Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaihdevuosien ensioireiden hoito? 39-vuotias kysyy

Vierailija
11.03.2014 |

Minulla on jo alkavia vaihdevuosioireita, vaikka olen vasta 39v.  Miten näitä hoidetaan? En käytä mitään hormonaalista ehkäisyä, sille ei ole tarvetta. Olen menossa gynelle, mutta haluaisin kuulla onko muilla kokemuksia näin varhaisista vaihdevuosioireista ja miten niitä on hoidettu? 

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tietenkin siitä onko ne oikeasti vaidevuosioireita vai jotain muuta. Gyne määrää verikokeet joissa määritetään mm. sukupuolihormonitasot. Lisäksi erotusdiagnostisesti varmasti muitakin hormoneita, kuten kilpirauhasarvoja. Jos todella kyse menopaussista niin sitten hormonikorvaushoito, muuten sitten syyn mukaan hoito. Millaisia oireita?

Vierailija
2/11 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oireina mm. yöhikoilu, joskus myös hikoilu päivällä ja silloin se on kaikki dödöt läpäisevää, jonka jälkeen paidan kainalot ovat ihan märät. Hiki ei haise eikä tunnu samalta kuin urheiluhiki. Saamattomuus, itkuisuus, lyhentynyt kuukautiskierto. Kaikki nämä oikreet ovat tulleet hiljalleen n. viimeisen vuoden aikana. En ole synnyttänyt. Olen melko varma, että kyse on alkavista vaihdevuosista, mutta ehkä kilpirauhasen vajaatoimintakin voisi sopia oireisiin. Asia selviää lääkärissä, ajattelin vain etukäteen kysellä täällä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on satunnaisesti yöhikoilua. 2-3 yönä peräkkäin ja sitten otan B6 vitamiinia pari tablettia muutamana päivänä. Tuo  on toistaiseksi auttanut.

Vierailija
4/11 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku myy Vagifem-puikkoja Huutonetissä.

Vierailija
5/11 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihde voivat hyvinkin alkaa ikäisenäsi, ei mikään ihme juttu. Gyne voi antaa jotain hormonihoitoa joka helpottaa oireita.

Vierailija
6/11 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli epäsäännöllisyyttä kuukautisissa, ja sitten täyttäessäni 40 v. kuukautiset loppui kuin seinään, tuli kuumia aaltoja, valvomista, kuivuutta, jne. Menin gynelle, katottiin verikokeella hormonitasot ja tulos: vaihdevuodet ja hormonihoito. Olen nyt kuukauden syönyt hormoneja, ja olo on parempi. Aika yllätyksenä vaan tuli, kun en ajatellut että 40-vuotiaana voisi alkaa vaihdevuodet. Olisi mielenkiintoista tietää mikä vaikuttaa tai aiheuttaa vaihdevuosien alkamisen näin nuorena. Ja kuinka monta vuotta aikaisemmin mulla on mahtanut olla oireita, mutta en ole osannut yhdistää.

Vierailija
7/11 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyppäs äidiltäsi koska vaihdevuodet alkaneet, aika periytyvää tuo ikä. Tarkistuttaisin kilppariarvot, kuulostaa tutulta nuo oireet t: 39v, vaihdevuodet 10v kuluttua.

Vierailija
8/11 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuodet ei ole mikään sairaus, joka tulisi hoitaa. Elämän kiertokulkuun kuuluva vaihe.

Vierailija
9/11 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista! Äidiltäni poistettiin kohtu kun hän oli lähempänä 50v, muuta en tiedä/muista. Olen muuten huomannut myös, että valvon yöllä entistä enemmän ja herään aikaisemmin. Univaikeuksiksi en näitä sanoisi, sillä nukahdan illalla helposti ja olen aamuisin levännyt. Mutta eiköhän nämä jutut selviä. Ap

Vierailija
10/11 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 20:59"]

Vaihdevuodet ei ole mikään sairaus, joka tulisi hoitaa. Elämän kiertokulkuun kuuluva vaihe.

[/quote]

Luepa kuule ensin asiasta ja tule sitten aukomaan. Esim osteoporoosi on todellinen sairaus joka seuraa hormonitasojen romahtamisesta.

Vierailija
11/11 |
12.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tän ketjun eilen mutten saanut puhelimella vastattua. Ap, mulla on ihan samanlaisia oireita kuin sulla ja ikää 38! Lääkäriin menossa, sillä oon itsekin alkanut epäillä vaihdevuosia :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme