Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö narsisti ikinä väsy kostamaan?

Vierailija
13.11.2020 |

Olen jo vuosia kuvitellut näin. En tiedä käyttääkö suvantovaiheet kostosta haaveiluun vai toimiiko

Kun itse normaalina suutun noista jutuista ja pidän puoleni, mikä saa minut vaikuttamaan mielipuolelta, koska nää esittää osaa, vaikka nykyään vähemmän, niin eikö tämä pakkomielle löydä mitään rajaa?

Ihmettelen, sekä narsistin rajattomuutta, että komppaajien kyvyttömyyttä nähdä kuinka asiat oikeasti on.

Ihmettelen myös, onko ihmisellä enemmän vikaa geeneissä vai kotioloissa, kun on tällainen murheenkryyni syntynyt.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun perusteella näyttää siltä, että narsistin kohde monesti on jotenkin itse kietoutunut siihen vyyhtiin tosi pahasti ja ruokkii käytöksellään tilannetta. Eli narsistin kohde loukkaantuu helposti ja ylitulkitsee tilanteita sekä alkaa taktikoida tms. ja edes miettii sellaisia.

Jos asioista puhuisi avoimesti ja äärimmäisen asiallisesti, niin ei kukaan narsisti jaksaisi vetää herneitä mistään tai edes kiinnostuisi jostain draamasta.

Olen elämässäni kohdannut esim. yhden todella kiinnostavan oloisen, karismaattinen, mutta juoruilulla ja draamalla elävän henkilön. En vain lähtenyt siihen soppaan mukaan, vaan puhuin niitä näitä mukavasti. Olin varmaankin liian "tylsä" ja vahvakin ihminen hänelle. Ollaan edelleen pinnallisia kavereita, vaikka saattaa hän n. olla kenties (?). En anna sellaisen häiritä itseäni ja kohtelen häntä ihmisenä muiden joukossa.

T. Ketjuun eksynyt

Tuntuu että näissä on kaksi ääripäätä: kohde on joko välinpitämätön tai vaihtoehtoisesti tuollainen hyökkäävä ja puolustautuva. Mutta kummassakaan tapauksessa narsisti ei luovuta koskaan. Ja tiedän mistä puhun.

Itse yritin olla välinpitämätön, mutta työpaikkakiusaajani ei luovuttanut vaan sai reaktiostani lisää polttoainetta. Lopulta hänen käytöksensä meni aivan pikkulapsen tasolle ja kahvihuoneessa alkoi provoilla minulle tyylin "noniin vedä mua pataan, vedä!". Kävelin pois, mitä siitä seurasi. Somelynkkaus kaupungin puskaradiossa :D Siis ihan käsittämätöntä käytöstä. En edes tiedä minkä takia minua alettiin kiusata, luultavasti siksi että en osallistunut hänen kuppikuntaansa. Otin lopulta loparit.

Oho, kamalaa. :( Pääsitkö missään vaiheessa puolustautumaan ja kertomaan omaa näkökulmaasi tilanteiden kulusta? Mistä tiesit, että sinusta puhuttiin siellä ja pääsitkö oikaisemaan asiat?

Vierailija
62/81 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsu kirjoitti:

Ei varsinaisesti väsy, koska narsulle kosto on varsin keskeinen energian ja mielihyvän lähde.

Narsu tosin voi, ja usein vaihtaakin kohdetta, heti kun hänen mielestään tyydyttävämpi kohde ilmaantuu hänen vaikutuspiiriinsä.

Näin. Tosin vaikka vaihtaakin akuuttia kohdetta, voi palata useamman vuoden jälkeen jatkamaan toista uhria kohtaan tasan siitä, mihin jäi. Sama jatkuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en uskonut että tuollaisia ihmisiä on ennen kuin tuli vastaan ja kerkesin jo monta vuosikymmentä elää. Kyllä monesti paljon vähemmästä sanotaan narsistiksi, mutta tämä mikä nyt on todella oikein oppikirjaesimerkki - huh. Kaikki alkoi siitä, kun hän kysyi minulta, että onkohan hän nyt rikkonut sääntöjä ja etsin lain kohdan - totesin, että näköjään näin ei olisi saanu tehdä. No hän ei kohdistanut alussa vihaansa minuun, vaan niihin muihin, joiden kanssa toimi - koska ei halunnut myöntää mokanneensa. No hän lähti ovet paukkuen toiseen paikkaan. Aloin penkoa vähän enemmän lakiasiaa ihan mielenkiinnosta ja huomasin, että hommassa on mennyt aika paljonkin väärin. Vaikka nuo muut eivät ole kavereitani, hommaan liittyy kolmansia täysin viattomia  ja avuttomia osapuolia, joten toin yhteisölle tiedoksi, että homma on nyt mennyt pahasti vikaa ja älkää nyt vain jatkatko tällä linjalla. No tämä oli saanut tietää, että mulla on sormeni pelissä asian korjaamisessa. Siitä alkoi valtava lynkkays, joka on jatkunut nyt melko pitkään.

Asia ei ole kovin kummoinen, se on hoidettu kuntoon ja elämä jatkuu - kaikilla muilla paitsi hänellä. Hän jatkaa ja jatkaa ja jatkaa - keksi juttuja sekä yhteisöstä, minusta että muutamasta muusta. Tietty siellä on parantamisen varaa asioissa ja joissakin hän oikeassa, mutta hän tekee kyllä kärpäsenkakasta norsun. Normaali ihminen tyytyy siihen, että asia hoidetaan, kukaan ei muista asiaa ja hommat jatkuu. Mutta hän muistuttaa. Tosin hän on jo toiminnallaan saanut päinvastaista vaikutusta, moni on alkanut epäillä että tyypillä viiraa, kun ei lopeta ja on kääntänyt kelkkaansa manipuloinnin johdosta. Mä en kirjoittaisi tätä tässä jos homma olisi mennyt ohi niinkuin tavallisilla ihmisillä, olisin jo itsekin unohtanut, jos tämä tyyppi ei. Kyse on kuitenkin hyvin pienen mittakaavan asiasta - kaikkien muiden, paitsi hänen itsensä mielestä. 

Vierailija
64/81 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irvokasta oikeastaan puhua kostamisesta, kun n on itse väärässä. Kukaan taida edes ehtiä tehdä sille vääryyksiä, kun on itse niitä tehtailemassa kaiket päivät. Jos joku kova luu ottaisi oikeasti kieroilun kohteeksi, olisi varmasti paljon varovaisempi kostamaan. Helppoa olla pitää.

Vierailija
65/81 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli 8 kk:n suhde narsistisesti käyttäytyneeseen mieheen. Noin 3 kuukautta esitti huoletivaista. Sitten alkoivat silmittömät raivarit mitättömistä asioista. Ja kun näitä selvitettiin, niin vika aina mussa. Milloin olin toistanut saman asian, puhunut väärään aikaan, en uskonut häntä kritiikittä, en lähtenyt tarpeeksi nopeasti keskellä yötä, kun hän käski jne. Eksäänsä uhkaili lasten huoltajuuden viemisellä, asiakaspalvelutilanteissa rikosilmoituksella, jos asiat eivät menneet mielen mukaan jne.

Lisäksi alkoi kontrolloida menojani, haukkua eksääni ja kavereitani. Jätti protestina esim vastaamatta viesteihini, kun näin kavereitani jne. Alkoi painostaa yhteenmuuttoon yms.

Tappelin koko ajan vastaan ja yritin pitää rajani. Viimeisen riidan aikana, kun taas sanoin, että en suostu hänen asettamiinsa rajoituksiin, hän jätti minut. Ja ei ole kuukauteen kuulunut mitään. Voisikohan toivoa, että tämä oli tässä. Viimekis viime yönä näin hänestä painajaista ja inhottava olo, jos hautoo jotain. Ei kyllä ollut vielä,ainakaan fyysisesti väkivaltainen. En tiedä, onko ollut aikaisemmin.

Pelottava tyyppi. Muuttui aivan toiseksi alun hurmusrista. Jotenkin tosi ahdistuneen oloinen itsekin. Kaksi suht pientä lasta. 😢

Vierailija
66/81 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli 8 kk:n suhde narsistisesti käyttäytyneeseen mieheen. Noin 3 kuukautta esitti huoletivaista. Sitten alkoivat silmittömät raivarit mitättömistä asioista. Ja kun näitä selvitettiin, niin vika aina mussa. Milloin olin toistanut saman asian, puhunut väärään aikaan, en uskonut häntä kritiikittä, en lähtenyt tarpeeksi nopeasti keskellä yötä, kun hän käski jne. Eksäänsä uhkaili lasten huoltajuuden viemisellä, asiakaspalvelutilanteissa rikosilmoituksella, jos asiat eivät menneet mielen mukaan jne.

Lisäksi alkoi kontrolloida menojani, haukkua eksääni ja kavereitani. Jätti protestina esim vastaamatta viesteihini, kun näin kavereitani jne. Alkoi painostaa yhteenmuuttoon yms.

Tappelin koko ajan vastaan ja yritin pitää rajani. Viimeisen riidan aikana, kun taas sanoin, että en suostu hänen asettamiinsa rajoituksiin, hän jätti minut. Ja ei ole kuukauteen kuulunut mitään. Voisikohan toivoa, että tämä oli tässä. Viimekis viime yönä näin hänestä painajaista ja inhottava olo, jos hautoo jotain. Ei kyllä ollut vielä,ainakaan fyysisesti väkivaltainen. En tiedä, onko ollut aikaisemmin.

Pelottava tyyppi. Muuttui aivan toiseksi alun hurmusrista. Jotenkin tosi ahdistuneen oloinen itsekin. Kaksi suht pientä lasta. 😢

Hyvä. Hänet pitää saada jättämään sinut. Ei toisin päin.

Vierailija
67/81 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Hänet pitää saada jättämään sinut. Ei toisin päin.

Joo, ajattelin kans, että hyvä, että sai mut jätettyä. Uhkaili jättämisellä muutenkin koko ajan. Puhui, kuinka - jos en tyydytä hänen tarpeitaan - niin jättää. Tällä yritti painostaa tiiviimpään (tai siis sellaiseen, että tavataan aina, kun hän haluaa), yhteiseen asuntoon yms. Syyllisti mua siitäkin, että lapset on niin paljon mulla, oli kuulemma häneltä pois jne.

Vierailija
68/81 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
69/81 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
70/81 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on oma kokemus oikeasta psykopaattiperheestä, jossa tuli ruumiin ja sielunvammoja niin monille. Vähätelkööt he, jotka eivät usko että ihan todellista tällainenkin on. Onneksi ollaan päästy eroon fyysisesti mutta vammat eivät parane kokonaan koskaan.

Vierailija
71/81 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa he vain kuolisivat pois.

Vierailija
72/81 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko jo kertoa, mitä lapsuudessa on mennyt pieleen, että ihmisestä tulee narsisti? Ei kai sitä varmasti kai tiedetä, mutta edes jotain arveluja. Asia kiinnostaa, koska seurustelin aikoinaan tällaisen henkilön kanssa. En tosin tiennyt sitä silloin. Tyyppi palvoi minua, olin suunnilleen täydellisin ihminen maailmassa, mikä tosin tuntui hieman oudolta mutta ajattelin, että on vain niin rakastunut.

Asiat alkoivat kuitenkin mennä pieleen yhden tapauksen jälkeen. Olimme vanhemmillani käymässä, veljeni avovaimoineen oli siellä myös. Exäni rikkoi vahingossa yhden koriste-esineen, ei edes ollut mikään kallis. Veljeni puoliso tuli hakemaan rikkalapiota ja kertoi tästä meille muille, ei syyttäen mutta kunhan mainitsi.

Exäni meni jotenkin sekaisin. Sanoi ensin, että veljeni puoliso sen rikkoi, ei hän. Kun veljeni puoliso oli ihan ihmeissään, että mitä hemmettiä, alkoi ihan outo käytös. Exäni alkoi vainoamaan veljeni puolisoa, mustamaalasi vanhemmilleni, kohteli törkeästi kun näkivät, ei olisi halunnut että tapaan tätä naista enää ollenkaan kaksin jne. Minulle sanoi, että koriste-esine hajosi todellisuudessa siksi, koska veljen puoliso tönäisi häntä tahallaan. Ihan käsittämätöntä käytöstä yhden halvan posliiniesineen takia.

Hänellä oli myös pitkä lista ihmisiä, joille ei enää puhunut mitään vaikka olisivat olleet tekemisissäkin jossain. Nämä ihmiset olivat tehneet jonkun virheen ja siksi joutuneet hänen listalleen. Ei hän näille ollut sitä edes kertonut, mutta minulle "ylpeili" listallaan. Noin vuoden seurustelun aikana hänen vikansa ei ollut kertaakaan yhtään mikään, aina pieninkin asia oli jonkun muun syy ja usein tämä henkilö päätyikin hänen listalleen. Oli hänellä joitain kavereitakin, mutta lähinnä työpaikalla häntä ylempänä olevia henkilöitä.

Pelottavin piirre oli kuitenkin valehtelu. Hän valehteli aivan omituisistakin asioista. En sitä silloin osannut edes epäillä kun en ollut ennen tämän kaltaista ihmistä kohdannut. Kun tuo valheiden vyyhti alkoi vähitellen paljastua minulle eikä hän voinut enää selitellä satujaan, hän jätti minut.

Jälkeenpäin etsin tietoa, että minkä ihmeen hullun kanssa seurustelun lähes vuoden ja tajusin, että taisi olla narsisti. Olkoonkin muotia, että kaikki sanovat entisiään narsisteiksi, mutta tämä taisi nyt todella olla sellainen. Tästä on nyt jo toistakymmentä vuotta aikaa, ei ole onneksi tyypistä kuulunut enää mitään. Ei ole ikävä.

Vierailija
73/81 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö täällä kyllästytä koskaan jauhamaan narsisteista?

Vierailija
74/81 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, no ei. Aina tulee uusia uhreja. Mua ei ennen kiinnostanut mutta nyt kiinnostaa kun osui kohdalle ja auttaa puhua muiden kanssa.

Vierailija
75/81 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jos on sataprosenttinen narsku. Jos semi, niin saattaa väsyäkin.

Vierailija
76/81 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Olen yksi narsistisen parisuhdelihamyllyn läpikäynyt - ja saanut valtavaa apua vertaistuesta, terapiasta sekä  ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden matskuista; ja aloin miettiä, josko voisin laittaa myös oman panokseni likoon. Niinpä käynnistin viime kuussa taloudellista hyötyä tavoittelemattoman Youtube-kanavan (+FB) 'Narsisti vs. minä', josta toivon olevan hyötyä heille, jotka ovat joko yhä narsistisessa parisuhteessa tai sellainen on historiassa. Toipuminen on pitkä prosessi, jossa muiden ihmisten avulla on suuri osuus. Toivottavasti löydän tätäkin kautta juuri ne ihmiset, kenelle tämä matsku resonoi. Kaikkea hyvää eloonne toivoilee Kirsi Toinintytär. https://www.youtube.com/channel/UCUA9IzlEdYYBpC-lOh_UEmA/videos

Vierailija
77/81 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei väsy.

Vierailija
78/81 |
16.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko jo kertoa, mitä lapsuudessa on mennyt pieleen, että ihmisestä tulee narsisti? Ei kai sitä varmasti kai tiedetä, mutta edes jotain arveluja. Asia kiinnostaa, koska seurustelin aikoinaan tällaisen henkilön kanssa. En tosin tiennyt sitä silloin. Tyyppi palvoi minua, olin suunnilleen täydellisin ihminen maailmassa, mikä tosin tuntui hieman oudolta mutta ajattelin, että on vain niin rakastunut.

Asiat alkoivat kuitenkin mennä pieleen yhden tapauksen jälkeen. Olimme vanhemmillani käymässä, veljeni avovaimoineen oli siellä myös. Exäni rikkoi vahingossa yhden koriste-esineen, ei edes ollut mikään kallis. Veljeni puoliso tuli hakemaan rikkalapiota ja kertoi tästä meille muille, ei syyttäen mutta kunhan mainitsi.

Exäni meni jotenkin sekaisin. Sanoi ensin, että veljeni puoliso sen rikkoi, ei hän. Kun veljeni puoliso oli ihan ihmeissään, että mitä hemmettiä, alkoi ihan outo käytös. Exäni alkoi vainoamaan veljeni puolisoa, mustamaalasi vanhemmilleni, kohteli törkeästi kun näkivät, ei olisi halunnut että tapaan tätä naista enää ollenkaan kaksin jne. Minulle sanoi, että koriste-esine hajosi todellisuudessa siksi, koska veljen puoliso tönäisi häntä tahallaan. Ihan käsittämätöntä käytöstä yhden halvan posliiniesineen takia.

Hänellä oli myös pitkä lista ihmisiä, joille ei enää puhunut mitään vaikka olisivat olleet tekemisissäkin jossain. Nämä ihmiset olivat tehneet jonkun virheen ja siksi joutuneet hänen listalleen. Ei hän näille ollut sitä edes kertonut, mutta minulle "ylpeili" listallaan. Noin vuoden seurustelun aikana hänen vikansa ei ollut kertaakaan yhtään mikään, aina pieninkin asia oli jonkun muun syy ja usein tämä henkilö päätyikin hänen listalleen. Oli hänellä joitain kavereitakin, mutta lähinnä työpaikalla häntä ylempänä olevia henkilöitä.

Pelottavin piirre oli kuitenkin valehtelu. Hän valehteli aivan omituisistakin asioista. En sitä silloin osannut edes epäillä kun en ollut ennen tämän kaltaista ihmistä kohdannut. Kun tuo valheiden vyyhti alkoi vähitellen paljastua minulle eikä hän voinut enää selitellä satujaan, hän jätti minut.

Jälkeenpäin etsin tietoa, että minkä ihmeen hullun kanssa seurustelun lähes vuoden ja tajusin, että taisi olla narsisti. Olkoonkin muotia, että kaikki sanovat entisiään narsisteiksi, mutta tämä taisi nyt todella olla sellainen. Tästä on nyt jo toistakymmentä vuotta aikaa, ei ole onneksi tyypistä kuulunut enää mitään. Ei ole ikävä.

Minä luulen oman kokemukseni perusteella, että narsistisesti käyttäytyvät ihmiset ovat kasvaneet narsistisen vanhemman luona. Eli kaikki narsistiset eivät ole varsinaisia narsisteja, eivätkä saisi diagnoosia, mutta käyttäytyvät opitusti. Niin kuin isä/äiti käyttäytyi riitatilanteessa, eli solvaavasti ja syyllistystävästi.. He imevät jo pienenä maailmankuvan, että elämä on joko voittamista tai häviämistä, ja heidän pitää olla voittajan puolella.

Nämä ihmiset näyttäytyvät meille narskuina. Erikseen on sitten diagnosoidut narskut. Sanotaan, että ihmisen perhsoonallisuushäuriö on tapahtunut sitä aikaisemmin, mitä nuorempana on jokin vinouma tullut. Sitä ei kai tiedetä varmasti, mitä pitää tapahtua, mutta ihan 1-3 -vuotiaana on jotain tapahtunut.

Vierailija
79/81 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ei siis kannata yrittää oikaista ja selvittää asioita?

Ap

Sellaisen kanssa ei. Kun se itse ei koe että hänessä olisi jotain vikaa eikä hoidon tarvetta. Se puhuu mustan valkoiseksi, hämää, valehtelee, antaa kattettomia lupauksia, on sairalloisen mustasukkainen, kontrolloiva joko avoimesti tai aivopesun kautta.

Jätä sellaiset pois elämästä, mutta narsistia loukkamatta, juokse, mutta hiljaa. Narsistinen kosto on todella vaikea. Pienen uhmalapsen käyttäytyminen aikuisen vartalossa ja aikuisen resursseilla. Narstu käyttää häikäilemättä toisia hyväkseen, ja käyttä jokaista keinoa nujertakseen uhria. Mulla on selän takana uhkailuja lapsen pois viemisestä, hän haki yksinhuoltajuutta mutta tajus itse ettei se vie toivottuun lopputulokseen. Laittoi kameravalvonnan yhteiseen taloon heti mun poismuuton jälkeen. Kävi hämäämässä oman suvun lisäksi mun vanhempia ja yhteisiä ystäviä, hän leikki uhria että hän teki kaiken miedän suhteen eteen eikä hän ymmärrä miksi jätin hänet. Samalla vainominen mun kämpän lähialueella, laittoi aamulla viestin että hienoa kun heräsit aikaisin vaikka olit pitkään hereillä. Hän luulee että on erityskohtelun arvoinen, mutta kun kohtelee häntä miten hyvin tahansa, se on ämpärillä kaivon täyttämistä. Aina olet sinä se syypää riitoihin, vastuussa hänen pahasta olosta, jne. Bullshit.

Vierailija
80/81 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen lukemaan/kuuntelemaan kirjan Storytelista (30pv ilmaista): Narsisti parisuhteessa, naapurina, työpaikalla ja oikeussalissa. Se on asianajajan kirjoittama ja siellä on paljon esimerkkitapauksia tuotu esiin.