Onko kellään kokemusta suojelumetsän ostamisesta?
Saako sillä mitään metsänomistajan etuja kuten vaikka jotain hyvitystä / vuosi tms? Vai onko se vain lahjoitus hyväntekeväisyyteen ja voi tulostaa itse lapun seinälle?
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi myös.
Toisena mietin S-Pankin metsärahastoa vai mikä se oli mutta en tiedä täytyykö siihen sitoutua tai jotain. Enkä ymmärrä sijoittamisesta VIELÄ mitään. Kolmanneksi haluaisin laittaa pienen siivun menemään johonkin metsänhoito- tms osakkeeseen vaikka nordnetin tms kautta. ap
Siis onko sinulla metsää ja harkitset luonnonsuojelualueen perustamista?
Vierailija kirjoitti:
Ei. Suojelumetsän ostamisesta kysyin. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli haluat ostaa metsää ja tehdä siitä suojeltavan alueen?
Jos haluat ostaa metsän, josta et voi puuta hakata ikinä, niin osta pois. Kun metsä on joskus suojeltu, on silloinen omistaja saanut siitä "iänkaikkisen" korvauksen. Sinä tai kukaan muukaan ei saa siitä enää euroakaan. Tämä siis jos ostat jonkun yksityisen Natura-suojellun metsän. Itse voit tulostaa itsellesi sitten kunniakirjan, että omistat suojeltua metsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edelleenkään, vaan se on valmiiksi suojeltua aluetta josta voi ostaa haluamansa määrän. Mutta onko sillä systeemillä eli luonnonsuojelusäätiön kautta mitenkään ns. oikea metsänomistaja, se tässä kiinnostaa. ap
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat ostaa metsän, josta et voi puuta hakata ikinä, niin osta pois. Kun metsä on joskus suojeltu, on silloinen omistaja saanut siitä "iänkaikkisen" korvauksen. Sinä tai kukaan muukaan ei saa siitä enää euroakaan. Tämä siis jos ostat jonkun yksityisen Natura-suojellun metsän. Itse voit tulostaa itsellesi sitten kunniakirjan, että omistat suojeltua metsää.
Mutta tuolla suojellulla metsällä ei voi tehdä mitenkään bisnestä tai edes myydä myöhemmin takaisin? ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei edelleenkään, vaan se on valmiiksi suojeltua aluetta josta voi ostaa haluamansa määrän. Mutta onko sillä systeemillä eli luonnonsuojelusäätiön kautta mitenkään ns. oikea metsänomistaja, se tässä kiinnostaa. ap
"Ei edelleenkään" - sori, mutta aloituksestasi ei mitenkään olisi voinut päätellä sitä, mitä tässä nyt kerrot. Pohdi sitten itseksesi kun olet tuolla asenteella liikenteessä.
Ostin palasen metsää Pertti Linkolan muistometsäsäötiölle. Oma nimi tulee aitaan ja saa kunnian olla osa sitä projektia.
Sain sellaisen kortin jossa minua kiittää osallistumisesta ja kerrotaan että olen yksi omistajista. Laitoin 0.68 eoroa tililtä kun halusin osallistua
Miksi haluat omistaa suojeltua metsää? Et todellakaan saa mitään metsänomistajan oikeuksia (mitä ne edes ovat?) ostamalla osakkuutta johonkin suojelumetsään. Toisaalta metsärahastot ovat samalla tavalla rahastoja kuin muutkin eli tuotto tulee puunmyynnistä, ei jostain valtion salaisesta kassasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei edelleenkään" - sori, mutta aloituksestasi ei mitenkään olisi voinut päätellä sitä, mitä tässä nyt kerrot. Pohdi sitten itseksesi kun olet tuolla asenteella liikenteessä.
No aloituksessa jo kysyn SUOJELUMETSÄN OSTAMISESTA niin miten sen voi kääntää niin että haluan myydä omaa metsääni luonnonsuojeluun. Tänne tarvittaisiin joku lukutaitokortti. ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat omistaa suojeltua metsää? Et todellakaan saa mitään metsänomistajan oikeuksia (mitä ne edes ovat?) ostamalla osakkuutta johonkin suojelumetsään. Toisaalta metsärahastot ovat samalla tavalla rahastoja kuin muutkin eli tuotto tulee puunmyynnistä, ei jostain valtion salaisesta kassasta.
Niin lähinnä mietin voisiko siitä tulla jotain ns. osakeantia edes silloin tällöin. Tai voinko myydä pois kuten osakkeen. Ehkä tuohon tosiaan pitää suhtautua pelkästään hyväntekeväisyytenä (eikä se ole huono juttu sekään tietenään). ap
Vierailija kirjoitti:
Ostin palasen metsää Pertti Linkolan muistometsäsäötiölle. Oma nimi tulee aitaan ja saa kunnian olla osa sitä projektia.
Sain sellaisen kortin jossa minua kiittää osallistumisesta ja kerrotaan että olen yksi omistajista. Laitoin 0.68 eoroa tililtä kun halusin osallistua
No se ei paljon vaatinut :) ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin lähinnä mietin voisiko siitä tulla jotain ns. osakeantia edes silloin tällöin. Tai voinko myydä pois kuten osakkeen. Ehkä tuohon tosiaan pitää suhtautua pelkästään hyväntekeväisyytenä (eikä se ole huono juttu sekään tietenään). ap
Suojelumetsä ei tuota mitään, ei edes sido hiiltä kaksisesti. Kuluja siitä voi tulla, jos joku kippaa sinne jätteensä ja omistajan pitää alue siivota. Eli osakeantia tuskin on tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aloituksessa jo kysyn SUOJELUMETSÄN OSTAMISESTA niin miten sen voi kääntää niin että haluan myydä omaa metsääni luonnonsuojeluun. Tänne tarvittaisiin joku lukutaitokortti. ap
Rahat menee kankkulan kaivoon. Valtio maksaa suojelusta sille, kuka omisti metsät suojelun alkaessa. Sinä et saa mitään.
Yleensä noi "osta suojeltua metsää" toimii sillain, että lahjoitat rahaa jonkun metsäpläntin ostamiseen. Itse et siis tule käytännössä omistamaan mitään. Oikeasti maakaupat vaatisivat lohkomisen, lainhuudatuksen, verot ym. Jos noita ei tarvitse tehdä, et ole oikeasti ostanut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä noi "osta suojeltua metsää" toimii sillain, että lahjoitat rahaa jonkun metsäpläntin ostamiseen. Itse et siis tule käytännössä omistamaan mitään. Oikeasti maakaupat vaatisivat lohkomisen, lainhuudatuksen, verot ym. Jos noita ei tarvitse tehdä, et ole oikeasti ostanut mitään.
Mutta jos ostan metsärahastoa, saan kaikki nuo edut vaikka ei ole tehty mitään lohkoamisia tai lainhuudatuksia mun nimiin. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta tuolla suojellulla metsällä ei voi tehdä mitenkään bisnestä tai edes myydä myöhemmin takaisin? ap
No en kyllä näe, että Natura-suojelulla metsällä voisi tehdä bisnestä. Sitä puustoahan ei saa hakata, eikä maalle rakentaa. Jos ostat Natura-suojellun metsän, en usko, että edellinen omistaja sen haluaa takaisin ostaa. Suojelua ei voi purkaa, eikä se pääty tyyliin 10 vuoden päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos ostan metsärahastoa, saan kaikki nuo edut vaikka ei ole tehty mitään lohkoamisia tai lainhuudatuksia mun nimiin. ap
No et oikeastaan saa. Metsärahastot ovat rahastoja, kuten muutkin rahastot. se Rahasto on se, joka sijoittaa varojaan johonkin osakkeisiin tai metsärahastojen tapauksessa metsäomistuksiin. SINÄ henkilökohtaisesti et osta etkä saa mitään muuta kuin osuuden sijoitusinstrumentin mahdollisesta tuotosta. Yhtään ainoaa puuta tai neliömetriä maata et omista, sen enempää kuin omistaisin niitä osakkeita tai valuuttoja, joihin muu sijoitusrahastokaan sijoittaisi.
Kiinnostaisi myös.