Puutarha ja piha ihmiset hoi! Mitä voi jo tehdä?
Nyt kun on näin lämmintä (ainakin Etelä-Suomessa) ja ensi viikoksikin luvattiin jo noin +7 °C lämpötiloja, mitä pihalla voisi tehdä? Talven jäljiltä syyhyää päästä laittamaan sormet multaan. Voisiko kasvimaan jo kääntää? En nyt tietenkään vielä mitään perunaa ole kylvämässä...
Pärjäisikö jo narsissit yms. kevät kukat pihalla ruukussa?
Mitä siemeniä olet laittanut itämään? Liotatko kaikki ennen istutusta?
Kommentit (5)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 07:40"]
Puutarha ja piha ihmiset? Yhdys sanat?
[/quote]
Hanki elämä. Ihan oikeasti.
Leikkaus olisi nyt tärkein toimenpide, omenat, herukat, karviaiset. Kasvimaalla voi kääntää, vaan ei lannoittaa jottei mahd. Runsaat sateet huuhdo kaikkea mennessään. Narsissit kestää hyvin pihalla ja esim. muratit todella hyvin. Voi laittaa jo siemeniä kylvöön, pitkän esikasvatuksen vaativia. Ei ole pieniä siemeniä pakko liottaa, isoimmille tekee hyvää. Kylvöjä ei kannata pitää liian kuumassa paikassa, kasvavat sitten liian pitkiksi ja honteloksi nopeasti.
Itse olen leikannut puut ja pensaat, siistynyt perennapenkit ja keräillyt risuja pois.
Siementen esikasvatukset sitten sisällä. Arat havut ja rodot on tietenkin suojattu.
Mitäs tässä vaiheessa väellä kasvamassa ikkunalaudoilla ja kuisteilla? :)
Amppelimansikkani ovat olleet itämässä jo 4. viikkoa, mutta niihin on tullut vain pienenpienet narunpätkät, joiden päässä kaksi pienenpientä sirkkalehteä, tässä jamassa ovat olleet jo 1-2 viikkoa. Sato taitaa olla menetetty, vai onko normaalia?
Mun piffitomaatinsiemeneni eivät myöskään oikein ottaneet tuulta alleen, 6 siemenestä ehkä 3 on työntänyt pienen alun. Ostin sitten kirsikkatomaatinsiemeniä vielä pussillisen, laitoin ne eilen multaan ja lämpimään. Paha kun ei ole mitään kuistia eikä parvekekaan ole lasitettu, joutuu kasvattamaan taimia ihan huoneenlämmössä kunnes saa takapihalle lykättyä. Sellainen Ikean minikasvihuone kyllä on, mutta se mahtaa olla liian viileä vielä kuitenkin.
Muutoin on itämässä (ja alkuakin on jo) ainakin persiljaa, basilikaa, talvikurpitsaa sekä samettikukkaa ja kääpiöauringonkukkaa.
Puutarha ja piha ihmiset? Yhdys sanat?