Mikä siinä Lapin matkailussa oikein hiertää?
Tämä tulee vuosia sitten Lappiin muuttaneen näkökulmasta (en ole tällä hetkellä matkailualalla).
Tiedän ja ymmärrän, että varsin monen muualla Suomessa asuvan näkökulmasta Lapin hinnat ovat ryöstöhintoja - kokemukseni mukaan moni paikallinenkin pitää osaa matkailupalveluista liian kalliina omalle kukkarolle, vaikka matkakuluja tulisi vähemmän. Jos asuisin vielä toisella puolella Suomea, en varmasti lähtisi nykypalkallani ja Lapin hinnoilla lomalle Lappiin.
Täällä asuminen on kuitenkin avartanut silmäni näkemään myös sen toisen puolen, joka on Lapissa asuvan ihmisen näkökulma. Yrittäjän näkökulmaa en tiedä, mutta minulla on silmät, korvat ja sen verran järkeä, että ymmärrän mistä se matkailuyrittäjän tulo tulee: ulkomaalaisista turisteista. Täkäläiset, siis Lapissa asuvat, ihmiset lähtee suurin osa lomillaan etelän lämpöön (silloin kun on varaa viettää loma kodin ulkopuolella) ja, villi veikkaus, niin tekee iso osa muistakin suomalaisista asuinpaikasta riippumatta. Niin monta kommenttia olen lukenut iltapäivälehtien keskusteluista siitä, kuinka Lappiin tultaisiin kyllä sankoin joukoin, jos hinnat olisivat matalammat. Ymmärrän, että hintoja laskemalla saataisiin enemmän kotimaisia matkailijoita, mutta kysymys kuuluukin: kuinka paljon enemmän? En usko, että lähellekään tarpeeksi, koska talvisesonki on lyhyt ja olen nähnyt ne ulkomaalaisten turistien määrät normaalitalvena. Joten ymmärrän matkailualan yrittäjiä oikein hyvin. Tulot tulevat talvisesongista, joka kestää muutaman kuukauden. Kesällä ja etenkin syksyllä käy myös turisteja mukavasti, mutta he tulevat matkailuautoilla, eivätkä näin ollen yövy hotelleissa ja kaikkia talvisesongin ohjelmapalveluita ei voi tarjota kesä- ja ruskasesonkien aikaan.
Moni asiansa osaava yrittäjä on varmasti tehnyt laskelmia koko korona-ajan siitä, mitä pitää tienata, että toiminta kannattaa jne. ja tulleet siihen tulokseen, että parempi pitää hintataso ennallaan. Aivan varmasti löytyy myös heitä, joiden ajatusmalli on "hullu ei ole se joka pyytää, vaan se joka maksaa".
P.S. En yritä olla mitenkään besserwisser tai esiintyä asiantuntijana asiassa, josta en tiedä paljoakaan. Lähinnä kirjoitin tämän, koska ärsyttää matkailualan yrittäjien syyllistäminen hintatasosta. Eiköhän ympäri Suomen löydy yksi jos toinenkin yrittäjä, joka kipuilee elinkeinonsa eteen, ei voi olla pelkästään Lapin juttu. Lapissa se vaan näkyy selkeämmin, koska täällä ollaan riippuvaisia nimenomaan ulkomaan turisteista.
P.P.S. Huomaattehan, että jos esim. etelässä asuville tulee kalliiksi matkustaa Lappiin niin ei se halpaa lystiä ole täältäkään lähteä kotimaan matkoille. Edullisesti voi tietenkin matkustaa esim. Helsinkiin (lennot tulee toisinaan huomattavasti halvemmiksi kuin julkisilla/omalla autolla kulkeminen), yöpyä hostelleissa tai sukulaisten/kaverien/tuttujen nurkissa (koska suurimmalla osalla asuu varmasti joku tuttu pääkaupunkiseudulla) ja syödä halvoissa ravintoloissa. Aktiviteetteihin menee rahaa, mutta koska Helsingissä on ympäri vuoden toimintaa, voidaan siellä hinnat pitää edullisina/kohtuullisina. Aivan samoin voi Lappiinkin matkustaa edullisesti, kun näkee vaivaa selvittää koska kannattaa tulla, missä yöpyä, syödä ja mitä tehdä. Kalliiksi se matkailu tulee silloin, kun haluaa samaa mitä ulkomaalainen turisti Lapista haluaa.
Kommentit (13)
Pitäkööt vapaasti tunkkinsa. Se mikä toisaalta ärsyttää että niiden terveydenhuoltoa jne sosiaaliturvaa pitäisi maksaa etelän rahoista kun niitä ei itseään kiinnosta tehdä työtä ympäri vuoden matalemmilla tuloilla. Noiden kannattaa siis lorvailla tuilla suurimman osan vuodesta.
Lapin matkailu on vuosikaudet viitannut kintaalla kotimaisille turisteille siis etelä Suomesta tuleville. Naureskellaan ja nimitellään, on tehty selväksi ettei tarvii tulla. Hinnat erit turisteille jne.
Kaikki panokset ovat olleet rikkaassa ulkomaan matkailussa. Tai niissä jotka on paikalla 24h ja maksavat Lapin ”taiasta” mitä vain. Kaikki on päälle liimattua ja feikkiä. Ja törkeän kallista.
Nyt kun britti sun muut turistit ei enää tule niin tässä sitä ollaan.
Joten ymmärrän hyvin, että Lapin - tai ylipätään Suomen - matkailu on pohjautunut ulkomaisiin turisteihin, joille tämä maa on ihan erilainen kuin mitä heidän kotikulmillaan on.
Asun 02-alueella ja kyllä minä voisin matkustaa Lappiin erilaisuuden vuoksi. En ole nähnyt lunta kahteen vuoteen.
Niin, onhan se parempi olla myymättä kokonaan kuin myydä edes vähän.
Ymmärrän hyvin sen, ettei suomalainen maksa lumipenkasta ja kelkkahaalarin päälle pukemisesta ja nokitöhrystä otsaan sitä mitä ulkomaalainen maksaa. Emme se suomalaiset halua sellaista Lapin lomaltamme, jos haluamme Lapin lomaa ylipäätään. Ja ymmärrän sen, että matkailupalvelun tuottajaa kirvelee se, ettemme me suomalaiset nyt halua sinne katsomaan sitä aitauksessa olevaa poroa tai käymään viiden minuutin rekiajelulla, tai ainakaan maksaa sitä, mitä ulkomaalainen maksaa eksotiikan halussaan. Nyt ei vain kertakaikkiaan kysyntä ja tarjonta kohtaa. Ikävää, mutta ei se ole minun syyni. Ei kyllä sen matkailuyrittäjänkään, vaikka hänellä ehkä olisi mietittävää siinä, mitä kannattaa tarjota nyt, kun ulkomaalaisia ei ole eikä tule ainakaan tänä talvena.
Koko Eurooppa ja USA roihuaa kohta tulipunaisena koronasta, ja ministeri LIntilä vaan vinkuu lisää turisteja Lappiin, kun siellä on hänen äänestäjänsä. Nyt jo halua kaupata matkoja maihin, joissa on vain puolta enemmän koronaa kuin meillä. Kohta sillä määrällä ei ole mitään väliä. Monissa maissa ei pääse takaisin matkalta ilman karanteenia, ja esim, norjalaisilla on Lappi itselläänkin, mutta eivät luultavasti sinnekään matkusta, kun eivät halua koronaa levittää.
Kiitos asiallisista kommenteista. Yhdessä kommentissa kirjotettiin naureskelusta etelästä tulleille, ja on totta, että osa lappilaisista tekee tätä. Itsekin olen kuullut yhden jos toisenkin paikallisen sanovan "pysykööt kotona" (en halua kirjoittaa miten rumasti ovat tämän asian sanoneet). En ymmärrä ihmisiä, jotka karsastaa ja jopa vihaa etenkin pääkaupunkiseutulaisia, omat kokemukseni heistä ovat positiivisia, yleensä todella kohteliaita matkailijoita. Ehkä siinä on ennakkoluuloja, huonoja kokemuksia vuosien takaa tai muuta vastaavaa, kuka tietää mitä. Kaikki lappilaiset eivät tunne negatiivisia tunteita turisteja kohtaan, mutta ehkä se on tämä elämäntyyli täällä mikä muokkaa osasta ihmisistä katkeria.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän suurin osa maailman ihmisistä ole sellaisia, että lomamatkalla haluaa nähdä ja kokea jotain erilaista kuin mitä kotinurkilla on. Mua ei kotimaan matkailu viehätä yksinkertaisesti siksi, että esim Suomen kaikissa kauppakeskuksissa on just ne samat kaupat, ravintolat ja kahvilat. Eli kun olet yhden kauppakeskuksen nähnyt, olet nähnyt ne kaikki. Kaupungit ovat hyvin samanlaisia, museot ovat hyvin samanlaisia, kirkot ovat hyvin samanlaisia, ravintoloiden ruoka on hyvin samanlaista jne. Turun linna, Olavin linna ja Raaseporin linna on nähty ja koettu jo vuosikymmeniä sitten. Junan ikkunasta näkyy samanlaista metsää, peltoa, järveä ja taajamaa ihan riippumatta siitä, missä päin Suomea junalla matkustaa. Mitään "WAU"-fiilistä ei tule, koska "tää on jo niin nähty".
Kesälomani vietän aina kotona. Jos haluan terassille, on aivan sama, menenkö terassille täällä Vantaalla vai Kemissä. Jos haluan vähän fiilistellä, hyppään bussiin ja menen terassille stadiin. Mutta en mä lähde käymään Turussa tai Tampereella terassilla. Talvella sitten kaipaakin valoon ja aurinkoon, mutta nyt pandemian vuoksi ei voi. Pimeyttä riittää kotinurkillakin, sitä ei ole tarvis käydä etsimässä Pohjois-Suomesta.
Joten ymmärrän hyvin, että Lapin - tai ylipätään Suomen - matkailu on pohjautunut ulkomaisiin turisteihin, joille tämä maa on ihan erilainen kuin mitä heidän kotikulmillaan on.
Muualla Suomessa maisema on samanlaista, mutta missään muualla Suomessa maisema ei ole samanlaista kuin Lapissa. Sellaista satumaista lumista tunturimaisemaa ei voi kokea muualla Suomessa kuin Lapissa. Näin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Niin, onhan se parempi olla myymättä kokonaan kuin myydä edes vähän.
On se, jos vähän myyminen ei riitä kattamaan niitä myymisestä aiheutuvia kuluja. Kokonaan myymättä jättäessä osa kuluista häviää kokonaan, jolloin tosiaan voi olla kannattavampaa pitää koko pulju kiinni kuin tehdä tappiota liian pienellä myynnillä.
Vierailija kirjoitti:
Asun 02-alueella ja kyllä minä voisin matkustaa Lappiin erilaisuuden vuoksi. En ole nähnyt lunta kahteen vuoteen.
No mä olen jo 59v ja nähnyt lunta elämässäni ihan riittävästi. Lumen näkeminen sykähdyttää samalla tavalla kuin kaurapuuron syöminen.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista kommenteista. Yhdessä kommentissa kirjotettiin naureskelusta etelästä tulleille, ja on totta, että osa lappilaisista tekee tätä. Itsekin olen kuullut yhden jos toisenkin paikallisen sanovan "pysykööt kotona" (en halua kirjoittaa miten rumasti ovat tämän asian sanoneet). En ymmärrä ihmisiä, jotka karsastaa ja jopa vihaa etenkin pääkaupunkiseutulaisia, omat kokemukseni heistä ovat positiivisia, yleensä todella kohteliaita matkailijoita. Ehkä siinä on ennakkoluuloja, huonoja kokemuksia vuosien takaa tai muuta vastaavaa, kuka tietää mitä. Kaikki lappilaiset eivät tunne negatiivisia tunteita turisteja kohtaan, mutta ehkä se on tämä elämäntyyli täällä mikä muokkaa osasta ihmisistä katkeria.
-Ap
Täällä yksi lappilainen. Ei, en ole katkera ihminen vaan todella onnellinen. Kielteinen suhtautumiseni etelän matkailijoihin johtuu huonoista kokemuksista (monista), ja ei, ne ei todellakaan ole vuosien takaa. Näin on monella muullakin ja sille ''etelä vihalle'' on ihan syy. Tiedän toki etteivät kaikki matkailijat ole samanlaisia.
Lapin matkailussa hiertää se ylimielisyyden tuntu, ettei halutakaan kotimaisia turisteja sinne, jos ei rahaa heittää ämpärikaupalla elämyksiin.
Lappi voisi jollain tavalla kiinnostaa matkakohteena, mutta tuntuu, että autottomana on hankala päästä Rovaniemeä pidemmälle, vaikka en itse asukaan Etelä-Suomessa. Toisaalta itsellänikin on matkailussa päämääränä se erilaisuuden hakeminen, vieraus ja historia, jollaista ei Suomesta löydy, vaikka joitain Suomen matkailukohteita paljon arvostankin.
Eiköhän suurin osa maailman ihmisistä ole sellaisia, että lomamatkalla haluaa nähdä ja kokea jotain erilaista kuin mitä kotinurkilla on. Mua ei kotimaan matkailu viehätä yksinkertaisesti siksi, että esim Suomen kaikissa kauppakeskuksissa on just ne samat kaupat, ravintolat ja kahvilat. Eli kun olet yhden kauppakeskuksen nähnyt, olet nähnyt ne kaikki. Kaupungit ovat hyvin samanlaisia, museot ovat hyvin samanlaisia, kirkot ovat hyvin samanlaisia, ravintoloiden ruoka on hyvin samanlaista jne. Turun linna, Olavin linna ja Raaseporin linna on nähty ja koettu jo vuosikymmeniä sitten. Junan ikkunasta näkyy samanlaista metsää, peltoa, järveä ja taajamaa ihan riippumatta siitä, missä päin Suomea junalla matkustaa. Mitään "WAU"-fiilistä ei tule, koska "tää on jo niin nähty".
Kesälomani vietän aina kotona. Jos haluan terassille, on aivan sama, menenkö terassille täällä Vantaalla vai Kemissä. Jos haluan vähän fiilistellä, hyppään bussiin ja menen terassille stadiin. Mutta en mä lähde käymään Turussa tai Tampereella terassilla. Talvella sitten kaipaakin valoon ja aurinkoon, mutta nyt pandemian vuoksi ei voi. Pimeyttä riittää kotinurkillakin, sitä ei ole tarvis käydä etsimässä Pohjois-Suomesta.