Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välttelevä kiintymyssuhde

Vierailija
13.11.2020 |

Olin oikeasti hämmästynyt kun luin tämän jutun, tämähän on kuin suora kuvaus minun vanhemmistani:
https://anna.fi/ihmiset-ja-suhteet/ihmissuhteet/valtteleva-kiintymyssuh…

Koskaan en ole heidän kuullut sanovan minua rakkaaksi, mutta tiesin kyllä että minua rakastetaan. Omistautuivat täysin työlleen ja äiti myös kotitöihin. Joskus sain tukkapöllyä sillä olin ajoittain aivan mahdoton lapsi. En ole varma onko tämä vaikuttanut persoonallisuuteni muodostumiseen, mutta yleisilmeeltään lapsuuteni oli turvallinen. Päädyin lukemaan tästä aiheesta koska psykoterapeuttini epäili minua välttelevän kiintymyssuhteen tulokseksi. Siitäkin huolimatta että koti oli turvallinen. Olin ihmeissäni asiasta mutta nyt palikat alkavat loksahdella paikoilleen.

Tätä se sota-aika teetti.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis 90-luvun lapsi, isovanhempani olivat sodan aikaan teini-ikäisiä. Äitini on puhunut että hänen äitinsä ei ikinä pitänyt häntä sylissään vauva-ajan jälkeen.

-ap

Vierailija
2/5 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-lukulaisena tuo kuulostaa aivan normaalilta lapsuudelta minun korvaani. Itse olin avainkaulalapsi, vanhemmat aina töissä, joten pienestä oli itse pärjättävä, samoin oli monilla kavereilla. Tukkapöllyä tuli jos oli tolloillut ja risua sai jos oli mokaillut pahasti.

Ihan normimeininkiä mun lapsuudessa. Ei pahempia traumoja jäänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelevän kiintymystyylin omaavat uskovat turvaa hakiessaan tulevansa torjutuksi ja siksi he kieltävät kiintymyksen tarpeensa. Välttelevät pyrkivät elämään ilman toisten ihmisten rakkautta ja olemaan riippumattomia tunnetasolla toisista. He onnistuvat ylläpitämään myönteistä kuvaa itsestään etäännyttämällä itsensä toisista ja kieltämällä hylätyksi tulemisen haavoittavuuden. He pyrkivät autonomiaan ja kontrolliin ja ristiriitatilanteessa etäisyyteen. Välttelevän on vaikea hyväksyä suorituksissa epäonnistumista, koska se vie pohjan oman itsen varaan rakennetulta itsetunnolta. Työ ja harrastukset ovat keskeisiä heidän elämässään. Ajan myötä kiintymyksen tarpeiden kieltäminen automatisoituu ja kiintymyskäyttäytymisen aktivoituminen tukahtuu.

---------------------------------------------------

Tutkimusten mukaan näitä on jopa viidennes suomalaisista miehistä. Aika ikävää parisuhteiden kannalta.

Vierailija
4/5 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa suomalaisista on välttelevästi kiintyneitä. Osa vähemmän, osa enemmän. Siksi täällä on niin paljon mielenterveysongelmia jo pienillä lapsilla. Sairaaloissa vanhempia syyllistetään eikä perheitä auteta. Ei ymmärretä että näiden aikuisten sisällä on pieni, turvaton lapsi joka tarvitsee kipeästi psykoterapiaa. Näistä asioista pitäisi puhua enemmän mediassa.  

Vierailija
5/5 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiinnostava tietää, miksi suurimmasta osasta välttelevien vanhempien lapsista tulee täyspäisiä. Ja pienestä osasta tulee sitten narsisteja. Itse olen sinänsä täyspäinen mutta työnarkomaani kuten isäni. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän