Olen elänyt 4vuotta toimeentulotuella. Kysyttävää?
Kommentit (59)
Oletko ajatellut mennä töihin? Alkaa yrittäjäksi?
Opiskelija asuntoja on juu varmasti. Mutta en minäkään voi ihan mihin tahansa muuttaa, kun on koiria.
Kyllä työkin kelpaa, mutta itse pidän nyt tärkeämpänä päästä kouluun, jota kautta saan ammatin ja sitten töihin. Toki välillä katselen työpaikkojakin, jos jonnekin pääsisi, mutta koulutus nyt ykkössijalla.
Yrittäjyys ei kiinnosta. Joskus muinoin kiinnosti.
Ap
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 20:58"]
No siis, eihän tuosta tuesta jää juurikaan mitään. Kun miinustetaan kaikki muut, netti, puhelin, ruoat, joskus vaatettakin pitää saada, bensa, vakuudet, verot autosta. Sinnehän ne menee. Kyllä tuella tuella toki pärjää, kun ei turhaa osta, kaikki menee mikä tulee.
Ap
[/quote]
HAHAHAA. Ei sulla edes pitäs olla mitään nettiä ja autoo. PERKELE mulla menee kaikki noihin juttuihin vaikka käyn töissä. Ja minkäköhän takia? Koska maksan sunkin elämisen. Loinen olet.
[/quote]
Tää oli provo, mutta ihan totta kuitenkin. Mun palkka menee kaikki ihan perusjuttuihin, eli kyl vähän kyrsii jos joku saa ne vastikkeetta.
No siis, eihän tuosta tuesta jää juurikaan mitään. Kun miinustetaan kaikki muut, netti, puhelin, ruoat, joskus vaatettakin pitää saada, bensa, vakuudet, verot autosta. Sinnehän ne menee. Kyllä tuella tuella toki pärjää, kun ei turhaa osta, kaikki menee mikä tulee.
Ap
[/quote]
HAHAHAA. Ei sulla edes pitäs olla mitään nettiä ja autoo. PERKELE mulla menee kaikki noihin juttuihin vaikka käyn töissä. Ja minkäköhän takia? Koska maksan sunkin elämisen. Loinen olet.
[/quote]
Tää oli provo, mutta ihan totta kuitenkin. Mun palkka menee kaikki ihan perusjuttuihin, eli kyl vähän kyrsii jos joku saa ne vastikkeetta.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 21:23"]Miten käytännön järjestelyt kun asioi sossun kanssa? Mitä kaikkea kuittia sinne viedään?[/quote]
Tilitiedot olikohan se puoleltatoista kuukaudelta täytyy aina viedä. Sitten jos on sähkö/vesilaskut niin ne mukaan. Joka hakemuksen yhteydessä täytyy myös aina täyttää se tyypillinen toimeentulotukihakemus. Monien kuntien sivuilta sen saa tulostettua suoraan ja sitten vaan täyttämään.
Kirjallisena pystyy aluksi tekemään jokaiselle kuukaudelle tuon hakemuksen, olikohan sitten noin vuoden kuluttua siitä, kun on ollut toimeentulotukiasiakas, niin täytyy alkaa käymään sossun luona kerran kuussa viemässä sen hakemuksen. Eli enään ei riitä että vie vaan postiin/sosiaalitoimiston luukusta alas kirjallisena sen hakemuksen.
En kylläkään ole varma, onko tämä käytäntö ihan jokaisella sosiaalitoimistolla, uskon että on.
Ap
Sulla on auto ja koiriA, siis enemmän kuin 1??
Harmittaa puolestasi :/ Toivottavasti pääsisit jonnekin edes työkokeiluun!
Sorry nyt vaan, en mä sua kadehdi. Mulla ittellä menee vaan töissä ja elämässä niin huonosti. Palkka on huonompi kuin 90-luvulla, työ aivotonta paskaa, kumppani jätti, elämässä jarrutteluvaihde päällä jne. jne...
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 16:10"]
Myy ne helvetin koirat niin jää rahaa enemmän äläkä valita. Mitäs teet jos koira esim sairastuu pahasti ja vaatii hoitoa, millä maksat??? Et millään.
[/quote]
Samaa mieltä, koirat pois. Ihan itsesikin takia, johan jää kuussa enemmän ylimääräistä rahaa.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 21:22"]
Miksi et mene töihin
[/quote]
http://www.vauva.fi/keskustelu/3940711/ketju/tyota_ei_enaa_loydy_tekeville
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 21:54"]
Ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eikö teillä ole työllä muuta arvoa kuin raha? Minä teen työtä mielelläni ja raha on hyvä bonus.
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 21:54"]
Ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eikö teillä ole työllä muuta arvoa kuin raha? Minä teen työtä mielelläni ja raha on hyvä bonus.
[/quote]
Jos palkka ei riitä normaaliin elämiseen, silloin sillä ei ole muuta arvoa. Sorry, mut näin se vaan menee.
On varmasti paljon sossun tuella eläviä, joita ei oikeasti edes kiinnosta tehdä yhtikäs mitään. Mutta en ymmärrä sitä, että meidät kaikki niputetaan siihen samaan kategoriaan. Ihmisiä on niin erilaisia, mutta uskon, että enemmän on niitä, jotka eivät todellakaan nauti näistä pienistä rahamääristä, mitä saa.
Minä olen hakenut eri kouluihin, olen myös nuorempana ollut melkein joka kesä kesätöissä, kaikki työt ovat kelvanneet. Olen tehnyt eniten siivoushommia, olen myös ollut kahvilassa töissä, päiväkodissa ja sikalassa.
En ole valikoiva ollut, olen aina reippaalla mielellä lähtenyt joka päivä töihin ja ollut hyvilläni siitä että on ollut kesätöitä. Tiesin monia nuoria, jotka eivät menneet esim. siivoushommiin, koska eivät vaan halunneet, eivät arvostaneet. Sitten lorvivat kotona isin ja äidin helmoissa.
Raha ei kasva puussa ja haluaisin itsekin päästä nauttimaan työnteosta jo vihdoinkin. Tiedän, että monet työssäkäyvät olisivat onnessaan jos ei tarttisi tehdä töitä, itsellä se on juuri toisinpäin. Olisin onnessani päästessäni töihin.
Se päivä vielä tulee :)
Ap
Toi on jotenkin epäsuhdassa mun kokemusten kanssa. Mulla on työuraa pikkasen vajaa 30-vuotta takana. Alkuun oli tietysti epäsäännöllistä ja vaihtelevaa, sitten tuli pidempi putki jonka jälkeen olin ihan hyvätuloinen. Sitten saneerattiin ja työt loppu multa. Vajaa puoli vuotta olin työttömänä, sitten sain hanttihommia, joissa edelleenkin ollaan viiden vuoden jälkeen minimipalkalla. Itse halusin silloin töihin että pääsen näyttämään kuinka hyvä työntekijä olen. No tällä kertaa ...
Noin pitkällä työttömyyshistorialla olet aktivointiehtoinen työnhakija. Mitä olet sopinut te-toimiston ja sosiaalitoimiston kanssa aktivointoisuunnitelmassasi? Tiedäthän, että kuntasi on maksanut tilanteesi vuoksi jo pitkään sakkomaksuja, joten sosiaalitoimisto tukee varmasti muuttoasi, jos se mahdollistaa opintosi tai työpaikan. Sitä en suostu uskomaan, etteikö noiden vuosien aikana sulle olisi tarjottu jotain työtoimintaa, aivan takuulla on!
Vuokrien hinnoista; jos tt-tuen asiakkuutesi jatkuu uudessa kotikunnassasi, johon olet muuttanut opiskelemaan, sinun vuokrasi täytyy hyväksyä todellisen suuruisena laskelmassa, jos osoitat että haet aktiivisesti edullisempaa asuntoa, etkä ole kieltäytynyt ottamasta sellaista vastaan.
Eli ilmeisesti ainoa este tehdä tilanteelle jotain, on se että et halua muuttaa mihin tahansa koirien vuoksi. Tai sitten et halua tehdä mitään.
Kotikuntasi varmasti mielellään maksaa muuttosi ja takuuvuokran jos muutat toiselle paikkakunnalle. Ja vielä parempi, jos sinulla on siellä opiskelu/työpaikka tiedossa. Eli muuttaminen ei ole ongelma.
Olisit voinut jo vuosia sitten yrittää opiskella etänä esim. avoimen amk:n tai yo:n opintoja. Niitäkin sossu olisi varmasti tukenut. Vai oletko käynyt vain peruskoulun? Siinä tapauksessa tuo ei onnistu.
Kyllä minun mielestäni ihmisen täytyy jotain tehdä elämällään. Ei vain istua kotona työttömänä. Ajattelen, että sinulla on velvollisuus muuttaa opintojen/työn perässä, jos omalla paikkakunnalla ei ole mitään tarjolla kovasta yrittämisestäsi huolimatta. Oletko ollut edes työkokeilussa?
Hurjan pitkään olet ollut passiivinen. Tuossa ajassa ehtii jo tottua työttömyyteen. Varo, ettet jämähdä tuohon koko iäksesi.
Niin, tarkoitin, etten voi muuttaa mihin tahansa koirien takia ja tottahan se on. En esim. voi muuttaa mihkään soluasuntoon, koska sellasiin ei lemmikkejä saa ottaa. Se ei tee minusta laiskaa tai yrittämätöntä. Olen ollut niin solmussa asiotteni kanssa, en ole oikein tiennyt mitä ihmettä tehdä. Ei ole ketään, kenelle puhua tai jutella asioista.
Eikä moniin vuokra asuntoihinkaan saa lemmikkejä ottaa, joten ei tämä niin yksinkertaista ole.
Enkä ole tiennyt tuollaisista että sossu mahdollisesti avustaisi muuttamisessa.
Ja tämän edullisempaa vuokra asuntoa on erittäin hankala löytää, missä nyt asun.
Miksi minä nyt muuttaisin tästä yhtäkkiä jonnekin? Sanoin tuossa jossain ylempänä, että katson nyt, mihin kouluun pääsen ja sinne, minne pääsen, haen sitten asumaan. Tai jos pääsen moneenkin eri paikkaan, katson, mikä ala niistä on mieluisin ja haen sinne asumaan. Turhaan nyt tästä lähden yhtään mihinkään.
Ap
Yleensähän sitä haetaan ensin kouluun ja sit jos pääsee, aletaan etsiä kämppää. Ei toisinpäin. Onhan niitä opiskelija-asuntoja ym