Harmittaa 11-vuotiaan puolesta
Minulla on loppuvuodesta syntynyt 11-vuotias, 5-luokkalainen tyttö.
Tyttö on aikaisin kehittynyt, muodot on jo kasvanut, on ikäisekseen suht pitkä ja "kypsän oloinen". Tyttö on kuitenkin vielä täysin lapsi sisäisesti. Leikkii joka päivä barbeilla, polly pocketeilla, hakeutuu syliin, kaipaa läheisyyttä ja huomiota.
Huomaan, että ystäväni, joilla on alle kouluikäisiä lapsia kohtelevat tytärtäni töykeästi ja kylmästi, odottavat häneltä aikuismaista käytöstä ja ajattelua. Tyttö on lapsenmielisyydestään huolimatta hyvä käytöksinen, älykäs kiva tyttö, joka kuitenkin vielä kaipaisi huomiota ja kohtelua toisinaan "pikku tyttönä".Kaverini sanoi juuri, että xxxx on ihan kuin aikuinen jo. No, ei ole. Vielä pitkään aikaan.
Kommentit (15)
Ei oo normaali 11-vuotias! Onko se ensinnäkin läski, että murrosikä noin ajoissa? Ja leikkii polly pocketeilla????
Näin käy helposti pitkien ja nopeasti kehittyvien lasten kanssa. Mulla on poika, joka on ollut aina pitkä ja fyysisesti keskimääräistä kehittyneempi. Esim päiväkodissa ollessaan 3 vuotiaana 3-5 vuotiaiden ryhmässä, olisi ulkonäön perusteella voinut hyvin ajatella hänen olevan niitä 5 vuotiaita. Lastentarhanopekin sanoi, että pitää aina muistuttaa itseään, minkä ikäisiä lapset oikeasti on ja keneltä voi vaatia mitäkin.
Nyt poika on 10 ja haitari hänen luokkakavereissaan on ihan valtava. Jotkut pitkät ja kehittyneet pojat menisi 5-6 luokkalaisesta ulkonäön perusteella (henkinen kypsyys ei tietenkään ole tätä tasoa) ja sitten on tosi pieniä "taaperoita", jotka menis ulkonäöllisesti ekaluokkalaisesta.
Lapset kehittyy eriaikaan ja se pitää vaan hyväksyä. Toisista tulee pitkiä ja toiset jää lyhyiksi ja toisilla pituuskasvu jää myöhemmäksi kuin toisilla. Ymmärrän ap:n harmituksen siitä, että kaikki ei tätä tajua.
Minusta tyttösi kuulostaa ihan normaalilta. Itselläni silloin muinoin kyllä kasvoi rinnat ja alkoi menkat, ja silti tykkäsin leikkiä :) Hyvä noin.
Ja mulla samanikäinen kuin ap:n tytär, ei vielä kummoisestikaan fyysisesti kehittynyt, mutta ei ole leikkinyt enää vuosiin.
Kummityttö on 12v ja polttaa tupakkaa. Fyysisestikin menisi ihan 15-vuotiaasta.
Itse olin myös tosi kehittynyt 11-vuotiaana. Se on tytöllekin hämmentävää ja aika raskasta. Kun vartalo alkaa naisistua, mutta silti haluaa vielä olla lapsi. Alkaa saamaan pikkuhiljaa huomiota pojilta ym. niin positiivista kuin negatiivistakin. Parissa vuodessa onneks muut alkavat saada kiinni kehityksessä, mutta muistelen kyllä tuota omaa esiteineiyttä aika ahdistavanakin aikana. Muista olla tukena tyttärellesi! :)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:02"]
Ei oo normaali 11-vuotias! Onko se ensinnäkin läski, että murrosikä noin ajoissa? Ja leikkii polly pocketeilla????
[/quote]
joillaki murkkuikä vaan alkaa aiemmin. Mulla alko myös 11-12v ja ei en ollut Sillon läski enkä edelleenkään. Miksi 11v ei Sais leikkiä polly pocketeilla? Ärsyttää nää nykyäajan vanhemmat jotka tekee jo 5 v lapsistaan pikku aikuisia!
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:10"]
Ja mulla samanikäinen kuin ap:n tytär, ei vielä kummoisestikaan fyysisesti kehittynyt, mutta ei ole leikkinyt enää vuosiin.
[/quote]
Mistähän alapeukku tuli?
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:10"]
[/quote]
Mistähän alapeukku tuli?
[/quote] Tupakan polttamisella jotain tekemistä asian kanssa...? ;)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:15"][quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:10"]
[/quote]
Mistähän alapeukku tuli?
[/quote] Tupakan polttamisella jotain tekemistä asian kanssa...? ;)
[/quote]
Vaikka olikin, niin oliko se vastaajan vika?
joo valitettavasti se menne näin. Ihmiset mieltävät vanhemmaksi ja paheksuvat lapsellista käytöstä. Kaverini 4-vuotiasta luullaan koululaiseksi. 4 vuotias ja koululainen ovat aivan eri kehitystasolla. Monet loukkaavat kommentit olen itsekin ollut kuulemassa.
Mulla alkoi menkat 10v ja olin jo ekalla älyttömän pitkä. Koskaan ei edes kotona kohdeltu pikkutyttönä vaan piti olla niin aikuista. . Kaipaan lapsuutta ja yritän varmistaa että omat lapset saa olla lapsia mahdollisimman pitkään vaikka valitettavasti kamalan pitkiä nuokin ovat.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:31"]joo valitettavasti se menne näin. Ihmiset mieltävät vanhemmaksi ja paheksuvat lapsellista käytöstä. Kaverini 4-vuotiasta luullaan koululaiseksi. 4 vuotias ja koululainen ovat aivan eri kehitystasolla. Monet loukkaavat kommentit olen itsekin ollut kuulemassa.
[/quote]
Meilläkin ihmeteltiin miksei 4v osaa lukea kun kaupankassan nimeä kysyi. Tosi rumasti kassa sanoi että etkö sä osaa tosta lukea. .niin tää on 4 vuotta et sori kun ei vielä osaa. .
Terv. Num 13
Onneksi tuo kestää vaan hetken, vuoden pari niin ongelma on ohi. Mutta sellaista se on
Ei mua niinkään harmita tuo tytön aikainen kehitys vaan se miten lähipiiri siihen suhtautuu. Isovanhemmatkin jotenkin ujostelee tyttöä, ei halaile enää tms. Pikkusiskonsa on vain vuoden nuorempi, mutta vielä fyysisesti aivan pikkutyttö, ja saa jatkuvaa huomiota.
Itse yritän tietysti paikata tuota. Yritän tukea kasvussa ja kehityksessä, mutta myös antaa luvan olla vielä pieni ja leikkiä.
ap
Niin ja toisen ystävän samanikäistä poikaa kyllä paapotaan, passataan ja lellitään. Tytöltäni odotetaan aikuisen omatoimisuutta ja taitoja. Toki poika näyttää vähintään kaksi vuotta nuoremmalle.
ap