Miksi puhutaan vain setämiehistä eikä lainkaan tätinaisista?
Itse ainakin aion tehdä töitä sen eteen, että sana 'tätinainen' yleistyisi tällä palstalla ja myös palstan ulkopuolella!
Kommentit (26)
Täti-nimitystä voi käyttää muissa yhteyksissä. Esimerkiksi kukkahattutäti, täti-ihminen, naapurin täti, tarhatäti jne. Koska tytöttely on kuulemma aikuisten naisten vähättelyä, kutsun nuoriakin naisia kunnioittavalla täti-nimellä.
Haluan myös, että tätinaisistakin puhutaan hieman pilkalliseen ja herjaavaan sävyyn, kuten setämiehistäkin!
Nykyajan muotisana, jolla miesvihaajat haluavat kostaa katkeruutensa. Vanhempana ne samat naiset eivät luultavasti enää sanaa kauhean paljon viljele.
Kukkahattutäti on setämieheen verrattava määritelmä.
Setämies kommentit liittyy yleensä joihinkin pedopappa juttuihin kun vanha mies kuolaa 15 vuotiasta
Kun puhutaan sellaisesta ”setämiesasenteesta”, sanan käyttö ei katso sukupuolta
Nimitykset on ansaittava. Setämies on semmoinen omasta mielestään aina paremmin tietävä tytöttelijä, setäselittäjä.
Toki olet vapaa kutsumaan pojittelevaa naista tätinaiseksi, anna palaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun puhutaan sellaisesta ”setämiesasenteesta”, sanan käyttö ei katso sukupuolta
Vrt. Kukkahattutäti-ilmaisu, jota voidaan käyttää myös miehestä
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan muotisana, jolla miesvihaajat haluavat kostaa katkeruutensa. Vanhempana ne samat naiset eivät luultavasti enää sanaa kauhean paljon viljele.
Setämies on sellainen, joka ei ymmärrä omaa ikäänsä vaan kuvittelee olevansa ikinuori edelleen. Käytös ihmetyttää ihan kaiken ikäisiä naisia.
Siinä onkin ap:lle työtä, koska täti-ikäiset naiset eivät hoida julkisuustyötään. Missä kaikki tungettelevat, itseään tykö kiivasti tekevät tätsyt, jotka juttelevat ihan eri sukupolven miehille noloja, outoja tätijuttujaan? Taitavat kaikki olla jossain sauvakävelemässä, puutarhaliikkeessä tai taidenäyttelyissä.
Vierailija kirjoitti:
Nimitykset on ansaittava. Setämies on semmoinen omasta mielestään aina paremmin tietävä tytöttelijä, setäselittäjä.
Toki olet vapaa kutsumaan pojittelevaa naista tätinaiseksi, anna palaa.
Näin. Kun tapaat vanhemman tädin joka luulee olevansa kovaa valuuttaa poika markkinoilla, ahdistelee heitä muttei tajua mitä väärää on muka tehnyt, pojittelee kolme-neljäkymppisiä, selittää heille kaiken koko maailmasta koska tietää kaiken, niin kyllä, voit kutsua häntä tätinaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Setämies on sellainen, joka ei ymmärrä omaa ikäänsä vaan kuvittelee olevansa ikinuori edelleen. Käytös ihmetyttää ihan kaiken ikäisiä naisia.
Onhan noita naisissakin. Yöelämässä heitä varsinkin näkee.
Itse olen irstas tätinainen ja puuma ja pojittelen ja jahtaan nuoria miehiä minkä kerkiän.
Irstaat setämiehet alkavat itkeä nutturani kireyttä koska olen Aito Tätinainen Aidolla Karvoituksella, enkä mikään patriarkaatin pedariposliini.
Inhottavaa, kun kävelee tuolla ulkona ja tätinaiset tuijottelee kieli poskessa kuolaten!
Setämies kuuluu samaan sanaperheeseen kuin poikamies ja ukkomies. Sen sijaan tyttönaista ja akkanaista ei ole olemassa, ei myöskään tätinaista. Naiseen viitataan erilaisilla sanoilla, kuten neiti, rouva ja haahka.
Ei tule minun käyttöön koska en ole sellaista kohdannut. Setämiehiä kyllä.
En tiedä varmaksi, millainen tätinainen on, mutta epäilen olevani sellainen. Onko määritelmää olemassa?