Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Tiedätkö missä on asuinalueesi väestönsuoja?

Vierailija
03.03.2014 |

Oletko koskaan käynyt sisällä?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen moneen kertaan yrittänyt ottaa selville, tuloksetta. Mistä saan selvitettyä paikkakuntani väestönsuojat? En asu kerrostalossa

Vierailija
2/26 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, eikä googlella hakeminen tuonut oikein tulosta. Maalla asun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
04.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä kerrota. Ilmeisesti niitä ei ole riittävästi ja riittävän tasoisia läheskään kaikille.

Tein yliopistossa harjoitustyönä ryhmäni kanssa erään pienen yrityksen pelastussuunnitelmaa. Yritin sitten ottaa selville, mihin sen alueen väestö hädän tullen pakenee. (Kiinnosti myös tietää, mihin itse hädän tullen kotoani menisin.) Pelastuslaitoksella kyseisen asian asiantuntijat vastasivat ykskantaan, että niitä ei kerrota kenellekään etukäteen. Sitten, kun joku kriisi iskee, niin paikat osoitetaan ihmisille.

Todellisuudessa siis luulen, että suojapaikkoja on aivan liian vähän ja ymmärrätte kai, että suojapaikkojen laadussa on suuria eroja. Joku vanhan talon "pommisuoja" ei paljoa suojaa juuri muulta kuin niiltä pikku pommeilta. Mitä, jos tulee isompi tai pitkäaikaisempi katastrofi melko lyhyellä varoitusajalla. (Oletuksena on, että niihin jokainen asukas kantaa pari ämpärillistä vettä suureen sammioon. Ilmansuodattimet ovat mitä ovat jne.)

Miksei tästä puhuta enempää.

Vierailija
4/26 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän.  Uimahalli/jäähalli kyseessä. Olen käynyt sisällä.

Vierailija
5/26 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, se on meidän varastorakennus samalla. Käyn useinkin.

Vierailija
6/26 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän. En ole käynyt.

Vierailija
7/26 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 23:23"]

Kyllä, se on meidän varastorakennus samalla. Käyn useinkin.

[/quote]

Varastorakennus ei voi olla väestösuoja. Sieltä voi olla kulkuyhteys itse väestösuojaan.

Vierailija
8/26 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Oma bunkkeri. Ei tarvitse jakaa muiden, kuin perheenjäsenten kanssa. Koko ajan valmiudessa, koska siellä sijaitsee talouden kotivara sekä muut eloonjäämishyödykkeet. Käyn lähes päivittäin jotain sieltä hakemassa tai jotain sinne viemässä.

Vierailija
9/26 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sellainen ole vain kerrostaloissa? Ei mitään hajua.

Vierailija
10/26 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi olla varastona. Jos hätä tulee, niin kanaverkosta ja rimat lähtee vauhdilla, samoin tavarat kopeistaan. Tilan ei tarvitse olla koko ajan käyttövalmiudessa. mutta perusvaatimukset sen tuleetäyttää.

Vierailija
11/26 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sellaista.

Vierailija
12/26 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, jotka ette tiedä, selvittäkää.

Ei ole huono asia valmistautua kuvitteellisiin ääritilanteisiin, ihan vain tiedon takia.

On hyvä miettiä myös miten toimia ilman sähköä.

Vierailija
13/26 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parin sadan metrin päässä

Vierailija
14/26 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutan just taloon jossa on se väestönsuoja.

Ajattelin ruveta ostamaan kuivaruokaa varuiksi.

Vierailija
15/26 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väestönsuojia ei ole mitoitettu koko väestölle vaan siten, että merkkihenkilöille on paikka varattu ja loput paikat menee niille, ketkä ekana ehtii. Kannattaa olla tässäkin asiassa itse aktiivinen ja mahdollisuuksien mukaan tehdä itse itselleen suoja.

Vierailija
16/26 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kerros alas, louhittuna samaan tunneliin kuin autopaikat jne. Stadissa asutaan. 

Vierailija
17/26 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän. Meidän talon alapuolella ainakin (kerrostalossa asutaan). En ole koskaan käynyt mutta tiedän, mistä sinne päästään.

Vierailija
18/26 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 23:46"]

Väestönsuojia ei ole mitoitettu koko väestölle vaan siten, että merkkihenkilöille on paikka varattu ja loput paikat menee niille, ketkä ekana ehtii. Kannattaa olla tässäkin asiassa itse aktiivinen ja mahdollisuuksien mukaan tehdä itse itselleen suoja.

[/quote]

Meidän kaupungissa on ainakin koko väestölle suoja. Näin lukee kaupungin sivuilla.

Meidän lähin suoja on taloyhtiön kellari, josta tosiaan tarvittaessa lähtee kanaverkko vikkelään.. 6 asunnon taloyhtiö ja aika iso pommisuoja, joten eiköhän sen sovi jakaa..

Vierailija
19/26 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ole väestönsuojaa lähimaillakaan, eikä tässä nyt näytä olevan minkäänlaista tarvetta alkaa mitään omia bunkkereita pykäämään.

Ilman sähköä selvitään pitkään, on puulämmitys ja oma kaivo.

Vierailija
20/26 |
03.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 23:50"]

[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 23:46"]

[/quote]

Meidän kaupungissa on ainakin koko väestölle suoja. Näin lukee kaupungin sivuilla.

Meidän lähin suoja on taloyhtiön kellari, josta tosiaan tarvittaessa lähtee kanaverkko vikkelään.. 6 asunnon taloyhtiö ja aika iso pommisuoja, joten eiköhän sen sovi jakaa..

[/quote]

Kaupungissanne ei sitten käy lainkaan turisteja? Jos pitää vetäytyä väestönsuojiin ja paikkakunnalla on sillä hetkellä paljon ulkopaikkakuntalaisia voi käydä niin, että ulkopaikkakuntalaiset ehtivät ensin ja paikkakuntalaiset jäävät ulkopuolelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme viisi