Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko äitiyslomalta palaajilla työmotivaatiota?

Vierailija
08.03.2014 |

Olen viime päivät kuunnellut vanhempainvapailta ja hoitovapailta palaavien naisten työsuunnitelmia:

-en halua vaativia työtehtäviä

-en halua työtä vaativia projekteja (haluan selvitä ihan ihan ihan minimitunneilla)

-haluan viettää mahdollisimman paljon aikaa lasteni kanssa

-haluan, että työnanantaja joustaa niin, että voin hakea lapseni ajoissa ( tai haluan tukea ekaluokkalaistani ja tehdä iltapäivät etätyötä, jotta voin ottaa hänet vastaan koulusta)

Jos tekee kokopäivätyötä, kai työnantajalla on oikeus olettaa kokopäiväistä työpanosta? Jos maksetaan palkkaa, kai sen edestä tehdään työtä?

Olen aiemmin suhtautunut kriittisesti vain siihen, että äitiyslomat aiheuttavat työnantajalle ylimääräisiä kuluja ja töihin paluun jälkeen lasten sairastamisen aiheuttamat sijaiskulut koituvat työnantajan vahingoksi. Näiden (asiantuntijoina työskentelevien) kanssa käymien keskustelujen jälkeen löysin lisää syitä dissata nuoria naisia työnhakijoina.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mutta eikös se lasten sairastelu aiheuta yhtä lailla sitä että niille miehillekin tarvitaan sijaisia? Eikös miehet ihan yhtä lailla ole poissa töistä kun lapset sairastaa.. Minun tuttavapiirissä se on useimmiten juuri isä joka jää kotiin kun lapsi on kipeä.

Vierailija
2/12 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulla ainakin oli työmotivaatiota. Olin ihan innoissani päästessäni taas töihin ja otinkin pian vastaan vaativamman tehtävän, joka vaati välillä venymistä ja työmatkoja.

Käytännössä kuitenkin pyrin pitämään työpäivät keskimäärin max 9 tunnissa, sillä työnantaja ei maksanut ylitöistä senttiäkään, eli olivat täysin ilmaista työtä, eikä palkka tai asema ollut lähellekään sellainen, että sillä olisi voinut odottaa kokonaistyöaikaa. (Palkka vähän yli 3000 €/kk, eli juuri ja juuri keskitulo.)

Nyt odotan toista lastamme ja samoin odotan jo, että pääsen aikanaan töihin ja jos työ ja palkka on kohtuullinen, tarkoitus olisi, että mies voisi tehdä osa-aikaista ja minä keskittyä taas vaihteeksi uraan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin sekä työteho että työmotivaatio oli tuolloin huipussaan: ikinä en ole ollut niin tehokas. Kaikki turha haahuilu ja lörpöttely työkavereiden kanssa jäi pois. Toki n. 8h kuluttua töihin saapumisesta lähdin kotiin. Eikä tullut sairauspoissaolojakaan, kun mies jäi vuorostaan hoitovapaalle.

Vierailija
4/12 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin sekä työteho että työmotivaatio oli tuolloin huipussaan: ikinä en ole ollut niin tehokas. Kaikki turha haahuilu ja lörpöttely työkavereiden kanssa jäi pois. Toki n. 8h kuluttua töihin saapumisesta lähdin kotiin. Eikä tullut sairauspoissaolojakaan, kun mies jäi vuorostaan hoitovapaalle.

Vierailija
5/12 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
6/12 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että työnantaja odottaa isompaa panosta työhön kuin ennen lapsia, mutta ei myöskään voi olettaa saavansa saman palkan vain käymällä kääntymässä töissä.

Meidän perhe- lehdessä oli artikkeli, jonka perusteella vanhemmista

52 % tapauksista äiti jää useammin kotiin

33% perheistä isä ja äiti jäävät yhtä usein

14% perheistä isä jää useammin.

Eli kyllä se sairaudet vaikeuttavat naisten työpaikkojen toimintaa.

Vierailija
7/12 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu että teillä on itsestänne suuret luulot!

No, neljänkympin jälkeen, kun naama ja tissit ovat alkaneet roikkua, saatte selville, onko 3000 e/kk oikeasti pieni palkka korvaamattomasta osaamisestanne ja asiantuntijuudestanne...

Vierailija
8/12 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti äitiyslomalta palaava kaipaa ihmisten ilmoille ja uusiin ympyröihin. Kotona olemisen tylsyys valuu jo korvista.

Nainen, joka kaipaa haasteita ja aikuisten keskustelua, on enemmän kuin valmis palaamaan työelämään.

Naisen elämässä on monta roolia, äitiys ei ole ainoa, vaikka onkin yksi tärkeimmistä. Riippuu toki yksilön ajatus- ja asennemaailmasta, jokainen tekee kuten parhaaaksi katsoo.

Vierailija
9/12 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä olin hyvinkin motivoitunut, mutta selvää oli, että pitkää päivää ei pysty tekemään, koska lapset on hoidosta noudettava. En tosin ole aiemminkaan tehnyt ylimääräistä työtä, omalla työpaikalla kun ei ylityökorvauksia tunneta. Se ei vaan riitä, että saat joskus pitää 1:1 vapaana sitten ne tunnit. 

Meillä on sovittu alusta saakka, että lapsen sairastelun vuoksi tulevat poissaolot töistä hoidetaan miehen kanssa puoliksi ja näin on myös tehty.

Vierailija
10/12 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole motivaatiota ainakaan minulla. Viimeiset kuukaudet olen ollut kotona, kaiket päivät mennyt vaippoja vaihdellessa, syöttäessä ja viihdyttäessä vauvaa. Univelkaa on varmasti. sitten kun menen töihin, haluan rauhoittua ainakin pari kuukautta, että saan kotona arjen rullaamaan töiden ohella. Muutenkin tuntuu siltä, etten osaa enää mitään ja muistikin pätkii valtavasti. Miksi ihmeessä haluaisin palata äitiysloman jälkeen johonkin haastavaan projektiin, kun muutaman kuulauden olen ollut pois työmarkkinoilta ja tuntuu, että taidot ovat ruostuneet.

Vierailija
11/12 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että yleisen asenteen mukaan työttömiltä katoaa vuodessa työkyky, mutta menepä sanomaan tämä äitiyslomalaisesta, vaikka poissa ollaan sama aika. Itsellä kokemusta molemmista ja työttömänä sain pidettyä "työkuntoa" paremmin yllä mm. opiskelemalla itsekseni ja kansalaisopistossa. Äitiyslomalla en jaksanut, kun vauva oli aika vaativa tapaus mulla. 

Vierailija
12/12 |
08.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 21:41"]

Vittu että teillä on itsestänne suuret luulot!

No, neljänkympin jälkeen, kun naama ja tissit ovat alkaneet roikkua, saatte selville, onko 3000 e/kk oikeasti pieni palkka korvaamattomasta osaamisestanne ja asiantuntijuudestanne...

[/quote]

Ei se minusta 3000 € ollut pieni palkka, mutta mielestäni se ei kuitenkaan ollut niin iso palkka, että sillä olisi voinut odottaa jotain 50 h työviikkoja (joita tunteja ei siis koskaan saanut pois tai mitenkään korvattuna) + työmatkoja päälle, joista matka-ajat menivät omalla ajalla ilman latiakaan palkkaa. Ei se kuitenkaan ole mielestäni sellainen palkka, jolla tehtäisiin jatkuvasti ympäripyöreää päivää ilman kahvitaukoja ja lounastunnitkin työasioita hoitaen, kun virallisesti työaika oli 7,5 h/päivä. Vaikka motivaatiota riitti, menee silti jossain raja kuinka paljon ilmaista työtä työnantajalle teen ns. normaalilla palkalla.

t. 3

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yksi