Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Voin mä nyt tällä kertaa nämä sun ostokset maksaa'

Vierailija
14.11.2020 |

Joku vähän alle 30v pariskunta plus noin vuoden ikäinen lapsi oli yhdessä kaupassa. Mies maksoi ekaksi omat ostokset ja sen jälkeen armeliaasti vaimonsa plus lapsensa ostokset. Onko tuo yleistä? Meillä kun on yhteiset tilit ja tulot, menot, kaikki niin jäi vain mietityttämään.

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveetä ois olla perheessä, jossa ei ole yhteiset rahat. Koko ajan pitäis laskee ja pohtia mm. lasten menojen maksamista. Hyi kauhee.

Meillä on onneksi yhteiset menot, yhteiset rahat ja kaikki sujuu ongelmitta. Kumpikin voi ostaa, mitä haluaa varallisuutemme puitteissa tietenkin. Ei ole kyräilyä eikä ylilyöntejä.

Vierailija
22/51 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassut nämä eri rahat. Minä maksan yleensä aina, kun ollaan yhdessä kaupassa. Johtuu ihan siitä, että mies aktiivisemmin nostaa ostokset hihnalle ja menee edeltä pakkaamaan. Tienaan puolet enemmän kuin hän, mutta se ei liity asiaan. Rahat ovat olleet yhteiset jo 25 vuotta.

Miksi hassua? Meillä on yhteinen taloustili sekä omat tilit, koska rahankäyttömme poikkeaa täysin toisistamme. Toinen kuluttaa ja toinen säästää paljon. On vain sovittu kuinka paljon siirretään taloustilille ja sitten saa tehdä lopuilla rahoillaan ihan mitä haluaa. Yhteisiin menoihin pitää kuitenkin varautua. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirveetä ois olla perheessä, jossa ei ole yhteiset rahat. Koko ajan pitäis laskee ja pohtia mm. lasten menojen maksamista. Hyi kauhee.

Meillä on onneksi yhteiset menot, yhteiset rahat ja kaikki sujuu ongelmitta. Kumpikin voi ostaa, mitä haluaa varallisuutemme puitteissa tietenkin. Ei ole kyräilyä eikä ylilyöntejä.

Yhteinen taloustili ratkaisee asian. En ymmärrä miksi kaikki rahat pitäisi laittaa samalle tilille? 

Vierailija
24/51 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteiset rahat mutta omat tilit. Mies maksaa asuntolainan ja autolainan, minä maksan ruoan ja laskut. Välillä pitää puolin tai toisin laittaa rahaa toisen tilille, mutta yleensä molemmilla on melko tyhjät tilit kuun lopussa. Säästötilille ei ole kertynyt rahaa enää viiteen vuoteen, kun nuo lapset tulivat kouluikään ja alkoivat tulla oikeasti kalliiksi. Nyt meillä on vanhin jo teini ja huh, miten rahaa palaa!

Olisi erittäin outoa miettiä, kuka maksaisi teinin kasvavat menot ja erityisesti huimat ruokakulut ja kuka taas muut lapset. Nyt maksetaan yhdessä. Ei ole niin, että kun oma tili on tyhjä, mies vain naureskelisi vieressä vaan siirtää sitten tilille heti rahaa, jotta voin ostaa ruokaa tai maksaa lasten harrastuskuluja.

Vierailija
25/51 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat rahat on aika normi nykyään.

Reilu kommentti, kun toinen hoitaa yhteistä lasta kotona, menettää tulojaan ja eläkettään ja työelämässä olevalla on otsaa sanoa noin.

Vierailija
26/51 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peku kirjoitti:

Meillä menee rahat yhteiselle tilille. Mies tuo tosin tällä hetkellä leivän pöytään joten joku voisi tulkita niin että maksan miehen rahoilla. 

Tämä sanonta "tuo leivän pöytään" on nin raivostuttava. Kyllä sinäkin himassa oman osuutesi perheen hommista hoidat, vai hoidatko? Eli mies pystyy "tuomaan leivän pöytään" koska sinä esim. lastenhoitajana mahdollistat sen että mies pääsee töihin. Osuus sen palkasta kuuluu automaattisesti sulle, eli sinäkin "tuot leivän pöytään". (Ja puhun nyt kuitenkin yleisesti enkä juuri ainoastaan sinun tilanteestasi tällä hetkellä.)

Vierailija
27/51 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niistä kassalla heitetyistä jutuista voi mitään päätellä. Meillä on yhteiset rahat ja mies tienaa reippaasti minua enemmän. Minä saatan ravintolassa vitsillä sanoa, että minä maksan, vaikka todellisuudessa maksan lähinnä miehen tienaamilla rahoilla. Kaupan kassalla olen useimmin se joka maksaa, koska mies on tehokkaampi pakkaaja.

Vierailija
28/51 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on yhteiset rahat mutta omat tilit. Mies maksaa asuntolainan ja autolainan, minä maksan ruoan ja laskut. Välillä pitää puolin tai toisin laittaa rahaa toisen tilille, mutta yleensä molemmilla on melko tyhjät tilit kuun lopussa. Säästötilille ei ole kertynyt rahaa enää viiteen vuoteen, kun nuo lapset tulivat kouluikään ja alkoivat tulla oikeasti kalliiksi. Nyt meillä on vanhin jo teini ja huh, miten rahaa palaa!

Olisi erittäin outoa miettiä, kuka maksaisi teinin kasvavat menot ja erityisesti huimat ruokakulut ja kuka taas muut lapset. Nyt maksetaan yhdessä. Ei ole niin, että kun oma tili on tyhjä, mies vain naureskelisi vieressä vaan siirtää sitten tilille heti rahaa, jotta voin ostaa ruokaa tai maksaa lasten harrastuskuluja.

Tämä on mielestäni just paras ratkaisu.

Vierailija
29/51 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meillä vaimo maksaa yleensä aina kaupassa. Minä taas hoidan vakuutukset, sähköt, puhelimet ja polttoaineet.

Minäkin maksan aina kaupassa ja sinne menee noin tonni kuukaudessa. Ilmeisesti pitävät siellä miestäni sikana, mutta hän maksaa kaiken muun elämisen ja olemisen. Ei haittaa kuitenkaan, itse tiedämme tilanteen.

Vierailija
30/51 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään valtaosa kommentoijista käy useammin kaupassa veljen kuin miehen kanssa. Mimmoinen mölliveli sitten vielä tuolleen passiivisaggressiivisesti uhrautuu maksamaan?

Vierailija
31/51 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitkö heidät suutelemassa tai puhuttelemasta toista rakkaaksi tai vaimoksi? Jos oli vaikka systeri..

Vierailija
32/51 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me jo enne koronaa monesti on hoidettu anopin ostokset myös. Yleensä toinen maksaa anopin, toinen meän. Voi näyttää jollekki et maksettais omia ruokia mut ei, tehää näi et ei tarvi laskea et paljo anopin ostokset ny makso

Onpa reilua meininkiä siellä Lapissa päin.

Ette ole mitään tiukkapipoja ja ihmisestä välittäminen on vielä kunniassa.

Harvempi perhe maksaa myös anopin ostokset, kuin jo aviopuolisonkin ostokset, vaikka ne tulee yhteiseen kotiin, tekevät monille tiukkaa maksaa.

Tai en minä tiedä, asuuko kommentoija Lapissa, mutta tuo murteella kirjoitettu teksti viittaa Länsi-Pohjan alueelle, Etelä-Lappiin.

Vierailija
33/51 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat rahat on aika normi nykyään.

Juu niin tuntuu olevan. Mies maksaa omat ostokset ja nainen yhteisten lasten ja omansa.

Tuommoinen mies saunan taakse ja nappi otsaan. Mitää muuta virkaa ei tuommoisella ole, joutaa sotkea suohon.

Vierailija
34/51 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

meillä vaimo maksaa yleensä aina kaupassa. Minä taas hoidan vakuutukset, sähköt, puhelimet ja polttoaineet.

Niin se meilläkin piti olla, mutta vaimo tuntuu laskevan Paljonko kumpikin laittaa yhteisiin menoihin. Tulot ovat suurinpiirtein samanlaiset. Itse huomasin, kun aloin tarkemmin seuraamaan, että maksan noin puolet, niin rahaa alkoi jäädä säästöönkin.

Vierailija
35/51 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitkö heidät suutelemassa tai puhuttelemasta toista rakkaaksi tai vaimoksi? Jos oli vaikka systeri..

Suutelu ja rakkaaksi puhuttelu ovat varmimpia merkkejä siitä, että kyseessä ei ole vaimo.

Vierailija
36/51 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi lasta joiden isän kanssa olen yhdessä. Mutta minulla on myös kolme veljeä ja miespuolisia kavereita.

Tässä vuosien aikana olen käynyt varmaan jokaisen kanssa ainakin kerran kaupassa ja lapseni ovat olleet mukana.

Ulkopuoliselle se voi näyttää että ollaan pariskunta, jos kaksistaan lasten kanssa liikenteessä.

Etenkin esikoisen ollessa vauva miespuoliset kaverit jeesasivat ja kuljettivat ruokakauppaan (ja kävivät itsekkin samalla tekemässä ruokaostokset) kun mies oli reissutöissä.

Vierailija
37/51 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset kulut jaetaan tasan. Eikö muilla ole näin?

Vierailija
38/51 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassut nämä eri rahat. Minä maksan yleensä aina, kun ollaan yhdessä kaupassa. Johtuu ihan siitä, että mies aktiivisemmin nostaa ostokset hihnalle ja menee edeltä pakkaamaan. Tienaan puolet enemmän kuin hän, mutta se ei liity asiaan. Rahat ovat olleet yhteiset jo 25 vuotta.

Miksi hassua? Meillä on yhteinen taloustili sekä omat tilit, koska rahankäyttömme poikkeaa täysin toisistamme. Toinen kuluttaa ja toinen säästää paljon. On vain sovittu kuinka paljon siirretään taloustilille ja sitten saa tehdä lopuilla rahoillaan ihan mitä haluaa. Yhteisiin menoihin pitää kuitenkin varautua. 

Vierailija
39/51 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiset kulut jaetaan tasan. Eikö muilla ole näin?

Kaikki kulut jaetaan/se maksaa jolla on rahaa. Myös ne toisen mieliteot. Olen ollut 25 vuotta naimisissa ja saanut kaiken minkä olen halunnut - vaikka minulla ei henkilökohtaisesti olisi ollut siihen varaakaan.

Vierailija
40/51 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös näin. Yhteinen taloustili mihin laitetaan tietty summa kuukaudessa ja siitä maksetaan ruokaostokset, lainat ym. Molemmat saa lopuilla omilla rahoilla tehdä mitä haluaa. Meillä 1 lapsi ja sen menot ym maksetaan vähän vuorollaan. Mies tienaa tuplaten itseeni verratuna, joten hänen osuus laskuista ym on suurempi. Tämä toimii meillä ja ollaan tyytyväisiä tähän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi