Teemu Brunila, tekeekö mies musiikkia pelkästään tavoitteenaan tehdä mahdollisimman paljon rahaa?
Teemu Brunila on minusta mielenkiintoinen musiikintekijä. Hän on ollut monessa mukana ja jälleen tapetilla. Kun katsoo miehen historiaa, herättää se kysymyksiä että tekeekö mies musiikkia sillä ajatuksella, että pyritään vain tekemään mahdollisimman paljon rahaa vai vuodatetaanko siinä luovuuden tuskaa tai iloa? Toki siinä täytyy olla myös rakkautta musiikintekoa kohtaan, ei varmasti olisi muuten näin pitkää uraa tehnyt musiikintekijänä, mutta onko ykköstavoite sittenkin tehdä vain mahdollisimman paljon massia?
Katsotaanpa uraa. The Crash aikoihin yritettiin breikata isosti brittipopilla, homodiskolla ja soulilla, eli vaihdettiin tyyliä kuin kalsareita, mikä nyt milloinkin sattui olemaan pop. Silloin oli idoleina David Bowiet sun muut. Nyt tehdään discoa tyyliin ABBA ja tässä Kylien uudella levyllä on kuultavissa 70 luvulta härskisti tähän päivään "ryöstettyjä" juttuja. Onko tässä lopulta kyse vain yrityksestä tehdä massia maksimaalisesti?
Kommentit (25)
Arvostan kyllä Brunilaa ja osaavia henkilöitä, jotka pysyttelevät julkisuudesta poissa. Nykyään se tuntuu olevan nimittäin täysin päinvastoin: julkisuutta pitää saada, vaikka mitään osaamista ei ole kuin perseen esittely
Hyväntekeväisyydeksikö hänen pitäisi työtä tehdä? Ammatti siinä missä muutkin.
Jotain indietä kuuntelevat ovat kautta aikojen pitäneet itseään vähän parempana ihmisenä, kun ovat pitäneet jostain valtavirrasta poikkeavasta. Minusta ei ole olemassa mitään absoluuttista mittayksikköä, millä musiikin hyvyyttä tai huonoutta voitaisiin mitata.
Niinpä ainoa mittari on, miten monia kanssaihmisiä musiikki miellyttää. Toki sillä sitten todennäköisesti saa mainetta ja rikastuu, mutta se on mielestäni ennemminkin seurausta kuin syy tehdä musiikkia.
Minusta tyylin vaihto kertoo vain uusiutumiskyvystä ja rohkeudesta. Pahinta on bändit jotka on jollain päässeet pinnalle ja junnaavat sitä sitten lopun ikää. Ensimmäisenä tulee mieleen RHCP, samaa jollotusta kaikki albumit.
Jos Kylie soittaisi minulle, niin tekisin biisejä vaikka ilmatteeks. <3
Miten elää, onko hulppea kartano jne.?
Ei ainakaan vaikuta siltä, että rahaa olisi paljon. Luulisi, että noilla hiteillä näkyisi jotenkin.
No kyllä on kummallinen aloitus. Tai no, kertoo vaan siitä asenteesta johon itsekin muusikkona, tarkemmin soitonopettajana usein törmään. Oppilaan vanhemmat saattavat siis olla aidon hämmästyneitä, kun he kuulevat että itsekin olen aikanaan käynyt soittotunneilla, ja kaikenlisäksi tästä opettamisesta vielä maksetaan mulle palkkaa. Muusikko on ammatti siinä missä lääkärikin, ja jos joku löytää sitä kautta väylän vielä ihan rikastuakin, kuten Brunila, niin miksi ihmeessä hän ei tekisi niin?
Vierailija kirjoitti:
No kyllä on kummallinen aloitus. Tai no, kertoo vaan siitä asenteesta johon itsekin muusikkona, tarkemmin soitonopettajana usein törmään. Oppilaan vanhemmat saattavat siis olla aidon hämmästyneitä, kun he kuulevat että itsekin olen aikanaan käynyt soittotunneilla, ja kaikenlisäksi tästä opettamisesta vielä maksetaan mulle palkkaa. Muusikko on ammatti siinä missä lääkärikin, ja jos joku löytää sitä kautta väylän vielä ihan rikastuakin, kuten Brunila, niin miksi ihmeessä hän ei tekisi niin?
Hyvin sanottu. Veikkaan myös, että aloittaja myös toisaalla valittaa taiteilijoille myönnettävistä apurahoista.
Muusikko elää musiikin tekemisellä. Kauheaa.
Ehkä hän saisi paljon rahaa tekemällä ihan muita hommia (joihin hän myös on kyvykäs), jos raha olisi tärkein motivaattori.
Eiköhän hän myös hilluisi kaikissa mahdollisissa julkisuustempuissa mukana jos raha olisi tärkeintä. Sen sijaan pitää matalaa profiilia.
Ihan selkeästi tekee valintoja, jotka osoittaa juuri päinvastaista kuin että menisi raha edellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sanottu. Veikkaan myös, että aloittaja myös toisaalla valittaa taiteilijoille myönnettävistä apurahoista.
Muusikko elää musiikin tekemisellä. Kauheaa.
Niinpä. Ja minusta Brunilan haastattelusta kävi aika hyvin selville, miksi hän on siirtynyt ns. taustalle musiikkia tekemään eikä se pääsyy siihen ollut rikastuminen. Hän kuvaa itseään perhekeskeiseksi ja sitä on kyllä aika hankala yhdistää mihinkään bändin keulakuvana olemiseen ja keikkapaikkojen kiertoon. Toisaalta Brunila ei ilmeisesti myöskään nauttinut huomion kohteena olemisesta. Lapsen saamisen myötä joutui siis miettimään uraansa ja sitä, miten voi perhe-elämän ja musiikinteon yhdistää ja miten musiikilla voi perheensä elättää. Biisintekijänä saa sitäpaitsi käyttää luomisvoimaansa monipuolisesti erilaisen musiikin tekoon eikä tarvitse miettiä sitä, että pysyy "uskollisena" tietylle fanikunnalle.
Brunila, 43 sanoo tuoreessa HS:n haastattelussa liittyen Kylien uuteen Disco levyyn, että "On maailman kivointa tehdä tuollaista bassottelua. Se on niin hyvän tuulen musaa. En muuta haluaisi tehdä kuin diskoa aamusta iltaan, näin vähän kärjistäen". Mutta onhan hän tehnyt Jenni Vartiaiselle ja JVG:lle musiikkia myös. Eihän rahanteossa mitään pahaa ole, mutta minusta top listalle päässyt paljon kuuntelukertoja keräävä biisi ei aina välttämättä tarkoita myöskään sitä, että se olisi mitenkään taiteellisesti mitenkään merkittävä teos.
YLEn tuoreessa haastattelussa Brunila sanoo olevansa introvertti. "Oon pohjimmiltaan introvertti ja rauhaa rakastava ihminen. En nauti tuntemattomien kanssa kännissä jauhamisesta." https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/11/11/the-crash-lopetti-ja-teemu-bru…
Brunila tekee musaa ainoalla fiksulla tavalla miten sitä ylipäänsä voi tehdä, eli raha edellä.
Kukaan ei edes tunnista häntä kadulla.
Ehkä jopa menestynein suomalainen muusikko ikinä, aika näyttää.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Brunila, 43 sanoo tuoreessa HS:n haastattelussa liittyen Kylien uuteen Disco levyyn, että "On maailman kivointa tehdä tuollaista bassottelua. Se on niin hyvän tuulen musaa. En muuta haluaisi tehdä kuin diskoa aamusta iltaan, näin vähän kärjistäen". Mutta onhan hän tehnyt Jenni Vartiaiselle ja JVG:lle musiikkia myös. Eihän rahanteossa mitään pahaa ole, mutta minusta top listalle päässyt paljon kuuntelukertoja keräävä biisi ei aina välttämättä tarkoita myöskään sitä, että se olisi mitenkään taiteellisesti mitenkään merkittävä teos.
YLEn tuoreessa haastattelussa Brunila sanoo olevansa introvertti. "Oon pohjimmiltaan introvertti ja rauhaa rakastava ihminen. En nauti tuntemattomien kanssa kännissä jauhamisesta." https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/11/11/the-crash-lopetti-ja-teemu-bru…
Niin, ehkäpä hän haluaa tehdä sellaista musiikkia, josta monet ihmiset pitävät. Ja ehkä itsekin pitää nykyään sellaisestaKIN musiikista. Minulla itselläni esimerkiksi on melko laaja musiikkimaku, jossa on ollut vaihtelua ja muutoksia läpi elämän, ja siitä lähtökohdasta nämä genrerajojen ylitysten kritisoinnit tuntuvat aika hassuilta. Osa nyt vaan haluaa tehdä ja kuunnella monenlaista. Ei se ole sen parempaa tai huonompaa kuin sekään, että pysyy vain yhdessä genressä.
Tai sitten hänenkin ammatissaan saa välillä tehdä sellaista, mistä tykkää ja välillä pitää tehdä tylsempiä hommia rutiinilla jotain vähemmän mielenkiintoista, jotta saa leivän pöytään. Ihan niinkuin monissa muissakin ammateissa. Teemukin on kuitenkin nykyään keski-ikäinen perheellinen mies. :)
"The Crash aikoihin yritettiin breikata isosti brittipopilla, homodiskolla ja soulilla, eli vaihdettiin tyyliä kuin kalsareita, mikä nyt milloinkin sattui olemaan pop."
Enpä usko, että tyyliä vaihdettiin sen mukaan mikä milloinkin sattui olemaan muodissa. Oliko esim. homodisko muotia vuonna 2001?
Hän on valmistunut oikiksesta, voisi tahkota rahaa juristinakin, jos raha olisi tärkeintä.
Arvostan Teemun saavutuksia todella paljon. Jason Derulon Dancing on ihan mahtava biisi, voisin kuunnella sitä aamusta iltaan.
Hienoa, että suomalainen on päässyt tuohon asemaan, että voi tehdä kotoaan studiostaan maailmantähdille biisejä.
Huomasin tämän Brunilan biisihommelit joskus kesällä, kun tsekkasin jonkun laulun krediittejä, ja ihmettelin jo silloin, että miten Suomen lehdistöltä on voinut mennä ohi, että joku täkäläinen tekee biisejä Jason Derulolle, mutta onneksi nyt ovat huomanneet Teemun.
Tuollainen kaveri joka säveltää, on ihan eri tavalla vahvoilla maailman suurten levy-yhtiöiden silmissä kuin pelkkä laulaja, joka odottaa toisten tekevän biisejä.
Ihan symppiksen oloinen kaveri, toivotaan hänelle oikein paljon menestystä ja lisää tarttuvia biisejä meille kuunneltavaksi :)
Suomessa ei jostain syystä tykätä pop-musiikista, pitää olla vain heavy-metallia tai tangoa. Minä tykkään vaikka olen valkoinen heteromies. Tarvittaisiin enemmän tuollaisia ennakkoluulottomia kuten Brunila.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hän saisi paljon rahaa tekemällä ihan muita hommia (joihin hän myös on kyvykäs), jos raha olisi tärkein motivaattori.
Eiköhän hän myös hilluisi kaikissa mahdollisissa julkisuustempuissa mukana jos raha olisi tärkeintä. Sen sijaan pitää matalaa profiilia.
Ihan selkeästi tekee valintoja, jotka osoittaa juuri päinvastaista kuin että menisi raha edellä.
Pitää matalaa profiilia Suomessa, mutta tuskin on pitänyt matalaa profiilia musiikkipiireihin pyrkiessään mm. Los Angelesissa asuessaan. Näyttää siltä, että on määrätietoisesti päässyt etenemään niiden piirien sisällä hankkiessaan suhteita. Eikös hän HS:n haastattelussakin todennut juuri, että "kun menestyy tarpeeksi, on Suomessa kuin valkohai uima-altaassa vaikka samaan aikaan ahdistaa, kun Cumuluksen menut on jo nähty".
Mun mielestä Brunila on just niitä harvoja jotka EI tee musaa rahankiilto silmissä ja juuri SIKSI sen biisit on niin hyviä. Se, että liittää tuohon bisneksen, ei tee musiikista huonoa tai sielutonta.
Entä sitten, vaikka olisikin? Minusta on henkilökohtaisesti outoa, miten musiikintekijöiltä odotetaan jotain mystistä "aitoutta", joka tuntuu korreloivan sen kanssa, että pysyy suurinpiirtein köyhyysrajalla, minimoi kaiken oman hyödyn ja kiertää Suomea jollain paskaisella keikkabussilla läpi vuoden ja siltu uhraa kaiken muun elämän musiikille. Miksi?
Itse vihaan esimerkiksi Cheekin musiikkia, mutta myös hänen kohdallaan ihmetytti sama ilmiö, jossa Cheek-persoonan tuotteistaminen ja sillä rahan tahkominen tuomittiin ankarasti. Sehän oli fiksu veto tahkoa rahaa silloin, kun rauta oli kuuma ja sitten lopettaa ns. huipulla. Jos on lahjoja ja kykenee tekemään musiikkia, jota ilmeisesti aika moni haluaa kuunnella, miksi siitä ei saisi hyötyä? Ei kukaan ihmettele sitä, että vaikkapa lahjakas arkkitehti pistää isot hinnat ja tekee massia. Tai että rakennusurakoitsija pyrkii tienaamaan niin paljon kuin mahdollista. Tai lahjakas koodari vaihtaa parempipalkkaiseen paikkaan.