toimeentulotuki ja asumistuki
Voiko toimeentulotukea ja asumistukea saada samaan aikaan? Asumistukea myöntää siis KELA ja toimeentulotukea sosiaalihuolto. Miten on, kokemuksia?
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 00:28"]
Mahtaako töissä kannattaa käydäkään, kun muutoinkin taitaisi pärjätä?
Nimim. Veronmaksaja (jonka veroeurot annetaan sossusta eteenpäin luusereille)
[/quote]Kyllä kannattaa, senkin fasisti. Millä me sossupummit sitten eläisimme jos ei kukaan kävisi töissä?
Ihme vastauksia... Kyllä voi, ja yleensä sossussa edellytetäänkin että kaikki mahdolliset muut tuet on haettu.
Totta, se toimeentulotuki on viimesijainen etuus. Asumistuki siis pitää hakea, mut ei siihen sähkö kuulu ellei se kuulu vuokraan.
Mulla vuokra + 25 ennakkovesimaksu lasketaan, vesilaskun tasaukset jotka tulevat 2x vuodessa taas eivät kuulu. Eivät kuulu myös ttt maksettavaksi. Lämmityskin jollain muotoo kuuluu asumistukeen luettavaksi, en nyt muista et mikä muoto.
Asumistuki täytyy hakea, mutta se otetaan huomioon tulona. Eli jos olisit oikeutettu saamaan toimeentulotukea 800 euroa ja saat asumistukea 250 euroa, saat sen 250 euroa ja sossu maksaa sitten 550 euroa niin että 800 euroa tulee täyteen.
Kyllä voi saada samaan aikaan.
Saat asumistukea maksimissaan 80 % vuokrasta, sekä toimeentulotukea saat yksinasuvana summan X. Tämä X määräytyy sillä tavalla, että sinulla pitäisi olla vuokran jälkeen käytössä 480 euroa muihin kuin asumismenoihin.
Yksinkertaistaen, jos vuokrasi on vaikkapa 300 e/kk (sis. vesi, sähkö). Saat tällöin 240 euroa kuussa asumistukea. No, sinulla täytyy jäädä 480 euroa tämän vuokran jälkeen käteen. No, tällöin saat toimeentulotukea 540 euroa, jotta sinulle jää käteen vuokran jälkeen tuo 480 euroa.
Kyllä vaan voi saada. Asumistuki määräytyy yleensä sähkön, vuokran ym. mukaan. Sossu maksaa sitten toimeentulotukea siihen tiettyyn summaan asti minkä kaikki saavat (reilu 900 jotain).
Eli jos saat asumistukea esim. 250€, niin sossuilta saat 600 ja jotain siihen päälle.
Ainakin minun paikkakunnallani on käytäntö tämä :)
Kiitos asiallisesta vastauksesta =)
Mahtaako töissä kannattaa käydäkään, kun muutoinkin taitaisi pärjätä?
Nimim. Veronmaksaja (jonka veroeurot annetaan sossusta eteenpäin luusereille)
Vuokrat pk-seudulla on keskimääräsesti kovemmat kuin tampereella eli uskon että kela maksaa. Ite etin kanssa kämppää pk-seudulta ja oon löytäny pari hyvää vaihtoehtoa jossa vuokrat on melkein 800€ ja aijon kanssa asumistukea hakea.
Hei!Olen säästösyistä saanut potkut ja uutta työtä vain ei löydy.Saan työmarkkinatukea nettona noin 600euroa ja asumistukea 500 euroa.Oikea työ kyllä maistuisi, mutta työkkärin pakottamaan työkokeiluun, en millään tahtoisi mennä.Jos otan työkkäristä sen karenssin, niin onko siis varmaa se, että saan varmasti sekä asumistukea, että toimeentulotukea molempia?Koskaan en ole ollut sossun asiakas, mutta nyt kai se on pakko...Ilmaiseen "orjatyöhön" en suostu.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 16:37"]Hei!Olen säästösyistä saanut potkut ja uutta työtä vain ei löydy.Saan työmarkkinatukea nettona noin 600euroa ja asumistukea 500 euroa.Oikea työ kyllä maistuisi, mutta työkkärin pakottamaan työkokeiluun, en millään tahtoisi mennä.Jos otan työkkäristä sen karenssin, niin onko siis varmaa se, että saan varmasti sekä asumistukea, että toimeentulotukea molempia?Koskaan en ole ollut sossun asiakas, mutta nyt kai se on pakko...Ilmaiseen "orjatyöhön" en suostu.
[/quote]
Saat asumistuen mutta sossu saattaa laskea 20% tt tukea juurikin siksi että et mene orjatyöhön... ja siis sossu laskee tuon as.tuen tuloihin mukaan....
11, jos olet sossun asiakas, yksinasuvan vuokra huomioidaan 650€ asti. Loput sitten maksat siitä tt-tuen perusosasta.
[quote author="Vierailija" time="14.09.2015 klo 16:37"]
Hei!Olen säästösyistä saanut potkut ja uutta työtä vain ei löydy.Saan työmarkkinatukea nettona noin 600euroa ja asumistukea 500 euroa.Oikea työ kyllä maistuisi, mutta työkkärin pakottamaan työkokeiluun, en millään tahtoisi mennä.Jos otan työkkäristä sen karenssin, niin onko siis varmaa se, että saan varmasti sekä asumistukea, että toimeentulotukea molempia?Koskaan en ole ollut sossun asiakas, mutta nyt kai se on pakko...Ilmaiseen "orjatyöhön" en suostu.
[/quote]
Saat molempia, mutta ota huomioon, että sossu voi alentaa tttukea 20-40%, koska et ole suostunut menemään työkkärin tarjoamaan toimintaan ja näin hankkinut itsellesi karenssin. Ikävää ja ymmärrän haluttomuutesi orjatöihin, mutta mutta...näin se nyt vain menee.
Vierailija kirjoitti:
Totta, se toimeentulotuki on viimesijainen etuus. Asumistuki siis pitää hakea, mut ei siihen sähkö kuulu ellei se kuulu vuokraan.
Mulla vuokra + 25 ennakkovesimaksu lasketaan, vesilaskun tasaukset jotka tulevat 2x vuodessa taas eivät kuulu. Eivät kuulu myös ttt maksettavaksi. Lämmityskin jollain muotoo kuuluu asumistukeen luettavaksi, en nyt muista et mikä muoto.
Lämmitys sisältyy vuokra-asunnoissa yleensä vuokraan, ja sitä kautta asumistukeen. Jos lämmitys ei sisälly vuokraan, se huomioidaan noin 40 euron kuukausieränä (+ lisäsummia lisäasukkaista) sekä vuokra-asunnoissa että jos asuu omistusasunnossa. Vesimaksut käsitellään myös normin mukaan, ei esim. 25 euron mukaan, vaan pienempänä (muistaakseni 18 euroa kuussa hyväksytään vesimenoksi).
Tämä ketju on täynnä vanhaa tietoa.
Hei olen muuttamassa tampereelle pääkaupunkiseudulta ja sain siis 640e vuokra kämpän ja kun laskin tossa kelan asumistukilaskurissa nii sen mukaan olen oikeutettu saamaan 328e ja olen kuullut että tampereella se kattoraja vuokrissa on se 510e ja mulla siis menee reilusti yli niin mietin että maksavatko he tuon määrän minulle ja maksan loput ylimenevät siitä perustoimeentulotuesta joka on 480e tai jotain?