Asuntojen hinnat masentavat
Ihan järkyttävää suurissa kaupungeissa. Missä vaiheessa ihan normaalista asumisesta tuli luksusta? Siis vaikka rintamamiestalo pk-seudulta tai suurehko kerrostaloasunto? Onko tämä joidenkin mielestä ihan normaalia?
Kommentit (33)
Saisikohan joltain pikkukunnalta muuttoavustusta, saisivat minusta hyvän veronmaksajan..
Vierailija kirjoitti:
Kimppakämppä olis mun kohtalo pk seudulla, täällä omistan velattoman suht uuden talon,
noh, maalämpöä suunnittelen laittavani(noin20tonnia).
Kaupungin palvelut pelaa, ei jonoja,harrastukset halpoja, rauhallista ja turvallista ympäristöä.
Tulkaa tänne!
Sillä 20 tonnilla saa jo omarahoitusosuuden hoidettua ihan ok kämppään pääkaupunkiseudulta, jos helsingin ydinkeskusta tai muodikkaat alueet ei ole must
Vierailija kirjoitti:
Hankala säästää asuntoon, jos säällinen vuokrakaksio kustantaa yksin elävälle lähes 900 euroa/kk. Tämä alkaa olla jo ihan tiedostettu ongelma pk-seudulla. Asuntoihin ei yksinkertaisesti ole varaa.
Miksi pitää asua noin leveästi? Muuta kimppakämppään, niin saat säästettyä nopeammin.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poliitikot ja puolueet ovat kaulaa myöten riippuvaisia sijoitusasunnoistaan ja vuokrabisneksestä ja siksi pk-seudulle ei rakenneta tarpeeksi ja kun rakennetaankin niin vain vuokratonteille
Niin, miksi Vasemmistoliitto tai Demarit purisivat ruokkivaa kättään? Eikä kokkaritkaan halua luopua äänestäjiensä eduista. Kun vihreät vielä vastustavat ympäristösyistä kaikkea rakentamista ja kaavoitusta, onko sitten ihme, ettei asuntoja rakenneta tarpeeksi? Ja vastahan uutisoitiin, että Ohisalokin on innostunut asuntotukien hyödyntämisestä asuntosijoittamisen muodossa.
Oikea ratkaisu ei ole että rakennetaan lisää ja ahdetaan saari aivan täyteen, vaan että siirretään virastoja ja koululaitoksia toisiin kaupunkeihin ja poistetaan asumistuki.
Pk-seudulla hinnat vaihtelevat todella paljon. Ns. huonoilla alueilla asuntojen hinnat eivät ole ihan mahdottomat, mutta jos haluaa ns. normaalien ihmisten alueelle, pienehköt kaksiotkin maksavat reilusti päälle 200 000. Alueella kuin alueella hintatasoon nähden edullisissa asunnoissa on myös yleensä remonttitarvetta joka pitää myös huomioida.
Pois pk seudulta kirjoitti:
Saisikohan joltain pikkukunnalta muuttoavustusta, saisivat minusta hyvän veronmaksajan..
Kuntien kannattaisi ehdottomasti houkutella ja auttaa ihmisiä muuttamaan. Italian "yhden euron talo" on hyvä systeemi.
Vierailija kirjoitti:
Pk-seudulla hinnat vaihtelevat todella paljon. Ns. huonoilla alueilla asuntojen hinnat eivät ole ihan mahdottomat, mutta jos haluaa ns. normaalien ihmisten alueelle, pienehköt kaksiotkin maksavat reilusti päälle 200 000. Alueella kuin alueella hintatasoon nähden edullisissa asunnoissa on myös yleensä remonttitarvetta joka pitää myös huomioida.
Isot rempat maksaa helposti 60 000 e lisää Helsingissä, jossa rempatkin on kalliimpia kuin muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voit aloittaa pienestäkään kun nekin maksaa aivan älyttömästi jopa pk-seudun ulkopuolella? Itse joudun asumaan koko ikäni vuokralla, sillä en pätkätyöläisenä saa mitään asp-säästöön. Suurimmalla osalla mun ikätovereista ei ole omaa asuntoa samasta syystä. Ne joilla on, ovat joko perineet tai puoliso on varakkaampi.
30-v ja täys peeaa
Sä olet ollut täysi-ikäinen 12 vuotta. Koko sinä aikana et ole saanut säästöön penniäkään? Satanen kuussa tekisi 1200 vuodessa kertaa 12 ja koossa olisi jo omarahoitusosuus pieneen asuntoon.
Itse säästin kesätyörahat, viikonlopputyörahat ja opintolainan. Siinä oli tarpeeksi ostaa 19 neliön huonokuntoinen yksiö, ja nyt olen useita kertoja muuttanut ja aina isompaan. Jostain pitää aloittaa.
Ala nyt säästää, saatat neljäkymppisenä omistaa asuntosi.
En näe ainoastaan säästämisen vaikeutta ongelmana vaan pätkätyöt sekä pk-seudun asuntojen hinnat, joiden vuoksi omistusasuminen jää monella vain haaveeksi. Minulla on lähes 20t€ ASP-tilille säästettynä, mutta määräaikaisena työntekijänä olen saanut vain varovaisia laskelmia 100-110t€ asuntolainasta. Eipä tuolla 130t€ saa kummoista asuntoa ostettua eikä nyt neljääkymmentä lähestyvänä tee mieli muuttaa 19m2 yksiöön Vantaan perukoille, kun asun mukavasti edullisessa 65m2 vuokra-asunnossa rauhallisessa helsinkiläislähiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunto kannattaa ostaa Helsingistä, silloin se toimii vanhuuden turvana. Muualla ei vastaavaa arvonnousua tiedossa ja muut sijoitustavat epävarmoja. Eläkkeen saanti hyvin epävarmaa. Perinnönkin (jos sellaista tiedossa) saa yleensä vasta yli 70-vuotiaana kun ihmisten elinikä pidentynyt.
Vanhuksena voi asua missä vaan, vaikka vuokralla ja perheasunnosta saadut rahat käyttää mihin huvittaa.
Se voi vaan olla tosi vaikeeta jos ei ole onnistunut säästämään. Ja Helsingin vuokria maksavien on vaikea samalla säästää omaa varten. Jonkun Koivukylän yksiön arvokaan ei nouse niin nopeasti että kannattaisi hommata ensiasunto ja myydä muutaman vuoden kuluttua voitolla ja siirtyä isompaan, koska se voitto on minimaalinen eikä riitä. Monilla Helsingistä ostavilla on perintöä tai varakkaat vanhemmat tukena.
Oot käsittäny tän väärin. Ei ole kyse voitosta, vaan siitä, että lyhennät lainaa. Jos lyhennät vaikka 500 € kuussa, asut kolme vuotta ja myyt sillä hinnalla kun itse ostit, niin sulla on 18 000 € käpälässä. Noin niin ku karkeasti. Siinä taas pesämunaa vaihtaa vähän isompaan. Todellakin kannattaa pk-seudulta ostaa oma, jos suinkin se on mahdollista.
Jos asuisin Helsingissä, minulle jäisi melkein 200 euroa enemmän käteen kuussa kuin tällä hetkellä. Ihmetyttää tämä ainainen valitus, etenkin kun todella monella kyse on omasta valinnasta. Elämää, työtä ja niitä asuntoja on muuallakin Suomessa.
En enää luottaisi asuntojen arvonnousuun, sillä etätyö on koronan seurauksena tullut jäädäkseen.
Pk-seudulla alkaa olla paljon ongelmia (isot päiväkodit ja koulut, turvattomuus lisääntynyt, kulkemiseen menee aikaa, kalliit hinnat jne.) joiden takia moni katselee asunto muualta.
Jos ajatellaan ihmisiä joille etätyö on mahdollista kokonaan/suurimmaksi osaksi, niin MIKSI kukaan haluaisi enää asua esim. Helsingissä?
Syrjemmästä saa paljon edullisemmin asuntoja, elämänlaatu on parempi, turvallisemmat koulumatkat ja koulut lapsilla, harrastusryhmät/kuntosalit/kampaajat ym. edullisempia jne.
Jos joskus tarvitsee mennä toimistolle, se onnistuu pidemmän matkan takaakin satunnaisesti.
Se että "kaikki" raha ei mene elämiseen parantaan elämä, on varaa matkustella ei tarvitse joka euroa laskea joka paikassa jne. Ja jos hakuaa käyttää palveluita (käydä teatterissa/oopperasaa jne.) säästyneillä rahoilla voi olla vaikka pari yötä hotellissa samalla kun käy kulttuuririennoissa.
Koronan aikana olen (ja varmasti moni muukin on) alkanut ostamaan 99% vaatteetkin netin kautta, oikeastaan en enää edes kaipaa "shoppailua" kaupoissa, joissa voi olla kiva vaate mutta ei omaa kokoa --> nettikaupassa voi rajata villatakki/harmaa/kokoM ja näkee valkkoiman ilman että pitää koko kauppa kahlata läpi.
En ihan rehellisesti ymmärrä MIKSI kukaan haluaisi elää pk-seudulla, elämänrytmikin on esim. mökkipaikkakunnalla paljon rauhallisempi. Toki ymmärrän että osan työ on sellaista mitä ei voi etänä tehdä.
Jaa, minä täytän kohta 66 v, ja nyt eläkkeellä on aikaa olla kotona, viddu jos pitäisi viettää tämä aika jossakin samperin luukussa. Hulluko sinä olet? Minä olen asunut 23-vuotiaasta omistusasunnossa, tehnyt 43 vuotta töitä. Ja minua ei saa Helsinkiin kuin rumihina. Ei muuten.
Sinne epäsiistin sakin (ei saanut käyttää oikeaa sanaa, isku suurisen) joukkoon, ei kiitos.
Onko siellä paljon työpaikkoja tarjolla?