Ulkosuomalainen haaveilee Helsingin asunnoista (kysymyksiä asioista tietäville)
Asun eraassa kohtuullisen suuressa Euroopan kaupungissa, mutta haaveilen paluumuutosta Helsinkiin.
Olen yrittanyt katsella netista Helsingin asuntojen vuokrahintoja ja ihmetellyt, etta voiko tosiaan olla niin kallista?
Eli te jotka asutte Helsingin alueella niin mitka ovat sellaisia mukavia paikkoja asustella? Tai mitka ovat sellaisia mihin ette ehdottomasti muuttaisi?
Mukanani muutaa ulkomaalainen aviomies ja vuoden ikainen tytar. Nettotulot meilla tulis olemaan Suomessa yhteensa noin 7000 euroa, ettai ei silla nyt herroiksi elella mutta ei tarvi nalkaakaan nahda.
Asumme talla hetkella ihanassa vanhassa keskustassa asuinmaassamme, kaikkien palvelujen lahella. Asumme kaksiosa ja maksamme tasta vuokraa n. 900 e (including g/w/e)
Nyt kun katselen Helsingin asuntoja niin jos haluaisin asua suunnilleen saman nakoisella alueella keskustassa niin onko ihan todellista etta joutuisimme pulittamaan 1500 e /kk kaksiosta? tai jopa enemman
Onko mitaan hyvia kaytannon vinkkeja asunnon etsimiseen?
Onko Espoo/Vantaa ym. naapuruston kaupungit huomattavasti halvempia?
Kiitos kaikille jo etukateen! Kaikki info/ mielipiteet mita tahansa on tervetullutta! Ihanaa paasta Helsinkiin :)
Kommentit (25)
Ap, tuossa tuore keskustelu siitä, miksi Suomeen ei kannata muuttaa:
http://www.vauva.fi/keskustelu/3943046/ketju/kannattaako_suomeen_muuttaa
Jos kuitenkin muutatte, niin pyrkikää Helsingin kantakaupungin alueelle paikkaan, jossa jokaista menoa ei tarvitse hoitaa autolla ja josta löytyy lähietäisyydeltä edes joku kiva leipomo ja muu erikoiskauppa, niin ehkä kestätte elää täällä.. Noilla tuloillanne sen pitäisi onneksi olla ihan mahdollista.
Ei kannata vuokria maksella. Samalla summalla lyhentää mukavasti lainaa. Stadin asuntohinnat tasoittuneet ja tarjontaa on mukavasti. Keskusta ei ole mikään autuus vaan joka ilmansuunnasta kannattaa katsella. Parempi ilmanlaatu ja väljyyttä sekä vihreyttä. Omistamme velattoman asunnon stadissa ja säästöä tulee miltei 10K vuodessa verrattuna vuokriin. Viisaasti miettii asuntoa kokonaisuutena ml. remontit, niin aina kannattaa ostaa. Arvokin pysyy ja nousee stadissa hyvin vaikka mitä puhutaankin kuplasta.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 16:20"]
Kyllä mä ymmärrän että lapsen syntymä muuttaa tilannetta ja monille tulee juuri se olo että haluaa palata omille juurilleen. Suomessa on tosi edullinen päivähoito ja koulut on hyviä (tosin kyllä niitä hyviä kouluja on muuallakin, mutta saattaa joutua valitsemaan asuinalueen sen hyvän koulun mukaan). Elämä täällä ei ole yhtä kärsimystä, mutta oli meillä mukavampaa muualla. Aiheesta oli juuri ketju "kannattaako suomeen muuttaa" tms , katso vaikka se. En nyt jaksa avautua tässä uudestaan. Muutimme Usasta 10v jälkeen. Sulla tosin on puoli voittoa että ulkomaalainen puoliso on innoissaan muutosta.
ex expat
[/quote]
Jooo luin sita ketjua ihan hetken vaan.. jotenkin se li niin negatiivinen etta tuli niin huono mieli ja ahdistus etta paatin olla lukematta! Kaipa se on niinkin, etta ne jotka viihtyy paluumuuttajina ei tule nettiin kirjoittelemaan asiasta vaan ainoastaan ne joille paluumuutto on ollut hankalaa.Itsekiin teen ihan samaa valitettavasti.
Joo se on kylla positiivista etta mies haluaa muuttaa Suomeen. Han rakastaa luontoa, ulkoilua, hiljaisuutta, pimeytta. Itsekin kylla pidan luontoharrastuksista ja se tuntuu ilahduttvalta etta Suomessa niihin olisi taas mahdollisuus.
Me ollaan asuttu miehen kotimaassa nyt kohta 6 v. Ei taalla mun mielesta ole niin kauheen erilaista kuin Suomessa. Mita nyt vuodenaikoja ei ole, yhta syksya ja vesisadetta koko vuosi. Ihmiset vahan sosiaalisempia, mutta toisaalta taalla ei ole tapana kayda tapahtumissa ja muutenkaan harrastaa mitaan suuremmasti. Ainakaan meidan ympyroissa. Ei siis olla expat ympyroissa taalla..
No saa nahda miten elama Suomessa jatkuu. Miheni on niin innoissaan, ettei enaa suostu puhumaan mulle muuta kuin suomea :D toivois etta tyttaremmekin kutsuisi hanta isiksi eika papaksi. Toivottavasti ei ole liian suuri isku vasten kasvoja huomata etta ihan tavallinen maa se Suomikin on, sama arki kaikkialla..
ap
minä taas haaveilen helsingin ydinkeskustasta kämpän ostamisesta. meillä on talo pohjois-helsingissä ja kun joskus paluumuutamme suomeen, en enää siellä aio asua. kallistahan helsingissä on verrattuna muualle eurooppaan.
Jos tuo 7000 e on nettotulo kuukaudessa, niin sillähän elää ihan todella leveästi. Suurin osa suomalaisista ei näe sellaisia rahoja koskaan. Mun ja mieheni nettotulot ovat vain vähän yli puolet tuosta (molemmat koulutettuja ja vakituisissa töissä) ja elämme Helsingissä rivarissa, on lapsia ja matkustamaankin päästään. Mun on vaikea kuvitella, miten joku jolla on tuplatulot, joutuu "rajoittamaan matkustamistaan" :D. Ilmeisesti olette tähän asti reissanneet joka kuukausi jossain tms.
Helsingissä parasta minusta on meri, ja olen aina asunut lähellä rantaa. Munkkiniemestä Aurinkolahteen kaupunginosia riittää.