Onko terapiassa pakko käydä?
Olen kuntoutustuella/määräaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä. Olen kulkenut terapiassa jo 5 ½ vuotta. Nyt on puhjennut taas paha masennus. En enää halua jatkaa terapiaa. Voinko lopettaa, vai pakottaako Kela jatkamaan, jotta tuet jatkuisivat? Haluaisin jatkaa pelkällä lääkityksellä, keskustelusta ei ole mitään hyötyä tai lisäapua.
Kommentit (6)
Puhutko nyt ihan konkreettisesta terapiasta, eli psykoterapiasta? Mikä tarkoittaa siis 1-3krt/viikossa käyntiä, vai tarkoitatko ihan vaan psykologilla käyntiä silloin tällöin? Jälkimmäinen ei ole terapiaa. Kysyn, koska en ole kuullut 5,5v kestävästä terapiasta. Yleensä terapia kestää 2-4 -vuotta. Sitä mitkä ovat ehtoja kuntoutustuellesi, ja mitä muuta toimintaa niihin on tarjolla, sinun tulee kysyä kelalta. Jos saat kuntoutustukea terapiaan, niin sehän tarkoittaa sitä että tuki menee terapiamaksuihin, joten totta kai voit lopettaa terapian jos niin haluat. Et saa kuntoutustukea, mutta ethän sitä tarvikkaan jos et käy terapiassa. En ole kyllä varma käsitinkö kirjoituksesi oikein. Jos taas saat jotain sellaista tukea joka tulee suoraan itsellesi, ja jonka ehtona on välillä psykologin kanssa juttelu, niin kannattaa miettiä, että onko se nyt niin kamalaa käydä välillä juttelemassa.
Oletko kertonut terapeutillesi, että et koe hyötyväsi terapiasta? Hän ei voi sitä tietää, jos et kerro. Hänellä voisi olla ajatus siitä, mikä sinua auttaisi terapiaa paremmin.
Olen viime hoitoneuvottelussa kertonut, etten koe terapiasta olevan apua. Eivät sanoneet mitään. Olen käynyt psykologilla juttelemassa kerran viikossa tuon 5,5v. Onko se siis terapiaa vai poliklinikkakäyntejä, en tiedä. Mtt:llä kuitenkin. Enää en vain jaksaisi. On ihan turhaa vain käydä kertomassa siellä joka viikko, että on ollut huono viikko. Siinä kaikki. Sähköhoidosta oli viimeksi puhetta hoitoneuvottelussa. Siitä puhutaan taas tässä kuussa. Ajattelin siinä samalla sanoa, etten halua enää jatkaa terapiaa. Voivat olla suostumatta kun on vaikea masennus, jopa kuolemantoiveita (en kuitenkaan aio tehdä itsemurhaa). Mitä voin itse päättää?
Oletko keskustellut lääkärisi kanssa siitä, että koe terapian turhaksi? Tiedustele, voisitko pitää jonkin aikaa taukoa ja katsoa, miten elämä sujuu pelkkien lääkkeiden varassa. Tai olisiko sinulla mahdollisuus päästä toiselle psykologille terapiaan. Vaihtelu saattaisi olla hyödyksi.
"Juttelu" ei ole sama asia kuin terapia. Psykoterapiaa antaa laillistettu psykoterapeutti. Voihan olla että et ole terapiaa vielä koskaan saanutkaan.
Tarkoitatko psykoterapiaa? Vai pelkkiä poliklinikkakäyntejä? Jos siis psykoterapiaa, niin mistä suuntauksesta on kyse? Ihmettelen tätä, koska nykyisinhän ei enää kannateta vuosikausia jatkuvat terapioita varsinkaan silloin, jos merkittävää hyötyä ei ole nähtävissä.
Ainakin kuulostaa siltä, että hoitosuunnitelmasi olisi aika päivittää. Oletko puhunut lääkärisi kanssa ECT tai TMS hoidosta? Tai joku toiminnallisempi kuntoutusmuoto?