Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävä valehtelee minulle keliakiastaan!

Vierailija
10.11.2020 |

On esittänyt jo pari vuotta, ettei voi syödä viljoja ja olen tehnyt hänelle gluteenittomia leivonnaisia ja kun käymme kahvilassa, hän valitsee viljattomia tuotteita jne. No nyt olen kiinnittänyt huomiota kaverilla käydessäni, että heillä on aina ihan tavallista pullaa! Ja kaverin autosta löytyy usein lidlin paistopistepusseja ( menemme samalla kyydillä harrastukseen) ja ne eivät todellakaan ole gluteenittomia! Lisäksi eräässä seurassa söi keksisuklaata, jonka pitäisi siis olla hänelle suorastaan myrkyllistä!
Mitä pitäisi ajatella? Voinko jo lopettaa ostamaan hänelle erikseen kalliita gluteenittomia tuotteita?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän on muotikeliaakikko?

Vierailija
2/8 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko hän väittänyt että hänellä on nimenomaan keliakia? Aika monihan ei syö gluteeniviljoja, vaikka ei olisi keliakiaa. Lievempi ja pepämääräisempi gluteeniyliherkkyys on myös tavallista, eikä siitä kärsivän ole pakko olla 100% gluteenittomalla. On myös monia muotiruokavalioita joissa gluteenia vältetään. Näidenkään noudattajien ei ole samalla tavalla pakko olla ehdottomia gluteenittomuuden kanssa kuin keliaakikon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on välillä ihan tavallista pullaa vaikka mies ja poika vehnäallergisia. Nimittäin muut perheen jäsenet syövät sitä normaalipullaa eikä ne jotka sille allergisia.

Oletko varma että hänellä on keliakia? Meillä mies allerginen vehnälle, rukiille, ohraleipä, kauralle ja tattarille. Ei siis yleensä syö noita viljoja. Mutta koska kyse allergiasta niin saattaa joskus syödä esim. Karkkia tai jäätelöä joka sisältää vaikka vehnää jos tilanne sellainen ettei pieni mahan sekaisin meno haittaa ja erityisesti jos on syönyt juuri mahan täyteen itselleen sopivaa ruokaa niin jälkkärinä pieni annos sopimatonta ruokaa ei aiheuta isoja oireita.

Eli selvitä nyt alkuun onko kyse keliakiasta, allergiasta tai jostain muusta syystä jonka takia vÄlttelee kotimaisia viljoja. Jos syy ei ole keliakia niin silloin voi olla että pieni altistus ei aina haittaa.

Ja ei älä syötä hänelle kotimaisia viljoja ellei hän itse halua niitä syödä. Tarjoa seuraavan kerran kotonasi vaikka hedelmäsalaattia hänelle niin ei tarvi erikseen vältellä viljoja.

Vierailija
4/8 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa, hän ilmeisesti siis pyrkii gluteenittomuuteen mutta ei kovin ehdottomasti. Luultavasti kyseessä ei ole keliakia, jossa gluteeniin syönti aiheuttaa ihan tuhoa suoleen, vaan muotidieetin noudattaminen. Ja dieettejä jotka on vain omia valintoja ilman terveyspakkoa, usein noudatetaan vähän vaihtelevasti. Sama kuin jos joku on vähähiilarisella, niin hän voi tehdä joskus poikkeuksia juhlissa tai kun ei vaan jaksa tai kun tekee tarpeeksi mieli jotain hiilariruokaa. Ihan oma päätös.

Itse en kyllä tarjoaisi gluteenillisia, jos ystävällä kerran on pyrkimys gluteenittomuuteen, silti vaikka ei olisikaan pakottavia terveyssyitä. Samoin kuin en tarjoa VHH:laiselle hiilarimössöä, kasvissyöjälle liharuokaa tai laihduttajalle kaloripommeja, silti vaikka tietäisin että nämä tekee välillä poikkeuksia ruokavaliostaan itsekin.

Vierailija
5/8 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No teoriassa keliakia, vaikkei varsinaisesti parane, voi helpottaa ainakin ajoittain.

Kun tulehdustila tiukan gluteiinin välttämisen jälkeen helpottaa, voivat jotkut aina silloin tällöin syödä myös vähän vapaammin.

Itse en kyllä menisi suolinukkaa kiusaamaan silläkään vähällä, koska äkkiä ollaan taas ongelmissa jos tuon tuosta popsii mitä sattuu. Mutta jotkut ihmiset tykkää ottaa riskejä.

Voi olla että kaverillasi on helppo keliakia. Tai gluteiini muuten vaan ei ole hyväksi isoina määrinä.

Esikypsennetyt tuotteet voi olla juuri siksi, että sieltä voi paistaa vaikka yhden pullan kerrallaan sitä viikon yhtä vehnäherkuttelua varten.

Voithan toki ottaa asian puheeksi (rakentavalla, ei syyllistävällä tavalla). Kaverisi varmasti kertoo mielellään ruokavaliostaan ja terveydentilastaan.

Vierailija
6/8 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tiedän tyypin.

Noita löytyy aina muutamia lähes joka porukassa, ennen oli paljon enemmän kun keliakia oli ns. muotisairaus.

Kummallista tämäkin "keliaakikko" pystyi juomaan ihan täysillä normaali olutta.

Ei pyytänyt gluteeinitonta olutta milloinkaan.

Vierailija
7/8 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit toki lopettaa sen kalliin pullan tarjoamisen. Tarjoa ne kahvit ja sano että oho anteeksi unohdin ostaa sen erikoispullan ...tavallista olisi tarjolla:)

Vierailija
8/8 |
10.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko se ystävä tuoda omat pullansa mukanaan? Mun kaveri tekee niin. Tosin hän on myös moniallergikko eikä pelkästään gluteeniton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi