G. Opettajat, kuinka moni on innoissaan leirikouluista
Täällä pyörii pari vanhempien ketjua leirikouluista ja siitä, kuinka he kokevat retket tärkeiksi ja ovat hienoja ja tarpeellisia lapsille.
Olisi mukava kuulla opettajien mielipide, nautitteko vaihtelusta työssänne ja retkien järjestämisistä ja leirikoulujen valvomisista.
Voitte samalla kertoa tunnistamattomasti hauskoja tapahtumia, miten leirikouluissa olette tutustuneet lapsiin lähemmin ja miten se on yhteishenkeä lisännyt.
Olisi mukava kuulla myös teidän mietteet, koska päävastuuhan on opettajalla.
Kommentit (36)
Mä opetan lukiossa, mutta alaikäisiä suurin osa heistäkin tietysti on. Olen ollut opiskelijaryhmien kanssa useilla ulkomaanmatkoilla. Vaatiihan ne suunnittelua ja ylimääräistä (palkatonta) työtä, matkatkin mä olen usein maksanut itse koulun/kunnan huonon rahatilanteen vuoksi, mutta silti olen matkoista enemmän jotain saanut kuin menettänyt. Joillekin tuollainen matka on ensimmäinen ulkomaanmatka ja on uskomatonta seurata sitä hämmennystä ja iloa, kun selviääkin vaikka jossain Lontoon metrossa. Toki ohjeistus on tarkka ja tiukka, mutta 24/7 emme voi heitä valvoa. Luottoa pitää olla.
Minkä ihmeen takia opettajan pitäisi ottaa työajan ulkopuolella ilman mitään ylimääräistä korvausta vastuu yli 20 oppilaan tekemisistä ja turvallisuudesta? Nämä retki-innokkaat vanhemmat voisivat aivan hyvin järkätä omalla vastuullaan ja haluamallaan porukalla vaikka viikonloppu- tai kesäretken ihan minne haluavat, vanhemmat mukana vahtimassa ja vastuussa. Miksi tähän pitää sotkea millään tavalla koulua ja opettajaa?
Vielä 5 vuotta sitten lähdin leirikouluun, mutta kun samassa paikassa (esim. urheiluopisto) on 4-5 leirikoulua samaan aikaan, on säpinä melkoinen. Omat leirikouluni loppuivat siihen, kun mukana olleen vanhemman valvontavuorolla pari 14v ikäistä tyttöä karkasi, toinen tuli raskaaksi ja puitiin pitkään sitä, kuka oikeastaan oli vastuussa valvonnasta. Oppilaan vanhempi ei juridisesti ole vastuussa mistään, jos leirikoulu on kouluaikaa, vastuu on opettajalla.
En jaksa valvoa 60 tuntia yhteen pötköön, joten tuosta jutusta viisastuneena en lähde leirikouluun.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:41"]
Minkä ihmeen takia opettajan pitäisi ottaa työajan ulkopuolella ilman mitään ylimääräistä korvausta vastuu yli 20 oppilaan tekemisistä ja turvallisuudesta? Nämä retki-innokkaat vanhemmat voisivat aivan hyvin järkätä omalla vastuullaan ja haluamallaan porukalla vaikka viikonloppu- tai kesäretken ihan minne haluavat, vanhemmat mukana vahtimassa ja vastuussa. Miksi tähän pitää sotkea millään tavalla koulua ja opettajaa?
[/quote]
Minulla on 4 viikkoa kesälomaa ja opettajalla 2.5kk ja se maksetaan minun maksamistani veroista. Joten joutaa hiukan uhraamaan sitä runsasta vapaa-aikaansa. Jos ei kiinnosta, voi vaihtaa alaa ja alkaa tehdä oikeita töitä
Varsinaiset luokkaretken ja leirikoulut ovat valtavan iso lisätyö ja stressi. Sen sijaan pieniä retkiä mielelläni järjestän, ja olen iloinen, että tosielämän vanhemmat maksavat ne iloisesti, ja vielä kiittävät vaivannäöstä.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:44"]
Vielä 5 vuotta sitten lähdin leirikouluun, mutta kun samassa paikassa (esim. urheiluopisto) on 4-5 leirikoulua samaan aikaan, on säpinä melkoinen. Omat leirikouluni loppuivat siihen, kun mukana olleen vanhemman valvontavuorolla pari 14v ikäistä tyttöä karkasi, toinen tuli raskaaksi ja puitiin pitkään sitä, kuka oikeastaan oli vastuussa valvonnasta. Oppilaan vanhempi ei juridisesti ole vastuussa mistään, jos leirikoulu on kouluaikaa, vastuu on opettajalla.
En jaksa valvoa 60 tuntia yhteen pötköön, joten tuosta jutusta viisastuneena en lähde leirikouluun.
[/quote]
tämähän se ongelman pointti monella on. kyllähän sitä on mukava suunnitella, ideoida yms. leirikouluja, retkiä jne, mutta kun se vastuu on aina ja kaikkialla vain opettajan: jos tyttö tulee raskaaksi, joku ottaa kielloista hulimatta kirveen käteensä ja halkasiee sääriluunsa, tulee raiskatuksi karkureissullaan, työntää kätensä kielloista huolimatta sirkkeliin, laskee mäkeä kielloista huolimatta väärällä kohdalla ja murtaa selkänikamansa, niin vastuu on opettajan aina ja iankaikkisesti.
18 on aivan oikeassa, näin se on, ja siksi en järjestä yhtäkään leirikoulua. Piste!
Meidän koulussa ei ole leirikouluja järjestetty yli 10 vuoteen, joten oppilaat ja vanhemmat eivät osaa niitä edes vaatia. Opetan 5. ja 6. luokkalaisia, joista osa polttaa tupakkaa ja juo kaljaa, joten en todellakaan lähde sellaisen porukan kanssa yön yli mihinkään! Menemme isojen oppilaiden kanssa aina keväisin huvipuistoon. Se on riittänyt hyvin kaikille.
Leirikoulut sucks. Oman lapseni luokka kerää nyt kovaa tahtia leirikouluun rahaa... Tai keräisi, jos vanhempia kiinnostaisi. Tässä vaiheessa valitsimme kuukausilahjoittamisen, koska ihmisillä oli kova innostus mielummin antaa suoraa rahaa kuin järjestellä myyjäisiä. No, nyt on elokuusta asti kerätty rahaa ja seitsemän oppilaan vanhemmat ovat laittaneet osuutensa tilille. Ajattelin, että laitan pian viestiä, että tarkoitus ei kai ole, että suurin osa porukasta on vapaamatkustajia, joten rahaa on parempi alkaa tippua tilille tai jaetaan jo olemassaolevat rahat takaisin lahjoittajille ja se siitä.
Kukahan ne opettajan työt sitten tekisi? Nytkään ei ole riittävästi opettajia työtä tekemään ja jos sinun logiigallasi heistä sitten poistettaisiin iso osa.. Voithan itsekin mennä täyttämään huutavaa opettajapulaa, jos kerran sinusta pitkä kesäloma kompensoi kaiken muun ylimääräisen työn ja suuren vastuun.
Minä itse mieluusti suon opettajille heidän lomansa. Olkoon se heidän ammattinsa etuoikeus. Toki minäkin mieluusti lomailisin yhtä paljon, mutta itsepä olen ammattini valinnut.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:41"]
[/quote]
Minulla on 4 viikkoa kesälomaa ja opettajalla 2.5kk ja se maksetaan minun maksamistani veroista. Joten joutaa hiukan uhraamaan sitä runsasta vapaa-aikaansa. Jos ei kiinnosta, voi vaihtaa alaa ja alkaa tehdä oikeita töitä
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 18:59"]
Leirikoulut sucks. Oman lapseni luokka kerää nyt kovaa tahtia leirikouluun rahaa... Tai keräisi, jos vanhempia kiinnostaisi. Tässä vaiheessa valitsimme kuukausilahjoittamisen, koska ihmisillä oli kova innostus mielummin antaa suoraa rahaa kuin järjestellä myyjäisiä. No, nyt on elokuusta asti kerätty rahaa ja seitsemän oppilaan vanhemmat ovat laittaneet osuutensa tilille. Ajattelin, että laitan pian viestiä, että tarkoitus ei kai ole, että suurin osa porukasta on vapaamatkustajia, joten rahaa on parempi alkaa tippua tilille tai jaetaan jo olemassaolevat rahat takaisin lahjoittajille ja se siitä.
[/quote]
Tässähän se ongelma juuri piileekin, koska kaikki on otettava mukaan, mutta ketään ei voi pakottaa maksamaan, koska perusopetuksen on oltava maksutonta. Kuitenkin leirikoulu tapahtuu kouluaikana ja se on merkitty vuosisuunnitelmaan.
Meidän lasten koulussa opettajat ottavat itse leirikouluasian tapetille. Käskevät keräämään rahaa, jotta pääsevät leirikouluun. Kyseessä yksi Suomen Norsseista.
En ole iltaisin puhelimen päässä, mutta vien luokkaani mielelläni retkille ja yhden kerran kuudessa vuodessa leirikouluunkin.Sen 2-4 vuorokautta voin elämästäni uhrata.
Villinkin luokan kanssa leirikoulu on yhteen hitsaava kokemus.
Kun leirikoulu tulee vanhempainillassa puheeksi, kysyn vanhemmilta, mikä kevään viikonlopuista heille sopii ja ketkä ovat vastuullisia valvojia. Lähden mielelläni mukaan järjestämään oppimistuokioita, jos minulle maksetaan erillinen verollinen palkkio. Tähän keskustelu aina päättyy, koska vanhemmat haluavat leirikoulun olevan viikolla ja opettajan olevan vastuussa.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2014 klo 19:18"]
Kun leirikoulu tulee vanhempainillassa puheeksi, kysyn vanhemmilta, mikä kevään viikonlopuista heille sopii ja ketkä ovat vastuullisia valvojia. Lähden mielelläni mukaan järjestämään oppimistuokioita, jos minulle maksetaan erillinen verollinen palkkio. Tähän keskustelu aina päättyy, koska vanhemmat haluavat leirikoulun olevan viikolla ja opettajan olevan vastuussa.
[/quote]
Tämän olen kokenut itsekin, että vanhemmat haluavat mahdollisimman kivan ja pitkän leirikoulun, mutta kukaan heistä ei halua matkaan valvojaksi. Valmista pitäisi olla ja kun he iskevät rahan pöytään, niin opettajan pitäisi järjestää kaikki, kilpailuttaa bussit, majoitus ja ruokailut. Mutta kukaan vanhemmista ei halua matkaan.
Minulla ei ole vielä valvontaluokkaa, mutta leirikoulu ajatuksena ei oikein innosta. Lapset ovat tarpeeksi rasavillejä tunneilla, en jaksaisi olla heistä vastuussa kellon ympäri monta päivää. Enkä myöskään sitä järjestelyvaivaa vielä normaalin työn päälle.
-yläkoulun ope