Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi sai mummultaan lahjaksi kirjajoulukalenterin, vaikka mummi tietää ettei lasta kiinnosta lukeminen

Vierailija
13.11.2020 |

7-vuotias osaa kyllä välttävästi lukea, mutta ei halua lukea enempää kun on pakko. Lasta kiinnostaa enemmän pelit ja nettimaailma. Harmittaa että mummi (oma äitini) tuntee lapsenlapsensa näin huonosti. Kalenteri on siis sellainen että joka luukussa on minikirja. Palauttaisitko tässä tilanteessa lahjan?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on ihan mahtava lahja! Korjaapa vähän asennettasi.

Vierailija
2/25 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se onkin yritys motivoida lasta lukemaan. Nykylapset ylipäänsä lukevat liian vähän ja se näkyy, mikä on harmi. En todellakaan palauttaisi, vain innostaisin lastani lukemaan. Voithan itse ostaa lisäksi vielä jonkin toisen kalenterin.

T. Alakoulun ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi ostaa sellaisen kalenterin kuin haluaa. Isovanhemmat ei ole mitään toivomus automaatteja. Ostakaa itse ne lego yms kalenterit. 

Vierailija
4/25 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva yritys, ap. 3/5

Vierailija
5/25 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on korkea aika alkaa kiinnostua lukemisesta. Mummi on oikeassa

Vierailija
6/25 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea motivoida lasta lukemaan. Olisipa tuollaisia ollut silloin, kun oma lapsi oli saman ikäinen, lopetti nimittäin lukemisen kouluun mentyään. Oli osannut lukea jo pitkään ja koulussa oli äikän tunneilla tylsää, joten se tylsyys sitten heijastui lukuinnostukseenkin.

Vierailija
7/25 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse tuon ikäisenä melko heikkotasoinen lukemisessa ja tämä kuitattiin sillä että olen vaan "tyhmä" eikä meille koskaan ostettu/lainattu kirjoja "kun ei se kuitenkaan opi" koulukirjat nyt eivät olleet niitä mielenkiintoisimpia siihen aikaan. Tuollainen lahja olisi ollut todella mahtava saada ja olisin varmasti opetellut ulkoa jokaisen kirjan! Lukekaa niitä vaikka alkuun yhdessä niin lapsi ei turhaudu jos ei heti osaa sujuvasti.

Vierailija
8/25 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummi ostaa sellaisen kalenterin kuin haluaa. Isovanhemmat ei ole mitään toivomus automaatteja. Ostakaa itse ne lego yms kalenterit. 

Itsekin olen ostanut sellaisen kalenterin ja niitähän on useampiakin! Luin ne myöhemmin itsekin ja ihan sopivia olivat rojun ja makean tilalle!

Ikäihmiselle - kohta 90v - ostin legokalenterin ja vaikka hän ei ole koskaan aiemmin legoilla ehtinyt rakentaa, teki hän ilman ohjeita (nehän on siellä luukun kääntöpuolella, ei tiedetty katsoa) niistä kaikki ne kivat esineet. Päivästä meni melkein tunti ihan mukavasti. Lapsenlapsi ihmetteli miten osasi ilman ohjetta sellaisen:-D

Vierailija
9/25 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta kasvatetaan! Tajuatko,ap?

Vierailija
10/25 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan kummilapseni äiti... Hän loukkaantui kun minulla ei ollut opiskelijana varaa ostaa lasten tablettia vaan ostin Mauri Kunnaksen kirjan. Kuulemma aliarvioin lasta.

Vierailija
11/25 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se onkin yritys motivoida lasta lukemaan. Nykylapset ylipäänsä lukevat liian vähän ja se näkyy, mikä on harmi. En todellakaan palauttaisi, vain innostaisin lastani lukemaan. Voithan itse ostaa lisäksi vielä jonkin toisen kalenterin.

T. Alakoulun ope

oppi ja ilo: tutki tähtiä

tiedäthän tuon kirjan?

Ihan paras kaikista, luukkukirja. Onhan sulla se koululla?

Vierailija
12/25 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoja ei voi olla koskaan liikaa. Rojua ja suklaata voi.

Vierailija
13/25 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuon ikäistä on hyvä vielä kaikin tavoin tuuppia lukemaan. Vaikka joulukalenterin voimin. Ehkä mummi juuri siksi näin tekikin? Myöhemmin se on vaan myöhäistä. Huono luku- ja kirjoitustaito vaikuttaa kuitenkin vuosien varrella moneen asiaan.

Vierailija
14/25 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukekaa yhdessä tai vuorotellen joka päivä. Voisiko lukemalla hankkia peliaikaa?

Huono/välttävä lukutaito kostautuu mitä enemmän kouluvuosia tulee. Miten kuvittelet, että hän selviää lukuaineista (hissa, maantieto, bilsa jne.), jos lukeminen jää huonolle tasolle? Luettavan määrä kasvaa vuosittain. Erilainen lukeminen lisää myös sanavarastoa.

Oman lapseni alakouluopettaja luetutti joka vuosi lukudiplomit. Lisäksi heillä oli tähän päälle vielä lukupiiri toisen koulun luokan kanssa tai oman luokan kesken. Lisäksi heillä oli tapana, että kun oppilaat menevät luokkaan, niin kaivavat jonkun kirjan luettavaksi, ennen kuin opettaja tulee ja tunti alkaa. Tämä rauhoitti tuntien alut. 

Paljon oli luettavaa vuosien aikana, mutta hyvän pohjan siitä sai.

Vierailija
15/25 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen todella huolissani sekä lasten että nuorten luku- ja kirjoitustaidosta ja siitä, kuinka vähän monet vanhemmat näitä tukee. Mä olen itse ostanut kummilapsille ja sisarusten lapsille kirjoja kysymättä, mitä lapset haluaa tai mitä he tykkää tehdä. En tiedä, onko kirjoihin koskettukaan (ei tarvitse kommentoida, miten huono kummi/täti olen, tiedän sen kyllä), mutta haluan edes näin mahdollistaa näille jokaiselle lapselle kirjoihin tutustumisen. Lukeminen vaikuttaa paljon lapsen koulumenestykseen, joka vaikuttaa paljon menestykseen työelämässä, joten ihmettelen, miten moni vanhempi on niin välinpitämätön tämän suhteen. Sitten vielä valitetaan, kun muut yrittää huolehtia lapsen kehittämisestä.

Jos ei lasta lähtökohtaisesti kiinnosta, tehkää kalenterikirjojen lukemisesta kiva yhteinen hetki päivässä. Jos lapsi lukee huonosti, niin yhdessä lukeminen voisi auttaa? Tai sinä luet ääneen rauhalliseen tahtiin ja lapsi voi seurata tekstiä vierestä?

Vierailija
16/25 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoja ei voi olla koskaan liikaa. Rojua ja suklaata voi.

totta! Järkyttävää, kuinka vähän ihmiset ymmärtää lukenastaan enää, kun katsoo pelkkää suomenkieltä:

https://www.solunetti.fi/fi/histologia/kuutioepiteeli/2/

Vierailija
17/25 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potter kouraan niin oppii innostumaan kirjoista. Leffoja älä näytä.

t. kokemus

Vierailija
18/25 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potter kouraan niin oppii innostumaan kirjoista. Leffoja älä näytä.

t. kokemus

En ole lukenut ensimmäistäkään, enkä elokuviakaan katsonut. Luukkukirjat ovat tosi hyviä kun se asia on oikeaa ja totta, ei mitään höpötystä. Niitä on useampi ja vanhuksetkin lukevat niitä mielellään.

Vierailija
19/25 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kun mummu yrittää, toivottavasti sinä myös yrität tukea hyvää asiaa. 

Vierailija
20/25 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi äiti on kirjavastainen? lapsi alkaa vierastamaan lukemista jos lukemisen tärkeyttä vähätellään, jos äitiä ei kiinnosta, ei se ole paras esimerkki lapselle, 7v. voi olla/tulla uteliaaksi kun vähän kannustaa, koska sitä taitoa tarvitaan joka kasvuvuosi enemmän.