Miten eroon kantapään luupiikistä?
Onko kellään kokemusta kantapään luupiikistä ja miten kotikonstein pääsisi siitä eroon?
Kommentit (5)
Haudo jalkoja lämpimässä vedessä. Venyttele jakapohjiasi (myös akillesjännettä), kipristele varpaita ja pyörittele nilkkoja. Rullaa jalkapohjaa lattialla, koko pituudelta, joko vanhan kaulimen, pallon tai perunan päällä. Se auttaa venyttämään jalkapohjan lihaksia tasaisesti.
Kenkiin on myös saatavilla erilaisia kantapohjallisia, joista on apua.
Jos luupiikki äityy kovin pahaksi käy lääkärissä, monelle on kortsoonipiikki auttanut. Myös fysioterapeutin hoidoista on apua.
Mulla on lähtenyt ihan itsestään pois, kävelemällä. Toki kannattaa noudattaa kakkosen ja kolmosen neuvoja, mutta tosiaan, ainakaan mulla ne eivät ole kestäneet kovin kauaa.
Itselläni on tämän kertainen tulehdus kestänyt jo 6kk. Ei ole kivaa, näitä on ollut jo 15 vuotta. Ohis
Apteekista saa ostettua silikonisia pohjallisia kenkiin. Maksaa n 40e. Autto ainakin mulla.
Se luupiikki ei ole se ongelma, se on vaan kalkkeumaa ärsyyntyneen jalkapohjan jännekalvon kiinnityskohdassa. Ärsyyntynyttä ja tulehtunutta jännekalvoa hoidetaan tulehduskipulääkekuurilla (esim. ibuprofeeni, jos se muuten sopii), kylmähoidolla ja etenkin venytyshoidolla, myös sopivat kengät tärkeät. Netistäkin varmaan löytyy plantaarifaskiitin venytysohjeita, jos googlaat. Myös fysioterapeutilta voit saada ohjeet. Joskus hoidetaan sitkeitä vaivoja myös kortisonipiikeillä mutta näitä ei nykyään enää juuri laiteta, hoidon teho on aika satunnainen ja pisto tekee tosi kipeää.