Oletko huolissasi salaliittoteorioiden suosiosta?
Viimeisen kymmenen vuoden aikana sosiaalisen median käyttö on yleistynyt valtavasti ja salaliittoteorioiden suosio on kiihtynyt samaa hurjaa vauhtia. Ensin oli rokotevastaisia, joilla toki on huolelleen ihan validi perusta mutta puuttuu täysin kyky arvioida olemassaolevaa luotettavaa tietoa aiheesta. Sitten maailma ja tulevaisuus alkoi muuttua aina vain epävarmemmaksi ja samaa vauhtia alkoi tulla kovan luokan salaliittoja: litteä maa ja Qanon. Kun ihminen uskoo yhteen salaliittoon, niin missä menee raja? Lopulta tällainen ihminen ei luota yhtään mihinkään ja ihan mikä vaan asia voi olla salaliitto. Mitä sitten, kun tällaisia ihmisiä alkaa olla maapallolla miljoonia? Mihin se kaikki lopulta johtaa vaikka seuraavan kymmenen vuoden sisällä? Aiheuttaako tämä lopulta länsimaisen demokratian sortumisen? Pysähtyykö tieteen kehitys, kuten antiikin ja keskiajan välissä kävi?
Kommentit (5)
Hehheh ap; ja mitä jos taivas putoaa niskaamme .... ota rauhallisesti.
Kyllä. Olen huolissani siitä, että suurin osa maailman ihmisistä uskoo salaliittoteoriaan, jonka mukaan kuussa käytiin pahvisella kuumoduulilla.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtomedioita syntyy koska valtamedia valehtelee aina. Luonnollinen seuraus.
Entä "vaihtoehtotiede"? Valehteleeko myös koulutettujen tieteentekijöiden tuottama tiede aina?
Vierailija kirjoitti:
Hehheh ap; ja mitä jos taivas putoaa niskaamme .... ota rauhallisesti.
Olen ihan rauhallinen. Olen lähinnä hyvin kiinnostunut ilmiöstä. Elämme mielestäni jonkinlaisessa tärkessä historiallisessa murroskohdassa, johon liittyy toki paljon kaikkea muutakin (mutta kaiken pohjalla on internetin synty muutama vuosikymmen sitten), ja haluan arvella, mihin se johtaa.
Vaihtoehtomedioita syntyy koska valtamedia valehtelee aina. Luonnollinen seuraus.