Olen ollut 2 viikkoa puhtaalla kasvisruokavaliolla
En ole kovin tarkka. Olen jättänyt vain ne helpot pois - lihat, munat, maitotuotteet ja gelatiinin. Olen syönyt ainoastaan tuoreita kasviksia, marjoja ja pähkinöitä ja siemeniä. Aamupalasmoothieen lisään kauraleseitä. Niiden lisäksi erilaisia kasvimaitoja, mikä nyt sattuu sillä hetkellä huvittamaan: soija-, cashew-, manteli- ja kookos-soijamaitoa. Ne olisi helppo tehdä itsekin, mutta päädyin näihin valmiisiin, koska niihin on lisätty D- ja b12-vitamiinia.
"Syön" käytännössä pelkästään smoothieita/viherpirtelöitä. Pari kertaa olen pannulla paistanut tofua ja tempehiä. Mihinkään lihankorvikkeisiin en koske, enkä aio koskea.
Mun ruokavalio oli kamala. Vaikka määrät on aina olleet pieniä, niin laatu oli kamala. Roiskeläppäpitsoja, valmislihapullia....
Tämä on lähinnä kokeilu. Halusin vähän puhdistaa kehoa. Olo on mahtava. Ihanan keveä, kun vessassa tulee käytyä joka päivä. En edes tajunnut, mutta aiemmin kävin 1-2 kertaa viikossa. Olin aina kuvitellut, että mulla on vain laiska suoli.
Voi olla, että kokeilu jatkuu suunniteltua pidemmälle... Suosittelen!
Kommentit (7)
kun olet ollut tuolla ruokavaliolla muutaman kuukauden, niin kannattaa käytä mittauttamassa jossain vitamiinipitoisuudet, ettei le mistään vajausta.
Vierailija kirjoitti:
kun olet ollut tuolla ruokavaliolla muutaman kuukauden, niin kannattaa käytä mittauttamassa jossain vitamiinipitoisuudet, ettei le mistään vajausta.
Vajauksia on usein myös sekasyöjilläkin. Mä koen, että vitamiini- ja rautalisät ovat ihan hyvä kaikkien syödä.
Mut kiva, ap, että oot löytänyt positiivista tästä uudesta ruokavaliosta. Itekin syön pääosin kasvista. :)
Kikhernecurrya kannattaa tehdä jos et vielä ole.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Olen diabeetikko (1-tyyppi) ja keskustelin tästä diabeteshoitajani kanssa. Hän lupasi ottaa seuraaviin vuosiverikokeisiin vitamiineja mukaan :)
Luulen tosin, että tuolla aiemmalla ruokavaliolla vitamiinivaje olisi ollut suurempi. Viime verikokeissa kaikki muu oli ok, mutta LDL-kolesteroli oli hieman liian korkea. En kyllä ihmettele yhtään. Vitamiineja ei mitattu.
- ap
LÄSKI kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vajauksia on usein myös sekasyöjilläkin. Mä koen, että vitamiini- ja rautalisät ovat ihan hyvä kaikkien syödä.
Mut kiva, ap, että oot löytänyt positiivista tästä uudesta ruokavaliosta. Itekin syön pääosin kasvista. :)
Kikhernecurrya kannattaa tehdä jos et vielä ole.
Mun bravuuri on kukkakaali-kikhernecurry! Kun asuin kommuunissa, syötiin illallinen yhdessä. Koska joukossa oli kasvissyöjiä, tein tuota aika usein :) Tässä kesän ja syksyn aikana vaan on lipsunut tuohon lihapullaruokavalioon....
- ap
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ap:lla ole ollut niitä vajauksia tuolla aikaisemmalla ruokavaliolla. Jos on täysin vegaani, niin lähinnä pitää olla huolissaan B12 ja D-vitamiinin saannista. Jälkimmäistä pitäisi jokaisen sekasyöjänkin ottaa purkista, edes talviaikaan.
https://wwf.fi/luontolive/talvilintu/