Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen kotitöidenjako teillä on kumppaninne kanssa?

Vierailija
11.11.2020 |

Ja käyttekö esim. molemmat töissä? Entä miten raha-asiat, onko kaikki yhteistä vai molemmilla erikseen?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kotona ja teen kaikki ok-talon työt. Sisällä ja ulkona.

Mies harrastaa ja hauskuuttaa mua😄

Vierailija
2/25 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat erikseen, molemmat käy töissä, kotityöt jaetaan tasan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan ruuan ja hoidan pyykit ja mies maksaa siivoojan. Yhteinen taloustili sekä omat tilit. 

Vierailija
4/25 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tekee kuka ehtii, kotitöistä ei tulee riitaa, ne tulee hoidettua melko tasapuolisesti ja ne tehdään päivittäin eli huusholli on aina siinä kunnossa että kenet tahansa kehtaa päästää sisälle.

Omat palkat, omat tilit. Menee suunnilleen tasan kun mies hoitaa talon kustannukset ja minä mökin, auton ja pääosin ruokaostokset. Rahastakaan meillä ei riidellä. Jos jompikumpi haluaa ostaa itselleen jotain extraa niin omillaan ostaa

Vierailija
5/25 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies käy kaupassa ja hoitaa auton ja useimmiten vie roskat.

Minulla siivous, pyykit, ruoka, lapset, koirat, remonttien ja huoltojen suunnittelu sekä pihatyöt.

Yhdessä tehdään remontit ja joskus auton huoltoja tai pihatöitä. Mies joskus käynnistää/ tyhjentää tiskikoneen tai laittaa pyykit koneeseen, mutta lapsetkin tekevät tätä useammin (kun haluavat jotain).

Molemmat töissä, palkat samalla tasolla. Rahat on yhteisiä, tilejä löytyy omia ja yhteisiä, käytetään tilanteen mukaan.

Vierailija
6/25 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotona, maksan ruoan ja muut perustarvikkeet. Mies tienaa todella hyvin. Hoitaa nurmikon, polttopuut, autot. Minä kaiken muun, myös lapset, joihin mies ei ota mitään huolta tai kantaa (huokaus). Miehen mielestä hän kuitenkin "tekee kaiken", ja minä en tee mitään. En tiedä, mistä tuo näkemys kumpuaa, mutta eihän se mukavalta tunnu, että kumppani noin ajattelee. Hoidan lasten asiat, siivouksen, pyykit, ateriat, tiskit, kaupat, läksyt, lääkärit, lemmikit ja osallistun myös piha- ja puutöihin. Talvella auraan pihan. Olen opiskellut ja yritän työllistyä. Mietin oman yrityksen perustamista. En myöskään käytä miehen rahoja omiin ostoksiini. Lasten isommat tarpeet, kuten vaatteet, hän hankkii. mies omistaa talon, jossa asumme. Hän maksaa sähkön ja veden ja kiinteistöveron. Oma fiilis ei ole kuitenkaan paras mahdollinen miehen kanssa tällä hetkellä.

Vierailija
7/25 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotityöt on lähes kokonaan minun vastuulla. En tykkää tilanteesta, mutta en jaksa enää riidellä. Jos minua ei huvita siivota, niin en siivoa, mutta mies sitten kommentoi, kun roskikset on täynnä ja eteisen lattialla on hiekkaa. Kulut me ollaan maksettu lähes koko ajan puoliksi hoitovapaan aikoja lukuunottamatta. Mies on kokopäivätöissä, minä nyt kotona.

Vierailija
8/25 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut yhteiset rahat jo 30 vuotta. Vuosien varrella kuka tekee mitäkin -säännöt (joita ei oikeasti siis ole ollut), ovat vaihdelleet elämäntilanteen mukaan. Just tällä hetkellä olen osalomautettu, joten teen isoimman osan kotitöistä, se on ihan luontevaa. Onneksi olemme osanneet sopeutua kulloisenkin elämäntilanteen mukaan, siksi kai olemme vielä yhdessä? (Meillä on kolme nyt jo aikuista lasta, eli niitä tilanteita on ollut.)

Vierailija
9/25 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvan kanssa olen kotona, yritän opiskella samalla.

Ei olla sovittu mitään jakoa kotitöihin, mutta yleensä mies tekee ulkona kaiken, koska häntä kiinnostaa ja viettää siellä enemmän aikaa kuin minä isompien lasten kanssa.

Minä siistin ja pyykkään luonnollisesti enemmän kotona ollessani, mutta isommat siivoukset sun muut tehdään yhdessä. Varmaan aika 50-50 menee kotityöt lopulta. Näin on hyvä, en muuttaisi mitään.

Vierailija
10/25 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kumppani viittaa, että on samaa sukupuolta?

Vierailija
11/25 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mies olemme molemmat opiskelijoita, kumpikaan ei käy tällä hetkellä töissä mutta mies valmistuu pian, itse jatkan vielä opintoja.

Rahat ovat täysin yhteisiä, meillä on yhteinen pankkitili ja säästöt (ollaan molemmat oltu aiemmin töissä).

Yleensä mies tekee kaikki ns. "miesten työt", asentaa uudet kodinkoneet, kattolamput jne., korjaa kodinkoneita ja sähkölaitteita ja lisäksi hän pesee useammin pyykit ja laittaa astiat astianpesukoneeseen. Itse rakastan ruoanlaittoa joten teen sitä, ja aiemmin minä myös imuroin ja siivosin tavaroita, mutta tällä hetkellä olen raskauden takia vuodelevossa, joten mies tekee nyt kaikki kotityöt. Tietenkään tämä ei tule jäämään pysyväksi asetelmaksi.

Vierailija
12/25 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kotona, maksan ruoan ja muut perustarvikkeet. Mies tienaa todella hyvin. Hoitaa nurmikon, polttopuut, autot. Minä kaiken muun, myös lapset, joihin mies ei ota mitään huolta tai kantaa (huokaus). Miehen mielestä hän kuitenkin "tekee kaiken", ja minä en tee mitään. En tiedä, mistä tuo näkemys kumpuaa, mutta eihän se mukavalta tunnu, että kumppani noin ajattelee. Hoidan lasten asiat, siivouksen, pyykit, ateriat, tiskit, kaupat, läksyt, lääkärit, lemmikit ja osallistun myös piha- ja puutöihin. Talvella auraan pihan. Olen opiskellut ja yritän työllistyä. Mietin oman yrityksen perustamista. En myöskään käytä miehen rahoja omiin ostoksiini. Lasten isommat tarpeet, kuten vaatteet, hän hankkii. mies omistaa talon, jossa asumme. Hän maksaa sähkön ja veden ja kiinteistöveron. Oma fiilis ei ole kuitenkaan paras mahdollinen miehen kanssa tällä hetkellä.

Sähän olet pelkkä kotiapulainen, paitsi ettei sulle makseta palkkaa. Ei ihme, ettei fiilis ole hyvä.

Vierailija
13/25 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ja mies olemme molemmat opiskelijoita, kumpikaan ei käy tällä hetkellä töissä mutta mies valmistuu pian, itse jatkan vielä opintoja.

Rahat ovat täysin yhteisiä, meillä on yhteinen pankkitili ja säästöt (ollaan molemmat oltu aiemmin töissä).

Yleensä mies tekee kaikki ns. "miesten työt", asentaa uudet kodinkoneet, kattolamput jne., korjaa kodinkoneita ja sähkölaitteita ja lisäksi hän pesee useammin pyykit ja laittaa astiat astianpesukoneeseen. Itse rakastan ruoanlaittoa joten teen sitä, ja aiemmin minä myös imuroin ja siivosin tavaroita, mutta tällä hetkellä olen raskauden takia vuodelevossa, joten mies tekee nyt kaikki kotityöt. Tietenkään tämä ei tule jäämään pysyväksi asetelmaksi.

Ei jää pysyväksi asetelmaksi, ei. Kun vauva on syntynyt vastuu kodinhoidosta siirtyy kokonaisuudessaan sulle, eikä äijäs tee enää mitään. Sinähän laiskottelet kotona koko päivän! Ja voit olla varma että se asetelma jää pysyväksi.

Vierailija
14/25 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies käy kaupassa ja hoitaa auton ja useimmiten vie roskat.

Minulla siivous, pyykit, ruoka, lapset, koirat, remonttien ja huoltojen suunnittelu sekä pihatyöt.

Yhdessä tehdään remontit ja joskus auton huoltoja tai pihatöitä. Mies joskus käynnistää/ tyhjentää tiskikoneen tai laittaa pyykit koneeseen, mutta lapsetkin tekevät tätä useammin (kun haluavat jotain).

Molemmat töissä, palkat samalla tasolla. Rahat on yhteisiä, tilejä löytyy omia ja yhteisiä, käytetään tilanteen mukaan.

Miehellä on selkeästi kevyempi työkuorma. Mikäpäs siinä jos oket niin pöllö että tuollaiseen suostut..

Vierailija
15/25 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset rahat,molemmat ollaan työssäkäyviä.

Ukko tekee ulkotyöt(omakotitalo),minä sisätyöt.

Hyvin toimii.

Vierailija
16/25 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös kumppani viittaa, että on samaa sukupuolta?

Ei viittaa. Partneri voi viitata siihen, muttei sekään ole mitenkään kiveen hakattu. Partnerista tai kumppanista puhutaan muuussa tapauksessa. Esimerkiksi, keski-ikäinen sukulainen puhuu omasta seukkailukumppanistaan partnerina. He eivät ole kihloissa, eivät asu yhdessä, mutta ovat suhteessa. Mies/naisystävä ei sovi kaikkien suuhun, (elämän)kumppani tai partneri on parempi. Poika/tyttöystävä taas on nuoremmalle väelle paremmin sopiva ilmaus.

Vierailija
17/25 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotirouva, joten teen kaikki kotityöt - mutta tein ne silloinkin kun kävin töissä. Pidän niistä. Mies tekee miesten hommat kuten korjausjutut ja autoon liittyvät asiat. Toimii hyvin.

Vierailija
18/25 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei jää pysyväksi asetelmaksi, ei. Kun vauva on syntynyt vastuu kodinhoidosta siirtyy kokonaisuudessaan sulle, eikä äijäs tee enää mitään. Sinähän laiskottelet kotona koko päivän! Ja voit olla varma että se asetelma jää pysyväksi.

Mieheni on luvannut jäädä isyyslomalle ja vanhempainvapaalle, jotta pystyn etenemään opinnoissani. Hän on myös herrasmies joka tekee kaikkensa minun eteeni, mm. hän halusi tehdä suurimman osan kotitöistä jopa silloin, kun en ollut raskaana. Mieheni on sanonut minulle, että hän ei ainakaan aio koskaan olla samanlainen kuin hänen oma isänsä (joka ei siis koskaan auttanut anoppiani missään), enkä minäkään katselisi kauaa tuollaista miestä.

Vierailija
19/25 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kahden aikuisen ihmisen avoliitto.

Molemmat käy töissä.

Mies siivoaa ja hoitaa pyykit. Mä kokkaan, leivon ja tiskaan.

Meillä on omat tilit, mutta käytännössä yhteiset rahat. Ei tule vääntöä, ei rahasta eikä kotitöistä.

Vierailija
20/25 |
11.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat käydään töissä, omat rahat ja kulut maksetaan puoliksi. Miehellä tosin on isompi palkka joten omasta halustaan makselee isompia hankintoja, esim osti meille juuri dysonin imurin, vaikka minusta edellinen perusimurikin toimi ihan hyvin. Kaupassa käydään viikonloppuna yhdessä, viikkosiivous tehdään yhdessä. Molemmat hoitaa omat tiskit ja pyykit. Se joka laittaa ruuan ei joudu siivoamaan keittiötä. Minä laitan ruokaa vähän useammin ja mies ehkä siivoilee ja vie roskia enemmän. Ei kumpikaan olla supersiistejä joten paikat on harvoin tip top. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme