Pelkkiä ysejä ja kymppejä iltalukiosta?!
Onko tuo lafka jotenkin helpompi suorittaa kuin päiväpuoli? Tuttavani käy lukiota iltapuolella, ja saa kuulemma vain pelkkiä kiitettäviä, myös historiasta ym.
Jotenkin vaikea uskoa.
Kommentit (15)
Onhan se tavallaan helpompi kuin päiväpuoli. Siellä ei ole mitään niitä turhia motivaationtappajia, joista mun päiväpuolen ei-kiitettävät arvosanat tuli, kuten liikunta ja musiikki. Ja mä sentään harrastin liikuntaa ja musiikkia aktiivisesti koulun ulkopuolella.
Juu, aikuisena sitä osasi ylppäreissäkin vastata ihan elämänkokemuksen perusteella. Kirjoitin itse vanhassa reaalissa uskonnostakin vaikka en ollut lukenut sitä ollenkaan valmistautuessani. Tunneilla olin toki istunut.
Ihan samoista kirjoistahan siellä opiskellaan samoja asioita. Olen ollut sekä päivä- että iltalukiossa.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:13"]
Hän saa. Sinä et saisi.
[/quote]
Mistä sinä tiedät, miten minä olen koulussa aikanaan pärjännyt? Tuttavani taas on jättänyt kaikki kesken ja ajelehtinut ja nyt muka sitten onkin tosi hyvä kaikessa? Edelleen vaikea uskoa.
Olen itse ollut lääkikseen pyrkiessäni iltalukion puolella tekemässä kemian, biologian ja fysiikan kursseja, ja ainakaan ne eivät olleet ollenkaan helpompia kuin päiväpuolella, pikemminkin päinvastoin. Tosin noita kursseja ei voikaan varmaan suoraan verrata, sillä meillä oli luokka täynnä lääkikseen pyrkijöitä, ja oppilaat mielellään halusivat syventävää tietoa aiheista jne. Mutta ainakin oma arvostukseni aikuislukiota kohtaan kasvoi hurjasti, sillä opettajat olivat todella päteviä, paljon parempia kuin varsinaisessa päivälukiossani, joka sentään oli kaupungin parhaita.
Iltalukioissa on kypsempiä oppilaita, joka näkyy juuri äikässä ja reaaliaineissa. Sen sijaan vieraat kielet ainakin iäkkäämmille tuottaa helposti ongelmia ja matikkakin. Jossain reaalissahan pärjää usein elämänkokemuksellakin ja se luettu asia integroituu siihen hienosti. Samoin äidinkielessä kypsyys näkyy tekstin tyylissä.
Yksi tuttu nainen (noin 55v.) kävi iltalukiota ja kirjoitti juuri reaaliaineista ja äidinkielestä erinomaiset arvosanat. Sen sijaan kielien kanssa oli kusessa ja enkusta otti reput ekalla yrittämällä. Englanti on erityisesti vanhemmille opiskelijoille paha, koska nuoret on siinä niin pirun hyviä ja taso on korkealla. Eikä iän myötä sellainen ulkoaopettelu ole niin helppoa kuin nuorena. Kielethän on pitkälti pänttäämistä.
Iltapuolen opiskelijat osallistuvat aivan samoihin kirjoituksiin kuin päivälukiolaiset, joten silloinhan viimeistään näet, mikä on kaverisi taso.
Jokaisessa koulussa voi olla joku lepsu opettaja, mutta en ole koskaan kuullut, että iltapuolen opettajat olisivat erityisen helliä. Suuri osa heistä myös opettaa sekä päivä- että iltalukiossa.
Iltapuolen opiskelijoista iso osa on sellaisia, jotka eivät pysty syystä tai toisesta opiskeluun täysillä panostamaan, ja meidän talossa toimiva iltalukio tuntuu jakavan pääasiassa vitosia kaikille... Kaipa siellä joku hyväkin/ahkerakin opiskelija on joukossa.
Sama aloitus oli pari viikkoa sitten.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 12:25"]
Sama aloitus oli pari viikkoa sitten.
[/quote]
Vähän eri kulmasta, mutta sama idea:
http://www.vauva.fi/keskustelu/3927586/ketju/aikuislukio_huonompi_opinpaikka_kuin_tavallinen_lukio
ei kieltä oikeasti opi vain pänttäämällä, täytyy olla kielipäätä. samoin on matikan kanssa.
Iltapuolella on ihan samat vaatimukset kursseissa. Opiskelijat menestyvät hyvin, koska ajattelu on kypsempää. Tietävät itselleen sopivat oppimismetodit.
Olen käynyt iltalukiossa kursseja lääkistä varten, ja motivaatio on sen verran suuri, että juuri noita kymppejä ja ysejä olen saanut kursseista. Päivälukiosta olen valmistunut ylioppilaaksi muutamia vuosia sitten ja aika lapsellinen olin silloin. Yliopistossa opiskelen päivisin ja illalla käyn iltalukiossa.
Ei ole helpompi suorittaa. Olen ollut päivälukiossa ja tällä hetkellä opiskelen aikuislukiossa. Aikuislukiossa kotona tehtäviä hommia on vaan paljon enemmän ja siihen pitää oikeasti panostaa kun oppitunteja ja kursseja on vähemmän kuin päiväpuolella.
kun on motivaatiota vähän enemmän kuin 16-vuotiaana, helposti