Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huomenna käynnistetään synnytys... =(

Vierailija
26.07.2006 |

Niin toivoin ja odotin, että synnytys käynnistyisi omia aikojaan niin kuin esikoisestakin.... =(

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla pitäis olla klo.8 sairaalassa..

Vierailija
2/12 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki meni hyvin. Rentoudu oikein hyvin niin synnytys voi käynnistyä itsestäänkin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

e käyntiin. Näin mulla kävi. Käynnistetty synnytys saattaa olla nopeampi mutta oman kokemuksen mukaan ei kivuliaampi. Ei kannata pelätä. Tärkeintä on että rentoudut ja olet valmis synnyttämään. Jossain vaiheessa voivat laittaa sen oksitonitipan mutta se ei ole välttämätöntä.

Vierailija
4/12 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoivat, etteivät laita enää kohdunsuulle, koska saattaa (huom. saattaa) käynnistää synnytyksen turhan rajusti.

Vierailija
5/12 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska kohdunsuu oli jo hiukka auki ja suppareita tuli kivasti. ja totta on et käynnistetty on kipeempi synnytys,tai mistä mä tiiän ku molemmat on tolleen aloitettu.

Vierailija
6/12 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaako kukaan sano tämmösestä mitään? Myöhemmin saan sit sen oksitosiini tipan..

ei ap

Vierailija
7/12 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oksitosiini suoneen tais olla se mikä supistuksia tekee ja voimistaa. Sitä mulle on annettu molemmissa synnytyksissä kun supparit vaimenee ja uhkaa loppua.. ;)

Mää pelkäsin tokasta lapsestani käynnistystä kun olin lukenu pari kamalaa kertomusta miten supparit olis ihan kamalat kun tehdään käynnistys, mutta mää oon ottanu oksitosiinin vaan positiivisena asiana!

Äidilleni kun sanoin kun alkoi oleen raskausmyrkytykseen viittaavaa turvotusta et pelottaa käynnistys niin hän sanoi suoraan että parempi se synnytys on saada alkamaan kuin odottaa päämäärättömästi mitä tapahtuu, vaikka esimerkkinä mun suppareitten laimeneminen -kyllä olin ilonen kun niitä suppareita sai alkuunsa!

Ota mukaan positiivista mieltä mukaan, lapsi on kohta sylissäsi -mää täälä kolmannen kuumeiltavana oon kateellinen sulle sun tilanteessa...

KYSY kaikkea tyhmääkin tyhmempää ihan rauhassa!! Se on sun kroppa joka synnyttää, jos haluat tietää mitä tapahtuu ja miksi niin kätilö kertoo koska se on hänen työtä. Koitahan saada kunnon yöunet! Mene jo ihmeessä jo nukkuun niin jaksat, jos vaikka venyy vuorokauden maratooniksi niinkuin mun esikoinen, toka oli neljänneksen nopeempi mut oksitosiinin sain siihen kuuteen tuntiin.

Ota synnytys kokemuksena, mää oon jääny kaipaan niitä aikoja. Rentoudu vaan suppareitten loputtua niin paljon kuin mahdollista äläkä jännitä vastaan. Se on mun tärkein vinkki. Mutta rentoutuminen vaatii sun jaksamista ja sää tarttet unta, älä murehdi synnytystä nytten kun sen aika on ihan justiinsa! :D

Vierailija
8/12 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös käynnistettiin, ja se sujui kuin sadusta! :)

Käynnistyksen aloituksesta kesti 4vrk, ennen kuin synnytys käynnistyi mutta eihän siinä ollut sitten muuta kuin odottelua ja odottelua... kuten aina raskaudessa. Ei mitään tuntemuksiakaan siitä, että synnytys olisi käynnistymässä.

Kun se viimein käynnistyi, oli tyttö 1,5h:n päästä rinnallani. :) Synnytys ei käynnistynyt kivuliaasti, vaan ensimmäiset 45min ihmettelin outoa paineen tuntua alavatsassa, enkä voinut uskoa todeksi kun kätilö kertoi että minulla on nyt yhtäjaksoinen supistus käynnissä (kesti sen n.45minuuttia tosiaan ensimmäinen supistus). Eli suoraan sanottuna oli piiiiiitkä mutta kivuton supistus. Sitten siirryin käynnistyhuoneesta saliin kun kätilö kurkkasi ja totesi että nyt syntyy... menin salissa suihkuun, kipittelin synnytyspöydälle jolloin tunsin että NYT se tippuu sisältäni ulosn. ;) Hypähdin pöydälle, kävin kyljelleni ja paineen tunne alavatsassa kasvoi. Sitten vain tunsin, että nyt se tulee ulos eikä muuten pysähdy... kätilö kurkkasi ja tokaisi; " jaaha, hän syntyy nyt, päälaki näkyy jo ja oletkin jo avautunut kokonaan..."

Kätilö pyysi ottamaan sukanvarsista kiinni ja ponnistamaan, jotta saadaan pää syntymään, ponnistin kerran ja tyttö syntyi yhdellä ponnistuksella ilman repeämiä, ilman epparia, ilman kivunlievityksiä (jos suihkua ei lasketa) ja muutenkin kaikin puolin todella helposti. :)

Eli käynnistys voi sujua näinkin mukavasti ja positiivisesti! (Käynnistyksen ansioista synnytyksen kesto oli kuulemma niin nopea, eli syöksysynnytys.)

(Minun käynnistys; menin sairaalaan, minut ohjattiin käynnistyhuoneeseen mieheni kanssa, vaihdoin sairaalanvaatteet ylleni jonka jälkeen kätilö tuli opastamaan siinä, kuinka tehdään NIS-testi. 1h NIS-testin parissa [mies innoissaan, minä en] --> ei tuloksia/supistuksen supistusta, sitten oksitosiini-tippaan jota anneettiin n.6h ajan aina annosta suurentaen --> ei tuloksia/supistusta. Sitten minuun alettiin laittamaan niitä tabletteja kohdunsuulle, ja niitä annettiin 4päivää ennen kuin synnytys käynnistyi. Sen neljän päivän ajan lepäilin, kävelin TODELLA PALJON ja lueskelin. Ja kun lopulta käynnistyi, kesti koko synnytys siis 1,5h + 3.vaihe 15min päälle.)

Toivottavasti kokemukseni vie sinulta hieman huolta ja stressiä pois. Aina pitää kuitenkin olla hieman pientä jännitystä ilmassa. Lähdethän nimittäin huomenna vauvanhakureissulle.

ONNEA!!!! <3

Vierailija
9/12 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antais ilman syytä käynnistää..... Ongelmia se aina tietää.... Ja käynnistysaineet on synteettisiä....

Ihan normaaliaikainen lapsihan on syntynyt 38-42 viikolla ja yliaikainen on vasta 42+1 jälkeen.....'

Synnytyksen keinotekoinen käynnistäminen ja nopeuttaminen

Synnytyksen spontaani käynnistyminen on monimutkainen prosessi, josta tiedetään toistaiseksi vähän. Keinotekoinen käynnistäminen pyrkii jäljittelemään luonnollista prosessia, mutta koska käynnistäminen rikkoo normaalin fysiologisen tasapainon, siihen liittyy aina riskejä. (Inch 1989:56)

Synnytyksen käynnistämisen aiheita ei ole juuri tieteellisesti tutkittu. Tutkimuksissa on pääasiassa vertailtu eri käynnistysmenetelmiä. Selvittämättä on vielä, missä tilanteissa keinotekoinen käynnistys (tai keisarileikkaus) on turvallisempi vaihtoehto kuin spontaanin käynnistymisen odottaminen. (Enkin-Keirse-Chalmers 1992: 264-265)

Synteettinen oksitosiini

Tavallisimmin synnytys käynnistetään oksitosiinitiputuksella suoneen; toimenpiteeseen liittyy usein sikiökalvojen puhkaisu. Synteettisen oksitosiinin aiheuttamat supistukset tulevat yleensä tiheämmin ja ovat voimakkaampia ja kivuliaampia kuin luonnolliset supistukset, sillä oksitosiinipitoisuus äidin veressä on kaksin-nelinkertainen spontaaniin synnytykseen verrattuna. Kipu voi jatkua myös supistusten välillä. Lääkkeellisen kivunlievityksen tarve lisääntyy, jos synnyttäjää estetään liikkumasta tai käyttämästä muita kivunlievityskeinoja. Synnytyksen jälkeisen verenvuodon riski kasvaa. (Inch 1989: 58 - 59, 62 - 66)

Jos synnytys käynnistetään sikiön huonovointisuuden vuoksi, voidaan joutua ojasta allikkoon: käynnistetty synnytys johtaa todennäköisemmin sikiön huonovointisuuteen ja vastasyntyneen hengitysvaikeuksiin, luultavasti rajujen supistusten ja kipulääkityksen yhteisvaikutuksen vuoksi. Käynnistetty synnytys johtaa imukupin käyttöön ja keisarileikkaukseen useammin kuin spontaanisti alkanut synnytys. Useiden tutkimusten mukaan synteettisellä oksitosiinilla ja vastasyntyneen keltaisuudella saattaa olla yhteyttä. Käynnistetyn synnytyksen jälkeen vauvalla on siis monesta syystä suurempi riski joutua tehostettuun hoitoon ja tarkkailuun, eroon äidistä. (Inch 1989: 65-69, Enkin-Keirse-Chalmers 1992:278)

Synnytyksen nopeuttaminen oksitosiinitiputuksella on yleistä, joissakin sairaaloissa lähes rutiinitoimenpide. Nopeuttamiseen liittyvät samat riskit kuin käynnistämiseen (Inch 1989: 81), joten sitä tulisi käyttää vain lääketieteellisistä syistä. Perusteluksi ei siis riitä, että " saataisiin tämä valmiiksi ennen vuoron vaihtumista" . Nopeutuksen vaikutuksesta synnytyksen kestoon ja muihin seikkoihin on toistaiseksi tehty vain muutama tutkimus. Eräässä tutkimuksessa synnyttäjän pystyasennon ja liikkuvuuden todettiin edistävän synnytystä paremmin kuin oksitosiinitiputuksen. (Enkin-Keirse-Chalmers 1992:208)

Synteettinen prostaglandiini

Toinen käynnistämiskeino on prostaglandiinihormoni. Synteettinen prostaglandiini annetaan yleensä emätinpuikkoina tai kohdunsuulle pursotettavana geelinä. Sikiökalvoja ei tarvitse puhkaista ja synnyttäjä pystyy liikkumaan. Prostaglandiini pehmentää kohdunkaulaa ja saa aikaan supistuksia. Prostaglandiinia käytetään myös oksitosiinikäynnistyksen esivalmisteluna, kun kohdunkaula on " epäkypsä" . " Kypsyttely" voi johtaa synnytyksen spontaaniin alkamiseen. Koska prostaglandiinin käyttö on helppoa, sen on pelätty lisäävän käynnistyksiä (Enkin-Keirse-Chalmers 1992: 272, 280). Aktiivista synnytystä haluavalle prostaglandiini voi kuitenkin olla oksitosiinia parempi vaihtoehto, jos synnytyksen käynnistämiseen on painava syy.

Kokemus käynnistetystä synnytyksestä

Käynnistetty synnytys voi olla paitsi ruumiillisesti myös henkisesti rankka kokemus. Harva synnyttäjä on mukana tekemässä käynnistyspäätöstä tietoisena valintojensa seurauksista. Monet synnyttäjät ovat kokeneet, että heidät on määrätty tai heitä on painostettu käynnistykseen ja peloteltu vauvan kuolemalla. Synnytystä voi edeltää useiden päivien oleskelu sairaalassa: ero perheestä, lukuisat käynnistysyritykset, valvotut tai huonosti nukutut yöt, jatkuvat tutkimukset ja toimenpiteet. Kun synnytys vihdoin käynnistetään, äiti voi olla valmiiksi väsynyt ja on voinut menettää uskon omaan kykyynsä synnyttää. Käynnistetty synnytys saattaa tuntua rajuudessaan väkivaltaiselta ja jälkeenpäin nainen voi masentua tai tuntea itsensä nujerretuksi. Toisaalta käynnistetty synnytys voi olla myös myönteinen kokemus, jos nainen tuntuu olleensa mukana itseään ja vauvaansa koskevassa päätöksenteossa. Vaikka liikkuminen olisi rajoitettua, istuma-, polvi- tai konttausasento saattavat onnistua. Hieronta ja lantion pyöritys voivat tuoda lisälievitystä. Ristiselkään ihon alle ruiskutettavat aqua-rakkulat voivat auttaa, jos kipu ei hellitä supistusten välillä. Tärkeintä on kuitenkin henkinen tuki koko prosessin ajan, käynnistysajatuksen kypsyttelystä vauvan syntymän jälkeiseen aikaan saakka.

Taina Hollo

Vierailija
10/12 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain 3 pikku murua jotain pilleriä ja siittä se sitten lähti käyntiin. Meni vajaa 12h kun pikkumies oli maailmassa.

Hyvin se menee.

Vierailija
11/12 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla käynnistettiin synnytys, kun viikkoja oli kasassa tasan 42. Tabletti laitettiin kohdunsuuta pehmittelemään ja siitä viiden tunnin päästä meni lapsivesi, josta synnytys sitten käynnistyi. Yhtään ainutta kivuliasta supistusta ei tätä ennen ollut! Synnytys kaikkinensa kesti noin kuusi tuntia eli ensisynnyttäjälle oli suht nopea. Mitään negatiivista sanottavaa minulla ei käynnistämisestä ole! Kaikki meni paremmin kuin hyvin vaikka itsekin sitä käynnistämistä kamalasti jännitin. Tsemppiä huomiseen koitokseen ap!

Vierailija
12/12 |
26.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja oli niin raju, etten ikinä enää haluis! 4 h tauotonta kipua, taju lähti pari kertaa. ja synnytys käynnisty ekasta kodunsuulle laitettavasta murusesta! ja kesti siis 4h, tuli pari pientä repeemää ja tikkiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kuusi