Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi eivät nämä alat kelpaa?

Vierailija
13.11.2020 |

1. Sairaan- ja terveydenhoitajat
2. Sosiaalityön erityisasiantuntijat
3. Puheterapeutit
4. Yleislääkärit
5. Lastentarhanopettajat
6. Lähihoitajat
7. Yli- ja erikoislääkärit
8. Psykologit
9. Erityisopettajat
10. Hammaslääkärit
11. Bioanalyytikot (terveydenhuolto)
12. Kodinhoitajat (kotipalvelutoiminta)
13. Puhelin- ja asiakaspalvelukesk. myyjät
14. Sovellusohjelmoijat
15. Sovellussuunnittelijat

Vartijoita ja kahvilatyöntekijöitäkään ei löydy? Mitä ihmettä te työttömät haluatte?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näiden alojen työntekijät eivät kelpaa työnantajille?

Terveisin työtön sovellusohjelmoija.

Siksi, että pulaa on osaavista koodareista.

Mitä itse olen alan paikkoja hakenut, niin eipä minkäänlaista osaamistestiä ole ollut. Sen kerran kun oli, eivät sitten palkanneet muusta syystä (eli aseteknologian koodaaminen kyllä olisi käynyt minulle, jos asiakas on Suomen puolustusvoimat, mutta vasta haastattelussa kävi ilmi että kyllä sitä myös vietäisiin muualle).

Yhdestä väitettiin, että tuli fiilis ettei minulla olisi SQL kunnolla hallussa. Mitään sellaista ei haastattelussa käsitelty, jolla tuon olisivat voineet perustella. Ilmeisesti eivät vain halunneet palkata työtöntä.

Myönnän että niin koodari en ole, että käyttäisin kaiken vapaa-aikanikin asian harrastamiseen, pyörittelisin omia projekteja githubiin, ym.

Vierailija
22/33 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinataloudessa kysyntä ja tarjonta tyypillisesti kohtaa. EU:saa on myös työntekijöiden vapaa liikkuvuus. Suurimmassa osassa listatuista ammateista ei hallitse minkäänlaista pulaa työntekijöistä.

Lääkäreitä on toki liian vähän, mutta ongelma on lähinnä siinä, että koulutuspaikkoja on rajoitetusti. Alalle haluavista ei ole pulaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ opettaa. Työnantajat ovat liian nirsoja, kun heti pitäisi saada alan huippuosaaja hommiin.

Joo. Kumma kun muilla aloilla kelpaa alan koulutuksen saanut ihminen, jolla ehkä on muutama vuosi työkokemusta ja joka hoitaa hommansa kahdeksasta neljään. Eli ihan tavallinen pätevä tyyppi.

Koodariksi tuollainen sitten ei kelpaa.

Vierailija
24/33 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole näin. Olen itse alalla ja olen katsellut menoa kun yt:t pyörii että kuka joutuu pois ja kuka työllistyy. Käytännössä useimmiten KALLIIT joutuu pois, vaikka olisi osaavia. Ja tilalle palkataan halpoja junioreja tai itäeurooppalaisia. Ei ne maksa esim. peruswebbikoodaukseen jostain > 5000 e / kk euroa maksavasta huippuosaajasta, koska sitä pystyy tekemään halpa perustekijäkin. Ne työt joissa oikeasti vaaditaan erityisosaajaa (ja siitä ollaan valmiita siksi myös maksamaan) on suht harvat. 

Ja tosiaan ikärasismi on ihan kauhea alalla, yli 40 v näyttää olevan lähinnä ongelmajätettä, osaamisesta riippumatta. Jotkut joilla on paljon suhteita voi niillä vielä päästä tuossa iässä, muilla hyvin vaikeaa.

Vierailija
25/33 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työ opettaa. Työnantajat ovat liian nirsoja, kun heti pitäisi saada alan huippuosaaja hommiin.

Eivät ole liian nirsoja. Kaikista ei vain kertakaikkiaan ole koodareiksi vaikka osaisivatkin kääntää "hello world" projektin exe muotoon. Jos sinulla menee sormi suuhun heti ensimmäisenä kun kävelet toimistolle, niin silloin sinä et ole osaava koodari.

Vierailija
26/33 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ole liian nirsoja. Kaikista ei vain kertakaikkiaan ole koodareiksi vaikka osaisivatkin kääntää "hello world" projektin exe muotoon. Jos sinulla menee sormi suuhun heti ensimmäisenä kun kävelet toimistolle, niin silloin sinä et ole osaava koodari.

Silti näitä koodarin hommia ehdotetaan työttömille jokaisessa työttömyyttä käsittelevässä ketjussa. Miksi?

Vierailija
27/33 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä itse olen alan paikkoja hakenut, niin eipä minkäänlaista osaamistestiä ole ollut. Sen kerran kun oli, eivät sitten palkanneet muusta syystä (eli aseteknologian koodaaminen kyllä olisi käynyt minulle, jos asiakas on Suomen puolustusvoimat, mutta vasta haastattelussa kävi ilmi että kyllä sitä myös vietäisiin muualle).

Yhdestä väitettiin, että tuli fiilis ettei minulla olisi SQL kunnolla hallussa. Mitään sellaista ei haastattelussa käsitelty, jolla tuon olisivat voineet perustella. Ilmeisesti eivät vain halunneet palkata työtöntä.

Myönnän että niin koodari en ole, että käyttäisin kaiken vapaa-aikanikin asian harrastamiseen, pyörittelisin omia projekteja githubiin, ym.

Ei semmoisilla osaamistesteillä mitään merkitystä ole. CV:stä pitäisi näkyä mitä on tehnyt ja minkälaisissa firmoissa ja projekteissa. Se on äärimmäisen rajallista mitä jollain pikaisilla testeillä voi testata. Varsinkin kun nippeliosaamisella on harvoin merkitystä, se on aina helposti opittavissa lenennosta, vaan sillä onko tyyppi yleisesti tehokas ja nopea ja venyvä.

Vierailija
28/33 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti näitä koodarin hommia ehdotetaan työttömille jokaisessa työttömyyttä käsittelevässä ketjussa. Miksi?

Siksi, että se on parempi kokeilla koodaamista kuin olla tekemättä yhtään mitään.

Vierailija
29/33 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vartijoiden palkat ovat niin surkeat että saa sitä ihmetellä miksi ei löydy tekijöitä.

Itse en lähde hoitoalalle, ei olisi minun alaa.

Ei myöskään tässä iässä enää koulunpenkille opiskelemaan mitään monimutkaista. 8 vuotta lasten kanssa kotona on vienyt veronsa eikä ajatus enää toimi.

Ei päiväkotityötä. Olen oman osani tältä alalta tehnyt.

Listasta voisin hyvin ajatella tekeväni kahvilatyötä tai kodinhoitajan työtä. Kumpaankaan en ala kyllä 3 vuotta opiskelemaan.

Tämä vastaus paljastaa, miksi Suomessa on niin paljon työttömiä. Valtio tukee liian hyvin kotona makaajia. Huono palkka, ei kelpaa, pitäisi opiskella, liikaa vaivaa, rankkaa työtä, en halua. Niinpä niin. Jos ei tukia saisi, niin kummasti alkaisi vähän motivaatiotakin löytyä.

Vierailija
30/33 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puheterapia tai psykologia kiinnostaisi, mutta näihin otetaan todella vähän opiskelijoita. Tietysti lääkärikoulutukseen pitäisi myös ottaa lisää opiskelijoita. Itseäni ei tämä ala kiinnosta.

Vierailija
31/33 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja. Voisin kouluttautua erityisopettajaksi, mutta miksi sitä ei voi tehdä oppisopimuksella, että saisi palkkaa samalla? Koulutukseen ei myöskään vaan kävellä sisään, sinne pitäisi päästä ensin.

Vierailija
32/33 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puheterapia tai psykologia kiinnostaisi, mutta näihin otetaan todella vähän opiskelijoita. Tietysti lääkärikoulutukseen pitäisi myös ottaa lisää opiskelijoita. Itseäni ei tämä ala kiinnosta.

Ihmettelen, miksi noiden alojen koulutuspaikkoja ei lisätä?

Vierailija
33/33 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vartijoiden palkat ovat niin surkeat että saa sitä ihmetellä miksi ei löydy tekijöitä.

Itse en lähde hoitoalalle, ei olisi minun alaa.

Ei myöskään tässä iässä enää koulunpenkille opiskelemaan mitään monimutkaista. 8 vuotta lasten kanssa kotona on vienyt veronsa eikä ajatus enää toimi.

Ei päiväkotityötä. Olen oman osani tältä alalta tehnyt.

Listasta voisin hyvin ajatella tekeväni kahvilatyötä tai kodinhoitajan työtä. Kumpaankaan en ala kyllä 3 vuotta opiskelemaan.

Miksi meidän muiden pitäisi viitsiä elättää sinua, kun et yhtään viitsi nähdä vaivaa itsekään sen eteen?

Te muut elätätte myös minua.

T. vartija

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme