Vihainen mummu sanoo: Älkää antako lasten juosta kirjastossa!
Kirjastossa ei saa juosta ja vanhemmat eivät välitä, mitä lapsensa touhuaa. Saan muikeita katseita ja jotkut nuoret äidit jopa kiroilee minulle, kun sanon heille tästä. Tiedättekö, millaista jälkeä voi tulla jos lapsenne juostessaan törmää johonkin vanhukseen ja tämä vaikka kaatuu?!
Itseltä on lonkka leikattu ja tekee tosi kipeää, kun lapsi juoksee päin.
En ole lapsivihaaja, pidän lapsista ja itselläkin on lapsenlapsia. Mutta pyydän, että otatte huomioon kaikki kirjaston käyttäjät ja ohjaatte lapsianne oikeaan toimintaan. t. mummeli
Kommentit (50)
Missä kirjastossa näitä kirjastojuoksijoita tapaa? Jokin wt-alue?
Hyvä mummeli!
Täysin samaa mieltä. Kirjasto on muutenkin oiva paikka opettaa lapsille, että on paikkoja joissa sopii riehua ja paikkoja joissa ei.
Kaipaan vanhoja kunnon kirjastontätejä ja setiä jotka hyssyttelivät mölyävät typerykset hiljaisiksi. Tällä tarkoitan aikuisia, lapset täytyy opettaa.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 21:01"]
Kirjastossa ei saa juosta ja vanhemmat eivät välitä, mitä lapsensa touhuaa. Saan muikeita katseita ja jotkut nuoret äidit jopa kiroilee minulle, kun sanon heille tästä. Tiedättekö, millaista jälkeä voi tulla jos lapsenne juostessaan törmää johonkin vanhukseen ja tämä vaikka kaatuu?!
En ole lapsivihaaja, pidän lapsista ja itselläkin on lapsenlapsia. Mutta pyydän, että otatte huomioon kaikki kirjaston käyttäjät ja ohjaatte lapsianne oikeaan toimintaan. t. mummeli
[/quote]
Kirjoitustyylin perusteella aloittaja ei ole mummoikäinen. Trolli.
Oli tai ei ollut niin asiaa puhui silti. Keskity olennaiseen.
SHYYYY!
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 22:35"]
Kirjoitustyylin perusteella aloittaja ei ole mummoikäinen. Trolli.
[/quote]
[/quote]
Joo lapsi tekee susta lähes jumalan ja sen avulla sulla on täysi oikeus terrorisoida ympäristöä.
[/quote]
Juu, tämä olikin se pointti! Eiköhän se ollut se, että oppiakseen siivoksi kirjastonkävijäksi pitää penskan päästä sinne kirjastoon käymään ja oppimaan. Ei kai kukaan järkevä tyyppi anna lastensa terrorisoida muita ihmisiä :D
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 21:56"]
Minä käyn kirjastossa tekemässä kouluun tarvittavia tehtäviä, koska siellä on hiljaista ja pystyn keskittymään. Siellä ei todellakaan juosta, eikä pidetä meteliä.
Jokainen normaalilla järjenjuoksulla tietää miten kirjastossa käyttäydytään. Vanhempien velvollisuus on opastaa lapsiaan huomioimaan myös muut kirjastossa olijat.
[/quote]
Miksi et tee kotona tehtäviä? Kirjastossa on lukusali ja sinne ei pidä lasten tulla. En tarkoita lehtisalia. Vanhempien tehtävä ojentaa jos lapsi huonokäytöksinen. Ellei vanhemmat niin sitten sivullinen.
[/quote]
Olen opiskelija, asun soluasunnossa. Välillä on levotonta, enkä pysty keskittymään. Siellä lukusalissa on yleensä täyttä iltapäivisin. Muutkin opiskelijat ovat keksineet, että kirjasto on hyvä paikka opiskella.
Seinäjoen uudessa isossa kirjastossa olen nähny juoksevia lapsia..
Lapseni ei koskaan juossut kirjastossa. Oli jo pienenä fiksu ja nyt on vielä fiksumpi. 21-vuotiaana. Mammoissa syy.
Miten tästä yht.kunnasta on tullut näin lapsivihamielinen? Tai ylipäätänsä vihamielinen - mitään sellaista ei saisi olla mikä ei itselle ole ajankohtaista tai on jo lähtökohtaisesti vierasta. Empatia on kadonnut. Jotku lapset ovat vilkkaampia - pitäisikö ne kokonaan eristää yhteiskunnasta. Omat poikani ovat olleet liiankin rauhallisia ja hyvätapaisia, vaikken ole niitä yhtään kasvattanut enkä kurittanut.
Kirjastoon kuuluu tietyt käyttäytymisnormit, niin ikävää ku se onkin!
Mennään ajassa taaksepäin eli muinoin kirjastoon mennässä piti pestä kädet kirjastovirkailijan nähden ennenkuin kirjoihin kosket:)
Toki lapsista lähtee ääntä, mutta parempi nyt opettaa kuitenkin ne pikkupiltit tavoille.
[/quote]
Mutta mutta, liikunta on kuule hyväksi lapselle ja tottakai minun nikopetterillä on oikeus liikkua missä vain haluaa ja milloin haluaa, samoin puhua, mitä pahaa siinä on, muutenkin inhoan nössöjä ja MINÄ ja MINUN LAPSI on sosiaalinen, etkö näe miten ihanasti osaa juosta kirjastossa ja on omatoiminen kun liikkuu siellä.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 11:23"]
Miten tästä yht.kunnasta on tullut näin lapsivihamielinen? Tai ylipäätänsä vihamielinen - mitään sellaista ei saisi olla mikä ei itselle ole ajankohtaista tai on jo lähtökohtaisesti vierasta. Empatia on kadonnut. Jotku lapset ovat vilkkaampia - pitäisikö ne kokonaan eristää yhteiskunnasta. Omat poikani ovat olleet liiankin rauhallisia ja hyvätapaisia, vaikken ole niitä yhtään kasvattanut enkä kurittanut.
[/quote]
Mitä tarkoitat?
HS julkaisi jokin aika sitten kuvia leikkipuistosta kun omat isovanhemmat/vanhemmat olivat lapsia. En tarkemmin muista miltä aikakausilta mutta vanhoja kuvia olivat.
Kuule siellä oli 100 lasta ja kiltisti jonottivat keinuun, kaikkien suut olivat kiinni.
Jos huutaa halusi tai juosta niin silloin mentiin muualle, missä se ei häirinnyt ketään.
Näin oli myös omassa lapsuudessani.
Lapsi on terve kun se noita yrittää missä vain mutat sitä varten on vanhempi joka opettaa ja laittaa kurin.
Jos kirjastossa tulee juoksuaskelia niin vanhempi otta pentunsa ja ei kun menoks.
Kirjastot ovat muuttuneet. Siellä pidetään satutunteja ja muita joissa lapset saavat osallistua. Ei tarvitse istua hiljaa paikoillaan. Kirjastot muuttuvat pikkuhiljaa monitoimipaikoiksi. tottakai riehuminen tuollaisissa paikoissa ei kuulu aisaan, mutta kirjastot ovat elävän elämän paikkoja.
Lauttasaaren kirjastossa käydessä näkee lähes aina kuinka lapset huutavat ja rymyävät, usein myös vanhempansa puhuvat kovalla äänellä. Onneksi ilmeisesti on vielä hiljaisiakin kirjastoja
Eilen törmäsin (!!) just tällaiseen kirjastojuoksentelijaan, joka rallasi äitin luota isän luo ja takaisin. Jep, juoksentelu on rasittavaa, mutta vielä ehkä raskaampaa se älämölö mitä se lapsi piti! Vanhempansa tosin olivat samanlaisia, joskin sentäs käyttivät sanoja; huutelivat toisilleen kirjaston eri puolilta asioita tyyliin ei ole korttia ja kai sulla on kortti ja siinäkin on sakkomaksua ja otatko vielä jotain ja kato ny ne sarjakuvat ja onko täällä nicopetterille leffoja. Argh.
Oliko ennen vähemmän lapsivihamielistä suomessa?
Haluatko palata aikaan, kun 5-vuotias hakattiin kuoliaaksi, kun ei ollut ruokkinut tarpeeksi ripeästi sikoja ja lehmiä tai kun uskalsi puhua vaikka pappi oli käymässä?
Tästä ajasta ei niin kovin kauan ole kun lapset olivat työvoimaa ja alinta kastia.
Nyt kuitenkin ihmisoikeudet samat mutta kasvatus on kyllä hukassa.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2014 klo 11:59"]
Kirjastot ovat muuttuneet. Siellä pidetään satutunteja ja muita joissa lapset saavat osallistua. Ei tarvitse istua hiljaa paikoillaan. Kirjastot muuttuvat pikkuhiljaa monitoimipaikoiksi. tottakai riehuminen tuollaisissa paikoissa ei kuulu aisaan, mutta kirjastot ovat elävän elämän paikkoja.
Meillä ainakin satutunnit ovat noin 9-10 aamulla ja kirjasto aukeaa klo.10. Nythän ei ole kyse siitä, että ei elämää saisi olla!
Kyse on siitä, että todellakin siellä esim. jotkut opiskelee ym. eli säännöt! Ne nyt vaan pitää opettaa niille lapsille, kuten aina on opetettu!
Vittu (anteeksi), kukaan ei ole lapsia vastaan, mutta niin sitä itsekkin on lapsuudessa opittu käyttäytymään tilanteen mukaan!
Se että kirjastoista ollaan joissakin paikoissa tekemässä jotain elämöintikeskuksia, ei tarkoita, että se olisi oikea suuntaus tai että esimerkiksi koulutetut kirjastonhoitajat kannattaisivat tätä.
[/quote]
Samaa mieltä,vaikka en itse vanha olekaan. Minun lapsuudessani kirjastossa oltiin ihmisiksi ja puhuttiinkin kuiskaamalla,nykyään juostaan,huudetaan ja tapellaan kuka pääsee pelaamaan räiskintäpelejä tietokoneella. Mammat,opettaakaa lapset käyttäytymään julkisilla paikoilla,kiitos!
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 21:34"]
Käyn kirjastoissa kolmessa eri kunnassa hyvin usein. En ikinä ole nähnyt lapsen juoksevan kirjastossa. Enkä ikinä antaisi omien lasteni juosta tai meluta kirjastossa. Vaikuttaa kovasti provolta. Ja lastenosastollahan ei tarvitse hiirenhiljaa olla muuten.
[/quote]
Kun ei ole sattunut itselle, niin ei voi sattua missään muuallakaan, niinkö? Vaikutat vähän yksinkertaiselta..
[/quote]
Ei, vaan väitän ilmiötä marginaaliseksi. Olen todellinen lukutoukka ollut koko ikäni, enkä ikinä ole kirjastojuoksijoihin törmännyt.