Millainen kotitöidenjako teillä on kumppaninne kanssa?
Ja käyttekö esim. molemmat töissä? Entä miten raha-asiat, onko kaikki yhteistä vai molemmilla erikseen?
Kommentit (25)
Molemmat töissä, minulla pitempi työpäivä kuin puolisolla, jonka työt vähenivät merkittävästi koronan takia (mutta hänellä on myös muuta kuin palkkatuloa). Puoliso tekee siksi tällä hetkellä enemmän. Emme ole siivoushulluja, joten normitason ylläpitoon riittää että hän imuroi muutaman kerran viikossa, pitää tasot puhtaina, pesee käsinpestävät, täyttää ja tyhjentää astianpesukoneen, pesee pyykit. Pyyhkäisee silloin tällöin lattiat. Molemmat viikkaavat omat pyykkinsä. Minä vastaan ruoanlaitosta ja vessan puhtaudesta. Lakanat vaihdetaan yhdessä ja harvemmin tehtävät työt (saunan pesu, ikkunoiden pesu yms) jaetaan tilanteen mukaan.
Molemmilla omat rahat, joista kumpikin laittaa yhteiselle tilille saman verran eli sellaisen summan, jolla maksetaan sen kuukauden asuminen, autokulut ja ruoka. Loppuraha on täysin omaa.
Hyvin on toiminut.
Mies käy töissä ja usein kaupassa. Minä hoidan lapset, pyykit, siivouksen ja koko kodin :) meille toimiva ratkaisu. Itse olen äitiyslomalla. Rahat yhteisiä.
Minä vaihdan äidille renkaat, mies meidän autoon. Minä pesen pyykit, mies laittaa paikalleen. Huolehdin että pyyhkeet ja sänkyvaatteet käy riittävän usein pesussa. Mies tiskaa käsitiskit, minä kone. Minä imuroin, mies pesee ikkunat. Matot pestään kesällä yhdessä. Ruokaa tehdään molemmat, mies ehkä enemmän. Minä pesen lattiat, mies putsaa rännit. Minä pesen lattiakaivot ja saunan, mies putsaa hajulukot.. Molemmat osaa kaikki asiat mutta itse olen niin lyhyt että esim. lampunvaihto sujuu mieheltä nopeammin kun niin että minä haen ensin tikkaat jne.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kotona ja teen kaikki ok-talon työt. Sisällä ja ulkona.
Mies harrastaa ja hauskuuttaa mua😄
Se on kiva, että asia vielä naurattaa. Meillä oli tilanne se, että minä tein kaiken ja mies antoi pelkkää negatiivista palautetta. Hoidin myös vauvan, katkonaiset unet ja aamuheräämiset ja nekin huonosti. Kun viimein tajusin, että näin huonoa kumppania, puolisoa, naista ja äitiä ei olekaan, äänestin jaloillani ja läksin parivuotiaan ja ompelukoneen kanssa uuteen, parempaan elämään.
Meillä on tällä hetkellä poikkeustilanne, koska puoliso on koronan takia työttömänä eikä saa tukia. Maksan siis toistaiseksi kaikki kulut ja käyn töissä. Puoliso käy kaupassa, tekee ruoan, hoitaa lemmikit ja tekee kaikki sellaiset kotityöt mistä en pidä (heh), kuten korjailee paikkoja ja soittelee isännöitsijälle jos on tarvetta. Pesen pyykit ja pidän perussiisteyttä yllä, mutta se ei ole iso nakki, koska voin vilpittömästi sanoa pitäväni siivoamisesta. Lisäksi kahden siistin aikuisen taloudessa ei ole hirveästi siivottavaa.
Jos tilanne olisi normaali ja molemmat kävisi töissä niin kuin aiemmin, kulut ja kotityöt menisi puoliksi.