Vinkkejä köyhälle vegaanille?
Tarkoitus olisi siis lopettaa eläinperäisten tuotteiden käyttäminen arjessa. Ruokavalio kuitenkin nojaa vahvasti joihinkin eläinperäisiin juttuihin, kuten maitotuotteisiin ja kananmunaan. Esim. aamupalaksi mulla on tapana vetää munakasta ja välipalaksi marjoja raejuustolla, kun nuo kuitenkin ovat melko halpoja ja pitävät nälkää, mutta nyt ei tule mieleen mitään vastaavaa aamu- tai välipalaa. Lämpimissä aterioissa hinta kyllä pienenee, kun vaikka jauhelihan korvaa soijarouheella, mutta halpoja pääruokareseptejäkin saa jakaa!
Kommentit (28)
Tuttu ostaa etnisestä kaupasta todella edullisesti isoja pusseja linssejä, kikherneitä, papuja jne...
Lisäksi käyttää luonnonantimia paljon hyödykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanithan koko ajan kertovat, miten halvalla sitä maittavaa kasvisruokaa saa tehtyä. Eikö se pidäkään paikkaansa?
Ap on aloitteleva vegaani, joten ei kai ihme jos ei tiedä kaikkea vegaaniruoan jippoja. Totta, että osa vegaaneista saa kauppalaskun todella pieneksi. Minä taas en voi käyttää kuin vain vähän papuja ja linssejä, joissa on isoissa erissä ja kuivattuna ostettuna todella edullinen kilohinta. Samoin soijarouhetta en syö juuri lainkaan, se ei sovi vatsalleni. Siten itse en saa kauppalaskuani ihan pieneksi, etenkin kun olen myös tasoa sipsikalja-vegaani.
Kuulostaa ihan siltä kuin vegaaninen ruoka, jonka kehutaan sopivan kaikille, ei yllättäen sovikaan kaikille.
Missä ne vaegaaniruoat tuotetaan?
Vierailija kirjoitti:
Aamupalaksi puuroa, johon sekaan marjoja, siemeniä ja pähkinöitä, tai esimerkiksi yön yli tehtäviä tuorepuuroja. Itse syön yleensä proteiinipitoista soijajugurttia ja mysliä + pähkinöitä, marjoja tai hedelmiä, pitää hyvin nälkää. Munakkaan voi tehdä kikhernejauhoista. Kannattaa tilata korvaavat vegaanituotteet ja pähkinät netistä niin halvempaa.
Ei munakasta voi tehdä mistään muusta kuin kananmunista.
Jos valmistaa jotakin samantyyppistä kikhernejauhoista, niin ei se ole munakas. Se on joku epämääräinen kikhernejauhosörsseli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupalaksi puuroa, johon sekaan marjoja, siemeniä ja pähkinöitä, tai esimerkiksi yön yli tehtäviä tuorepuuroja. Itse syön yleensä proteiinipitoista soijajugurttia ja mysliä + pähkinöitä, marjoja tai hedelmiä, pitää hyvin nälkää. Munakkaan voi tehdä kikhernejauhoista. Kannattaa tilata korvaavat vegaanituotteet ja pähkinät netistä niin halvempaa.
Ei munakasta voi tehdä mistään muusta kuin kananmunista.
Jos valmistaa jotakin samantyyppistä kikhernejauhoista, niin ei se ole munakas. Se on joku epämääräinen kikhernejauhosörsseli.
Kalkkunanmunista ainakin voi, sanoi telkkarissa se myyjä, joka myi poikasia. Mahtoi olla se kekseliäs nikkari- ohjelma.
En ymmärrä miksi vegaaniravinnon pitäisi muistuttaa lihapitoista ruokaa. Eikö vegaanit nimenomaan halua eroon siitä?
Kananmunan jäljittely kikhernejauhoilla on kulttuurillista omimista. Samoin esim kaikki kasvisburgerit ovat pilkkaa oikeita burgereita varten kuolleita eläimiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
No jos sulla on varaa syödä välipalaksi marjoja, niin ihan tosi köyhä tuskin olet. :) Vinkkini aamu- ja välipalaan: osta tarjouksesta riisi- tai vegeproteiinia (sisältää yleensä riisi- ja herneproteiinin sekoitusta) kilohinnaltaan edullisimmat ja isoimmat pakkaukset, mausta itse vaniljalla, kaakaolla tms tai osta valmiiksi vaniljan makuista. Tee vegeproteiineista ja marjoista smootie, mahdollisesti mukaan vaikka kaurahiutaleita ja/tai siemeniä (esim kurpitsansiemenet edullisia, "köyhän miehen cashew"). Smootieen käy marjojen sijasta myös hedelmät, esim. ananas tosi hyvä. Riisi- ja herneproteiinit eivät ole mitään kulinaristisia herkkuja, siksi kannattaa sekoittaa esim. marjoihin ja hedelmiin. Hyvä puoli on erittäin laadukas aminohappokoostumus, pitää nälkää hyvin ja riittoisuus käytössä. Jos innostut smootiesta niin kannattaa ostaa sellainen sporttiblenderi, jossa on irroitettavat juomapullot eli välipalan saa kätevästi mukaan.
Koita lämpimillä ruoilla pitää proteeninlähteet vaihtelevina, ei pelkkää soijarouhetta. Älä katso pelkkää paketin hintaa vaan ravintosisältöjä. Seitan kebab on tuntuu ensinäkemältä kalliilta (esim. Vöner) mutta sisältää sataan grammaan yli 30 g proteiinia, joten 200 gramman vegaanikebab-pakkauksesta syön ainakin itses neljä kertaa. Eli kannattaa annostella eikä vetäistä koko pakettia kerralla. Loistavaa esim. uuniperunoiden kanssa, mukaan uunijuureksia ja soijajugurtista, sinapista ja currystä tehty kastike, annoskoko pari ruokalusikkaa kastiketta riittää.
Onko tällaisessa syömisessä enää edes mitään iloa tai nautintoa? Tämä kyllä kuulostaa todella ankealta.
Mitä jos pitäisit ne munat ruokavaliossa ja kävisit ongella. Jos on mahdollisuus, niin oma kanala olisi kannattava sijoitus.