Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikkakiusaajan ja ikävän ihmisen kanssa ryhmähaastattelussa - en saanut paikkaa, koska mokasin

Kysymys
14.11.2020 |

Meillä on töissä organisaation uudistus ja joudutaan kaikki hakemaan uudestaan työpaikat. Kaikki eivät pääse samoille paikoille. Haastattelut järjestetään ryhmähaastatteluina, joten äänekkäimmät saavat tietysti suuvuoron parhaiten.
Sattuipa niin "kivasti", tai siis ei todellakaan, että omassa ryhmässäni oli kollegani työpaikkakiusaaja ja toinen jostakin syystä minua kohtaan todella nuiva tyyppi. Meni jotenkin pasmat sekaisin, enkä saanut sanaa suustani. Olen normaalitilanteissa ihan asiapitoinen hyvää palautetta saanut työntekijä. Kävi tietysti niin etten saanut paikkaa. Lisäksi sama rekrytoija oli lähettänyt minulle jokaisesta hakemastani paikasta kiitos, mutta ei kiitos viestin. Pitää siis minua aivan tollona vissiinkin, eikä halunnut minua enää haastatteluihinsa. Tässä sitä jännätään löytääkö sitä itsensä pian työttömänä.

Ensi viikolla on viimeinen mahdollisuus osoittaa ryhmähaastattelussa osaamisensa. Toinen rekrytoija kyseessä, joten onneksi on edes tämä mahdollisuus. Ahdistaa jo nyt tilanne. Entä, jos mokaan tämänkin. Eihän minulla ole mitään mahdollisuutta, jos kaikki puhuvat toistensa päälle.

Löytyisikö tältä palstalta vinkkejä tilanteeseen. Miten olette toimineet tilanteessa, jossa ahdistus meinaa lamauttaa jo ennen haastattelua? En ole aikaisemmin ollut tällaisessa tilanteessa. Kyseessä ehdottomasti huonoin haastatteluni. En tiennyt, että minulle voi käydä noin. Hävettää harmittaa kieltämättä...

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ryhmähaastatteluissa saa osallistujista oikein mitään irti. Jos siellä on niin tolloja osallistujia, että joka kysymyksessä rynnivät muiden päälle, niin kyllä haastattelijan pitäisi ohjata keskustelua ja sanoa, että tarkoitus on antaa kaikille suun vuoro ja että jos kerran olet jo aloittanut omien ajatustesi kertomisen ensiksi, annat seuraavaksi muille mahdollisuuden.

Jos kysytään 5 kysymystä ja 5 osallistujaa. Jokaiselle pitäisi antaa mahdollisuus vastata ensiksi.

Tollo rekrytoiva henkilö, jos ei yhtään ohjaa tilannetta.

Vierailija
2/11 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rekrytoijan tehtävä ohjata keskustelua. Mutta on kyllä tollo rekrytoija, jos palkkaa päällepuhuvat jyrät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite luovuttaisin, mutta mä olenkin tällainen tossukka :D Ryhmähaastatteluissa kovaääniset ekstrovertit hölöt vievät kaiken tilan, ja se muiden yli rynniminen tulkitaan hyviksi sosiaalisiksi taidoiksi ja osoitukseksi ammattitaidosta. Normaalit ihmiset jäävät rannalle ruikuttamaan. Kaltaisteni ujojen ei kannata edes vaivautua paikalle. Ei ole mitään mahdollisuuksia noita katujyriä vastaan!

Vierailija
4/11 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen muiden päälle puhuva ihminen ei todellakaan ole ykkösvalinta rekrytoivalle, huomioi sekin. Paras on sellainen välimuoto, tyyppi joka käyttäytyy hyvin, sanoo jotain mutta osaa myös kuunnella. Joten kokeile harjoitella viikonloppuna. Kuvittele, että istut siinä ryhmätilanteessa. Tulee kysymys, muut alkavat puhua. Istu ryhdikkäästi, hymyile, kuuntele ja nyökyttele. Päästele äännähdyksiä (joo, hmm, niin tosiaan). Näin osoitat, että et ole kauhusta jäykkä etkä tuppisuu vaan KUUNTELET eli osallistut. Sitten kun haluaisit sanoa jotain, nosta kätesi, sormi pystyssä ja sano reippaasti "saanko puheenvuoron" tai "hei, minulla on idea". Jos siellä oikeasti ei kunnioiteta tuollaista niin en haluaisi olla edes töissä moisessa paikassa. Voit kokeilla myös sitä että tarkkailet paasaavia ja kun he vetävät henkeä nappaat puheenvuoron tyyliin "tästä tulikin mieleeni.." tai "tosi hyvä idea, voisiko sitä jatkojalostaa..". Mulla oli kerran tällainen hengästyttävä kollega, ei mikään kiusaaja mutta hyvin innostunut ja suulas. Se puheenvuoro piti vain opetella ottamaan. Hän sitten kyllä kuunteli, mutta jos olisin vain odottanut olisin vieläkin siellä odottamassa..

Vierailija
5/11 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen muiden päälle puhuva ihminen ei todellakaan ole ykkösvalinta rekrytoivalle, huomioi sekin. Paras on sellainen välimuoto, tyyppi joka käyttäytyy hyvin, sanoo jotain mutta osaa myös kuunnella. Joten kokeile harjoitella viikonloppuna. Kuvittele, että istut siinä ryhmätilanteessa. Tulee kysymys, muut alkavat puhua. Istu ryhdikkäästi, hymyile, kuuntele ja nyökyttele. Päästele äännähdyksiä (joo, hmm, niin tosiaan). Näin osoitat, että et ole kauhusta jäykkä etkä tuppisuu vaan KUUNTELET eli osallistut. Sitten kun haluaisit sanoa jotain, nosta kätesi, sormi pystyssä ja sano reippaasti "saanko puheenvuoron" tai "hei, minulla on idea". Jos siellä oikeasti ei kunnioiteta tuollaista niin en haluaisi olla edes töissä moisessa paikassa. Voit kokeilla myös sitä että tarkkailet paasaavia ja kun he vetävät henkeä nappaat puheenvuoron tyyliin "tästä tulikin mieleeni.." tai "tosi hyvä idea, voisiko sitä jatkojalostaa..". Mulla oli kerran tällainen hengästyttävä kollega, ei mikään kiusaaja mutta hyvin innostunut ja suulas. Se puheenvuoro piti vain opetella ottamaan. Hän sitten kyllä kuunteli, mutta jos olisin vain odottanut olisin vieläkin siellä odottamassa..

Hyviä vinkkejä.

Vierailija
6/11 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä puheenvuoro täytyy oppia ottamaan. Vastaa vaikka ensimmäisenä kysymykseen tai puhu nätisti hänen päälleen aloittamalla esim. "kyllä, olen samaa mieltä (tämä usein saa kälkättäjät hetkeksi hiljenemään), lisäksi mielestäni olisi tärkeä...."

Jos vaan istut hiljaa ja odotat, että muut on hiljaa, niin saat sitten jatkossakin aina odotella. 

Vierailija
7/11 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista myönteinen asenne. Rekrytoija voi reagoida hakijoista henkivään ilmapiiriin.

Vierailija
8/11 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä muka esimiehen mielipide paina mitään? Meillä organisaatiouudistus meni niin, että esimiehet kertoo rekrytoijille alaisten parhaat puolet ja suunnittelevat minkälaisissa tehtävissä taidot tulisivat parhaiten esille. Siitä muodostettiin raakaversio uudesta organisaatiosta. Toki hr piti sitten vielä haastatteluja joillekin tiimeille erikseen ja jotain pieniä muutoksia noiden perusteella tehtiin vielä. Esimiehen mielipide kuitenkin avainasemassa. 

Vierailija
9/11 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan myös päällepäsäreitä! En kuulu itse kumpaankaan ääripäähän ja esim. ryhmähaastatteluissa ja muissa tilanteissa yritän ottaa myös hiljaisemmat ihmiset huomioon, koska tiedän että heilläkin on varmasti sanottavaa, mutta eivät välttämättä osaa tai uskalla ottaa tilaa haltuun. Esim. keskustelussa saatan kysyä, mitä mieltä henkilö on jostain, tai jos olen itse puhumassa, saatan viitata asiaan, jonka joku toinen on tuonut esiin, esim sanomalla: "Mitä X äsken sanoi, oli mielestäni tosi hyvä pointti...". Mielestäni tämä osoittaa hyviä vuorovaikutus ja kuuntelutaitoja, toisin kuin itsensä korostaminen ja muiden jyrääminen alleen. 

Vierailija
10/11 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haastatteluilla ole mitään merkitystä kun henkilön työpanoksesta on jo kokemusta.

Vierailija
11/11 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa myös miettiä rooliaan tilanteessa vs hakemaansa roolia.

Itsellä tuli mm. tehtävä, jossa pisteitä sai siitä kuinka monta omaa ideaansa sai lopputulokseen.

Hain esimiesrooliin, joten otin omaksi tavoitteekseni, että kaikki saisivat yhtä paljon pisteitä. Oli ilmiselvää, ettei pärjäämistäni tehtävässä mitattu omilla pisteilläni vaan sillä miten tuin muiden pärjäämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme