Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkaton työssäoppimisjakso ja tauot

Vierailija
13.11.2020 |

Aloitin lyhyen koulutukseen liittyvän harjoittelun. Kuusi tuntia päivässä. Minulle sanottiin jämäkästi että siihen ei sitten kuulu kuin varttin tauko. Aamulla muut menevät kahville mutta eivät pyydä mukaansa jne. Mielestäni ehkä hiukan erikoista touhua. En tarkoita että pitäisi tauoilla istua koko ajan mutta toisaalta teen siellä imaistyötä ja ehkä asiaan kuuluisi myös vähän porukkaankin tutustuminen. Olenko niuho?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole, sulla on veemäinen työnantaja. Kauanko toi harjoittelujakso kestää?

Vierailija
2/23 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kuukauden. Tässä toki samalla tarkkailen paikan työilmapiiriä joka koostuu monista tällaisista pikku jutuista. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka homma on palkatonta, ei sinne mennä löysäilemään.

Monella alalla noin lyhyeen työpäivään ei kuulu kuin yksi tauko.

Vierailija
4/23 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö nuo tauot määräydy sen mukaan, montako tuntia on hommissa? 6h -> 3h töitä, tauko, 3h töitä. 8h -> enemmän taukoja.

Vierailija
5/23 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa outoa. Onko siis esimies ohjeistanut muitakin, että sinulle ei kuulu sitten kahvitauot, joten eivät pyydä mukaan? Kai kuitenkin sen vartin tauon pidät ruokataukona muiden kanssa?

Vierailija
6/23 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite joskus kaaaaaaauan aikaa sitten olin kuntouttavassa kehitysvammaisten parissa, palauduin mt ongelmien jälkeen takaisin työelämään. Olin 6h/pvä/5pvä/vko. Minulle kuului 1 kahvitauko kuten olisi perus osa-aika työläiselle kuulunutkin, ja sillä välin kun muut hoitajat oli syömässä, niin mun piti tehdä töitä. Tottakai ne paskasimmat hommat, eli vaippojen vaihto, lakanapyykki, asukkaiden syöttäminen yms. Olipahan kertarykäisyllä paluu alalle, mutta silloin olisin kaivannut vähän jotain yhteisöllisyyttä, kun yksikkö oli täysin vieras mulle. Nyt jäin ihan ulkopuolelle ja mulle naurettiin ruokatauon lomassa, kun yritin pärjätä hanlalimpien asiakkaiden kanssa... Toisaalta oli sykäys täydelliseen alanvaihtoon, mutta olipahan viddumainen 6kk.

Vierailija
7/23 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko38 kirjoitti:

Vaikka homma on palkatonta, ei sinne mennä löysäilemään.

Monella alalla noin lyhyeen työpäivään ei kuulu kuin yksi tauko.

Ei toki löysäillä. Työ on harjoittelua ja minulle uutta. Näkisin että ilmainen harjoittelija ei tosiaan ole verrattavissa työsuhteessa olevaan ihmiseen.

Vierailija
8/23 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nuo tauot määräydy sen mukaan, montako tuntia on hommissa? 6h -> 3h töitä, tauko, 3h töitä. 8h -> enemmän taukoja.

Totta kai mutta en ole työsuhteessa paikkaan. Olen koulun kirjoilla oleva harjoittelija. Ap

Vierailija
9/23 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa outoa. Onko siis esimies ohjeistanut muitakin, että sinulle ei kuulu sitten kahvitauot, joten eivät pyydä mukaan? Kai kuitenkin sen vartin tauon pidät ruokataukona muiden kanssa?

Tulevat 30min aiemmin aamulla töihin. Kai olettavat, ettei mua tarvitse ystävällisesti pyytää mukaan 5min tauolle.

Vierailija
10/23 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet oikein työsuhteessa, niin silloin tuo yksi vartin tauko on ok, mutta erikoista jättää harjoittelija yksin. Oletko siis sen ajan, kun muut taukoilee yksin työpisteellä!?

Vierailija
11/23 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet oikein työsuhteessa, niin silloin tuo yksi vartin tauko on ok, mutta erikoista jättää harjoittelija yksin. Oletko siis sen ajan, kun muut taukoilee yksin työpisteellä!?

En ole työsuhteessa tietystikään. Jään yksin kun ilmoittavat menevänsä aamukahville.

Vierailija
12/23 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai mutta en ole työsuhteessa paikkaan. Olen koulun kirjoilla oleva harjoittelija. Ap

Onhan se kenkkua jos ei mukaan pyydetä, mutta työharjoittelussa noudatetaan työpaikan sääntöjä.

Vierailija
13/23 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö voi omaa taukoasi ehdottaa pidettäväksi samaan aikaan kun muut pitää ensimmäisen taukonsa?

Vierailija
14/23 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulevat 30min aiemmin aamulla töihin. Kai olettavat, ettei mua tarvitse ystävällisesti pyytää mukaan 5min tauolle.

Jos eivät siksi pyydä mukaan ettei sun vartin (eli lienee 12 mun) tauosta kulu tuota 5 minuuttia?

Vierailija
15/23 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos eivät siksi pyydä mukaan ettei sun vartin (eli lienee 12 mun) tauosta kulu tuota 5 minuuttia?

No näinhän se varmaan on. Pitää hyödyntää ilmaisen työntekijän paikalla olo hyvin tarkkaan. Olisi ehkä itse pitänyt myös määritellä jämäkämmin että haluan oppia työstä monipuolisesti saadakseni kuvan tehtävästä. Näin ollen minut pitäisi myös ottaa mukaan palavereihin mitä nyt ei tapahdu. Viimeinen kerta kun menen orjatyöhön mihinkään. Paitsi jos taattu työllistyminen paikkaan on sen jälkeen varmaa. Ap

Vierailija
16/23 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole työsuhteessa tietystikään. Jään yksin kun ilmoittavat menevänsä aamukahville.

Riippuu toki työstä, mutta on outoa jättää harjoittelija yksin ns. vastaamaan työpisteestä. Joskus sairaanhoitajaopiskelijana muistan, että jossain harjoittelijapaikassa jätettiin yksin vastaamaan kelloihin ja puhelimeen ja kun menin pyytämään kokeneempaa apuun sieltä taukohuoneesta, niin sain aikamoista tuhahtelua ja niskojen nakkelua osakseni, että mitäs häiritsen taukoa... En sitä kiusallaan tehnyt ja tein sen minkä osasin yksin, mutta jotkut asiat oli vaan sellaisia, etten osannut.

Vierailija
17/23 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkaton työharjoittelu pitäisi kieltää lailla.

Itse olin puolivuotta vuonna 1996 työharjoittelussa ja minua vieläkin risoo se, että miksi olin.

En hyötynyt yhtikäs mitään, työnantaja kylläkin...

Vierailija
18/23 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssäoppimispaikalla pätee sen paikan säännöt taukojen suhteen. Toki ihmetystä herättää, jos suljetaan täysin muiden ulkopuolelle.

Mun mielestä olisi fiksua kutsua harjoittelija mukaan kahvihetkeen. Meillä ainakin on näin. Se antaa kuvan, että on tervetullut työyhteisöön ja siinä ehtii tutustua muihinkin tiimin jäseniin.

Aikoinaan omassa harjoittelupaikassa päivä aloitettiin sillä, että kaikki työpaikan jäsenet tuotannosta ja tutkijoista esimiehiin asti kahviteltiin yhdessä. Ei puhuttu työasioista vaan mitä mieleen tulikin. Mun mielestä oli kiva tapa.

Vierailija
19/23 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt kakalla sillä aikaa kun muut juovat kahvia.

Vierailija
20/23 |
13.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkään harjoittelijaa ei saa jättää yksin vastaamaan työpisteestä/asiakkaista. Harjoittelusta kuuluu saada palkkaa, jos harjoittelijan työtehtävät vastaavat vakituisten työntekijöiden työnkuvia.

Jos työnantaja ei maksa työharjoittelusta palkkaa, harjoittelu on luonteeltaan työhön tutustumista, eikä sisällä vaikeita itsenäisesti suoritettavia työtehtäviä. Katso ettei työpanostasi käytetä hyväksi, etkä toimi kenenkään sijaisena.

Jos sulla on koulupäivinäkin normaalisti lounastauko, kuului se myös harjoitteluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme neljä