saan joka kuukausi 3600 euroa puhtaana käteen työstäni, miksi se pitäisi sijoittaa?
Kommentit (15)
Jos olet saamassa noin palttiarallaa 200 000 perintöäverojenkin jälkeen, ei ole välttämätöntä säästää.
Minulle tuo on bruttopalkka, ja itseasiassa ihan riittävä. Itse sijoitan hajautetusti osakkeisiin ja indeksirahastoihin Nordnetin kautta. Lisäksi pidän isompaa korollista (matala kyllä) säästötiliä ja säästän säästötilille matkoja ja yllättäviä menoja varten. Jos saisin nettona noin paljon, niin sijoitusasuntoa voisin harkita lisäksi.
Suositus olisi säästää tai sijoittaa 10 % tuloista, riippumatta siitä mitkä ne on. Näin varallisuus pikkuhiljaa kasvaa. Elämässä kuitenkin helposti tulee vastaan kausia kun tarvitsee normaalien tulojen lisäksi rahaa. Ja jos ei tarvitse, niin sitten voi vanhempana ottaa vähän rennommin.
No eihän niistä ole tietenkään pakko säästää mitään. Minulle tulee netto käteen 4250e (brutto 6970e) ja olen havahtunut vasta jokin aika sitten ymmärtämään hyvin selkeästi että on täysin mahdollista että tämä palkkataso ei jatku koko elämääni. Tottakai sen on ymmärtänyt aikaisemminkin (olen saanut tätä palkkaa jo useamman vuoden) mutta nyt vasta olen pohtinut sitä tarkemmin.
Voi tulla työttömyyttä, pitempiaikaista sairautta, halua vaihtaa työpaikkaa pienempipalkkaiseen tai tehdä vaikka puolta päivää. Lopulta tulee vastaan se eläkeikä vaikka muuta ei tulisikaan ja viimeistään silloin tulot tippuvat radikaalisesti. Silloin (missä tahansa näistä syistä) olisi kiva kun olisi rahaa säästössä kunnon määrät.
Nykytuloilla voi tosiaan ostaa huolettomasti lähes mitä vaan mutta haluan että voin tehdä sitä jatkossakin. Säästöön meneekin nyt 1250e/kk ja silti jää normaalia isompi summa käytettäväksi per kk.
ei kannata sijoittaa. Eläkkeet? Vasemmisto ehtii putsata sut kauan ennen eläkeikää
Niinno, itse näen ihan tärkeänä sijoittaa joka kuukausi edes vähän. Se tuo taloudellista turvaa ja pääomatulot myös tuovat väljyyttä elämään.
Mutta kukin toki tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Suositus olisi säästää tai sijoittaa 10 % tuloista, riippumatta siitä mitkä ne on. Näin varallisuus pikkuhiljaa kasvaa. Elämässä kuitenkin helposti tulee vastaan kausia kun tarvitsee normaalien tulojen lisäksi rahaa. Ja jos ei tarvitse, niin sitten voi vanhempana ottaa vähän rennommin.
Team Sanna kyllä huolehtii nuo hilut itselleen
Oma nettopalkkani on muutaman kympin pienempi. Sijoitan siitä noin tonnin kuussa, jotta voin halutessani jäädä eläkkeelle muutaman vuoden etuajassa ja jotta minulla riittäisi rahaa matkusteluun ja elämästä nauttimiseen myös eläkeiässä.
Sijoittamisen jälkeen jäljelle jäävä reilu 2500 euroa riittää minulla hyvin niin välttämättömiin menoihin kuin pieniin ylellisyyksiin ja elämästä nauttimiseen.
Sekä äitini että isoisäni matkustivat ulkomailla vielä 85-vuotiaana, joten jos olen perinyt geenini heiltä, saatan hyvin elää vielä pitkään niin, että rahalle olisi käyttöä.
Puhtaana käteen? Kuulostaa likaiselta, jos niitä ei voi pankkitilille maksaa...
Miten niin "pitäisi"? Sinähän voit tehdä omilla rahoillasi, mitä haluat.
Jos joku sanoo, että sun pitäisi hypätä kaivoon, niin hyppäisitkö?
Ei tästäkään aiheesta varmaan saa kauaa keskustella. Täältä poistuu ketjut esim. nenäpäivään osallistumisesta ja aika monesta muustakin normaalista asiasta. Miksi? Eihän palkkaa tosiaankaan tarvitse sijoittaa, se pitää sinisilmäisesti laittaa vaikka nenäpäivälle ilman, että asiaa saa kritisoida?
Mä säästäsin ihan käteisenä jonkun summan kk.
Entä jos huomaat 10 vuoden päästä että haluaisit tehdä jonkin ison hankinnan mutta et voi koska ei ole mitään säästössä?
Entä jos eläkeiän koittaessa eläkkeesi olisi esim. 900 € kuussa, riittäisikö se?
Entä jos työsi loppuu etkä löydä uutta?
Näitä asioita ajatellen itse sijoitan jonkin verran, mutta teet kuten haluat. Kuitenkin mietin, että noilla tuloilla ei tuntuisi missään, jos laittaisit vaikka 150 € sivuun joka kuukausi.
Et saa. Olet trolli.
Kukaan joka saa 3500e käteen ei ole noin tietämätön.
Hyvä yritys, ei menny läpi.
Sekin on ihan hyvä vaihtoehto, mutta kyllä ainakin pieni osa kannattaa sijoittaa eläkeikää ajatellen. Jos elät pitkän elämän terveenä, haluat varmaan tehdä ja ostaa asioita vielä eläkkeelläkin.