Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kaveriongelma, miten auttaisin?

Vierailija
04.03.2014 |

Mietin, vaikuttaako lapseni kaverisuhteisiin, kun 6 v poika on alkanut leikkimään päiväkodissa itseään vuoden nuoremman ylivilkkaan häirikön kanssa välillä. Olen nähnyt tämän häirikön, on todella ylivilkas, häiriköi, puree, juoksentelee ruokapöydästä, ei pysty istumaan siinä minuuttiakaan paikallaan, mölisee ja huutaa sanoja, jotka ei tarkoita mitään, häiritsee muita. Tiedän, ettei muut lapset halua olla tämän häirikön kanssa ja nyt kaksi lapseni kanssa saman ikäistä poikaa ovat jo alkaneet vältellä poikaamme. Mietin, johtuuko se tästä kaveeraamisesta tämän käytöshäiriöisen kanssa. Oma poikamme on rauhallinen, ei millään tapaa ylivilkas, tms. Olen yrittänyt puhua hänelle, että ne kaverit, kenen kanssa poikamme menee kouluun, alkaa hylkimään ja välttelemään häntä, kuten tätä ylivilkasta poikaa, jos leikkii ja kaveeraa tämän kanssa. Pelkäön, että poikani jää yksin, kun muut alkavat pitää häntä yhtä hölmönä kuin tämä ylivilkas poika on. Pojalla selvästi muitakin ongelmia kuin ylivilkkaus, kiusaa hm. lapsia. En käsitä miksi poikani menee leikkimään hänen kanssaan.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hitsi, hankala ongelma. Kannattaisko ottaa päikyn täteihin yhteyttä ja sanoa, että tämä ylivilkas poika kiusaa sinun lastasi, ja ohjeistaa henkilökunta vaivihkaa seurailemaan, etteivät nämä kaksi ole liian tiiviisti tekemisissä (ei mitään totaalista ulossulkemista tietenkään). Ehkä poikasi sitten vähitellen unohtaisi tämän häirikön.

Kannattaa myös jatkaa poikasi kanssa juttelua, ehkä hänkin muuttaa mielensä tästä pojasta jossain vaiheessa. Tsemppiä, eihän kukaan halua lastaan kaveriongelmaiseksi... :/

Vierailija
2/10 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 21:25"]Mietin, vaikuttaako lapseni kaverisuhteisiin, kun 6 v poika on alkanut leikkimään päiväkodissa itseään vuoden nuoremman ylivilkkaan häirikön kanssa välillä. Olen nähnyt tämän häirikön, on todella ylivilkas, häiriköi, puree, juoksentelee ruokapöydästä, ei pysty istumaan siinä minuuttiakaan paikallaan, mölisee ja huutaa sanoja, jotka ei tarkoita mitään, häiritsee muita. Tiedän, ettei muut lapset halua olla tämän häirikön kanssa ja nyt kaksi lapseni kanssa saman ikäistä poikaa ovat jo alkaneet vältellä poikaamme. Mietin, johtuuko se tästä kaveeraamisesta tämän käytöshäiriöisen kanssa. Oma poikamme on rauhallinen, ei millään tapaa ylivilkas, tms. Olen yrittänyt puhua hänelle, että ne kaverit, kenen kanssa poikamme menee kouluun, alkaa hylkimään ja välttelemään häntä, kuten tätä ylivilkasta poikaa, jos leikkii ja kaveeraa tämän kanssa. Pelkäön, että poikani jää yksin, kun muut alkavat pitää häntä yhtä hölmönä kuin tämä ylivilkas poika on. Pojalla selvästi muitakin ongelmia kuin ylivilkkaus, kiusaa hm. lapsia. En käsitä miksi poikani menee leikkimään hänen kanssaan.

[/quote] Poikasi menee leikkimään kyseisen pojan kanssa koska siinä pojassa on jotain mistä poikasi pitää. Sinun suhtautumisesi on minusta surullista, vaikkakin yritän ymmärtää huolesi. Mielestäni kenenkään eristäminen tai vanhemman taholta manipulointi jättää erilaiset ihmiset omiin oloihin ei ole ratkaisu.

Ylivilkas poika tarvitsee enemmän aikuisen ohjausta. Etkö voisi vain käydä pelisääntöjä oman lapsesi kanssa läpi eli toisia ei saa satuttaa myös niin ettei kukaan saa satuttaa lastasi ja ruokailuhetkissä istutaan omalla paikalla ja nautitaan ruuasta, ei häiriköidä muita jne. Ketä se haittaa jos poikasi riehuu ulkona muita häiritsemättä vilkkaamman kaverin kanssa.

Ikävä tosiasia on se että et voi loppuelämääsi valvoa kenen kanssa poikasi olisi hyvä leikkiä. Enemmän poikasi hyötyy kun osaa tulla erilaisten ihmisten kanssa toimeen. Ja toisekseen jos pojilla on vuosi ikäeroa niin eskarissa tai viimeistään koulussa tulee uusia kavereita ja uudet huolet ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo sanonut asiasta päiväkotiin. Tänään hoitaja kuitenkin kertoi iloisesti, kuinka poikani oli leikkinyt tämän häirikön kanssa. Luulen etteivät päiväkodissa ymmärrä, miten tämä häirikön kanssa kaveeraaminen vaikuttaa nyt ja tulevaisuudessa poikank elämän. Ei heitä varmaan edes kiinnosta. Olen puhunut asiasta poikani kanssa aika paljonkin. Tänään hän alkoi itkeä ja pyyteli anteeksi, että oli leikkinyt häirikön kanssa. Säälitti. Tuntuu, että asiasta on tullut pojallemme liiankin iso asia. En vaan käsitä, miksi poikani ei tajua omaa parastaan, kohta hänellä ei ole sitten muita kavereita kuin tämä häirillö, jos ei lopeta hänen kanssaan leikkimistä.

Vierailija
4/10 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo sanonut asiasta päiväkotiin. Tänään hoitaja kuitenkin kertoi iloisesti, kuinka poikani oli leikkinyt tämän häirikön kanssa. Luulen etteivät päiväkodissa ymmärrä, miten tämä häirikön kanssa kaveeraaminen vaikuttaa nyt ja tulevaisuudessa poikank elämän. Ei heitä varmaan edes kiinnosta. Olen puhunut asiasta poikani kanssa aika paljonkin. Tänään hän alkoi itkeä ja pyyteli anteeksi, että oli leikkinyt häirikön kanssa. Säälitti. Tuntuu, että asiasta on tullut pojallemme liiankin iso asia. En vaan käsitä, miksi poikani ei tajua omaa parastaan, kohta hänellä ei ole sitten muita kavereita kuin tämä häirillö, jos ei lopeta hänen kanssaan leikkimistä.

Vierailija
5/10 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani ei ole alkanut riehua tämån ylivilkkaan kanssa, leikkii itse kiltisti. Yhtenä päivänä tosin tämä ylivilkas oli satuttanut poikaani. Ihmettelen, miten poikani ei ottanut siitä opiksi. Mietin mikä siinä ylivilkkaassa on sellaista, mistä poikani pitää, kun muut pojag eivät pidä. 

Vierailija
6/10 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko sä ap itse ihan täyskasvuinen tai -järkinen?

Vierailija
7/10 |
05.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojallasi on enemmän ymmärrystä ja lämpöä toisia kohtaan kuin muilla päiväkotikavereillaan, tai äidillään.

Vierailija
8/10 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun poikas on todennäköisesti samanlainen ylivilkas häirikkö. Et vaan tiedä sitä. Lapset käyttäytyvät niin erilailla eri seurassa.

Vierailija
9/10 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 21:25"]

Olen yrittänyt puhua hänelle, että ne kaverit, kenen kanssa poikamme menee kouluun, alkaa hylkimään ja välttelemään häntä, kuten tätä ylivilkasta poikaa, jos leikkii ja kaveeraa tämän kanssa. 

[/quote]

Miksi alkavat hylkiä ja vältellä poikaasi? Onko hänkin käytöshäiriöinen?

Aiotko koulussakin käydä välitunnilla katsomassa kenen kanssa poikasi leikkii, vai milloin ajattelit että tämä saisi itse valita leikkikaverinsa?

Vierailija
10/10 |
20.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä äiti. Ei mitään kykyä asettua toisen tilanteeseen. Luuletko, että tuollainen aivojen kehitysviivästymä, kuin mitä tällä ylivilkkaalla on, jotenkin tarttuu niin kuin virus?

Provohan tämä varmaan oikeasti on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kahdeksan