaan heijata kärryä, niin nukahtaa siihen. Kyllä miehesi osaa hoitaa muksua ja nukuttaa muksun. Turhaan hätäilet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opeta sille miehelle ne sylissäpito asennot joissa itse saat vauvan rauhoittumaan tai jopa nukahtamaan. Jokainen vauva rauhoittuu omalla tavallaan ja erilaisessa asennossa. Jos teidän vauva esimerkiksi tykkää olla olalla tai "helikopteriasennossa", näytä miehelle selkeästi kuinka vauvaa kannattaa pitää.

Miehelle pitää kuitenkin antaa aikaa löytää yhteinen sävel vauvan kanssa. Jos vauva on hereillä niin tietokonepelien pelaaminen ei kyllä ole kauhean hyvää vuorovaikutusta 2 kkn kanssa. 2 kuukautinen haluaa kommunikoida silmillään vanhempansa kanssa. 2  kuukautista ei kannata pitää sitterissä pidempiä aikoja kuin sen, että vanhempi saa rauhassa syödä tai esim käydä suihkussa/vessassa/ tehdä pieniä kotitöitä. Teidän täytyy siis sopia, että kun miehellä on hoitovuoro hän oikeasti HOITAA vauvaa, eikä pelaa omia pelejään. Vauvan nukkuessa saa tehdä mitä lystää, kunhan on kuulolla.

Täytynee vielä korostaa, että miehen ja vauvan välinen suhde kestää hetkensä ennenkuin syntyy.. Eli jättäisin useamminkin hoitoon, mutta ehkä aluksi vaikka vaan tunniksi? Niinkuin taisit tehdäkin

Vierailija
44/55 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono ajatus jättää vauva huutamaan isälle. Uskon että vauvat voi "opettaa" itkemään. Huonosti hoidettu vauva virittää itsensä paniikkitilaan, huutaa henkensä edestä. (Jos ei hoideta, oppii että on turha huutaa, ja lamaantuu.)

Itse hoidin oman vauvani joko tarpeisiin heti vastaten tai ennakoiden ennen kuin edes kerkesi inahtaa. Vauva oli helppo hoidettava ja aina tyytyväinen ja iloinen. Jaksoin ihan hyvin kun mulla ei ollut mitään hermoheikkoa rääkyjää - lapsenkin voi pilata ja juuri ensimmäinen vuosi on kaikkein tärkein.

Äidin tehtävä on olla vauvan hoitaja ja palvelija - vaikka yksin, jos isä ei siihen kykene. Vauva ei selviä yksin maailmassa vaan tarvitsee jonkun. Jos ei tuohon palvelijan rooliin ole valmis, ei kannata vauvoja tehdä.

Vierailija
45/55 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 21:45"]Opeta sille miehelle ne sylissäpito asennot joissa itse saat vauvan rauhoittumaan tai jopa nukahtamaan. Jokainen vauva rauhoittuu omalla tavallaan ja erilaisessa asennossa. Jos teidän vauva esimerkiksi tykkää olla olalla tai "helikopteriasennossa", näytä miehelle selkeästi kuinka vauvaa kannattaa pitää.

Miehelle pitää kuitenkin antaa aikaa löytää yhteinen sävel vauvan kanssa. Jos vauva on hereillä niin tietokonepelien pelaaminen ei kyllä ole kauhean hyvää vuorovaikutusta 2 kkn kanssa. 2 kuukautinen haluaa kommunikoida silmillään vanhempansa kanssa. 2  kuukautista ei kannata pitää sitterissä pidempiä aikoja kuin sen, että vanhempi saa rauhassa syödä tai esim käydä suihkussa/vessassa/ tehdä pieniä kotitöitä. Teidän täytyy siis sopia, että kun miehellä on hoitovuoro hän oikeasti HOITAA vauvaa, eikä pelaa omia pelejään. Vauvan nukkuessa saa tehdä mitä lystää, kunhan on kuulolla.

Täytynee vielä korostaa, että miehen ja vauvan välinen suhde kestää hetkensä ennenkuin syntyy.. Eli jättäisin useamminkin hoitoon, mutta ehkä aluksi vaikka vaan tunniksi? Niinkuin taisit tehdäkin

[/quote]

Meidän muksu ei nukahda koskaan syliin, kehtoon ja pinnasänkyynkin nukahtaminen on tappelun takana. Hän nukahtaa lähes heti kun pistää hänelle ulkovaatteet päälle ja laittaa hänet kärryyn tai kärryn kopassa parvekkeelle. Kyseessä siis meidän 5kk vanha poikamme. Sylissä hän kyllä tykkää olla, kuten myös sitteeissä ja lattialla ryömintä matolla. Hän myös juttelee ja leikkii minun eli isänsä kanssa. On todella ihana muksu ja on tottunut minuun täysin. Nukahtaminen hänellä on se ongelma eli väsyttää ja silmiä hierotaan ja tapellaan nukahtamista vastaan. Kun keinot tiedämme, kuinka saadaan nukutettua hänet, niin on suhteellisen helppo nukuttaa, paitsi silloin kun pitäisi yöllä nukkua pinnasängyssä. No siinä menee aikansa kun hänet saamme uneen. Siihen tarvitaan maitoa ja yövaipan vaihtoa. Noin 2 tunnin välein hän heräilee yöllä ja silloin pitää syöttää maidolla tai vaihtaa vaippa. Joskus tulee niitä kauhukohtauksiakin yöllä, jolloin häntä ei meinaa millään saada rauhoitettua. Rauhoittuu vasta sitten kun herää ja sitten on ihan hölmönä, et missä on, kun häntä pidetään sylissä. Joka inahdukseen ei tarvitse reakoida. Jos hypit jatkuvasti inahdusten perässä, niin lapsi oppii pompottamaan sinua. Nälkäitkun ja vaipanvaihtoitkun ja kitinän tunnistaa helposti, samoin väsymyskitinänkin. Lapsen/vauvan hoito ei ole mitään atomifysiikkaa. Minulla on vahva suhde lapseni kanssa, koska sain hänet heti synnytyksen jälkeen syliin ja minulle opetettiin heti vauvan pesu, vaatteiden ja vaipan vaihto, sekä oikeaoppinen kapalointi ja vauvan kantaminen jne. Äiti sai vasta noin 2-3h synnytyksen jälkeen lapsen minulta, kun toin hänet kättärin kärryssä vaimoni luo. Et eiköhän tuo vauvan hoito luonnistu muiltakin miehiltä.

Vierailija
46/55 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pari käytännön esimerkkiä tästä, omasta ja kaverin elämästä.

Esikoiseni oli 4 kk ikäinen ja päätin mennä iltapäiväksi elvytys-koulutukseen, joka kerran vuodessa järjestettiin ja luottaa tyttären isälleen, joka on täyspäinen, 33- vuotias mies. Annoin ohjeeksi, että kun rauhallinen vauvamme herää 3 tunnin päiväuniltaan, on hänelle annettava maitoa pullosta, koska on jo nälkäinen. Mitä tekee mies? Hän ottaa vauvan tämän herättyä kantokoppaan ja lähtee tankkaamaan autoa lempi-Shellilleen (noin 45 min reissu). Maitopullon jättää kotiin, ei kuulemma edes ajatellut sen mukaan ottamista. Lapsi huutaa kuin hyeena eikä rauhoitu enää.

Ystäväni kanssa lähdimme iltapalalle ulos, kun hänen lapsensa oli 9 kk ikäinen, klo oli 21.00 illalla. Isä (32 -v juristi, vastuullisessa työssä, jossa päätetään kaikkien veronmaksajien asioista) jäi kotiin ja kesti 30 minuuttia! Sitten alkoi soittelu, että nyt kotiin, kun lapsi itkee.

Että ihan sama, ei ne jotkut vaan pärjää. Eihän kaikki äiditkään. Sen tietää jo etukäteen omista kavereistaan, kenen vauvasta tulee nk. haasteellinen.

Vierailija
47/55 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 20:23"]

Harvapa äiti etukäteen kuvittelee, että se oma mies olisi lapsen kanssa ärtyisä kiukkuperse. Sitä on aika halolla päähän lyöty, kun sitten mies sellaiseksi paljastuu. Esim. Käyt kaupassa ja jo 15 poissaolominuutin jälkeen alkaa kärttyiset milloin tuut puhelut. Kun lopulta olet tehnyt ostokset ja suoriutunut kotiin, huutaa vauva sekä mies. En tajua, miten siinä muka vaimon kyttäys on ärtyisyyttä aiheuttanut. Jotkut miehet vaan ei tunnu selviävän edes vastasyötetyn kuivissa vaipoissa olevan vauvan kanssa.

[/quote]Ehkä sitten noin. Onneksi ei sattunut omalla kohdalle. Olen kuvitellut että osaamattomia isiä on niillä äideillä jotka omivat lapsen hoidon, eivätkä luota mieheen.

[/quote]

Ne "osaamattomat miehet" pariutuvat ylivastuullisten naisten kanssa. Ongelmia syntyy, kun nainen ei enää kykene/halua kantaa kaikkea vastuuta.

Vierailija
48/55 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 20:56"]Siis selittäkää tämä nyt minulle, että miten nämä kaksi asiaa liittyvät toisiinsa:

a)aloittajan ja hänen miehensä parisuhde

b) miehen  vastuu omasta lapsestaan

Eihän näillä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Mies on tullut isäksi, nyt hänen pitää kasvaa isäksi. Se on hänen hommansa. Sillä, millaiset välit hänellä on lapsen äitiin, ei pitäisi olla mitään merkitystä siihen, miten hän lasta hoitaa.

[/quote]

Tismalleen!!

Vierailija
49/55 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä sitä, että annetaa miehelle aikaa opetella vauvan hoito.  Tyyliin jos nyt kerta viikkoon vaihtaisi vaipan, siitähän se lähtee. Hei, eihän se äitikään heti osaa vauvaa hoitaa. Siihen päälle vielä hormoniheittelyt jne.

Miehet hoitamaan vauvaa jo synnärillä. Kaikki muu on vastuun välttelyä.

Vierailija
50/55 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, meillä mentiin aina tilanteen, vauvan ja imetyksen ehdoilla. Esikoinen sai osittain tissiä ja osittain pullomaitoa, joten isä pystyi osallistumaan paremmin. Kuopusta täysimetin, joten vauva oli minussa kiinni kunnes syöttövälit pidentyivät. Itse huomasin saman, mies ei herännyt vaikka vauva kuinka itki ja varmaan asiaan vaikutti sekin että hän tiesi että minä nousen kun hän vitkuttelee tarpeeksi. Välillä murisin ja tökn miehen hereille, mutta jossain vaiheessa aloin vaan tehdä kaiken itse kun se oli helpompaa niin. Nykyään kun lapset on isompia, 2,5 ja kohta 5-vuotiaat, on helpompaa kun mies osaa hoitaa lapsia ja leikkiä heidän kanssaan. Jos haluan breikkiä, niin lähden kotoa urheilemaan tai pyydän miestä lähtemään lasten kanssa ulos. Hoidan lapsia kotona vielä vähän aikaa.

Vierailija
51/55 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 22:28"]

Mä en ymmärrä sitä, että annetaa miehelle aikaa opetella vauvan hoito.  Tyyliin jos nyt kerta viikkoon vaihtaisi vaipan, siitähän se lähtee. Hei, eihän se äitikään heti osaa vauvaa hoitaa. Siihen päälle vielä hormoniheittelyt jne.

[/quote]

Se vauva ei ole mikään räsynukke tai koekaniini, se pitää hoitaa kunnolla syntymästä asti, eikä puolihuolimattomasti joten kuten, pikkuhiljaa harjoitellen! Äidin on osattava esikoinenkin hoitaa heti, vaikkei olisi koskaan vauvaa nähnytkään, ja miehen pitää myös. Miksi vauvan pitäisi kärsiä ja itkeä sen takia, että mies on käsi eikä osaa.

Synnärillä yrittivät hoitsut opettaa miestä, no eihän siitä mitään tullut. Koskaan ei oppinut vaippaa laittamaan niin, ettei vuoda, vaikka neuvoin miljoona kertaa ja annoin hoitaa.

Uskokaa jo, kaikki ei osaa.

Vierailija
52/55 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 22:58"]

[/quote]

Se vauva ei ole mikään räsynukke tai koekaniini, se pitää hoitaa kunnolla syntymästä asti, eikä puolihuolimattomasti joten kuten, pikkuhiljaa harjoitellen! Äidin on osattava esikoinenkin hoitaa heti, vaikkei olisi koskaan vauvaa nähnytkään, ja miehen pitää myös. Miksi vauvan pitäisi kärsiä ja itkeä sen takia, että mies on käsi eikä osaa.

Synnärillä yrittivät hoitsut opettaa miestä, no eihän siitä mitään tullut. Koskaan ei oppinut vaippaa laittamaan niin, ettei vuoda, vaikka neuvoin miljoona kertaa ja annoin hoitaa.

[/quote]

Eivät osaa kaikki naisetkaan. Siinäpä on sitten kaksi avutonta.

Lastenhoito ei ole mikään sisäänrakennettu ohjelma naisessa. Yhtä pihalla on sekä isä että äiti aluksi. 

Plus että sen vauvan hoitaminen ei ole vain vaipan vaihtamista. Yhtä lailla pienikin vauva tykkää sylittelystä ja siitä, että hänelle puhutaan. Hieman myöhemmin tulee kiinteiden antaminen, leikittely jne. Esimerkiksi sylittely on (sekä isälle että äidille) hyvä tapa tutustua uuteen perheenjäseneen.

Vierailija
53/55 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 23:05"]

[/quote]

[/quote]

Lastenhoito ei ole mikään sisäänrakennettu ohjelma naisessa. Yhtä pihalla on sekä isä että äiti aluksi. 

Plus että sen vauvan hoitaminen ei ole vain vaipan vaihtamista. Yhtä lailla pienikin vauva tykkää sylittelystä ja siitä, että hänelle puhutaan. Hieman myöhemmin tulee kiinteiden antaminen, leikittely jne. Esimerkiksi sylittely on (sekä isälle että äidille) hyvä tapa tutustua uuteen perheenjäseneen.

[/quote]

Ei tietenkään ole vain vaipanvaihtoa, sehän on päivänselvää!!! Sanoin että vauvan ei tarvitse ITKEÄ ja kärsiä vaikka isä on käsi...Vaipanvaihto on se pienin juttu.

Vaipanvaihtoa meillä mies ei silti oppinut, ja antoi esim.vauvan huutaa kuin hyeena ja katsoi vaan vierestä, vaikka viikon ikäiseltä alkoi jo olla happi lopussa huutamisesta. Kyllä siinä luottamus isän hoitokykyyn karisi, kun tuosta tilanteesta yllätin. Olin perkuleen vihainen ja järkyttynyt, että ihminen voi olla niin tunnekylmä! Kaikki ei osaa, eikä opi. Meinasi antaa 2 vuotiaan lapsen hukkua huolimattomuuttaan ja muuta tällaista...

Että lopettakaa lässytys kaikkivoipaisista isistä.

Vierailija
54/55 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 23:34"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2014 klo 23:05"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ei tietenkään ole vain vaipanvaihtoa, sehän on päivänselvää!!! Sanoin että vauvan ei tarvitse ITKEÄ ja kärsiä vaikka isä on käsi...Vaipanvaihto on se pienin juttu.

Vaipanvaihtoa meillä mies ei silti oppinut, ja antoi esim.vauvan huutaa kuin hyeena ja katsoi vaan vierestä, vaikka viikon ikäiseltä alkoi jo olla happi lopussa huutamisesta. Kyllä siinä luottamus isän hoitokykyyn karisi, kun tuosta tilanteesta yllätin. Olin perkuleen vihainen ja järkyttynyt, että ihminen voi olla niin tunnekylmä! Kaikki ei osaa, eikä opi. Meinasi antaa 2 vuotiaan lapsen hukkua huolimattomuuttaan ja muuta tällaista...

Että lopettakaa lässytys kaikkivoipaisista isistä.

[/quote]

Niin, tuossa tapauksessa kyse ei ole siitä, etteikö isä osaisi vaan häntä ei kiinnosta tippaakaan. Kaksi eri asiaa.

Kuka tahansa mies (ja nainen) voi oppia mutta jos ei kiinnosta niin ei kiinnosta.

Vierailija
55/55 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän se opi jos et anna harjotella. olet kuitenkin tehnyt tämän ihmisen kanssa päätöksen hankkia lapsen. oletko niin typerä, että olet hankkinut lapsen ihmisen kanssa, johon et luota? jos olet tälläisen virheen tehnyt suosittelen yksinhuoltajuutta, tai luota valintoihisi.