Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

hei, kysymys teille kaikille silmälaseja käyttäville.

Vierailija
11.03.2014 |

Onko se nyt sitten niin että hinta riippuu vahvuudesta? :/ Haluaisin vihdoin aurinkolasit (kotona ollessa en saanut, toisin kuin normaali näköiset sisareni) en vain uskalla arvata edes hintaa. Itselläni silmälasien vahvuus on -7.... Paljonko suunnilleen ja missä halvinta? Kiitos vastauksista etukäteen.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tarkkailet tarjouksia, tulee nyt keväällä ostat silmälasit - saat aurinkolasit vahvuuksilla kaupan päälle. 

Jos muuten ostat, hinta voi olla mitä vaan.... 100-500€ jopa enemmän. 

Vierailija
2/18 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Humh... Itsellä miinus seiskaa ja siinä samalla hajataittoa. En ny muista, lisäskö se hajataitto sitä hintaa siihen, että saa sen linssin hiottua ohuemmaksi näillä miinuksilla..? Vai onko se miinus siinä se, mikä maksaa? Siis ihan silmälasien linssitkin maksavat paljon, jos on miinus seiskaa jo rillin vahvuus. Se hionta maksaa niissä, että saa riittävän ohueksi linssin. Sama se on aurinkolasilla kuin normilaseilla. Myös aurinkolasien linssin halkasija eli suuri koko pinta-alalta vaikuttaa siihen, kuinka paksu aurinkolaisen linssistä tulee. Siis yleensä aurinkolasit ovat suurempikokosia linsseiltään, jolloin se linssin miinus vaikuttaa sen linssin paksuuteen. Eli miinus seiskalla joku jättikokoaurinkolasit on ihan saatanan paksut myös. Not nice. Tuolla perusteella parissa liikkkeessä mulle on sanottut et ei kannata ostaa näillä miinuksilla aurinkolaseja, vaan käyttää piilareilla tavallisia. Jos ostais miinuksilla niin ne on tosiaan ihan hiton paksut linssit, miksi liikeetkään ei myy mulle niitä, luulevet et palautan ne maksamatta kos tilaan sellset pullonpohjat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MÄ ihan takuuvarmasti vastasin tähän enne töihin lähtöä, mutta jotenkin se vastaus ei ole tässä.

Joka tapauksessa, vahvojen linssien hionta maksaa enemmän, ja monet noista kahdet yhden hinnalla-tarjouksista lakkaa toimimasta kun vahvuutta on tarpeeksi, kuten epäilemättä tiedät tavallisista laseista. Silti suurin osa hinnasta - ja siis myös hinnan vaihtelusta - tulee pokista. Merkkipokat maksaa enemmän kuin specsaversit. Ja mitä yllä on kirjoitettu siitä, että kaikki pokat ei käy vahvoille linsseille, pitää paikkansa, mutta kyllä niitä miinusseiskoillekin silti löytyy. Niitä kaikkein isoimpia trendipokia ei toki kannata valita, mutta kyllä hyvältä optikolta löytyy sopiviakin. Ja yksi mahdollisuushan on myös, että tekee tavispokiin aurinkolasin linssin. Kaikkiin se ei sovi, mutta joihinkin kyllä.

Itselläni on aika paljon vähemmän vahvuutta kuin sulla, mun miehelläni taas jonkun verran enemmän. Meillä molemmilla on aurinkolasit vahvuuksilla. Ja seuraavassa seuraa optikkohintoja keskihintaisilla kehyksillä. Mun aurinkolasit maksaa yleensä vähän päälle satasesta noin neljään sataan euroon (kalliimpia löytyi, mut en katsele) ja miehen aurinkolasit noin kolmesta viiteen sataan euroon. TÄllä pohjalla luulisin, että sun aurinkolasit maksaisi noin 3-400 euroa optikkoliikkeessä. TÄllöin ne on oikeasti sovitettu sun päähän ja hiottu luotettavasti. Specsaveresilta saatat kuitenkin saada ihan kohtuulliset lasit alta parin sadan.

Valitettavasti saattaa olla, että mitä isompi ja halvempi ketjuliike, sitä vähemmän sieltä löytyy vaihtoehtoja ja halua palella, kuten yllä kolmoselle on käynyt. Pienempi itsenäinen liike etsii sulle sellaisen lasimallin, mikä näytää järjelliseltä sunkin vahvuuksilla, mutta eihän ne pikkuliikkeet ihan alimpiin hintoihin sit yllä. Jos budjetti on pieni, se specsavers voi olla paras ratkaisu. Kun huolella itse sovittaa, voi tulos olla ihan hyväkin.

Itse olen sitä mieltä, että mitä enemmän silmissä ja näkökyvyssä on ongelmia, sitä enemmän jäljellä olevaa kannattaa suojella. Kunnon aurinkolasit on yksi osa tätä.

Vierailija
4/18 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensihataan voisit kokeilla lasien paalle laitettavia aurinkolaseja. Olen kayttanyt niita nyt vuoden verran ja ollut tyytyvainen, ei tarvitse vekslata laseja ja pelata etta hukkaa toiset. Taalla ne maksavat alle kaksikymppia joten ei pahasti kirpaise vaikka haviasivatkin.

Vierailija
5/18 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olen saanut "kahdet yksien hinnalla" erikoisemmillakin vahvuuksilla. Tosin ne yhdet (erivahvuiset linssit, hajataitto) maksavat jo melkein tonnin.

Noin vahvoissa maksaa ohennus, kun muuten olisivat mahdottomat pullonpohjat.

Vierailija
6/18 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo tarjoukset, joissa saa kaupan päälle aurinkolasit vahvuuksilla, eivät ikinä koske isoja taittovirheitä. Itselläni on laseissa plussaa reilusti ja halvimmalla on aurinkolasit saanut specsaversilta. Ohennetuin linssein tietty. 

Vierailija
7/18 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 08:55"]

Nuo tarjoukset, joissa saa kaupan päälle aurinkolasit vahvuuksilla, eivät ikinä koske isoja taittovirheitä. Itselläni on laseissa plussaa reilusti ja halvimmalla on aurinkolasit saanut specsaversilta. Ohennetuin linssein tietty. 

[/quote] hinta oli jotain parinsadan luokkaa ja vahvuudet n. +6 ja +7, lisäksi hajataittoa.

Vierailija
8/18 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiukuttaa kyllä Suomen hinnoittelu silmälaseissa! Minulla on hajataittoa ja miinusta sellaiset -4,5, ikänäkö alkaa kyllä tehdä tehtäväänsä,eli likinäköisyys korjaantuu.

Ostin muutama vuosi sitten Instrusta lasit ja sain pokat eurolla kampanjan ansiosta. Silti laseille tuli hintaa yli 200 euroa. Ja jotenkin niissä on vahvuus vähän pielessä, tai sitten tuo ikänäkö on iskenyt heti niiden hankkimisen jälkeen ja ovat pikkuisen liian vahvat.

Nyt asun ulkomailla ja olen ostanut vuoden sisällä viidet silmälasit, joista yksistäkään en ole maksanut yli 60 euroa, sisältäen pokat, linssit ja näöntarkastuksen. Lasit ovat kaikki olleet tosi hyviä, myös vahvuudella olevat aurinkolasit. Halvimmilla linsseillä saisi lasit varmaan 20 € hintaan, mutta näillä miinuksilla on kiva että on vähän ohkaisemmat. Ja olen siis vaihtoehdoista aina ottanut sellaiset keskiverrot linssit, en halvimpia mutta en kalleimpiakaan. Hyvin ovat kestäneet, eivät ole kellastuneet tai naarmuuntuneet. Mukaan saa ainamonta pulloa puhdistusainetta ja kovan kunnollisen kotelon ja puhdistusliinan.

Kun ilman silmälaseja ei likinäköinen pysty elämään, tuntuu epäoikeudenmukaiselta että ne maksavat niin hitosti.

Vierailija
9/18 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just nyt on istrussa "osta lasit, saat aurinkolasit vahvuuksilla kaupan päälle"

Mutta minusta ne ei ole kätevät, aina täytyy kantaa kaksia laseja mukana ja vaihdella niittä vähän väliä.

Itse käytän nykyisin näitä silmälasien päälle tulevia aurinkolaseja (ei siis mitään klipsejä, vaan ihan laseja), käyttömukavuus ihan kymppi! ja näitä löytyy nykyisin tosi halpojakin!

Vierailija
10/18 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-7:n  vahvuus on vielä standardikamaa, jonka ei pitäisi ihmeitä maksaa. Nuo tavalliset linssit valetaan muovista eikä niitä hiota. Usein niitä pakkomyydään kahdet kerrallaan ja toiset saa valita aurinkolaseina. Ainakin Specsaverseilla saa halpoja, jos tyydyt halvinpiin sankoihin ja pullonpohjiin. Korkean taitekertoimen linssimateriaalit (ohuemmat, kevyemmät) ja heijastuksenestopinnoitus nostavat hintaa rajusti.

Vierailija
11/18 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 09:10"]

Mutta minusta ne ei ole kätevät, aina täytyy kantaa kaksia laseja mukana ja vaihdella niittä vähän väliä.

Itse käytän nykyisin näitä silmälasien päälle tulevia aurinkolaseja (ei siis mitään klipsejä, vaan ihan laseja), käyttömukavuus ihan kymppi! ja näitä löytyy nykyisin tosi halpojakin!

[/quote]

Tässäkö ei ole mukana kaksia laseja, joista toisia vaihdellaan tarpeen mukaan?

Vierailija
12/18 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se linssin hinta muodostu ohennuksesta (mitä ohuempi linssi sen kalliimpi) ja muista "erikoisominaisuuksista" kuin yksinään vahvuuksista?

Mulla on likinäkö ja vahvuudet -4,5 ja -5,5. Ostin aurinkolasit 4 vuotta sitten 150 eurolla Nisseniltä. Hinnan teki edulliseksi tarjouksessa olevat sangat sekä linssien pieni ohennus. Sangat ovat malliltaan paksut ja muoviset (niin kuin nyt on ollut jo jonkin aikaa) mikä ei vaadi sitä että linssin on oltava ohuen ohut. Eli ei tule sitä pullonpohjalinssifiilistä koska linssin reunat eivät tule "ulos" sangoista. Ohennuksen voimakkuus mulla on aurinkolaseissa 1,60 jotain yksikköä. :D Mikä se yksikkö on mikä tuon perään tulee, tietääkö joku fiksu? Normaalisti se on mulla 1,8.

Vierailija
13/18 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse inhoa tuota vaihtelemista. Onneksi pystyn käyttämään piilareita, eli yleensä aina piilarit + aurinkolasit.

Vierailija
14/18 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 09:10"]

[/quote]

Tässäkö ei ole mukana kaksia laseja, joista toisia vaihdellaan tarpeen mukaan?

[/quote]

On siinä lasit, joita otetaan pois ja laitetaan päähän silloin kun haluaa aurinkolasit, mutta silloin ei tarvitse ottaa vanhoja jois, laittaa koteloon jne. Eli vaiva on tasan sama kuin tavallisissa aurinkolaseissa tai piilarit+aurinkolasit yhdistelmässä. Ja lisäksi kun ne lasit on halpoja, niitä ei tartte aina laittaa huolellisesti koteloon, kuten vahvuudelliset aurinkolasit täytyy laittaa.

Vierailija
15/18 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 09:29"]

Eikös se linssin hinta muodostu ohennuksesta (mitä ohuempi linssi sen kalliimpi) ja muista "erikoisominaisuuksista" kuin yksinään vahvuuksista?

Tavallisilla linsseillä kyllä. Sama valukone niitä tuottaa samasta aineesta samalla vauhdilla.

Ohennuksen voimakkuus mulla on aurinkolaseissa 1,60 jotain yksikköä. :D Mikä se yksikkö on mikä tuon perään tulee, tietääkö joku fiksu? Normaalisti se on mulla 1,8.

Tuo on taitekerroin. Se on yksikötön fysikaalinen suure, joka kuvaa sitä, kuinka voimakkaasti valo taittuu tyhjiön (ilman) ja aineen rajapinnassa. Tarkempi kuvaus löytyy Wikipediasta. "Ohennus" on harhaanjohtava termi, koska taitekerroin on materiaalin ominaisuus eikä työvaihe, jossa normaali linssi työstetään ohuemmaksi. Voimakkaammin taittava aine taittaa valoa riittävästi pienemmällä kaarevuudella, joten linssi voidaan tehdä ohuemmaksi. Voimakkaasti taittavat muovit ovat kalliita valmistaa ja työstää. Ne myös heijastavat enemmän valoa, joten yleensä ne varustetaan heijastuksenestopinnoitteella.

Vierailija
16/18 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla miinusta 4 ja 5 väliltä, arskat maksoi vajaan satasen jonkun muun tarjouksen yhetydessä. Noin suurilla miinuksilla ei saa kaudean trendikkäitä, vai mikä on oikea termi. Tai ei ainakaan pari vuotta siiten vielä saanut. Mutta onhan sitten oikeiden silmälasien päälle laitettavia aurinkolasejakin olemassa.

Vierailija
17/18 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin on sanottu optikkoliikkeessä, että suurikokoisiin aurinkolaseihin, joissa yleensä on kaareva linssi, ei voi laittaa optista näköäkorjaavaa linssiä. Ne kun ovat suorempia aina. Vaikka valitsisi sfeerisen linssityypin. Yhdet ihan kivat sain silti: niissä linssiaukko ei ole kauhean korkea, vaikka leveyttä onkin hyvin niin että suojaa myös sivulta. Yleensä suosin silti fotokromaattisia (transitions) linssejä normikehyksissä. Säästyy siristelyltä ja lasien vaihtoshowlta.

Vierailija
18/18 |
11.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 11:06"]

Mulla miinusta 4 ja 5 väliltä, arskat maksoi vajaan satasen jonkun muun tarjouksen yhetydessä. Noin suurilla miinuksilla ei saa kaudean trendikkäitä, vai mikä on oikea termi. Tai ei ainakaan pari vuotta siiten vielä saanut. Mutta onhan sitten oikeiden silmälasien päälle laitettavia aurinkolasejakin olemassa.

[/quote]

ja nehän ne vasta trendikkäitä on! ;DDD