Tarvitsitko sinä hormonikorvaushoitoa vaihdevuosien aikana?
Kommentit (16)
Olen 37 ja todellakin tarvitsen. Oireet alkoivat tietenkin rajusti kun toiminta ei hiipunut itsestään vaan hoitojen seurauksena nopeasti. Yöhikoilu, raivonpuuskat ja ahdistus pahimpina, sitten alapään kuivuus. Estrena iholle joka päivä ja Vagifem-puikko joka toinen päivä niin mitään oireita ei ole :)
En tarvinnut.
Minun "vaihdeviikkoni" tuli kun olin 59.
Yhtenä kuukautena oli kuukautiset (säännöllisinä niin kuin aina siihen asti lukuunottamatta raskaus- ja imetysaikoja). Seuraavana kuukautena ei enää tullut, eikä koskaan sen jälkeen. Varoiksi tein raskaustestin. En ollut raskaana.
Mitään muita oireita ei ollut.
Tosin sittemmin 65-vuotiaana leikkasin pitkät hiukseni koska ne olivat selvästi ohentuneet.
Oire sekin?
- Terveisin 11 lapsen äiti.
En tarvinnut. "Vaihdevuodet" kestivät mulla ehkä pari kuukautta sen jälkeen, kun viimeiset kuukautiset (51-vuotiaana) olivat ohi. Tuli muutama sellainen pieni humahdus, että juuri ehdin tajuta kyseessä olleen "kuuman aallon". Mutta ei hikoilua, ei mielialanvaihteluita eikä mitään muitakaan oireita, joten en oikeastaan huomannut koko vaihdevuosia.
Näinkin vähällä voi siis hyvällä onnella päästä.
Saa nähdä. Sydämen rytmihäiriöt on yleistyneet aika lailla, siinä aina ovulaation jälkeen ennen kuukautisia.voi olla, että jossain vaiheessa lääkitys on tarpee. Premenopaussia ollut pari vuotta, kk-väli lyhentynyt ja epäsäännöllinen. Ikää 47 vuotta.
Vaihdevuosia pidetään nykyään sairautena, johon tarvii yllätys, yllätys, pilleriä poskeen. Ja miehillekin on lanseerattu vaihdevuodet ja taas tarvitaan pilleriä.
Äidilläni alkoivat vaihdevuodet jo 45v. ja hän ainakin käytti hormonikorvaushoito koska oireet olivat elämää häiritseviä esim. hikoilu tosi voimakasta ja uni muuttui katkonaiseksi ja huonoksi ja mielialat heitteli.
Minulla ei ole vielä alkaneet vaihdevuodet mutta toivon että oireet eivät ole vaikeita koska en voi käyttää mitään hormonilääkkeitä.
Ei tullut mitään oireita, ainoastaan kuukautiset väheni reilusti yli viiskymppisenä kunnes loppuivat, siinä kaikki!
On yksilöllistä, itselläni on tuntuma että menee suvuttain, omalla äidilläni ei myöskään ollut mitään oireita.
Voi tietty olla vaikutusta silläkin ettei aina tuijota omaan napaansa ja ajattelee että se on luonnollinen tapahtuma, ei siitä sen enempää!
mulla ollut kuumia aaltoja n vuoden verran. en kuitenkaan hikoile öisin ollenkaan. kuukautisista ei mitään tietoa, kun on ollut hormoonikierukka jo vuosikausia. aika kärttynen olen myös.
En. Multa poistettiin kohtu ja munasarjat 10 v sitten kun olin 35 v. Mitään vaihdevuosioireita ei tullut, ei hikoilua, ei mielialanvaihteluita. Tai no, limakalvot kyllä ovat kuivat mutta eivät kutise tai tunnu ikäviltä kuivuuden takia. Toki pari vuotta leikkauksen jälkeen aloin käyttää estrogeenigeeliä terveyssyistä. Kävi tuuri, ei tässä muusta ole kyse.
K[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:20"]Vaihdevuosia pidetään nykyään sairautena, johon tarvii yllätys, yllätys, pilleriä poskeen. Ja miehillekin on lanseerattu vaihdevuodet ja taas tarvitaan pilleriä.
[/quote]
Joillakin naisilla on niin kovat oireet, ettei elämästä tule mitään ilman lääkitystä. Jos ei saa nukuttua, koko ajan itkettää tms. niin eikö silloin kannata hakea apua.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 11:46"]
En. Multa poistettiin kohtu ja munasarjat 10 v sitten kun olin 35 v. Mitään vaihdevuosioireita ei tullut, ei hikoilua, ei mielialanvaihteluita. Tai no, limakalvot kyllä ovat kuivat mutta eivät kutise tai tunnu ikäviltä kuivuuden takia. Toki pari vuotta leikkauksen jälkeen aloin käyttää estrogeenigeeliä terveyssyistä. Kävi tuuri, ei tässä muusta ole kyse.
[/quote]
Multa poistettiin kohtu ja munasarjat 52-vuotiaana, mihin asti kuukautiset tuli ihan säännöllisesti eikä mitään vaihdevuosioireita ollut. Lääkäri sanoi leikkauksen jälkeen, että viikon sisällä alat hikoilla ja tulee kuumia aaltoja jne. ja tässä sulle hormoniresepti. Aloin sitten viikon päästä leikkauksesta syödä hormoneja mahdollisimman pientä annosta, vaikkei mulle mitään oireita ehtinyt tulla. Lopetin lääkkeen muutaman kuukauden kuluttua eikä oireita tullut sen jälkeenkään. Gyne sanoi hiljattain, etä limakalvotkin ovat loistavassa kunnossa. En tiedä, onko vielä jotakin odotettavissa, koska leikkauksesta on vasta vajaa kaksi vuotta aikaa.
53v ja vv ohi jo. Mitään hormonihoitoja en ottanut, mentiin luomusti läpi:) Aina välillä tuntui että ne hikoilut oli liian kovia mutta taas unohdin käydä apteekissa ja näin mentiin kuukausi kerrallaan eteenpäin kunnes oireet loppui. Muita oireita ei ollutkaan (unettomuutta ollut 30v joten ei liittynyt tähän).
Viimeiset kuukautiset alkoi sinä päivänä kun täytin 48v, ei mitään tipotteluja tms sitä ennen - ne vaan lopahti kerralla.
En ole tarvinnut. Kuumia aaltoja on ollut etenkin öisin, mutta ei mitään vakavaa. Herkkäuninen olen ollut aina ja stressaantuneena äreä, siinä ei ole ollut olennaista muutosta.
Kuulostaako tämä kuumalta aallolta kun selkää rupeaa yhtäkkiä kihelmöimään samoin kuin käsivarsien sivuja. Mitään erityistä hikoilua tuohon ei liity, mutta sellainen kuuma olo kyllä. Tuntuu siltä kuin ihoa polttaisi.
Olen 52' ja ei ole vielä alkaneet. Minulla on lome vanhempaa siskoa ja heillä on ollut vaihdevuodet keskimäärin 54-57 ikäisenä, eikä kukaan tarvinnut hormonikorvaushoitoa. Joten sikäli lupaavalta näyttää.